Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Kultúra   » Gondola Galéria (9. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Gondola Galéria
Egon Olsen
  Válasz | 2005. március 07. 16:58 | Sorszám: 158
Két darab eredeti Munch festmény eladó!
Árajánlatokat az olsenbanda@gondola.hu címre kérjük euróban, FOB Koppenhága paritással.
onogur
  Válasz | 2005. március 07. 14:37 | Sorszám: 157
A HírTVben hallottam, hogy megint elloptak néhány Munch festményt Oslóban, most éppen nem múzeumból, hanem valami bank épületéből.
A múlt évben elég nagy port vert fel, amikor a "Sikoly" című festményt lovasították meg.
Most meg egy büdös szót nem találok a neten a témáról, sem itthonról, sem külföldről...
keri
  Válasz | 2005. január 09. 10:54 | Sorszám: 156
Köszönöm.
onogur
  Válasz | 2005. január 09. 10:52 | Sorszám: 155
Március végén nyílik.
keri
  Válasz | 2005. január 09. 10:46 | Sorszám: 154
Ahogy ránéztem, egyből a Baba látogatói ugrott be. De ezt a képet még sosem láttam.
Még nem nyílt meg?
onogur
  Válasz | 2005. január 09. 02:04 | Sorszám: 153
A Magyar Nemzeti Galéria 2005 tavaszán nyíló új időszaki kiállítása a világban szétszóródott Munkácsy-képekből ad válogatást, sok olyan művel, amelyet a hazai közönség csak „hírből” ismert, soha, vagy évtizedek óta nem láthatott. Kiállításunkon nagy kollekciót mutatunk be szalonképekből és tájképekből. Az egykori amerikai gyűjtők körében rendkívül népszerű szalonképek jó része Párizsban már a „festőállványról” elkelt, így ezek korábban nem szerepeltek magyarországi kiállításokon. Így például az egykor William H. Vanderbilt gyűjteményéhez tartozó Két család (A szalonban), amely több mint két évtizedig a New York-i Metropolitan Museum of Art állandó kiállítási darabja volt, most először lesz látható Budapesten.

A 20. század első évtizedei óta visszatérő panasza a Munkácsy-kutatóknak és a közönségnek egyaránt, hogy az Amerikába került képek nélkül lehetetlen Munkácsy művészetének egészéről felelősen nyilatkozni. A Magyar Nemzeti Galéria látogatóinak pár hónapig újra lehetőségük nyílik arra, hogy ezek közül a képek közül jó néhánnyal ne csak reprodukciókon, hanem személyesen is találkozzanak.

The Music Room, 1878
Mihály de Munkácsy (Hungarian, 1844–1900)
Oil on wood; 35 x 46 in. (88.9 x 116.8 cm)
Bequest of Martha T. Fiske Collord, in memory of her first husband, Josiah M. Fiske, 1908 (08.136.11)

Metropolitan Museum of Art

onogur
  Válasz | 2004. augusztus 22. 14:12 | Sorszám: 152
A Vermeer-festmények oly csodálatos térhatása részben a tudomány segítségével jött létre. A camera obscura (sötét doboz) vagy egy zárt doboz, vagy egy elsötétített szoba, amelynek a falába a céltárggyal szemben egy kis lyukat fúrnak. A tárgyak világos pontjairól jövõ fénynek csupán keskeny nyalábjai mennek át e lyukon, és ezek a "sugarak" a látványt a doboz hátoldalára rajzolják, fordított állásban, "fejjel lefelé".

"A tûhegynyi nyílású sötétkamrát valószínûleg Leonardo da Vinci találta fel - írja Rudolf Arnheim A vizuális élmény címû híres könyvében. - Ezt késõbb egy lencsékbõl és tükrökbõl készült szerkezet egészítette ki úgy, hogy segítségével a festõ egy vízszintesen fekvõ üveglapon láthatta modelljét. Bebizonyított tény, hogy ezt a berendezést olyan mûvészek is használták, mint Vermeer, és még sokan mások, mind a mai napig. Ennek a technikai módszernek a betetõzése, persze, a fotográfia, ahol már nincs is szükség manuális tevékenységre a kép rögzítéséhez."

Egyetlen lencse is visszafordíthatja a camera obscura képét a helyes állásba. Ha azonban lencsét használnak, annak úgynevezett "párnás torzítás"-a a tárgyak egyenes széleit elgörbítheti, de ez könnyen korrigálható. Vermeer korában a mûvészek már ismerték a perspektíva geometriai tulajdonságait, és azokat tudatosan fel is használták. Gyakori fogás volt, hogy egy kitüntetett gyûjtõpontot alkalmaztak, ezáltal adva nagyobb hangsúlyt a kompozíció valamelyik fontos részének, ahogyan Leonardo helyezte Az utolsó vacsora címû képén Krisztus jobb szemét a középpontba.

A New York Times beszámol arról, hogy megvizsgálták az angol Királyi Gyûjtemény egyik büszkeségét, Vermeer Virginálozó hölgy egy úrral (Zeneóra) címû festményét, s a vásznon egy kis lyukat találtak a spinéten játszó nõ bal könyökénél.

A mûvész talán egy rajzszöget szúrt itt a képbe, és egy ahhoz kötött kifeszített fonalat használt a tökéletesen egy pontba tartó vonalsereg megrajzolásához. A helyiség négyszögletes tárgyait határoló egyeneseket egy közvetlenül a könyök mögé helyezett pontba gyûjtötte, ezzel hangsúlyozva ki az egyetlen mozgó dolgot a szobában, a zongorista karját. A falakon és az ablakokon futó vonalak direkt erõszakossággal terelik tekintetünket a nõalakra, ellentétben a padló négyzetmintájával. Ott csak az átlók képzeletbeli egyenesei tartanak a hölgy könyökéhez, a megfestett oldalegyenesek két, a képen kívül esõ pontba irányulnak. Ez oldja a kompozíció feszültségét, figyelemmegosztó hatásával lágyabbá teszi azt.

mandala
  Válasz | 2004. augusztus 22. 12:15 | Sorszám: 151

Diana and her Companions
1655-56

onogur
  Válasz | 2004. augusztus 21. 23:23 | Sorszám: 150
Ne is törődj azzal, hogy mi Vermeer-ről beszélgetünk.
Flammarion
  Válasz | 2004. augusztus 09. 00:26 | Sorszám: 149
Barokk korszaknak? (XVII--XVII század?) Kissé retrográd lehetett , tegnapraforgó, A XIX. sz végefelé... Rubens , Rembrandt gondolom meg kései impresszionista, már-már szecessziós.
búzavirág
  Válasz | 2004. augusztus 08. 22:46 | Sorszám: 148
Láttam a MONET kiállítást. Nézzétek gyönyörű!
Azt mondta Monet, hogy
"Kertésznek és festőnek vagyok jó semmi másra!"
- Szerintem elég ennyi!





onogur
  Válasz | 2004. augusztus 01. 00:16 | Sorszám: 147
Talán a legnagyobb festője volt a barokk korszaknak.
Korán meghalt, 43 éves korában és kevés festménye maradt meg napjainkig.
mandala
  Válasz | 2004. július 31. 20:13 | Sorszám: 146
Na, ezen én is erősen elgondolkodtam ...

Márkus László jelenete jutott eszembe: "Mi kerül ebben a fotelben 7200 forintba ... ?

Ezeket az "pénz/érték" dolgokat már sohasem fogom megérteni ...

onogur
  Válasz | 2004. július 27. 01:29 | Sorszám: 145
Vermeer Virginálnál ülő fiatal nő című festménye rekordáron, 16,2 millió fontért kelt el a Sotheby's londoni aukcióján szerdán.

A németalföldi mester művei igen ritkán szerepelnek aukciókon, legutóbb 1921-ben árverezték el egy festményét. A Virginálnál ülő fiatal nő című műve az utolsó még magánkézben levő alkotása volt, így a Sotheby's árverését igen nagy várakozás előzte meg. A felfokozott érdeklődés a leütési áron is nyomott hagyott: a 2,4 millió fontról induló licit végül 16,2 millióig emelkedett (30 millió dollár).

A festmény eredetiségét sokat vitatták, végül 11 évnyi kutatás és restaurálás után bizonyították be, hogy valóban Johannes Vermeer keze munkája.

Balambér
  Válasz | 2004. július 17. 16:14 | Sorszám: 144
Vargyas Csontváryja (Népi alkotók)


Veress Miklós bátyám immár a nyolcadik évtizedét tapossa. Ő Vargyas Festője, egy olyan község és közösség alkotója, mely a Sütő és a Máthé nevekkel fémjelzett népművész-dinasztiákat adta Vargyasnak, Erdővidéknek, Háromszéknek, Erdélynek… Csoda-e hát, hogy e környezetben mindenki — vagy szinte mindenki! — magáénak vallja, fölkarolja az idős amatőr alkotó törekvéseit, érti és átérzi munkássága lényegét, a kommunitást szolgáló igyekezetét?

Júniusi vasárnap Vargyason. A Barót, Olasztelek felől való alszegen Veress Miklós bátyánk világra szólóan rendhagyó kiállítást szervezett. Takaros portája udvarán-kertjében több száz munkáját állította ki, s a lugasok árnyékában, a gyümölcsfák alatt, esendő műanyag fóliák védelmében megszemlélhetni, mi is a mondanivalója Vargyas festőjének falusfelei, a világ számára?! És van. Életképei, csendéletei, portréi, tájképei sorakoznak a ribiszkebokrok szomszédságában, a meggyfák árnyékában, valóságos kis ,,sétálóutcákat” alakított ki portáján, hogy ki-ki kedvére szemlélhesse kiállított munkáit. És jönnek a szemlélők, a nézelődők: elébb, ünnepi, vasárnapi öltözetben kortárs falubélijei, kikkel frontot-fogságot járt meg, kikkel átélte a székely nép talán legnagyobb tragédiáját, a meghurcoltatottságot, az otthontalanságot. Gyönyörű élmény e nyolcvanas, szép emberekkel szót és eszmét váltani, kik váltig állítják, hogy Veress Miklós embersége és jó ,,huncut” székely rátermettsége sokukon segített, hogy átélhessék a poklokat. Ők most mind itt vannak, egy nagy, sokat szenvedett nemzedék, de mégis e föld megtartója.

Veress Miklós bátyánk Vargyason született 1923-ban, s húszesztendős volt, amikor sor alá vitték a magyar hadseregbe. Visszavonuláskor, valahol Berlin mellett esett orosz fogságba, s három álló esztendeig Pétervár (Leningrád) térségében hadifogolykodott. Sok más székelymagyar társával együtt. Nem is bánja már ezt, hiszen oroszul is megtanult, de festeni is, s ez utóbbi volt a lényeg, mert nem csak magának, hanem sorsosainak is könnyebbséget szerzett általa.

Az életút Brassóba igazította a szabadulás után, s csaknem negyven évig a Cenk tövében forgatta ecsetjét, s nyert az amatőröknek kijáró számtalan elismerést, díjat, rendelést. Ám a szíve, az hazafelé húzta mindig, s ahogy a nyugdíjhoz is hozzájuthatott, építeni kezdte családi házát idehonn, Vargyason. A község akkori polgármesternője, a Daniel-kastély helyreállíttatója, Deák Vilma asszony értette e nagy hazavágyakozást, s olyan telket adott Miklós bátyánknak, mely akkor jóval ,,kiesett” a szigorúan hivatalos beépíthető területből. Itt teremtett a teremtő ember otthont, nyugalmat, a munkához való alkotó környezetet. A maga örömére, Vargyas hasznára.

Elnézem a gyülekező, sokasodó, már-már nemigen számlálható közönséget, a vargyasiakat, barótiakat, száldobosiakat, bardociakat, olasztelekieket, s rá kell jönnöm, hogy Veress Miklós bátyámat ugyancsak szeretik Erdővidéken, a maguk festőjének vallják.

Így van ez jól. Művészete rendhagyó, valahol a naiv művészet, a törekvő amatőrség és a már-már hivatásos tudatosság határán leledzik. Ám akárhonnan is közelítsük meg: fölötte rokonszenves, néha telitalálatokkal megáldott, néha esetlenségekkel megvert. De: a Vargyasé, Erdővidéké, a mienk. Írtam a címben: Vargyas Csontváryja. Igen. Annyi a különbség, hogy ő nem jutott el Göröghon, a Szentföld tájait megfesteni, de szülötte helyét, a szülőföld embereit ugyanolyan beleérzéssel, szeretettel, humorral és kedéllyel próbálja ábrázolni, mint a világhíresedett szellemi rokon, ám az is lehet — több lelki békével.

Isten éltesse őt, a jósors munkáltassa tovább ecsetjét!

Magyari Lajos

mandala
  Válasz | 2004. július 10. 23:08 | Sorszám: 143
jm
  Válasz | 2004. július 09. 19:34 | Sorszám: 142
Flammarion
  Válasz | 2004. június 30. 20:43 | Sorszám: 141
Szívesen! Majd beírom a Vajda Jánost is, bár azt biztos ismered . De most nagy meccs van!
Vata
  Válasz | 2004. június 29. 18:32 | Sorszám: 140
Köszönöm!
nereus
  Válasz | 2004. június 29. 18:16 | Sorszám: 139

Caspar David Friedrich, hiába no, ő sem természet után dolgozott.

onogur
  Válasz | 2004. június 29. 16:38 | Sorszám: 138
Visszatérve Dől a Kroára: ez festmény? Művészet???

És ráadásul ez a leghíresebb képe...ha nem az egyetlen olyan, mely közismert...

onogur
  Válasz | 2004. június 29. 14:05 | Sorszám: 137
"A Magyar Nemzeti Galéria jövő márciusra tervez egy nagyszabású Munkácsy-tárlatot, Munkácsy a nagyvilágban címmel, amelyen külföldi magán- és közgyűjteményekből érkező művek is szerepelnek, de az csak 2005-ben lesz megtekinthető."

Na ez felvillanyoz, jobban, mint a pikk asszó és a dől a kroá egyveleg!
Ráadásul olyan Munkácsy képeket is megcsodálhatunk majd, melyek még nem lettek kiállítva Magyarországon.
Például a Milton-t:

Flammarion
  Válasz | 2004. június 29. 07:12 | Sorszám: 136
Igen komor, van akinek giccses, de igaz:
SAJÓ SÁNDOR

Vatha éneke 1046-ban:

Kezemben Koppány barnult koponyája,
Iszlak belőle, ős magyar világ!
Új idegeneség lelkemet zilálja,
Szívemben érzem Vencelin nyilát!

Bakonyi bús szél szilajon sikoltoz
Királyi kővár véres peremén;
Pengesd a gyászdalt, pengesd, kósza kobzos,
Hadd halja sírva ádáz Beszperém!

Bakonyi bús szél ideszáll sóhajtva
S riadva zúg a rónaságon át:
Pányvázva bősz had hejh hogy' űzi-hajtja
Magyarságunknak szép fehér lovát!

Földünket új nép, új szokás özönli, -
s én visszasírlak, messzi Napkelet!
Minek volt nékünk Napnyugatra jönni?
Bennünket itt hajh! senki sem szeret...

Sok ős berényben sok magyar bubánat
Már megjohádzva új kedvet mutat;
Enyém, mint vad ló, vad pusztákra vágtat, -
Ezt meg nem ejted , csalfa Napnyugat!

Harangszó zeng -bong... hívó lágy harangszó,
De ahová hív, vérpárás az út,-
Az én szivembe pusztákon viharzó
És jajveszéklő orkán hangja zúg!

Új templomokban új zsolozsma zendül, -
Új magyar Isten, jöjj elém, ha vagy!
Mert nem láthatlak a sok idegentül,
S idegen vagy, miért imádjalak?

Szeretnék hinni boldogabb időkben
S tudnék is benned, mennyei Nagyúr, -
De semhogy más nép rabjául szegődjem,
Haljak meg inkább pogánymagyarul!

Nem jó világ ez, - jól mondtad , Levente,
Pirosló ég itt nem hajnalra áll, -
Pirosló ég itt: vérszín naplemente,
Lassú enyészet, bús magyar halál...

Kezemben Koppány barnult koponyája,
Iszlak belőle, ős magyar világ, -
De érzem , elfolysz, elfogysz nemsokára, -
AZ éj közelget... népem, jójtszakát!...

1924

nereus
  Válasz | 2004. június 28. 20:15 | Sorszám: 135
Isten éltessen, "Pásztor a ködtenger fölött"!
Vata
  Válasz | 2004. június 28. 19:41 | Sorszám: 134
Ez az "Archart" - mindent tud ... - bár nem meggyőződésem, hogy a pásztorköpnyek jelképi rendszerének ismeretének is birtokában van, merthogy szerinte - ez mellékes, és a fő mkondanivaló a "vaniliás - álom-köd" s a kő, ami "marad" - De téved!
A főalak, - a Fő alak, - illetve a viselet, - mert annak annakvan jelentősége, - éppen úgy, mint a többi "giccselésben" - mert a pásztorok viseletének komoly jelentősége volt, - és van!
De ezt ez a "Archart" nem biztos, hogy tudja, mert nem biztos, hogy tudhatja!

Ez itt a bukta Archart - mert minden magyar tudja, - csak Te nem!

Arról már nem is szólva, hogy Gőzöd sincs, mit láttál!

De nem is érdekel, - ha őszinte akarok lenni!

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola