Téma: Keresztény nagykorúság.
|
onogur |
Válasz | 2004. május 29. 19:40 | Sorszám: 38 |
Kiszely: - "A magyarok istene". Az ősi magyar mitologikus istenhitnek főalakja a többféleképpen megnevezett Teremtő, az Isten vagy az Úr, a népi szóhasználatban az Úristen, az Öregisten vagy Atyaisten. Ő a világ ura, a legfőbb irányító lény, aki kézben tartja az ember és minden élőlény sorsát, segítő és igazságos, de büntet is. Mitológiáinkból, meséinkből, az írott forrásokból és a népszokásokból összeállított ősi istenfogalmunk szerint a magyarok istene az égben lakozik, ahonnan figyeli a világ folyását, noha néha neki tulajdonítják villámszóró funkcióját "istennyila", "mennykő" formájában.
|
|
|
onogur |
Válasz | 2004. május 29. 19:30 | Sorszám: 37 |
Grandpierre Attila: "A régi magyarok világlátásában ugyancsak központi szerepet játszott minden élet létrehozója, elménk fényének felragyogtatója, lélektüzünk égi forrása, a Napisten. A napistenhit az ősi emberiség őstudásának kifejeződése. A régiek még teljesebb érzékelésükkel, magasabb, a technikai felfogás egyeduralma helyett a Természet megismerésére irányuló kultúrájuk révén tudták, hogy a Nap egy élőlény, amely közvetlen kapcsolatban áll az élet megszületésével, újjászületésével, és egy bennünk élő valóságos, elemi erejű természeti tényezőként elménk mélyebb ereje. A Magyarok Istene és a Napisten mellett a magyarság világlátásában nagy szerepet játszik a Mindenség Ura, a Hadúr, a Hadisten, akinek lakóhelye a Tejút. A Tejutat egy csodálatos élőlényként fogtuk fel, egy csodaszarvasként, amelynek agancsának csúcsain a csillagok "gyújtatlanul gyúlnak". Mai tudományos bikkfanyelven ezt úgy mondhatnánk, a Galaxis élő rendszer. Nemcsak a Napot, hanem a Tejutat is élőlényként érzékeltük és fogtuk fel elménkben. Ezt fejezi ki a csodaszarvas - a kozmikus világot megtestesítő ősjelkép. Regősénekek sora, és olyan sokezeréves magyar népballadák, mint a "Júlia szép leány" tanúskodnak erről."
|
|
|
szentmáriabal |
Válasz | 2004. május 29. 13:32 | Sorszám: 36 |
Magyarok istene Közmondásainkban és népdalainkban előforduló kifejezés, mely azonban csak Petőfi «Nemzeti dal»-jának refrénje által lett igazán népszerüvé s valódi szálló igévé. Nyomait nyelvünk régibb emlékeiben eddig nem sikerült még meglelnünk, mert ama közmondások (Dugonics I., 26; Erdélyi 5353; Ballagi 3675; Kresznerics I.k 264) és népdalok (Erdélyi, Népd. és mondák I. 39), amelyekben többnyire mint az idegen zsarnokság miatt elkeseredett honfibú vigaszt kereső felsóhajtásának aposztrofált része előfordul, aligha régibbek a mult századnál s valószinüleg a kuruc-költészet elegikus dalainak visszhangjai. (V. ö. Szirmay, Hungaria in parabolis, 2. kiad. 26. §.) Ipolyi (Magy. myth. 16. s köv.), aki különben minden legcsekélyebb nyomon is hajlandó ősi mitologiai vonatkozás sejtéséra, a M. kifejezésben csak nála szokatlan óvatossággal meri a magyarok nemzeti istenének a köztudatban és igazán népies hagyományban élő emlékét gyanítani. Kresznerics is a «tutelaris genius Hungarorum» (a magyarok védő szelleme) magyarázattal értelmezi, amivel egybevetendő Zrinyi Miklósnak Mátyás királlyá választása körülményeire vonatkozó azon megjegyzése, hogy a pesti diákgyerekek akkoriban énekelt ismeretes dalában «talán a magyarországi genius» szólalt meg, «aki akkor hatalmasabb volt a többinél». L. Ipolyi i. h. 16. jegyz. Ez egyúttal a napjainkban sokat emlegetett Magyar géniusznak is, ugy látszik, legrégibb keletü nyoma, amellyel tehát kiegészítendő az, amit Tóth Béla (Szájrul szájra 118) e kifejezésről feljegyzett. A M.