Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Vallás - filozófia   » Mi a paráznaság? (2. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Mi a paráznaság?
erdeimano
  Válasz | 2004. április 06. 12:10 | Sorszám: 46
Idézet:
a paráználkodás tiltása jóval megelőzi a kereszténység kialakulásának korát, még azt is mondhatnánk, hogy ösztönös és kultúráktól független globális parancs.

Pontosan! A házasságtörést amennyire tudom az összes nagyobb eurázsiai kultúrában elitéli a társadalom.

onogur
  Válasz | 2004. április 06. 12:03 | Sorszám: 45
A szó szláv eredete bizonyított, úgy hogy megkövezés elhalasztva.
Egyébként a paráználkodás tiltása jóval megelőzi a kereszténység kialakulásának korát, még azt is mondhatnánk, hogy ösztönös és kultúráktól független globális parancs.
A családi munkamegosztásban a hím feladata a család védelme és az élelem beszerzése. Így a hím jogosan megköveteli, hogy eltartottjai a saját génállományát örökítsék tovább.
Persze egyes kultúrákban a többnejűség megengedett, ha a hím egyed képes nagyobb családot, több asszonyt és gyermeket eltartani...
Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2004. április 06. 11:47 | Sorszám: 44
Hihetőnek tűnik.
terra
  Válasz | 2004. április 06. 11:45 | Sorszám: 43
Az utolsó mondat eleje lemaradt: "A férfi és a nő lelki vonzalma a teljesség iránti vágyat jelenti..."
terra
  Válasz | 2004. április 06. 11:44 | Sorszám: 42
"Hogy mi a paráznaság?
Szerintem az, amikor olyan (remélhetőleg) ellenkező nemű partnerrel létesítesz nemi kapcsolatot, akihez semmiféle érzelmi szál nem fűz.
Nem vagy belé szerelmes, nem szereted."

Egyetértek. Az emberi szexualitás funkciója sokkal több a fizikai aktusnál. A keleti filozófiák ezt sokkal pontosabban megfogalmazzák, mint a nyugatiak. A férfi és a nő nemcsak testileg, hanem lelkileg is különbözik egymástól, vagyis kiegészítik egymást egy "teljes emberré" (ezt a Szentistvánjobb által beidézett jegyzet is jól megfogalmazza. A lelki vonzalma a teljesség iránti vágyat jelenti, a jó szex éppen ezt az élményt nyújtja.

Lajos bácsi
  Válasz | 2004. április 06. 11:31 | Sorszám: 41
A "paráznaság" szó a magyarokat térítgető, vaéamilyen szláv közvetítő nyelvet használó nyugati hittérítők által kerülhetett a a magyarba. Érdekes, hogy egy "ünnep" jelentésű szóra lehet visszavezetni az eredetét. A hozzám hasonló korúak gondolhatnak egykori mélyenszántó orosz tanulmányainkból a "праздник" szóra. (Na, kiváncsi vagyok, ez hogy fog lejönni.) Az Ószövetségben eredetileg egy olyan tilalom lehetett, amely a pogány istenek ünnepein való részvételt tiltotta. Mivel ezek az ünnepségek nem csak evésbő-ivásból álltak, így kaphatta meg a szó a mai jelentését.
(Valahol olvastam, ha nem pontosan így van, ne kövezzetek meg érte...)
Flammarion
  Válasz | 2004. április 05. 22:33 | Sorszám: 40
Platón meséje nem áll.
Gyöngy
  Válasz | 2004. április 05. 22:00 | Sorszám: 39
"A szemérmetlenség aktív formája az exhibicionizmus (önmutogatás), passzív formája a kíváncsiskodás."

Világos, a katolikus egyház elítéli a fórumozást .

szentistvánjobb
  Válasz | 2004. április 05. 20:12 | Sorszám: 38
... pontosabb ...
szentistvánjobb
  Válasz | 2004. április 05. 20:11 | Sorszám: 37
Egy megjegyzés: A bevezető idézet (apukám szerint) pintosabb fordítása:
Idézet:
"Férfinak és nőnek teremtette őt"
... vagyis: 1 férfi + 1 nő = 1 ember

(Tuba tanár úr jegyzete: ... http://www.sapientia.hu/konyvtar/jegyzet/moral_2.html ...)

szentistvánjobb
  Válasz | 2004. április 05. 20:06 | Sorszám: 36
Itt egy eléggé letisztult álláspont:
Idézet:
36.§ A SZEXUALITÁS

"Férfinak és nőnek teremtette őket" (Ter 1,27; Mt 19,4)

A szabadító igazság csúcspontját a hitben találtuk, amely a szeretetben tevékeny. A hit igazsága: az Isten szeretet. Életünk igazsága, hogy szeressük őt és minden gyermekét. A szeretet őstapasztalásait a családban szerezzük meg. Isten a házasságot és a családot saját vonzó szeretetének jelévé tette. A családban tanulható és valósítható meg a különböző nemű emberek boldog együttélése.

Isten, amikor saját képmására teremtette az embert, akkor teremtette kétneműnek. Tőle van a nemi különbözőség, amely testileg-lelkileg alapvetően meghatároz minket. Adva van vele az emberlét sok izgalmas és szép lehetősége és alapvető korlátoltsága is. Isten az embert félnek teremtette, és beléoltotta a kiegészülés vágyát. Mivel csak férfi és női módra megélt emberség van, ez a meghatározottságunk sok értetlenség forrása; kedvező esetben mulatságosak maradunk egymás számára, a bűn következtében keservesebb szövődmények is létrejöhetnek. Az ember szexuális magatartásában megnyilvánulhat a tiszta szív, az önzetlen szeretet és hűség ereje, vagy lelepleződik belső hazugsága. Az Éden-kerti történet rávilágít férfi és nő bonyolult viszonyának sok jellemzőjére (Ter 2-3). Nyomában az Egyház mindenesetre hirdeti férfi és nő egyenrangúságát, egyenértékűségét és egyenjogúságát.

A szexualitás megértése függ attól, mi a felfogásunk az emberi testről. Isten arra hív, hogy dicsőítsük meg testünkben (1Kor 6,20), és majd megdicsőült testtel örökké nála legyünk. Imádás és megvetés szélsőségei között remek középutat talált Assisi Szent Ferenc, amikor "szamár testvérnek" nevezte testét. Zökkenőivel együtt alkalmas, hogy a jóságot kifejezze. Jézus tekintete, arca és keze az Isten szeretetét közvetítette.


Tévesen azonosítják a nemiséget (sexus) a nemzőszervek aktivitásával. Testünk minden sejtje hím- vagy nőnemű. A nemi hormonok férfiasítanak és nőiesítenek, genitális tevékenységünktől vagy tartózkodásunktól függetlenül. A szexuális szerep kialakítása pedig jellemnevelés dolga. Nemiségét ki-ki föladatul kapja. Az ember vagy passzív módon az adott kultúrában uralkodó modell terméke lesz, vagy ezzel teremtő dialógust folytatva alakítja önmagát.

Különböző kultúrákban különféleképpen alakult a férfi és női szerep. Óvakodnunk kell tehát a nemek tipizálásától. Az, hogy csak a kettő együtt a teljes embert, a kommunikáció szükségességére utal. Csak a férfiúi és a női különbségekben fejleszthetők ki és valósíthatók meg az emberi képességek és feladatok. Még a házasságban sem adatik meg a végső teljesülés, amit éppen ez a kapcsolat ígér az embernek. Így a szexualitás mindig túlmutat önmagán és az emberi élettárson. A szexualitásban horizontálisan megvalósuló (beteljesületlen) én-te viszony az ember vertikális függőségére és irányultságára utal.


Az ember nemiségét a dekalógusból a VI. és a IX. parancs érinti. A VI. a házasságtörést tiltja, a IX. is a másik férfi tulajdonának megkívánását. A kereszténységben a normák végső kritériuma itt is csak a szeretet lehet. De vétkeznek a szeretet követelménye ellen, akik nem hajlandók tanulni a hagyományból, és föltétlen jogot igényelnek a kísérletezésre. A hagyományon három erény tisztelete vonul végig.

A tisztaság legáltalánosabban a szexuális párbeszédek tisztességét kívánja. Minden személyt - immáron nemére való tekintettel - tisztelni kell, és javát akarni. A tisztasággal szemben áll a parázna magatartás (ez nem esik egybe a szemérmetlenséggel, főleg nem az erkölcstelenséggel): ide tartozik bármilyen - hetero-, homo- vagy autoszexuális - nemi élvezet keresése házasságon kívül. A nemi élvezetet a keresztény tanítás jónak hirdeti ugyan, de az Egyház tapasztalata szerint a hűséges szeretet életformáján kívül a személyiség építése helyett okvetlenül a rendetlenséget növeli.

Vágyakozással is véthetünk súlyosan (Mt 5,28). Fantáziánkat kezelnünk kell a tiszteletteljes viselkedés szolgálatában. A képzelődések egészségtelenek, ha elvonnak az életföladatoktól, egészségtelen feszültségeket és illetlen vágyakozásokat keltenek.

A szemérmesség erényét megelőzi a gyermekkorban kialakuló természetes szeméremérzet. Rossz nevelés esetén prüdéria (szégyenlősség) vagy szemérmetlenség lesz belőle. Ez utóbbi az intimitás sérelme (nem azonos a meztelenséggel). De testi vagy lelki életünknek bizonyos területeit csak olyanoknak tárjuk föl, akikkel bensőséges viszonyban vagyunk, egyébként meghökkenést, zavart vagy izgalmat idéznénk elő. Komolyan senki sem gondolhatja, hogy a nyilvános meztelenkedés (naturizmus) visszahozza a "paradicsomi" állapotokat, vagy a parányi fürdőruha akadályozza a napfény egészségjavító hatását (nudizmus). A realista művészet sem igényli a pőreséget.

A szemérmetlenség aktív formája az exhibicionizmus (önmutogatás), passzív formája a kíváncsiskodás. A közszemérmet sértő megnyilvánulásokat obszcénnak mondjuk. Ezek nem szalonképesek: a pornográfia a háló-, a szkatológia a fürdőszoba dolgait firtatja végetlen, monoton ismétléssel, összefüggés és titok nélkül. A szex prófétái legtöbbször üzletemberek.

A szűzi ártatlanság erényének előzményei: a biológiai érintetlenség (sérti-e az önkielégítés vagy a petting?) és a tudatlanság, amelyet azonban kellő időben okos fölvilágosítással és neveléssel föl kell számolni.

A nemi fölvilágosítás követelménye a nyugodt, tárgyilagos beszédmód. Röviden és tisztelettel csak a szükséges információt nyújtani - fokozatosan - az igazságot érthetően, néven nevezve a dolgokat A normát vagy tilalmat mindig indoklásával együtt kell közölni.


KERESZTÉNY ERKÖLCSTAN
Jegyzet a piarista gimnáziumok tanulói számára
Készítette: dr. Tuba Iván piarista hittanár
... http://www.sapientia.hu/konyvtar/jegyzet/moral_2.html[/i]
onogur
  Válasz | 2004. április 05. 18:32 | Sorszám: 35
Hogy mi a paráznaság?
Szerintem az, amikor olyan (remélhetőleg) ellenkező nemű partnerrel létesítesz nemi kapcsolatot, akihez semmiféle érzelmi szál nem fűz.
Nem vagy belé szerelmes, nem szereted. Csak egy újabb skalpra meg egy kiadós töcskölésre vágysz, lehet húzni még egy ( vagy több ) strigulát az ágyad feletti falra.
Flammarion
  Válasz | 2004. április 04. 03:37 | Sorszám: 34
Influencija kics'a.
mpd
  Válasz | 2004. április 04. 00:04 | Sorszám: 33
Kics'a?
Flammarion
  Válasz | 2004. április 03. 23:51 | Sorszám: 32
Ezzel zsarolt?
mpd
  Válasz | 2004. április 03. 23:43 | Sorszám: 31
Én leszoktam egy influenzija segítségivel.
Flammarion
  Válasz | 2004. április 03. 23:33 | Sorszám: 30
Jó, akkor most rágyújtok. És ne beszélj csúnyán, a ku...vik is alszik.
mpd
  Válasz | 2004. április 03. 23:25 | Sorszám: 29
Ne kúrjátok mán szét a topikot, mert ez aztán végképp paráznaság!
mpd
  Válasz | 2004. április 03. 23:23 | Sorszám: 28
""a vallásos embereknek mindennapi életük meghatározója""

Na neeeeeee. Azonnal megkeresztelkedem!!!!! Mégiscsak jó buli a vallás!

A kérdésre a válasz: nem hát.

Flammarion
  Válasz | 2004. április 03. 18:09 | Sorszám: 27
Jó. Szia.
Bumburnyák
  Válasz | 2004. április 03. 18:08 | Sorszám: 26
..bármennyire parázna is lesz..de én most elköszönök..sok van mi csodálatos..de az embernél nincs semmi csodálatosabb..

..szia..

Flammarion
  Válasz | 2004. április 03. 18:02 | Sorszám: 25
Te is kezded? Ezt tanultad a mahun? Az. Hát érdekes lehet olyan névvel futkározni a világban, amit már tudsz rólam. De képzelődjél csk nyugodtan. Egyébként direkt így mondtam, jól éreztél rá. :bee:
Bumburnyák
  Válasz | 2004. április 03. 17:52 | Sorszám: 24
..jóvanna..de ha jó választ akarsz..többet kell tudnom..
:-))
Bumburnyák
  Válasz | 2004. április 03. 17:51 | Sorszám: 23
"Barátom, szép az igazság. Mondd csak bátran. "

..nem tudhatjuk..tán olyan mint a nép..csúnya-e vagy szép..

..ez a két rövid mondat..ez hangzott férfiasan..valahogy amikor elképzelem..hogy ezt mondja valaki..sosem látok nőt..

..de ez már tényleg paráznaság..

Flammarion
  Válasz | 2004. április 03. 17:48 | Sorszám: 22
Nem.

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola