Téma: Bolberitz Pál
|
gajo |
Válasz | 2005. augusztus 30. 19:40 | Sorszám: 37 |
Ki Szerintem Alexander nem azonos Nereussal! be
|
|
|
hejde |
Válasz | 2005. augusztus 30. 19:12 | Sorszám: 36 |
A vallást/vallásosságot szvsz nem ezzel kell védeni. Meg akarjuk védeni az értékeinket, mert nem akarjuk elhinni, hogy önmagukért beszélnek. A vallásosságot annak megélése teszi csodává, vagyis a mögötte álló Isten: nem a mögötte álló ember. Ezt egyrészt nem is lehet elmagyarázni annak, aki nem vallásos. Másrészt a vallásosság, ha önmagában nem is teszi az embert jóvá, mégis felemeli őt: így könnyebb jónak lenni.
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. augusztus 28. 20:18 | Sorszám: 35 |
Ma is csodálaztosan beszélt Bolbeitz atya!
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. augusztus 28. 20:17 | Sorszám: 34 |
Sajnos, nagyon reálisnak tűnik, amit mondasz.. Sajnos, Bolberitz atya tanításával nem egyezik amit irsz
|
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. augusztus 28. 20:14 | Sorszám: 32 |
üdv Neked is kedves Nereus!
|
|
|
hejde |
Válasz | 2005. július 26. 12:52 | Sorszám: 31 |
"Továbbá, ha e jó cselekedetek ismétlődnek, szerencsés öröklött tulajdonságok, jó körülmények is lehetővé tehetik a nem vallásos ember humánus tetteit." Az, hogy vallásos-e valaki, eleve körülmény: bele kell születni a vallásos családba, vagy találkozni kell hiteles, de legalábbis jópofa vallásos emberekkel. Az a kérdés pedig, hogy hisz-e Istenben valaki, nem is így merül fel.. Mindenki hisz valamiben. Van egy torz istenképe, amiről aztán nyugodtan elmondhatja, hogy ilyen nincs is. Hát persze, hogy nincs. Csakhogy mindannyian ebben a cipőben járunk. Mivel Isten elgondolhatatlan, jobb híján behelyettesítjük egy szakállas bácsival (nem szdsz-essel). Valahogy mindenképp gondolkodnunk kell róla, de mindannyian hiányos információk alapján tesszük. Egy egyházi személynek (esetleg) lehet több információja, de a hiányzó láncszemeket ő is a képzeletével (vagy a másokéval) egészíti ki. E képzelet maga a hit. Ha ketten-hárman az én nevemben összejöttök, ott vagyok közöttetek: ha megosztjuk egymással az Istennel kapcsolatos elképzeléseinket, az pedig maga az egyház. De ha valaki csak a magáét (az egyházáét) mondja anélkül, hogy füle is lenne hallani másokat, az csak vallás. A fenti írás szerencsés tulajdonságoknak és jó körülményeknek tudja be a nem vallásos ember humánus tetteit. Ez most komoly? Istent szeretetét leginkább az emberek szeretetével lehet kimutatni. Méghozzá sokkal élőbben, mint templomba járással. Nem a vallás a lelkiismeret alapja, hanem a lelkiismeret a vallásé. Így függenek össze, és nem fordítva. Az élet kiélezett határhelyzetei pedig nagyjából ugyanannyi vallásos embert lepleztek már le, mint nem vallásosat. Legalábbis, nincs erre statisztika, de példák mellette is, ellene is tömegesen...
|
|
|
alexander |
Válasz | 2005. július 25. 19:34 | Sorszám: 30 |
Kedves Iszalag! mintha szavaid mögött Pilinszky vasgolyóját hallanám dübörögni -üdv, Neked!
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. július 03. 21:28 | Sorszám: 29 |
- a számunkra elkészített ólomgolyó megtalál, paplanos ágyunkban is - fel kell vennünk, és vinni a keresztet, nincs mese.. - nem menekülhetünk, megtalál így is, úgy is!
|
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. június 03. 09:22 | Sorszám: 27 |
Bolberitz Pál A vallás és erkölcs viszonya Idézet: Sokszor elhangzik az erkölcsi autonómiára való hivatkozás során az a nézet, hogy ahhoz, hogy valaki úgymond humánus „jó ember” legyen, nem kell templomba járni. S itt példákat is szoktak felsorolni, melyek látszólag azt bizonyítják, hogy képmutató, a vallásukat gyakorlókkal szemben a nem vallásos emberek sokkal őszintébbek és önzetlenebbek. Ez az érvelés – mely burkoltan azon tételt kívánja alátámasztani, miszerint a vallás és erkölcs egymástól független dolgok – abban a vonatkozásban kérdőjelezhető meg, hogy nem veszi figyelembe ama tényt, mely szerint az erkölcsi rend a teremtett világ rendjében, a vallási (főleg keresztény) erkölcs pedig az emberi természetben van megalapozva. Vagyis nem kell minden esetben a tételes erkölcsi törvényről tudni ahhoz, hogy valaki értékes erkölcsi tettet hajtson végre. Továbbá, ha e jó cselekedetek ismétlődnek, szerencsés öröklött tulajdonságok, jó körülmények is lehetővé tehetik a nem vallásos ember humánus tetteit. Ám kérdés, hogy az élet kiélezett határhelyzeteiben elégségesnek bizonyulnak-e ezek az indítékok az áldozatos tettek végrehajtásához?
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html csodálatos írás
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. június 01. 23:46 | Sorszám: 26 |
Czakó Bábor: Idézet: Az önmegvalósítás életre szóló feladat. Sorsunknak az a része, amit többé-kevésbé magunk irányítunk. Jose Ortega y Gasset úgy gondolja, hogy „az ember maga sem más, mint esemény. (… Tennie kell valamit, hogy ne szűnjék meg létezni. (… Egyetlen dolog van, ha létezik emberi élet: az, hogy meg kell alkotni ezt az életet, kinek-kinek a magáét. Az ember önmaga regényírója, akár eredeti tehetség, akár epigon.” Tehát életünk eseménysorozat, amelyben tevőlegesen veszünk részt, s minden tettünkkel meghatározzuk magunkat, beleírunk egy szót, vagy fejezetet életünk regényébe. Ez a bejegyzés végleges és megmásíthatatlan. Ha valaki nézi a Beavatást, a műsor minden bizonnyal valamilyen benyomásokat, gondolatokat ébreszt benne. Beleértve azt is, hogy más csatornára vált, netán elalszik. Sorsából ekkor sem lép ki, csak más hatásoknak teszi ki magát. Bárhogyan dönt, a többi lehetőséget kizárja, s amit választ, az beleivódik lényébe, sorsává válik, és későbbi döntésit befolyásolni fogja. A jungi pszichológia szerint az embert az önmegvalósítás, szakszóval „az individuáció teszi a meghatározott egyedi lénnyé, azzá, aki ő valójában.” A helyesen értelmezett önmegvalósításban állandó kapcsolatban állunk a Mélymaggal. A Mélymag Jung kutatásai szerint lényünk pszichikus teljessége. A tudatos és tudattalan elemek dinamikus egysége és ellentéte, a megismerhetetlen, „a bennünk lakozó Isten”, sőt „lényünk sötét oldala.” Jung nyomatékosan fölhívja a figyelmet arra, hogy az önmegvalósításnak fontos föltétele az önismeret: „Az önismeret lényeges aspektusa az a mozzanat, amikor az ember szorongással és félelemmel telve észreveszi saját sötét oldalát a szívében és a lelkében.” Az önismeret segít abban, hogy személyiségünk e problematikus részeit ne elfojtsuk, vagy kivetítsük másokra – saját hibáinkat és vétkeinket másokra kenve. Önmagunk megismerése során megnevezzük vonásainkat. Ha például tanulnunk kellene, de inkább az ablakunk előtt ugráló cinkéket bámuljuk, akkor rendszerint jelentkezik egy kisördög: ó, nem vagyunk lusták, csak most épp a madarakat tanulmányozzuk. Ha bedőlünk neki, öncsalunk. Ha összeszedjük bátorságunkat, akkor bevalljuk, hogy lusták vagyunk. Lustaságunk fölismerése és megnevezése az első, elengedhetetlen lépés a szorgalomhoz vezető úton. És ez nem vereség! „Sötét oldalunk, árnyékunk, megismerése és tudomásul vétele egyszersmind erősebb fényben mutatja meg lényünk pozitív oldalait.” Amit Jung megállapít és tanácsol, röviden összefoglalva annyit tesz, hogy fogadjuk el önmagunkat; értsük meg lényünk sötét oldalát is, és tartsunk kapcsolatot a bennünk lakozó Istennel.
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. június 01. 22:48 | Sorszám: 25 |
valamint arról, h az önmegvalósítás, siker, karrier..csak Isten közelségével lehet igazán. Czakó Gábor szerint is: „Gyűlölöm én a Homérosz-utánzó verset, utálok Járni olyan úton, hol árad a sűrű tömeg, Megvetem azt, aki minden férfi szerelme, akárki Kútjából nem iszom. Undorító a divat; – „Lüszianniasz szép vagy, szép!” – Vissza se szólhat a visszhang, Máris hallom, hogy „Szép, de a más öröme…” http://www.czakogabor.hu/esszek/onmeg.html
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. május 29. 20:31 | Sorszám: 24 |
szentmisében felidézzük és újraéljük az Utolsó Vacsorán Jézus által kifejezett, vágyva vágyott érzést: a hálaadást. Kezébe vette a kenyeret, hálát adott, megtörte és odaadta tanítványainak. Így lett a görög Eukarisztia kifejezés - ami szó szerint is hálaadást jelent - a szentmisét, a jézusi hálaadást magában hordozó szakkifejezéssé. Az Eukarisztiában ugyanis maga Jézus ad hálát az Atyának, ma, itt és most, de mindig és mindenütt szüntelen, velünk és értünk. Ez a hálaadás, mellyel Jézus kezébe vette a kenyeret, egyre krisztusibbá formálja valamenynyiünk életét. Az eukarisztikus ünneplésből árad szívünkbe az állandó hálaadó lelkület, az eddigi életünk folyamán Istentől kapott ajándékokért: életünk, családunk, hitünk és hivatásunk csodálatos ajándékáért. Nemcsak a nagy és örömteli pillanatokban, hanem mindennapi életünk legnehezebb próbatételei idején is, Jób lelkületével így fohászkodunk: "Ha a jót elfogadjuk Isten kezéből, miért ne fogadnánk el a rosszat is?" (Jób könyve 2,10). Ilyen eukarisztikus lelkületben Jézussal egyesülve, életünk minden, nehéznek tűnő helyzete alkalom lesz arra, hogy hálát adjunk Istennek. Ebben a Szűzanyának szentelt hónapban jusson eszünkbe boldog emlékű János Pál pápánk papokhoz írt, nagycsütörtöki levele, melyet a kórházban, betegként a betegek között, de mélyen hálatelt szívvel írt: "Megvannak a magunk keresztjei - s ebben nem vagyunk egyedül!- de a kapott ajándékok olyan nagyok, hogy nem tudjuk nem énekelni szívünk mélyéből a magunk Magnificat-ját". http://www.communio.hu/hitvallas/hitv0505/hitv050515.html
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. május 29. 20:29 | Sorszám: 23 |
II. János Pál pápa az idei esztendőt az Eukarisztia, az Oltáriszentség évévé nyilvánította. Szentatyánk útmutatása szerint megkülönböztetett figyelemmel, szeretettel és imádással vesszük körül Urunkat, Jézus Krisztust az Eukarisztiában: "Krisztus je1en1étének annyiféle kifejezése van. De minden bizonnyal a legmagasabb rendű éppen az eukarisztikus jelenlét: nem egyszerű emlék, hanem megjelenítő "emlékezés", nem jelképes utalás a múltra, hanem az Úr élő jelenléte övéi között. Ennek mindig a Szentlélek lesz a biztosítéka, aki szüntelenül kiárad az Eukarisztia ünnep1ésekor, hogy a kenyér és a bor Krisztus testévé és vérévé váljon: ugyanaz a Lélek ez, mint akit húsvét estéjén a Cenákulumban (utolsó vacsora termében) az apostolokra lehelt (vö. Jn 20,22), és aki ugyancsak itt találta őket, Máriával együtt, pünkösd napján. Akkor mint heves szél és tűz kerítette hatalmába őket (vö. ApCsel 2,1-4), és arra késztette őket, hogy elmen¬jenek a világ minden irányába, hogy hirdessék az Igét és összegyűjtsék Isten népét a "kenyértörésben" (vö. ApCsel 2,42)." http://www.nadasd.hu/index.php?ugras=hirolvaso&hirszama=18480&nyelv=0
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. május 29. 20:27 | Sorszám: 22 |
Az EUKARJSZTIA görög szó, jelentése: hálaadás. Az utolsó vacsorát megjelenítő cselekmény megnevezése. ma erről beszélt Bolberitz atya!
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. május 13. 23:31 | Sorszám: 21 |
ma a az Esztergomi Bazilika közelében jártunk Sajnos a feliratot nem volt időnk megnézni..
|
|
|
|
szentistvánjobb |
Válasz | 2005. április 24. 20:44 | Sorszám: 19 |
Jn 14,1-12 Ne nyugtalankodjék szívetek. Higgyetek Istenben, és bennem is higgyetek. Atyám házában sok hely van. Ha nem így volna, mondtam volna-e nektek, hogy elmegyek helyet készíteni számotokra? És ha már elmentem és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magamhoz veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek. Hiszen ismeritek az utat oda, ahova én megyek.'' Tamás erre azt mondta neki: ,,Uram, nem tudjuk, hová mégy, hogyan ismerhetnénk az utat?'' Jézus azt felelte neki: ,,Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem jut az Atyához, csak általam. Ha engem megismertetek volna, Atyámat is ismernétek. De mostantól fogva ismeritek és láttátok őt.'' Ekkor Fülöp kérte őt: ,,Uram, mutasd meg nekünk az Atyát, és az elég nekünk!'' Jézus így válaszolt neki: ,,Annyi idő óta veletek vagyok, és nem ismertél meg engem, Fülöp? Aki engem látott, látta az Atyát is. Hogyan mondhatod hát: ,,Mutasd meg nekünk az Atyát''? Nem hiszed, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem? Az igéket, amelyeket én mondok nektek, nem magamtól mondom, hanem az Atya, aki bennem lakik, ő cselekszi a tetteit. Higgyetek nekem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem. Ha másért nem, hát legalább a tetteimért higgyetek. Bizony, bizony mondom nektek: Aki hisz bennem, ugyanazokat a tetteket viszi majd végbe, amelyeket én teszek, sőt nagyobbakat is tesz majd azoknál, mert én az Atyához megyek. ... http://katolikusradio.hu/?m_id=1&m_op=view&szoveg&today&date=2005-04-24&szin=feher&sessid=KjQ5NTM5Njk5MTExNDM2ODAwNzM4Njc3MTQw
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. április 24. 20:34 | Sorszám: 18 |
csodálatos orgonaszó mellett misézik Bolberitz Pál: (2001)Koncert az orgonáért Almásy László Attila orgonaművész ad hangversenyt június 23-án, szombaton este 19.15-kor, a templombúcsú alkalmából, Budán, a városmajori Jézus Szíve-templomban. Műsorán a barokktól a huszadik századig szerepelnek magyar és külföldi szerzők művei. A koncertlátogatók adományait a városmajori orgona újjáépítésére fordítják. http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2001.06.24/hirek.html
|
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. április 24. 20:09 | Sorszám: 16 |
A főváros legnagyobb temploma a Szent István-bazilika. 1851-ben kezdte el építtetni Hild József tervező. 1867-től Ybl Miklós folytatta az építkezést. Átdolgozta a terveket, majd az ő halála után Kauser József fejezte be. 1905-ben szentelték fel, 1931-ben pedig „basilica minor” rangra emelte a Szentszék. A második világháború alatt altemplomában helyezték el a Fővárosi Levéltár legfontosabb iratait, és még sok más művészi és történelmi értékeket, mivel az altemplomot bombabiztosnak tartották. A templom méretei hatalmasak: hossza 86 m, szélessége 55m, a beépített terület nagysága 4147 m², a kupola 96 m magas. Főhomlokzatán bibliai idézet olvasható (Ego sum via, veritas et vita), szoborcsoportja magyar szentek körében ábrázolja Száz Máriát, az országunk védőszentjét. Az ország legnagyobb harangja a jobb oldali toronyban van, német keresztények ajándéka (az eredetit is németek vitték el). A főkapu felett a templom védőszentje, Szent István márvány mellszobra található. http://www.palya.hu/dolgozat/upload/ACFCF7C.doc
|
|
|
|
|
iszalag |
Válasz | 2005. április 24. 19:59 | Sorszám: 13 |
Idézet: Ego sum via, veritas et vita
Én vagyok az Út, az Igazság, az Élet (mondta Krisztus) Bolberitz Pál idézte: ma, s ez van a Szent István Bazilika gyönyörűen felújított homlokzatán.. Idézet: Ego sum via, veritas et vita
1903 KÖRÖSFŐI-KRIESCH Aladár (1863- 1920) festménye "az egyik legtökéletesebb kifejezése a gödöllői mesterek tiszta keresztény hitének. Azt a szemléletet tükrözi amely keresi és megtalálja az élet teljességét a családban. A kép a festő első gyermekének korai halála után készült. A kompozíció (amelynek jobboldalán felismerhetőek a gödöllői kolónia tagjai) az isteni akaratba való belenyugvást illusztrálja." http://hungart.euroweb.hu/magyar/k/korosfoi/muvek/painting/egosum.html
|
|
|
|