Téma: Harmadik út
|
szikla |
Válasz | 2010. március 17. 12:15 | Sorszám: 141 |
Nálam nem 'harmadik alternatíváról' van szó, hanem a Harmadik Útról.
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 10. 21:14 | Sorszám: 140 |
"Esélyes a hazám. Segít majd a többi magyar a határokon túl, az ország jövendő kettős állampolgárai. Esélyt kap az egységes magyar nemzet: szeretet, szolidaritás, szinergia emelheti Közép-Európa vezető szerepébe." (Pálffy István) A szinergia jelentésére hívom fel a figyelmet: 'az ember megtéréséhez az isteni malaszton kívül saját közreműködése is szükséges.'
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 08. 11:08 | Sorszám: 139 |
Kódexmásolásra ugyancsak nagy szükség lenne napjainkban. De hát a tartalom, a kódex a lényeg, nem a másoló. (Ezt neked ugyan mondhatom... ) De hiszen copy-t alkalmazok. Mondok én neked mást is: Németh László már a maga korában írt róla, hogy az "emberbőrbe kötött" írások ideje érkezett el. Napjainkra vált igazán aktuálissá... (Nem kell lefordítanom , ugye?) Azt sem vagy képes felfogni, hogy a keresztényi demokrácia a Harmadik Út alapköve.
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 08. 10:46 | Sorszám: 138 |
Te és az értelem. Na ne...
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 05. 19:12 | Sorszám: 137 |
Továbbra is a mély sértettség hangja szól belőled. A problémát a veled való társalgásban ebben látom. Pedig én csak szerettem volna értelmes mederbe terelni a beszélgetést, mivel egyébként érdekelnek a nonkonformista alternatívakeresések - függetlenül attól, hogy saját tanulmányaim a témában végül abba futottak bele, hogy a mostani polgári rendszer (első út) a legmegfelelőbb s még ehhez is nőni kell valamennyit a társadalomnak, hogy igazán hatékony legyen. Amúgy ezt a Schumant is huszonnyolcadszor másolod be ide, mint az összes többi ciklikusan bedobott szlogent - egy ideig vártam az érdemi tartalmat, de sehogy sem jelent itt meg... Na majd egy szép napon. Mi vagy te kódexmásoló szerzetes? Nem szóltak, hogy feltalálták a másolást, könyvnyomtatást?
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 05. 12:39 | Sorszám: 136 |
"De a harmadik alternatíva nem létezik, mert az Elsőt, a létező Magyarországot kell működőképessé tenni. Második Magyarország sem volt. Mint utólag kiderült csúnya zsákutca volt." Előbb-utóbb felfogod: nálam nem 'harmadik alternatíváról' van szó, hanem a Harmadik Útról. "Harmadikakat" keresgélni a könyvtárak eldugott zugaiban időpocséklás... Tehát ne keresgélj, ne töprengj: gondolkozz! Szikla Károly egyébként 1964-ben egyetemistaként ismerkedett meg Németh László írásaival, elsősorban a publicisztikai jellegűekkel. (Középiskolában akkor sem foglalkoztak sokat N.L.-val, főképp nem publicisztikájával.)
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 05. 12:15 | Sorszám: 135 |
No csak, talán érdekel. Az Új Tanút a Népi Írók Baráti Társasága terjeszti ingyenesen. Többnyire vidéki rendezvényeinken. Még egyszer köszönöm a zagyvaságok összefoglalását a "liberális demokráciáról". Bizonyára az alábbit is olvastad könyvtári tudós magányodban: "a demokrácia vagy keresztényi lesz vagy semmilyen" (R.Schuman, az EU egyik alapító atyja)
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 23:26 | Sorszám: 134 |
Látom továbbra is az üres szlogenhegyek ismételgetése van napirenden. S hol lehet hozzájutni ehhez az Új Tanú c. folyóirathoz - by the way?
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 23:21 | Sorszám: 133 |
És végül sikerül dűlőre jutnod saját magaddal?
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 02. 22:26 | Sorszám: 132 |
Legalább ezt végig olvashatnád: Utóirat: A harmadik út eszmeisége, mint látható, sokakban sokféle képen megfogalmazódott, lényegében véve Arisztotelészig visszavezethető. A saját elgondolásom szerint ezt kívánatos általánosságban továbbgondolni, amely nem kötődik csak egy adott történelmi helyzet megoldására, feloldására, (Pl: 1943-35-Németh László; 1956- Bibó István) hanem egy ország, egy nép teljes történetiségére adaptálható lenne. Ami által elkerülhetőkké válnának a mindenkori történelmi, társadalmi nemkívánatos megrázkódtatások, és töretlen, egyenletes társadalmi fejlődést, építkezést eredményezne. Azaz nemzetmentő és ország-építő eszmerendszer, amely a konzervatív-keresztény pártformációk muníciójául szolgálhatna.) „Én úgy érzem van egy még nagyobb magyar út is, az európai. Ezt tartom én a legnagyobb magyar útnak,” (Németh László) (Új Tanú, 2009. 3. szám) Egyébként köszönöm a zagyvaságok összefoglalását a "liberális demokráciáról". Bizonyára az alábbit is olvastad könyvtári tudós magányodban: "a demokrácia vagy keresztényi lesz vagy semmilyen" (R.Schuman, az EU egyik alapítója)
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 02. 21:57 | Sorszám: 131 |
Mi bajod neked ezzel a Németh Lászlóval? Talán el sem olvastad, csak ide másoltad, ami jó, legalább sokan olvashatják. "Az elmúlt hét azért volt óriási élmény a számomra, mert ez a néhány nap mutatta meg, nemcsak nekem, de az egész világnak, hogy a magyar nép erkölcsileg mekkorát emelkedett. Hiszen nem mondom, voltak jelek rá eddig is. Még a tömlöcszerű elzártságban élő elfeledett ember is érezte, hogy az ifjúságból más levegő csap fel, mint kortársai közül. De hogy a nemzetgyötrésben, megaláztatásban így összeforrt, hogy diákok, munkások, katonák minden előzetes szervezkedés nélkül közös elszántságukban így megszerveződhettek, a vezér nélküli felkelőknek ez a csodálatos látványa meghaladta nem reményemet, de képzeletemet is."
|
|
|
terra |
Válasz | 2010. március 02. 19:58 | Sorszám: 130 |
Én szándékosan egyszerűsítettem le a végletekig ezt a kérdést, mindenféle aktuálpolitikai eszmefuttatás nélkül. Ha belegondolunk, ez a két eltérő irányzat azóta létezik, mióta az emberek képesek többet megszerezni, birtokolni, mint amennyit rögtön elhasználnak és amióta közösség létezik. Képzeljük el, hogy valamikor az ősidőkben eleink közül valakiknek eszébe jut, hogy az összegyűjtött magokat nem mind eszik meg, hanem egy bottal megpiszkálják a földet és elvetik a magot. Örömmel látják, hogy néhány hónap múlva az egy maréknyi ennivaló helyett öt maréknyi lett és így tovább, egészen addig, amíg feleslegük keletkezik. Mit csináljanak vele? Adjanak belőle a közösség más tagjainak, vagy legyenek nagybirtokosok és dolgoztassák a többieket? Mit szól ehhez a közösség? Rákényszerítik a "gazdagokat", hogy adjanak másoknak is a feleslegből vagy tudomásul veszik, hogy a csórók és munkaképtelenek éheznek, miközben mások egyre gazdagabbak és kövérebbek? Ha a közösség elvesz a többletből, akkor mennyit vesz el? Ha túl sokat vesznek el gazdától és rögtön megeszik, akkor abban az évben nem lesz mit elvetnie és jövőre mindannyian éhezni fognak. Ha túl keveset, akkor feszültség támad a közösségben. Ilyen régi és egyszerű ez az egész "bal-jobb" kérdés. Soha nem lehet azt kimondani, hogy mindenkor a bal a rossz és a jobb a jó, vagy fordítva. Ez mindig a helyzettől, a lehetőségektől és a közösség elfogadott erkölcsi normáitól függ. A lényeg az optimális arány és irány megtalálása az adott helyzetben. A (gazdaság)politika és a kormányzás művészete nagy részben ebben áll.
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 19:35 | Sorszám: 129 |
Kissé eltévedtél volna. A topikban először én írtam róla #11 Hat évvel ezelőtt. Aztán Szikla Károly felfedezte magának és azóta lépten nyomon idézi pl. őt is. Kezdetben nem nagyon tudta hovatenni a harmadik utasságot. Annak idején így segítettem: Idézet: Antlfinger Edvárd Válasz | 2004. szeptember 21. 09:16 | Sorszám: 19 Gondoltam, hogy műszakis vagy, én is. De ez egyikőnket se jogosítja fel, hogy más területeken is szakértelmünk legyen. Bizony előbb meg kell ismerkedni a deiníciókkal, s nem azokkal, amiket leszűrtél a magyar közéletből. Előzmény: karesz135 2004. szeptember 20. 17:21 | Sorszám: 18 karesz135 Válasz | 2004. szeptember 20. 17:21 | Sorszám: 18 Sajnos csak kettecskén vagyunk. Dehogy vagyok sértődött. liberalizmus=értékrelativizmus polgári=minőségelv demokrácia=rendszerelvűség (rendszerszemléletet igényel) A lberalizmus nem rendszerszemléletű. Egyébként nem csak olvasok, sokszor vizsgáztam is. (Gazdasági mérnöki, mérnök-tanári) (Tényleg olvasd el: www.enevjegy.radio.hu/karesz88 Válaszok | Előzmény: Antlfinger Edvárd 2004. szeptember 18. 10:46 | Sorszám: 17 Antlfinger Edvárd Válasz | 2004. szeptember 18. 10:46 | Sorszám: 17 Butaság a liberalizmust az SZDSZ-szel azonosítani. a Liberális jelzőt meg pláne. Gőzöd sincs a fogalmak jelentéséről mégis okoskodsz. Nem az én értelmezésem sajátos. Én ugyanazt a terminológiát használom, mint a társadalomtudósok töbsége a konzervatív Fukuyama, aki a liberális demokrácia győzelméről s a történelem végéről beszél stb. Kérlek ne sértődj meg, de olvass mielőtt írnál, legalább arról, amit írsz! Válaszok | Előzmény: karesz135 2004. szeptember 16. 13:01 | Sorszám: 16 karesz135 Válasz | 2004. szeptember 16. 13:01 | Sorszám: 16 Miért kellene okfejtésedet bárkinek is elfogadni. A liberelizmus Mo-n csak egy szűk kisebbség eszméje. (Európában úgyszintén.) A liberelizmus nemigen lehet a demokrácia jelzője. Polgári=minőségelvű. Tudsz követni. És hát az írásomat is elolvashetnád. Válaszok | Előzmény: Antlfinger Edvárd 2004. szeptember 16. 09:12 | Sorszám: 15 Antlfinger Edvárd Válasz | 2004. szeptember 16. 09:12 | Sorszám: 15 Lehet neked nem szóltak a polgári demokrácia pl. Fukuyamánál liberális demokrácia. Ui. a kisebbségeknek is vannak jogai, egy pusztán többségi elvű rendszer nem szükségszerűen garantálná ezt. Vagyis ezért kell liberális legyen a demokrácia. Ha túl magasröptű, szólj! Válaszok | Előzmény: karesz135 2004. szeptember 16. 08:42 | Sorszám: 14 karesz135 Válasz | 2004. szeptember 16. 08:42 | Sorszám: 14 A Szent Korona tan és a népi írók, az igen. Semmi liberális, ne csúsztass. 'MINDEN NEMZET FELELŐS MINDEN NEMZRTÉRT' elv teretheti meg a valódi egységet Európában. Válaszok | Előzmény: Antlfinger Edvárd 2004. szeptember 14. 18:39 | Sorszám: 13 Antlfinger Edvárd Válasz | 2004. szeptember 14. 18:39 | Sorszám: 13 A Szent Korona-tan, a liberális demokrácia és a népi írók hogy jön nálad össze? Válaszok | Előzmény: karesz135 2004. szeptember 14. 18:20 | Sorszám: 12 karesz135 Válasz | 2004. szeptember 14. 18:20 | Sorszám: 12 Az ország a szakadék szélén áll. Kiút a HARMADI ÚT. 'A harmadik út, ország- és nemzetépítő eszmerendszer' www.enevjegy.radio.hu/karesz88 Az alapeszme kidolgozói a NÉPI ÍRÓK voltak, de tanultak a külföldiektől is, pl.W.Röpke (Svájc). A harmadik út eszmerendszer pártok feletti, a mai gondolkodóknak illene továbbgondolni, fejleszteni. A harmadik út Magyarországon a Szent Korona jogi státuszának helyreállítása (Szent Korona tan). Válaszok | Előzmény: Antlfinger Edvárd 2004. szeptember 13. 18:02 | Sorszám: 11 Antlfinger Edvárd Válasz | 2004. szeptember 13. 18:02 | Sorszám: 11 Kedves Károly! Nem érted. A polgári társadalom / liberális demokrácia / szabadversenyes kapitalizmus nem a harmadik, hanem az első. A második a szocializmus / kommunizmus. A harmadik meg huszonnyolcezer verzió köztük Khadafi ezredes Líbiája, de Németh László, Csurka István és sokan mások is.Emellett még vannak a megvalósult elképzelések. Szociális piacgazdaság. Van blairizmus, új baloldal, sőt szegény új jobboldal az viszont hálaistennek nincs. Jön hálistennek az ökoszociális piacgazdaság. S ezek mind jórészt a polgári társadalom keretein belüli fejlődések. Válaszok | Előzmény: karesz135 2004. szeptember 08. 16:14 | Sorszám: 4
De már nagyon fárasztó. De az még fárasztóbb, amikor neked kell elmagyaráznom, hogy jön a képbe Németh. Akit bár tisztelek, de sajnos nem hiszem, hogy túlságosan sokra lehet vele menni manapság az ország bajainak megoldásában akár - vagy akár csak az eligazodásban. Szikla olvtárs azóta nem sajátítota el a
|
|
|
onogur |
Válasz | 2010. március 02. 18:51 | Sorszám: 128 |
Na mi van, ezen a héten Németh Lászlót olvasol és nagyon a hatása alá kerültél, hogy minden második hozzászólásodban rá hivatkozol?
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 18:34 | Sorszám: 127 |
Vágatlanul és komment nélkül néhány igen csak vitatható s amőgy balsodratú gondolat az itt sokat citált szerzőtől. Csak hogy tudjuk miről beszélünk... Miben harmadik ez az út, amely marxista terminológiával operál csak éppen szembemegy a megvalósult államszocializmus politikájával? Tehát lényegében egy renegát szocialista elgondolás csupán. Kinek volt igaza? Németh László EMELKEDŐ NEMZET Amikor tizenhárom évvel ezelőtt a második szárszói konferencián utolszor találkoztam a fiatal magyar értelmiség színe-javával, tudtam, hogy tán sohasem szólhatok többé hozzá. Végigtekintettem az akkor lezáruló koron, figyelmeztettem őket, ne higgyék el, hogy ez a két magyar évtized, az azóta annyit emlegetett Horthy-korszak nemzeti szempontból olyan meddő és gyatra volt, mint a rendszer, amely nevét adta. Az igaz, hogy a Tanácsköztársaság bukását követő ellenforradalom elsikkasztotta a magyar forradalmat, s Habsburg-császár nélkül, de súlyosabb formában a Habsburg-birodalom maradványait restaurálta. A magyar nyelvet törő tengerésztiszt a kormányzói székben jelképe volt annak, ami történt. Egy kis képességű, anakronizmust jelentő réteg kormányozta az országot. Ennek a rétegnek azonban volt egy előnye más későbbi, még kisstílűbb, szintén anakronizmust jelentő rétegekkel szemben, hogy nem volt túlságosan éhes. Miután egy kicsit megszívta magát, nem avatkozott túlságosan mélyen az életbe, sőt bizonyos bűntudat is fejlődött ki benne. A magyar társadalom fejlődését, ha nem is segítette elő, de akadályozni is csak kismértékben tudta. S épp ez az ellentét, a reformokra képtelen maradi vezető réteg, alatta a maga életéhez bátorságot kapó társadalom döbbentett rá engem előbb halk remény, aztán a bizonyosság formájában, hogy a magyar a rend ellenére, amelybe beleszorították, emelkedő nemzet. Ez annál feltűnőbb volt, mert ugyanebben az időben Európának több nagy népe nyugaton, keleten új technizálódása ellenére a hanyatlás jeleit kezdte mutatni. A magyar emelkedés főként szellemi és gazdasági téren volt szembeszökő. Mindig nagy honvággyal néztünk a reformkorra, a szabadságharcot megelőző évtizedekre. Az igazság azonban az, hogy akkor közel sem volt annyi nagy írója, művésze, muzsikusa, tudósa ennek a nemzetnek, mint a joggal megbélyegzett Horthy-rezsim alatt. Két nagy nemzedék dolgozott egymás mellett, a viszonylagos szabadságot a lényegek kimondására, az elviselhető korlátozást a klasszikus tömörítésre használva ki. A magyar zene ebben az időben emelte a világ fölé az első kultúrhistóriai jelentőségű nagy nevet, a Bartókét, s az ismeretlen, nyelvébe zárt magyar irodalom ekkor támasztott reményt, hogy ugyanezt megismétli. De csaknem ugyanilyen volt a haladás gazdasági téren, ahol pedig az állam tehetetlensége teljesen megakadályozta a nagyobb méretű kezdeményezést. Különösen a kisemberek bizonyították be, hogy a magyar gazdaságilag is tehetséges nép. A halogatott földreform ellenére százezrek szakítottak le maguknak egy darabka földet, amelybe szorgalmuk beleölhették. Jól gazdálkodó kisbirtokok, kertek ezrei lepték el az országot. Nem véletlen, hogy épp ebben az időben merült fel a Kert-Magyarország terve: a szövetkezett minőségi gazdaságokból fölépített, okosan iparosított, kertész-színvonalon álló gazdáktól megművelt magyar föld látomása. Ezzel egyidőben az ipari munkásság szakképzettsége, általános műveltsége is megnőtt. A főváros körüli kertvárosokat az ő házacskáik népesítették be. Nem volt vad álom többé a másik gondolat, az értelmiségi színvonalra emelt munkás- és parasztnép s a néphez húzó értelmiség testvériesülése egy értelmiségi társadalomban. Ahhoz, hogy a nemzet emelkedésében igazán bízni tudjak, egy hiányzott. A nemzet erkölcsi és politikai érzés dolgában nem állt olyan magasan, mint szellemileg. Szinte a legelemibb összetartás is hiányzott. Az elért vívmányokat engedte kicsikarni a kezéből. A megszálló német csapatok rendőrei mondták, hogy egyetlen országban sem kaptak ennyi följelentést. Még vége sem volt a háborúnak, már megkezdődött a kergetőzés az új pozíciókért, a másik magyar fölajánlása a jövendő gazdáinak. Tisztelet a kivételeknek, de a magyar természet nem nagy ellenkezéssel, sőt sokszor igazán könnyű szívvel viselte, hogy legjobbjait kiemeljék a fészekből, az otthonból. Ami történt, egy kelet-európai nép sem kerülhette el. De hogy ez így történt, annak a magyar túlzás és irigység majdnem olyan mérvben volt oka, mint az idegen ügynökök szolgalelkűsége. Az elmúlt hét azért volt óriási élmény a számomra, mert ez a néhány nap mutatta meg, nemcsak nekem, de az egész világnak, hogy a magyar nép erkölcsileg mekkorát emelkedett. Hiszen nem mondom, voltak jelek rá eddig is. Még a tömlöcszerű elzártságban élő elfeledett ember is érezte, hogy az ifjúságból más levegő csap fel, mint kortársai közül. De hogy a nemzetgyötrésben, megaláztatásban így összeforrt, hogy diákok, munkások, katonák minden előzetes szervezkedés nélkül közös elszántságukban így megszerveződhettek, a vezér nélküli felkelőknek ez a csodálatos látványa meghaladta nem reményemet, de képzeletemet is. Sajnos, azok közé az emberek közé tartozom, akik a természettől a veszélyt látó képzeletek kapcsán gyötrő ajándékul kapták a nagy bajokat is. A sok éven át tartó rettegés, az aránytalan munka, erkölcsi nyomás börtön nélkül is összeroppantott. Harmadéve beteg vagyok, az utolsó hét, az izgalmas feszültség még rontott is az állapotomon. A forradalom kitörése előtti nap azzal az elhatározással utaztam vidékre, hogy kiadatlan kézirataim rendezésének élek, s nem térek vissza többé a fővárosba. A rettenetes aggodalom napjai után csak egy éjszakát birkóztam az örömmel. Azóta már csak a felelősség szorítását érzem, amit ma minden értelmiségi embernek éreznie kell. Az utolsó ötven év magyar szellemi fejlődése világosan fölírta a nemzet elé a célokat, amelyek felé egy magyar forradalomnak törekednie kell. De az utóbbi évtizedek gazdái tudták, hogy miért tiltották könyveinket. Ezt a magyar eszmevilágot kevesen ismerik. S most rájuk, a kevesekre vár, hogy a nagyszerű lökést, amelyet a nemzet eltökéltsége adott, ne engedjék félresiklani. Még csak annyit láttam, amennyit a rádió s a vidéki események látni engedtek, már világosan állt előttem a veszély. Először a közvetlen veszély, hogy a nemzet szent felindulásában az indulat sugalmazására hallgatva olyasmit talál elkövetni, amit később nem lehet jóvátenni. S a kissé távolabbi veszély, hogy mialatt az egész fegyvert fogott nép figyelme a szovjet csapatok kivonulása felé fordul, az új pozíciók felé törtető emberek, akik régi fényük visszatérését várják, megfelelő hadállást foglalnak el, s a forradalomból ellenforradalmat, az 1956-os magyar szabadságharcból holmi 1919-es kurzust csinálnak. Kinek kell ezt megakadályozni, ha nem nekünk, akik látjuk, mit lehet itt elveszíteni. Az alól, hogy szóljunk, felmentést a halál, vagy még az sem adhat. Az első alkalmi autóval Pestre jöttem, szobámba zárkózva ideültem, mint valami gépfegyver, az írógépem mögé, hogy amíg bírom, csattogtassam. Gépem mellől arra a fiatal lányra gondolok, akinek a Kálvin téri ház tetején valamennyi férfitársát kilőtték, de ő tovább járatta a fegyvert, amíg csak fiatal feje is oldalt nem konyult. Nem tudom, pontosan így történt-e. De az én szívemben ez a lány most múzsa. Ő int a háztetőről: rajta, öreg hullajelölt; ha én odadobtam szép ifjú életem, miért kell neked, szegény emberi maradvány, a magadéhoz görcsösen ragaszkodnod? Az emelkedő nemzet órája ütött. Megyek. ----------------------------------------------- Megjelent: Irodalmi Újság, 1956 november 2. 2.old. Új Látóhatár, (München) 1956. 330-332.l. Testvériség, 1957. febr. 4-6.l.
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 14:50 | Sorszám: 126 |
A klasszikus jobb-bal felosztást mint a XX. század két fő "útját" szerintem nagyjából mindenki ismeri, de következetesen különböző pamfletizált leírásokat adnak róluk. Különösen kisarkítva pl. olyan sokak számára tartalmában nem ismert mégis állandóan használt kategóriákat mint a nálunk elhíresült liberalizmust, konzervativizmust, marxizmust pl. Nagyon sok értelme egyébként szerintem nincs az elmélettel, az ideológiákkal időzni önmagukban - a való élet, vagyis a gyakorlat nélkül... Én úgy vélem van a dolgok organikus rendje, ahogy haladt a történelem, ahogy fejlődött a technológia és a társadalom, ez tekinthető a konzervatív-jobboldali társadalomképnek, amiért alapvetően nem harcol senki, mert adott, aztán sokszor mégsem. Ellenben nagyjából de csak a legenda szerint 1789-ben, valójában jóval előbb és név szerint később feltűnt a baloldal számos ideológusa a régmúlttól a jelenig, akik egyébként sokszor jogos, néhol demagóg rendszerkritikával éltek, majd ebből született pár valódi politikai program - úgymint szociáldemokrácia, leninizmus - illetve sajnálatosan pár durva társadalmi kísérlet is - úgymint államszocializmus. Részben ezek a kritikUSOk a technológiai-társadalmi fejlődés miatt már anakronisztikussá vált struktúrák ellen lázadtak pusztán kikényszerítve a szükséges, organikus változást - máskor meg éppen anakronisztikus struktúrákat hoztak létre, mert fejben mégsem voltak képesek újat alkotni csak primitívebbet, így a bolsevizmus, fasizmus egy fél kanyar visszafelé a történelemben a "haladás" nevében és annak alapjában hibás értékeléseként. Ráadásul politikai ideológiák és a valóságos politikák között különbség van. Egyetlen ideológia sem valósul meg direktben, mert sokszor nem is támaszkodnak valós adatokra és csak papíron festenek optimálisnak - sőt egyszerűen működőképesnek. Az elméleteknek van egy ilyen sajátossága . Pl. Németh László rengeteg írása is ilyen. Lenyűgöző az a szellemi teljesítmény, de alapvetően nem sok realitása van és jócskán túlnőtt saját lehetőségein és tudásán. Alapvetően irodalmi alkotásnak tekinthetők az ilyen művek, afféle utópiának, ami legjobb esetben is csak egy metafora bizonyos bajokról, bizonyos megoldásokról, de nem koherens, működő rendszerképek - ilyet meggyőződésem íróasztalon nem is lehet semmilyen nagy szellemi teljesítménnyel sem megalkotni - ezért vagyok jobboldali, nem hiszek az alapvető, nagy, mindent megoldó "rendszerváltás" elméletekben. Aki úgy akarják megoldani a dolgokat, hogy most mindent le akarnak dózerolni, azok nem megoldást hoznak, hanem rombolást. A mai társadalmak, gazdaságok komplexitása egyébént is lehetetlenné teszi a mindent magába foglaló rendszerváltásokat. Ezért lényegében nem sok értelme van azon töprengeni, hogy milyen első, második, harmadik utat kezdjünk el építeni. A legjobb az lenne, ha a saját utunkat járnánk a lehető legjobban tovább, ami sokaknak kényszerpályának tűnik, de valójában rajtunk múlik mit hozunk ki belőle. S hogy többet érjünk el, ahhoz nem kell hátat fordítani és megindulni visszafelé. Rengeteg plusz energia lenne lebontani a jelenlegi rendszereket és még egyszer annyi felépíteni valami újat. Sokszor látni, hogy egy sima kis hivatal átszervezésének költségei is horribilisek és az átalakítás után is sok idő telik el, amíg a korábbi szolgáltatási szintet biztosítani tudják újra. Akkor mi lenne a komplett állami-társadalmi-gazdasági rendszerrel? Egy rendszerváltás pedig már láthattunk és annak árát is fizetjük szerintem. Történelmi mérőszámmal mérve kb. tíz-húsz évbe került. Persze változtatásokra ettől még szükség van. S elkerülhetetlen változások is történnek úgy is, amihez alkalmazkodni kell. De a reformok során azért alapvető, hogy nem azt kell megjavítani, ami nem romlott el, azt viszont igen, ami elromlott vagy jobban lehet csinálni. S ez általában technológiai alapú kérdés, legalábbis a technológiai változások tudják lehetővé tenni vagy ösztökélni, kikényszeríteni. Erről a legtöbb filosz saját elmélete megfelekezik s általában túl is lép rajtuk az idő elég gyorsan, ha épp nem már születésükkor értelmetlenek. Bármennyire rokonszenves ember Németh László vagy említsünk bárkit a maga korából másként gondolkodóként önmagában csak az utólagos tekintélyük mögé való megbúvás sejthető, amikor túl gyakran hivatkozunk rájuk. Ezek a szerzők maguk is inkább saját kevenc elméleteikre keresnek általában megoldást és nem a valós problémákra - azokat nem is ismerik általában. Történelmi tapasztalatok terén sokkal inkább testesítette meg az adott korban alkalmazandó optimális magyar kormánypolitikát a már említett, huszas évekbeli Bethlen sőt bizonyos értelemben hatvanas-hetvenes évekbeli Kádár - bár a párhuzam kissé hátborzongató. De az utóbbit hasonlítsuk a környező államokhoz és Rákosihoz illetve Nagy Imréhez, aki teljesen megalapozatlanul hozott kritikus döntéseket. Bár ez már biztos messzevezető történelemfilozófiai kérdés, ami az ideológiáknál is messze rosszabb. Minden esetre nehéz egyszerre hősnek és racionálisnak is lenni - csak nagyjából amennyire a forradalom és a konszolidáció is ütközik. A rendszertagadó ideológiáknak egyébként szerintem leginkább a diktatúrákban van létjogsultsága. Egy demokráciában arra építeni, hogy az egész establishment rossz sajnos be kell lássam, nem lehet járható út, noha az ember erősen hajlik ezt gondolni így én magam is. S ha eközben elutasítja a 90 előtti diktatúrát, akkor logikusan merül fel valami harmadik választása. De a harmadik alternatíva nem létezik, mert az Elsőt, a létező Magyarországot kell működőképessé tenni. Második Magyarország sem volt. Mint utólag kiderült csúnya zsákutca volt. "Harmadikakat" keresgélni a könyvtárak eldugott zugaiban időpocséklás...
|
|
|
A. E. |
Válasz | 2010. március 02. 11:32 | Sorszám: 125 |
"Tudod-e, hogy mit értek "első" és "második" út alatt? " Az sem derült ki ő mit ért első második harmadik zagyvaság alatt... Komplett hülye ez a fazon.
|
|
|
fokos |
Válasz | 2010. március 02. 11:26 | Sorszám: 124 |
Erre mit mondtak az angolok, meg a franciák? Nyilván azt, hogy nem! Ebben feszülünk a honfoglalás óta!
|
|
|
terra |
Válasz | 2010. március 02. 11:20 | Sorszám: 123 |
Sajnálom, ha nem érted. Világosabban nem tudom megmagyarázni.
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 02. 11:17 | Sorszám: 122 |
"Az egészséges politikai rendszerekben ennek a két fő irányvonalnak a folyamatos csatája teremtheti meg azt az arányt és egyensúlyt, ami a gazdaság fejlődését is biztosítja, ugyanakkor a humántőkét sem teszi tönkre." Éppenhogy erre a folyamatos csatára nincs szükségünk.-A Harmadik Út egyáltalán nem arany középút, amint azt már írtam többször is. (Nemzeti baloldali??? hol élsz Te.)
|
|
|
terra |
Válasz | 2010. március 02. 11:07 | Sorszám: 121 |
Tudod-e, hogy mit értek "első" és "második" út alatt? Régebben már megírtam valahol, talán éppen ebben a topicban. A klasszikus felosztás azon alapul, hogy egy adott politikai-ideológiai irányvonal milyen célokat és elosztási arányokat tűz ki maga elé a bővített újratermeléssel kapcsolatos folyamatban. (A jó öreg marxi tétel szerint a bővített újratermelés képlete: c+v+m, ahol c= a befektetett tőke, v = élőmunka költsége, m= többletérték, vagyis a potenciálisan elérhető profit). Fogalmazhatunk úgy is, hogy a fő kérdés a termelés eredményének a tőkével rendelkezők és nem rendelkezők közötti felosztásának aránya, hiszen a bérből élőkön kívül ott vannak az inaktív emberek is (gyerekek, munkaképtelenek, nyugdíjasok, stb.) A baloldal (nevezzük első útnak) klasszikusan az élőmunka magasabb díjazását és a többletérték magasabb arányú állami elvonását és szociális kiadásokra fordítását (vagyis alacsonyabb tőkefelhalmozási rátát) tart kívánatosnak. A klasszikus jobboldal (nevezzük második útnak) ezzel szemben a magas profitérdekeltséget és a tőkefelhalmozást helyezi előtérbe, vagyis a tőke pártján áll. A baloldali gazdaságpolitika legszélsőségesebb formája a részleges vagy teljes államkapitalizmus, ez gyakorlatilag a totalitárius rendszerek sajátja (nemzeti szocializmus, bolsevizmus, maoizmus, stb.). A liberalizmus a klasszikus jobboldalhoz áll közelebb, mert a szabad piaci viszonyokat és az állami beavatkozás, újraelosztás minimálisra csökkentését preferálja, ami egyenlő azzal, hogy a tőkével rendelkezők érdekérvényesítési képessége szinte korlátok nélkül érvényesülhet, míg a tőkével nem rendelkezők ilyen képességgel alig rendelkeznek. A neoliberalizmus pedig már nem egyszerűen a nemzeti piac szabadságát és az állam szerepének csökkentését tűzi ki célul, hanem a globális tőke és piac korlátlan érvényesülését, vagyis az államokkal együtt a nemzeteket is el akarja sorvasztani. Az egészséges politikai rendszerekben ennek a két fő irányvonalnak a folyamatos csatája teremtheti meg azt az arányt és egyensúlyt, ami a gazdaság fejlődését is biztosítja, ugyanakkor a humántőkét sem teszi tönkre. Magyarországon tulajdonképpen egyik út sem tudott kifejlődni normális formában, mert a feudális viszonyokból egy rövid polgárosodási szakasz után rögtön a bolsevizmus viszonyai közé kerültünk, a rendszerváltás után pedig az ellenkező szélsőség, a neoliberalizmus vált uralkodóvá. Erre céloztam, amikor azt írtam, hogy Magyarországon még első és második út sincs, nemhogy harmadik. Most az a feladat, hogy megteremtsük a mi saját, új utunkat. Ez az út értelemszerűen klasszikus nemzeti-baloldali út kell, hogy legyen, hogy visszatérhessünk a jobbszélről az arany középútra. Nem lesz könnyű, mert a nemzetközi és hazai nagytőke nyomását úgy kell ellenkező irányú és erősebb nyomással ellensúlyozni, hogy közben a gazdaság működőképessége és az államháztartás egyensúlya is fennmaradjon.
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 02. 10:49 | Sorszám: 120 |
De bizonyára ismered Németh László nagyszerű rövid példázatát: Az Új-Guinea-i béketárgyalásokon azon vitatkoznak, hogy Új-Guinea az angoloké vagy a franciáké legyen. Egyszer csak felszólal egy új-guineai: Nem lehetne Új-Guinea az új-guineaiké?
|
|
|
fokos |
Válasz | 2010. március 02. 10:27 | Sorszám: 119 |
Pedig igaza van. Ahogy A.e.-nek is. A harmadik út kb. Svájc lenne. De nem lehet. Marad a Bethleni konszolidáció, meg a Kállay-hintapolitika. (olyasmit érzek ebben a "harmadik útban", mint drága és hőnszeretett Kós Károly transszilvánia-eszméjében: nem csak nekünk, hanem MINDENKI MÁSNAK is úgy kellene gondolnia)
|
|
|
szikla |
Válasz | 2010. március 02. 10:17 | Sorszám: 118 |
Máskor összeszedettebb szoktál lenni. Hisz Te is tudod, sokan az "első" utat, sokan pedig a "második" utat akarják ránk erőltetni.
|
|
|
onogur |
Válasz | 2010. március 02. 10:07 | Sorszám: 117 |
Edi szerint a gyűlésein internacionálét éneklő és a KÁP ellen szavazó MSZP is nemzeti párt. És akkor az ország kiárusításáról még nem beszéltünk.
|
|
|
|