-ben a föntiek után tehát bajos ősrégi mitologiai nyomot keresni, minthogy sokkal inkább irodalmi, még pedig elég késői irodalmi terméknek, mintsem a szerves folytonosságu népies hagyomány elemének látszik. De még ha a mult századnál régibb korba viszonyuló nyomaira akadnánk, akkor is alighanem bibliai analogiára vezetne, annyi más hasonló krónikai szóvirággal együtt, amelyek ugyszólván sztereotip közhelyekké váltak azon a néven, hogy a magyarok bejövetelét keresztény szellemben irt krónikáink a Mózses vezérlete alatt az igéret földéig kalauzolt Izrael népének vándorlásával szeretik egybevetni. Ebben gyökerezik alighanem az «Izrael istené»-nek mintájára alkotott M. is. L. Hadúr. ... http://www.mek.iif.hu/porta/szint/egyeb/lexikon/pallas/html/067/pc006722.html#3
|
|
|
szentmáriabal |
Válasz | 2004. május 15. 12:05 | Sorszám: 35 |
A Magyarok Istenéhez Vagy-e? S ki vagy? S mienk vagy-e? Csupán mienk és senki másé? Szabad-e hogy csupán a mienk légy? És lehetsz-e az, aki vagy, ha csupán a mienk vagy?
S mégis: lehetsz-e aki vagy, ha nem tudsz csupán-mienk is lenni? Lehet-e világod végtelen, ha nem vagyunk mi is középen, és sorsunk a Tengely? Mi vár reánk? És jön-e még igazság? Vagy mi leszünk a keresztrefeszített a nemzetek közt? Akkor is középen áll a Kereszt, s ki szenved: Messiás. És ez van talán hátra még. Az embert, az aprót, megváltottad már. A népek váltsága jő most. S bizonnyal mienk vagy, Isten, amíg mi hordjuk a keresztet. Mert nem lehetsz a mérges kis Wotanok öccse te, egy a sok közül, pogány csillag, hanem ki eljött, csillagoltó nap, s kinél kisebb nékünk nem elég: magyarok és mindenek Istene. Babits Mihály
... http://mek.oszk.hu/00600/00602/html/vers0802.htm
|
|
Liana |
Válasz | 2004. április 01. 19:02 | Sorszám: 34 |
Most járok erre, és ez a téma engem is foglalkoztat régóta. Ez az "Istenünknek választott népe" egy igen régi hagyomány hazafias költészetünkben. Legalább a reformáció költészetéig visszamenően. Miután lefordították a Bibliát magyarra, az Ószövetség képei, gondolatai, logikája nagy hatással voltak költészetünkre. Irodalmi közhely lett a bűneink miatt minket büntető saját Isten képe. Ugyanez köszön vissza Zrinyinél is, de Kölcseynél is(bár ő már archaizál az állítólagos "alcímmel"). Mert közben azonban az idő telik, a világ világiasodik, sokak szívében az Isten helyét a nemzet foglalja el világi vallásként élik (éljük?)meg a nemzeti érzést. Zrínyinél még egy az Isten iránti hűség és a nemzet iránti hűség. Petőfi korában már nem, korunkban meg főleg nem. Petőfinél "a magyarok istene" egy költői kép, benne az évszázados hagyományokkal, illetve, a világi ember istene, azaz a nemzet.
|
|
szila |
Válasz | 2004. március 22. 16:29 | Sorszám: 33 |
Tegnap Schmidt Mária és Gerő András vitatkoztak a HírTV-ben többek között a stigmatizáló kifejezésekről Kóczián Péter moderálásával. Kellemesen osztották egymást, de abban többé-kevésbé egyetértettek, hogy ha minden, bár-melyik oldalról kifogásolt kifejezést másod- vagy többed-leges jelentéstartalma miatt száműznénk nyelvünkből, be kellene érni néhány százas szókinccsel. Ha jól emlékszem a konkrét példára, az "idegenlelkűség" volt Sch.M. és a "haladó G.A. részéről az egyik "állat-orvosok lova". Valahogy így lehetünk a "MAGYAROK ISTENÉ"vel is!
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 21. 15:01 | Sorszám: 32 |
Az első modatoddal már egyet tudok érteni. De nem a büntetést illetően, hanem a törvények elsődlegességének hite miatt. A másodikkal viszont továbbra is fenntartásom van. De nem hiszem, hogy ebben bármelyikünk tudna bizonyitani. Hiszen ugyanabban az Istenben hinni sem biztosítéka az azonos istenképnek.
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 21. 14:42 | Sorszám: 31 |
... Az Ószövetség hitében megrekedt nép nem jutott el a nagykorúságra. ... Isten nem büntet. A bűn önmagában hordozza a büntetést !
|
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 21. 14:37 | Sorszám: 30 |
Bár hit dolgában kiskorunak vallom magam, nem értem, hogy önmagában az Ószövetségre való hivatkozás miért jelentene kiskoruságot? Tény, hogy Isten büntetett és büntet a mai napig is embereket, népeket. Ez szuverén joga. Mint ahogy jutalmazni is és kiváltságos helyzetet teremteni is. Legfeljebb nem értjük a miértjét. Ezért aztán azt a "nagykoruságot" az emberek csakis egymáshoz képest érhetik el. Merthogy itt és most még tükör által, homályosan...
|
|
|
|
Mallow |
Válasz | 2004. március 20. 23:04 | Sorszám: 28 |
Férfi is csak véletlenül lett.
|
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 20. 18:11 | Sorszám: 27 |
Nem is véletlen, hogy Isten bünteti választott népét - bár nem azért, amiért az emberi ellenszenv. Mégcsak nem is a törzsi torzsalkodás - hanem a Megváltó fel nem ismerése, persze ha jól emlékszem a Bibliában írtakra. De az sem véletlen, hogy aki nem akar Isten választott népéhez tartozni, az sem lehet nagykoru...
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 20. 17:56 | Sorszám: 26 |
A kiskorúság jele a törzsi torzsalkodás ... ... Az Ószövetség kiválasztott népe is akkor jutna el a nagykorúságra, ha Montesquieu gondolatát magáévá tenné ... ... A Mennyei Atyának csupa "legkedvesebb" gyermeke van ...
|
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 20. 17:48 | Sorszám: 25 |
Nem hiszem, hogy elkanyarodnánk a nagykorúság témájától. A topicnyitóban a magyarok Istenét említed, azt hiszem mint a keresztény kiskoruság jelképét. Biztosan vannak, akik annyira istenitík magyarságukat, hogy úgy vélik, Isten kiválasztott népe. Pedig a Bibliában mintha más kiválsztott népről lehetne olvasni... Hogy jó, vagy rossz magyarnak lenni? Igaz, hogy kereszténységről van szó, de nekem Montesquieu gondolata jut eszembe:"Ha tudnám, hogy ami a nemzetemnek hasznos, az ártalmas egy másik nemzetnek,- nem javasolnám uralkodómnak, mert előbb ember vagyok, s csak aztán vagyok francia, és mert szükségszerüen vagyok ember,azonban csak véletlenül francia."
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 20. 17:27 | Sorszám: 24 |
(Kicsit elfele megyünk a "keresztény nagykorúság"-tól ...) Van, ahol rossz magyarnak lenni ... Például nekem, 2000. aug. 20-án este 10 órakor (a tüzijáték után) a budai felső rakparton nagyon rossz volt: Délről északra gyalogoltam és velem szembe jött a "magyarság" ... Elvileg kipihenten, emelkedett, ünnepi hangulatban, szerettei körében, élménnyel gazdagodva ... ... A beszélgető csoportokból, azalatt a pár lépés alatt, amíg hallótávoldágon belül voltak, kivétel nélkül trágár szavak röpködtek ...
|
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 20. 15:42 | Sorszám: 23 |
Mégvalami. Nagyon nem tetszik viszont a fórum tetején olvasható mottó "ahol jó magyarnak lenni". Aki magyar érzületü, annak van ahol nem jó magyarnak lenni? Vagy csak magyar születésünek jó itt lenni? És hány generációig kell visszamenőleg magyarnak lennie? Árpádig, vagy lehet kicsit későbbig is? Aztán meg aki nem magyar, annak nem lehet itt jó? Szóval engem személy szerint ez a mondat jobban zavar, mint a versek Isten jellemzői...
|
|
|
Oncogito |
Válasz | 2004. március 20. 15:28 | Sorszám: 22 |
Sziasztok! Szerintem a "magyarok Istene" valóban csak költői kép. Olyasmit jelenthetett annakidején, mint az elnyomottak, a kiszolgáltatottak, a szenvedők Istene. Kétségtelen, hogy félreértésre adhat okot, hogy a magyaroknak saját Istenük van. Node ha imádkozik bárki és azzal kezdi, hogy én Istenem... akkor sem gondolja, hogy neki személyre szóló saját Istene lenne. Azt hiszem csak az ellentét szítására szolgál az ilyen értelmezés. Bár, kétségtelen voltak akik visszaéltek vele a történelem folyamán - és főként a közelmúltban. :-)
|
|
|
Flammarion |
Válasz | 2004. március 20. 08:43 | Sorszám: 20 |
Miyen jó szívűek vagyunk
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 20. 06:58 | Sorszám: 19 |
... Igaz, hogy Isten magyar, de mégsem csak a magyaroké !
|
|
|
k.o. |
Válasz | 2004. március 20. 01:20 | Sorszám: 18 |
"Eltelt néhány évtized, emberünk buzgón gyakorolta a hitét, de mindketten érezték, hogy valami nincs rendben, hiányzik ... Egy reggel Z. lelkendezve jött: "Atya, végre rájöttem, hogy Krisztus - néger volt !" No,hát akkor mégsincs baj Petőfivel. Mert Ő meg arra jött rá, hogy az Isten magyar.
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 19. 21:49 | Sorszám: 17 |
... Isten nem kozmopolita, mert nem lakik sehol, mégis mindenütt otthon van ... ... De bizony internacionalista: Ő az Atya, aki a gyermekeit egyformán szereti (... a magyarokat egy kicsit a többinél jobban ... )
|
|
|
onogur |
Válasz | 2004. március 19. 14:48 | Sorszám: 16 |
De, abban az időben már élt az oláhok önmagukra alkalmazott román megnevezése. A magyarok meg gúnyolódva rómaiaknak csúfolták őket.
|
|
|
szila |
Válasz | 2004. március 19. 12:27 | Sorszám: 15 |
Ad 1./ Kifejezetten az írástudó és városban élő oláhokról lehet csak szó. Abban az időben ugyanis a "román" mint nemzetnév még nem létezett - legjobb tudomásom szerint.
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2004. március 18. 21:26 | Sorszám: 14 |
... Én eleve a háborús helyzetet nem tudom elfogadni ... ... Én a "Polisz-élmény"-re (... http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=002587 ...) és az "Úriember-lájk"-ra vágyom. ... Igaz, lehet hogy egy kihalásra ítélt faj utolsó példányainak egyike vagyok ... ... (Nem tudom, a fiaim nem kanászodnak-e el ... ) (... Úgy tudom, Petőfit - és a forradalmat - a törpe minoritás pénzelte ...) ... Nekem Arany ("Ha egy úri lócsiszárral Találkoztam s bevert sárral: Nem pöröltem, -- Félreálltam, letöröltem") és Széchenyi mentalitása jobban fekszik. Petőfi Istene - attól tartok - költői kép csupán, hasonlat. ... A Magyarok Nagyasszonyával (és a Boldogasszonnyal sem) nincs semmi problémám !
|
|
|
|