Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Társalgó   » Marx, Hitler, Mao, Kinsey, Keynes (2. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Marx, Hitler, Mao, Kinsey, Keynes
onogur
  Válasz | 2005. június 10. 11:11 | Sorszám: 49
"Darwin még személyesen kikelt az ellen, hogy elméletét a társadalomra alkalmazzák."

No ja.
De valszeg Marx sem tapsikolt volna, ha megmutatják neki a Gulágot. Vagy ha megtudja, hogy a néhány millió ukrán éhhalálra ítélését is az ő elveire hivatkozva hajtják végre.

mpd
  Válasz | 2005. június 10. 11:08 | Sorszám: 48
""Bár valószínű Darwin egyetértene azzal, hogy valószínű vannak sikeres emberfajok és vannak sikertelenek, ami nem tenné szalonképessé manapság.)""

Igazodva általad is megdícsért, új, toleráncs imidzsemhez, most nem dorongollak le, hanem türelmesen elmagyarázom, hogy SEMMILYEN emberfajok nincsenek jelenleg az egy Homo sapiensen kívül. Ha járatosabb lennék a fórumkódokban, még dőlt betűvel is írtam volna a faj nevét, hogy ZSBÖ barátom is elégedett legyen.
Tehát szögezzük le, Darwin semmilyen körülmények között nem értett volna ezzel egyet.
Másrészt békés galambtenyésztő volt, nemigen pletykálhattak róla...... A vidéki gentleman kézikönyvét, a Robinson Crusoet, Dickenst meg efféléket olvasott. (Newton, az annál érdekesebb személyiség volt)

Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 10. 11:01 | Sorszám: 47
A kommunista kiáltvány a gázosabb valószínű. Marx explicite szólít fel emberölésre, ha jól emlékszem. Darwin nem állítja, hogy ki kell irtani a zsidókat, arra már a náci übermensch ideológia "jön rá". (Bár valószínű Darwin egyetértene azzal, hogy valószínű vannak sikeres emberfajok és vannak sikertelenek, ami nem tenné szalonképessé manapság.)

Egyébként marxizált erősen a szociáldemokrácia is, amely sokkal népszerűbb volt és maradt is. Nyugaton lényegében mára kimúlt a kommunizmus, eredendően is a szocdem vonal volt a meghatározó. A diktatúrát óhajtók mindig kisebbségben voltak a munkásmozgalomban. Nem csak a kommunistáké Marx. Arról nem is beszélve, hogy nem létezik társadalomtudományos gondolkodás Marx nélkül. De egyértelműűen a társadalmi fejlődést segítette elő. Több nagyon fontos fogalom is tőle jön, ezekkel napi szinten operálunk: kizsákmányolás, elidegenedés, osztályharc...

A munkásmozgalmat én pozitív folyamatnak tartom. Előrevitte a társadalmat. Marx tudományos alapossága nélkül nem jött volna létre, nem vált volna olyan tudatossá, amilyenné. Előfeltétele volt a szociális piacgazdaság és a jóléti társadalom kialakulásának Marx munkássága. (Amúgy Marx egy szemét disznó volt. Darwinról már nem is tudom, miket pletykálnak.)

mpd
  Válasz | 2005. június 10. 11:01 | Sorszám: 46
Vagy jobb jutott eszembe.
Ha én hirtelen felindulásból megfojtom eccer Eddie-t, az nem Darwin bűne lesz.
Sőt, mégcsak nem is Malthusé
mpd
  Válasz | 2005. június 10. 11:00 | Sorszám: 45
Nono.
Darwin még személyesen kikelt az ellen, hogy elméletét a társadalomra alkalmazzák. Ha egy Bibliával fejbekúrnak valakit, és meghal, nem lehet Károli Gáspárt felelőssé tenni.
onogur
  Válasz | 2005. június 10. 10:50 | Sorszám: 44
"De ez viszont lendített egy hatalmasat a tudományon, és senkit sem gyilkoltak meg Darwinra hivatkozva, hálistennek."

Erről nem vagyok 100%-ban meggyőződve.
A náci ideológia az eugenikára ( szociáldarwinizmus ) épült. Tehát Darwin, ha nem is közvetve, de felelős emberek millióinak kiírtásáért legalább annyira, ahogy Marx is felelős a kommunista diktatúrák kialakulásáért.

mpd
  Válasz | 2005. június 10. 10:33 | Sorszám: 43
""Ezért nem lehet azzal előjönni, hogy a Tőke szemétrevaló és kártékony.""

Nem hát. Egyszerűen felesleges. Előrevitte az emberiséget? Nem, de nagyon nem ám. Irtózatosan kártékony politikai irányzatokat szült és látott el ideológiával, közvetve embermilliók halálában működött közre.
KÖZVETVE, mondom. És nyilván nem a szerző szándéka szerint.
Persze, ha Marksz nem írja meg, megírta volna más, de ettől még kihagyhatta volna. Mondjuk, kipróbálhatta volna a gyakorlatban, milyen is az a munka.

Persze, a Fajok eredetét is megírta volna más, hisz épp azért jelent meg, mert A.R. Wallace már kopogtatott egy hasonlóval. De ez viszont lendített egy hatalmasat a tudományon, és senkit sem gyilkoltak meg Darwinra hivatkozva, hálistennek.

Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 10. 10:08 | Sorszám: 42
Utóbbi időben szokatlan konstruktív hangnemet ütsz meg, ezért megdícsérlek.

Véleményem szerint a gondolatok, amik átformálják a társadalmat és alakítják történelmet, éppolyanok mint fizikai felfedezések pl. a atomenergia, önmagukban se nem jók, se nem rosszak, azt viszont tudjuk róluk, hogy felfedezésre vártak, szükségszerűen meg kellett szülessenek, mert helyük volt a Nap alatt. Hogy energiát termelünk velük és jobbá tesszük az életünket vagy atombombának használjuk már más kérdés, minden kétélű, s rendszerint mindig mindegyik hatás érvényesül.

Ezért nem lehet azzal előjönni, hogy a Tőke szemétrevaló és kártékony. Ha nincs a kapitalizmus embertelensége, akkor nincs Tőke és nincs kommunizmus sem. Hogy melyik miért rossz már nem ide tartozik.

mpd
  Válasz | 2005. június 10. 08:56 | Sorszám: 41
""Ha már listázunk, akkor jobb ha nem így normatíve jó/rossz osztályozunk, hanem pl. legnagyobb hatást kiváltó művek szerint.""

Nagyon egyetértünk.

""Amúgy a Tőke felkent hívei rögtön előhoznák, hogy a Biblia nevében még több embert öltek meg.""

És hülyeséget mondanának ezzel.

mpd
  Válasz | 2005. június 10. 08:53 | Sorszám: 40
""azt vizsgáljuk, melyikre mennyi és milyen kártékony vagy téveszme épült, vagy parazitált rajta,""

Ilyen alapon nem lehet különbségeket tenni, mert akkor csak azt kell nézni, egy könyv váltott-e ki vitákat, vagy értették-e félre?
Mert, ha igen, akkor kártékonynak is minősíthető (hisz sok marhaságot indukált) meg hasznosnak is (nyilván sok értelmes gondolatot is eredményezett).
Ilyen értelemben csak visszhangtalan vagy sok reakciót kiváltó művek vannak.

Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 09. 19:58 | Sorszám: 39
"Tudományos szempontból mindkét mű mérföldkő, ám "társadalomtudományi" implementációik mérhetetlen károkat okoztak." Milyen szépen mondod!

Ezek valóban forradalmakat kiváltó könyvek. Egy hard core jobboldali nyilván nem nézte ezeket a forradalmakat jó szemmel. Ez a beteges minden újtól irtózás amúgy szerintem inkább komikus. Bár kétségkívül következetes. Nyilván az egyetemi tanári fizetésükből ott megengedhetik maguknak, hogy ilyen hülyeségekkel foglalkozzanak.

Ha már listázunk, akkor jobb ha nem így normatíve jó/rossz osztályozunk, hanem pl. legnagyobb hatást kiváltó művek szerint. Ez esetben a Biblia és a Tőke mindenképpen előkelő helen szerepelne. S hogy kárt okozotte a Tőke az egy hosszabb vita. Szerintem épp annyi kárt okozott mintha nem születik meg, de meg kellett születnie. (Amúgy a Tőke felkent hívei rögtön előhoznák, hogy a Biblia nevében még több embert öltek meg. Tehát a Biblia az egyik legkártékonyabb könyv...)

HAME
  Válasz | 2005. június 09. 19:27 | Sorszám: 38
hmm..., amíg nem olvastam a pozitív listát, meg akartam védeni a negatívat, de most elbizonytalanodtam...
No de azért elmondom.
Ha egy-egy művet nem a leghasznosabb-hasznos-0-kártékony-legkártékonyabb lineáris skálán pontozzuk, hanem csak azt vizsgáljuk, melyikre mennyi és milyen kártékony vagy téveszme épült, vagy parazitált rajta, akkor bizony a Fajok eredetének és a Bevezetés a pszichoanalízisbe nem ok nélkül kerülhetne fel egy ilyen listára. Tudományos szempontból mindkét mű mérföldkő, ám "társadalomtudományi" implementációik mérhetetlen károkat okoztak.
De mondom, a pozitív lista olvasata teljesen elbizonytalanított.
Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 09. 18:27 | Sorszám: 37
Igen, észlelem én is.

Ha már megynitottam ezt a választ, akkor még beszúrom az alábbit. Van pozitív listájuk is:
http://members.humaneventsonline.com/article.php?id=743

Ten Books Every Student Should Read in College

#1 The Bible

# Score:
116
# Written:
c. 1446 B.C. to c. A.D. 95

The Bible, the central work of Western Civilization, defines the relationship between God and man, and forms the foundation of faith in the Judeo-Christian tradition. Yet, today it is virtually banned in America’s public primary and secondary schools�(SZÖRNYŰSÉG! MERŐ KOMMUNIZMUS DÚL AZ USA-BAN!)
meaning many American students may not encounter the most important book of all time in a classroom setting until they reach college.
#2 The Federalist Papers

# Score:
106
# Authors:
Alexander Hamilton, John Jay, and James Madison
# Written:
October 1787 to May 1788

Written by Alexander Hamilton, John Jay, and James Madison, The Federalist Papers first appeared in several New York state newspapers as a series of 85 essays published under the nom de plume "Publius" from the fall of 1787 to the spring of 1788.

The purpose of The Federalist Papers was to garner support for the newly created Constitution. At the time the states were bound together under the Articles of Confederation, but the weakness of the Articles necessitated the Constitutional Convention of 1787. Once the Constitution was drafted, nine states were required to ratify it, so Hamilton, Jay, and Madison took up the effort to persuade skeptics. Because Hamilton and Madison were both members of the Constitutional Convention, their writings are instructive in divining the original intent of those who drafted the Constitution.

According to the Library of Congress, the first bound edition of The Federalist Papers was published in 1788 with revisions and corrections by Hamilton. A bound edition with revisions and corrections by Madison published in 1818 was the first to identify the authors of each essay.

To purchase The Federalist Papers, click here.

#3 Democracy in America

# Score:
80
# Author:
Alexis de Tocqueville
# Written:
1835

A left-leaning Frenchman who visited America in 1831, de Tocqueville produced an incisive portrait of American political and social life in the early 19th Century. He praised the democratic ideals and private virtues of the American people but warned against what he saw as the tyrannical tendency of public opinion. Visiting during the heyday of slavery, de Tocqueville foresaw the troubles racial questions would pose for the country. He also was early in observing that judicial power had a tendency to usurp the political in the United States. He also wrote of the difficulties inherent in the egalitarian sentiment then gaining strength in America. "However energetically society in general may strive to make all the citizens equal and alike, the personal pride of each individual will always make him try to escape from the common level, and he will form some inequality somewhere to his own profit," he said.

To purchase Democracy in America, click here.

#4 The Divine Comedy

# Score:
57
# Author:
Dante Alighieri
# Written:
A.D. 1306-1321

One of the most frequently cited poems of all time, this epic allegory is an amalgam of Dante’s views of science, theology, astronomy, and philosophy. In it Dante recounts his imaginary journey through Hell, Purgatory, and Paradise, during which he realizes his hatred for his sin and becomes a changed man by the grace of God.

The work contains three sections�"Inferno," "Purgatorio," and "Paradiso." In "Inferno," Dante journeys through Hell, led by the soul of the Roman poet Virgil. He describes Hell as a funnel-shaped pit divided into nine circles, each one a place for those people guilty of a particular sin, with suffering increasing as he descends to the bottom where Satan himself dwells.

In "Purgatorio," Dante travels with Virgil up the Mount of Purgatory. Ten terraces make up the Mount and the process of purification for its occupants is arduous as they climb from terrace to terrace. When Dante and Virgil pass the final terrace, they glimpse Paradise where Beatrice, Dante’s first love, awaits and Virgil is forced to depart.

In "Paradiso," Beatrice guides Dante through the various levels of Paradise. At the highest level, Empyrean, where God, Mary, and many of the angels and saints abide, Dante views the light of God, which leaves him speechless and changed.

#5 The Republic

# Score:
55
# Author:
Plato
# Written:
c. 360 B.C.

The Republic is likely the most important work of the most important and influential philosopher who ever lived. The writings of Plato, a disciple of Socrates in ancient Athens, provide the foundation of abstract thought for all of Western Civilization, and The Republic contains expositions of various theories of justice, the state and society, and the soul. Is justice a matter of being helpful to those who help you and harmful to those who harm you? Or is it simply the "interest of the stronger," defined by those who govern the rest of us, as post-modern leftists would have it? How should society be organized? How is the human soul structured? How may we arrive at truth? The first author in history to deal with such questions in systematic rational argument, Plato contrasts the ideal society with reality in a way later echoed in the City of God (No. 7) by St. Augustine�who explored his own soul in his Confessions (No. 9). Plato describes the first totalitarian utopia as part of his argument, the first of many thinkers to do so. Ralph Waldo Emerson said, "Out of Plato come all things that are still written and debated among men of thought."

#6 The Politics

# Score:
54
# Author:
Aristotle
# Written:
Fourth Century, B.C.

Aristotle, the most famous student of Plato, is one of the few men who managed to be highly appreciated both in his own time (he was hired to tutor Alexander the Great) and by posterity. His philosophy continues to form the backbone of Western thought. Much of his writing was lost for centuries, but its recovery helped Thomas Aquinas, in the 13th Century, and later political philosophers, develop the concept of natural law that became central to the Anglo-American understanding of just and limited government. Both John Adams and Thomas Jefferson cited Aristotle as an inspiration for the Declaration of Independence.

In the Politics, Aristotle examines the formation and composition of civil society more simply and effectively than perhaps anyone since. Beginning with a complete accounting of the elements in the basic unit of society�the oikos or family home�the philosopher expands outward to discuss the larger unit of human existence, the city-state�or polis�in the same terms.

#7 (tie) Nicomachaean Ethics

# Score:
52
# Author:
Aristotle
# Written:
Fourth Century, B.C.

The Ethics is a collection of notes from Aristotle’s lectures, taken by his student Nicomachus. The Ethics’ elegant inductive arguments, developed hundreds of years before the Christian era, proved that man can indeed understand the basic concepts of good and evil without the aid of Divine Revelation�a fact that many leftists are unwilling to accept in their quest to destroy respect for objective rules of right and wrong.

Unlike today’s secularists, Aristotle saw clearly that all human beings have a built-in need to pursue happiness through behaving properly. Aristotle analyzes why not all human actions lead to happiness, and reveals how a man’s daily choices between good and evil result in the habits of virtue or vice. Virtuous action, he concludes, makes men happy, whereas vice does not.

#7 (tie) City of God

# Score:
52
# Author:
St. Augustine of Hippo
# Written:
A.D. 413-426

The City of God ranks as history’s most influential writing by a theologian. Augustine, the cultured bishop of an ancient Roman city in North Africa, created a philosophy of history that answered the argument of pagans who blamed the decline of Rome on the rise of Christianity. (Rome had first been sacked in 410.) Augustine explained human history in terms of Divine Providence and asserted that the Church would bring human history to its final consummation. At that consummation, the two "cities" that remained intermingled on Earth�the pure, virtuous city of God and the sinful, flawed city of man�would be separated into two. Augustine argued that the sinful practices of the pagan Romans helped prompt God to allow the Eternal City’s capture by barbarians. Augustine firmly implants teleology�the Aristotelian idea that all things have an ultimate purpose�into history just as previous Christian thinkers had adopted teleology to explain God’s plan for individual human beings. For Augustine, all of human history points toward a divine purpose.

#9 Confessions

# Score:
47
# Author:
St. Augustine of Hippo
# Written:
c. A.D. 400

The Confessions is Augustine’s spiritual autobiography. Addressed to God, the book bares the author’s soul. Here Augustine explains the history of his life in terms of Divine Providence, much as in the City of God he explained the history of Rome. He owns up to the sins that pulled him away from faith despite the exertions of his intensely devout mother, St. Monica. In the course of describing both his exterior and interior life, Augustine reiterates the Christian philosophy of the human person expounded by St. Paul in his epistles. He describes the interplay among passion, will, and reason and attempts to explain why men do evil when they know better.

#10 Reflections on the Revolution in France

# Score:
44
# Author:
Edmund Burke
# Written:
1790

An Irish-born British politician of the late 18th Century, who was popular in America because of his opposition to taxing the colonies, Burke holds a prominent place in the history of English-speaking conservatives. Indeed, in The Conservative Mind, Russell Kirk singled him out as the first modern conservative intellectual.

Burke’s early and energetic disapproval of the French Revolution proved prophetic in light of the Reign of Terror that followed. A champion of the inherent wisdom of long-settled traditions, Burke argued that by violently ripping up their nation’s institutions root and branch, the French had assured themselves years of chaos.

If changes had to be made in France, he argued, could not the tried-and-true be kept and only the bad discarded? "Is it, then, true," he asked, "that the French government was such as to be incapable or undeserving of reform, so that it was of absolute necessity that the whole fabric should be at once pulled down and the area cleared for the erection of a theoretic, experimental edifice in its place?"

Honorable Mention

# Natural Right and History by Leo Strauss � 38 points

# The Conservative Mind by Russell Kirk � 36 points

# A New Birth of Freedom: Abraham Lincoln and the Coming of the Civil War by Harry V. Jaffa � 33 points

# Mere Christianity by C.S. Lewis � 32 points

# The Illiad by Homer � 31 points

# King Lear by William Shakespeare � 29 points

# The Abolition of Man by C.S. Lewis � 27 points

# Orthodoxy by G.K. Chesterton � 25 points

# Aeneid by Virgil � 19 points

# Hamlet by William Shakespeare � 18 points

# Modern Times by Paul Johnson � 18 points

# Oedipus Trilogy by Sophocles � 18 points

# Ideas Have Consequences by Richard Weaver � 17 points

# Idea of a University by John Henry Newman � 16 points

# The Road to Serfdom by Friedrich von Hayek � 16 points EZT NÉZD MEG K.O. BARÁTOM!

# Animal Farm by George Orwell � 14 points OK!

# Gorgias by Plato � 14 points

# A Humane Economy by Wilhelm Roepke � 14 points

# The Public Philosophy by Walter Lippman � 14 points

# The Roots of American Order by Russell Kirk � 14 points

gajo
  Válasz | 2005. június 09. 18:12 | Sorszám: 36
Új közmondás: Lassú mint a gondola!
Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 09. 18:06 | Sorszám: 35
Ennyi szeretettel nem bír el a mi szívünk.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:53 | Sorszám: 34
Bocs!
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:51 | Sorszám: 33
"Szeressük egymást gyerekek,
a szív a legfőbb kincs,
annl szebb szó, hogy szeretet
az égvilágon nincs ..."
Valahogy így szól.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:50 | Sorszám: 32
"Szeressük egymást gyerekek,
a szív a legfőbb kincs,
annl szebb szó, hogy szeretet
az égvilágon nincs ..."
Valahogy így szól.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:47 | Sorszám: 31
"Szeressük egymást gyerekek,
a szív a legfőbb kincs,
annl szebb szó, hogy szeretet
az égvilágon nincs ..."
Valahogy így szól.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:46 | Sorszám: 30
"Szeressük egymást gyerekek,
a szív a legfőbb kincs,
annl szebb szó, hogy szeretet
az égvilágon nincs ..."
Valahogy így szól.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:45 | Sorszám: 29
"Szeressük egymást gyerekek,
a szív a legfőbb kincs,
annl szebb szó, hogy szeretet
az égvilágon nincs ..."
Valahogy így szól.
gajo
  Válasz | 2005. június 09. 17:37 | Sorszám: 28
Egy név kimaradt: Antlfinger Edvárd !
Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2005. június 09. 14:50 | Sorszám: 27
Annyira még nem vagy öreg. Sajnos fiatal se.

Ez nem válasz. Akkor sem, ha Darwinról van szó. A materializmus semmivel sem kevésbé nevetséges elképzelés mint az, hogy pár ezer éve teremtette isten a világot és az életet.

mpd
  Válasz | 2005. június 09. 14:43 | Sorszám: 26
Képzett munkás, ha a fiatalt kineveted, rosszul teszed.
Tanítani és nevelni kell az ifiket.
mpd
  Válasz | 2005. június 09. 14:41 | Sorszám: 25
Felváltják ifjúmunkás-káderek,
ki munkaharcokban elfáradott.
Pihenj meg, hogyha fáradt vagy s öreg,
az állam biztosítja agg-korod.

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola