Téma: Már 130 nap sincs hátra ( vágjuk a centit! )
|
karesz135 |
2006. február 08. 11:18 | Sorszám: 439 |
A legitimitás Az élet szerteágazó területein többféle legitimitás eredeztethető, de most csak két fő viszonylatával foglalkoznék, mégpedig a jogelvek szerinti és a közvélekedés, a többség által elfogadott, szentesített legitimitással. A jogelvek szerinti legitimitással kevésbé szeretnék foglalkozni, hiszen ehhez ott vannak a jogtudósok, de megítélésem szerint egy átmeneti korszakban, mint amilyen a rendszerváltoztatás elhúzódó időszaka, ugyancsak problémákat vet fel a jogi legitimitás is. (Ráadásul ekkor még negatívba forduló időszakok is előállnak.) Addig megítélésem szerint nem is lehet egzakt, jogi értelemben is szabályozott legitim tényállásról beszélni, amíg a rendszerváltozás teljes körűen végbe nem megy a társadalom minden szintjén. Ehhez mindenek előtt jogtudósainknak és társadalomtudósainknak meg kellett volna illetve meg kellene határozni a rendszerváltoztatás mibenlétét, esetleg (netalántán) mikéntjét is. Vagy hát rá bízzák az időre, mert „az idő igaz, és eldönti ami nem az”. Úgy alakul ez is mint a privatizáció, mivel hogy a privatizációs elveket, a privatizációs jogszabályokat kellett volna legelőször megalkotni, amint azt a tudós szakértők is megállapították. De hát ők is „megrendelésre” dolgoznak (dolgoztak), így előbb a társasági törvénykezést meg az átalakulási jogszabály-kereteket határozták meg, és ezzel nyílt teret engedtek a „spontán privatizációnak”, a szabad rablásnak, a vállalati vagyonok elherdálásának, elkótyavetélésének. (Ez még napjainkban is folyik.) A jogelveknek megfelelő legitimációval vissza is lehet élni, mert rejtőzködőn, a jogszabályok mögött megbújhatnak az ellenérdekeltségű tettesek. Talán még mindig nem késő annak átgondolása, hogy rendszerváltoztatást rendszer-szemlélet , a rendszer-elvű törvénykezések mellőzésével nem lehet véghezvinni, csak nagy buktatókkal. (Itt talán illő megjegyezni, hogy a rendszer-elmélet megalkotója Ödön von Bertalanffy.) A közvélekedés szerinti legitimitás kérdése, minden bizonnyal nem is jogi kategória, de az informális társadalmi szerveződések körében, bizonyos időszakokban nagy szerephez juthat. Ezt nagyon szemléletesen bizonyítják a 2002. évi parlamenti választásokat követő események, bizonyos, jogelvek szerinti legitimációk megkérdőjelezése a választók széles rétegei által. A probléma ott kezdődik, hogy a választásban résztvevő pártok legitimitását a közvélekedés milyen mértékben fogadja el, szentesít-e a társadalom többsége. (A népfelsége elve miként jut érvényre.) És egyáltalán bizonyos pártok legitimitását elfogadó néprétegek nincsenek-e félrevezetve, a szándékos tudatlanság állapotában tartva? Ez jelentkezhet egy diktatórikus időszakot követően, az egyirányú befolyásoltság fenntartásával a diktatúrát gyakorolt élcsapat által, különösen akkor ha jelenlegi vezető személyiségek és elvbarátaik a proletárdiktatúra élcsapatához tartoztak. (Nem beszélve a baloldali írástudók-értelmiségiek árulásáról és médiumaik hathatós támogatásáról.) Ebben az esetben fenn áll ugyan a jogelvek szerinti legitimitás eshetősége, – két illegitimnek tekintett párt koalíciója akár legitimnek látszó többséget is eredményezhet – de alapvetően a polgári demokratikus értékek és alapelvek sérülnek, egyáltalán a demokratikus értékrendszer mibenléte kérdőjeleződik meg. Ennek a helyzetnek a feloldása jogi aktussal bizony nagyon körülményes. Minden további eszmefuttatás helyett egy megoldás mindenképpen ajánlható, az alkotmányozó nemzetgyűlés. Végül nézzük csak mi szerepel egy lexikonban a legitimitás címszóban. „ ….. „ „Olyan értelmezése is általánossá vált a 20. századi totalitárius ideológiák elterjedése idején, miszerint valamely uralomnak nem csupán jogi, hanem mélyebb, tartalmi (erkölcsi, történeti stb.) szempontú megalapozottságára utal.”
Demokrácia és a bolsevik métely
A nagyon félre sikeredett rendszerváltoztatásunk parlamentáris demokráciájának eddigi rövid története folyamán a parlamentbe bejutott tradicionális nemzeti konzervatizmus talaján álló polgári pártok nem vették kellően komolyan hazafias küldetésüket. Ez abban nyilvánult meg elsősorban, hogy kormányzati pozícióba kerülve nem mérték fel a megelőző 45-50 év lenini-sztálini-kádári terror örökségének és az azt éltető, átörökítő bolsevik élcsapatnak lélekölő, embert törpítő, napjainkig kártékony kihatásait, az embereket emberségükben eldeformáló, megnyomorító és elbutító örökségét. Mára azonban sokan látják világosan, és többen már le is írták, hangot adtak véleményüknek, hogy a polgári kormányoknak nem lehet pusztán csak az a feladatuk, hogy legyőzzék négyéves ciklusonként a hatalmukat átmentő - politikai és gazdasági hálózatukat újfent kiépítő - úgynevezett baloldali, gyökereitől szabadulni nem tudó bolsevik pártformációkat. Akiknek vezetőik mint élcsapat továbbra is jelentős proletár tömegeket (agykezelt elbutítottak) tudnak befolyásuk alatt tartani, a média-guruk és lakáj-politológusok szégyenteljes, nyomorúságos tevékenysége, a magukat baloldalinak nevező írástudóknak (értelmiségieknek) az árulása következtében. Többen elmondták, leírták azt is, hogy ezeknek a baloldali jellegű bolsevik pártformációknak el kell tűnniük a magyar politikai közéletből, mivel nem szocialisták (talán újra lehetne definiálniuk, mi is a szocializmus, amelynek múltbéli gyakorlata csúfosan és végérvényesen megbukott), és főképpen nem lehetnek szociáldemokraták, hiszen pontosan ők verték azt szét, likvidálták képviselőiket. Viszont létezik a történelmi szociáldemokrácia tradicionális hagyománya - ha csak csíráiban is -, és ezt kell feléleszteni, képviselőiket helyzetbe hozni. Az ilyen eszmeiségű szociáldemokrácia polgárinak mondható, mely a magyar munkás rétegek szervezeti hagyományaira, szerves fejlődésére épít, figyelembe véve az európai szociáldemokrata pártok (polgári balodal) eredményeit, fejlődését. (Esetlegesen segítve őket a brezsnyevi-kádári csókos nosztalgiáktól való megszabadulástól.) És mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a bolsevik utódpárt és annak élcsapata minél előbb eltűnjön befolyásával a magyar politikai közélet palettájáról. Ehhez pedig nem elsősorban a bolsevik élcsapat tagjait kell személyükben támadni és elveszni a napi politikai torzsalkodások útvesztőjében, hanem azt az eszmeiséget és szellemiséget, amely egy ilyen diktatórikus bolsevik élcsapatot eredményezett, és a proletár diktatúra nevében még mindig befolyásuk alatt tudnak tartani jelentős agykezelt proletár tömegeket, az őket kiszolgáló baloldali írástudók-értelmiségiek árulása következtében. Ugyanis nem segítik a proletárokat, hogy a bolsevizmus karmai közül kiszabaduljanak, sőt még mindig a bolsevik élcsapat kezére játsszák őket, eléggé el nem ítélhető módon. Nem segítik polgárrá válni őket választásuk szerint, megvilágítva a polgári baloldaliság mibenlétét. A jobboldali polgári pártoknak és természetesen elsődlegesen a parlamentben tevékenykedőknek fel kell hagyniuk eddigi hamis illúzióikkal (perspektivikusan nem fogadható el ez a bolsevik utódpárt "a baloldali pólusnak"), és valóságosan a jövő értékrendje, a polgári demokrácia érvényre juttatása és kiteljesedése érdekében kell meghatározniuk tevékenységüket, a magyar jövőt szolgálva. Úgy legyen.
|
|
karesz135 |
2006. február 07. 16:16 | Sorszám: 437 |
Írástudók. Értelmiségiek. A médiumok különböző területein egyre gyakrabban kerül szóba vitafórumokon az értelmiségiek igazi szerepe, felelőssége és szerepvállalása a magyar politikai közéletben. Ez rendjén is van. A probléma ott kezdődik, hogy egyes polgári értelmiségi körök, csoportosulások egymásnak üzengetnek, minősítgetnek, sőt már sértegetik is egymást. Pedig hát a polgári oldal írástudóinak-értelmiségeinek – újságírók-szerkesztők, politológusok, írók-közírók, – nem a különbözőségeket (esetleges hibákat) kellene keresni (felerősíteni), hanem végre szükséges lenne foglalkozni a baloldali értelmiség árulásával, akik még mindig gátlás nélkül szállítják a szavazókat – hazug propagandájukkal – a bolsevik utódpártnak, annak vélt szociáldemokrata jellegét bizonygatva. Ebben ott van az árulás, hogy a baloldali értelmiségieknek igazán tisztában kell lenniük azzal, hogy a lenini-sztálini-kádári terror utódpártjai nem lehetnek szociáldemokraták. A polgári jobboldal írástudóinak, értelmiségeinek igazi, valódi együttes feladatuk az lenne, hogy szembesítsék a baloldali értelmiséget szörnyű tévedésével és felelősségével (árulással), amikor a proletár tömegeket a bolsevik utódpárt karmaiból nem segíti kiszabadulni, megismertetve őket az évszázados magyar történelmi hagyományokra épülő szociáldemokrata értékekkel. A polgári értelmiség másik fontos feladata lenne még, hogy meggyőzze a polgári oldal politikusait: nem rendezkedhetnek be arra, hogy négy évenként legyőzzék az általuk baloldali pólusként preferált bolsevik utódpártot. Közös erőfeszítéseket kell tenni, hogy a jelenlegi baloldali szavazókat elbizonytalanítsák az eddigi vak hitükben, és ráébresszék őket az általuk képviselt balodali értékek silányságára. És hát ezt kéne számon kérni a baloldali írástudóktól, értelmiségiektől is elsősorban. Vállalni kell a konfrontációt. u.i.
Baloldalnak lehet nevezni az MSZP-t? A lenini-sztálini-kádári terror „tudományos szocializmusa” végérvényesen megbukott. A MSZP a mai napig nem tudja meghatározni magát, sem eszmeisége, sem filozófiája nincs a hataloméhségen (zsebek megtömésének lehetősége) kívül. Szociáldemokrata párt soha nem lehet. (A történelmi SZOCDEM majd megerősödik) Az MSZP vezetése a levitézlett MSZMP nomenklatúrájából áll, lásd: Szili Katalin nyilatkozatát. Az mszpések mint baloldali pártformáció liberális baloldalként élhetne tovább, de hoppá(!), ott van az SZDSZ. Lehet, hogy az SZDSZ „bekebelezi” mszp-seket. Az igazán szocdem érzelműek pedig utat találnak a történelmi Szociáldemokrata Párthoz. (Nagy kár, hogy Szűrös Mátyás már nincs ott.) (Sajnálatos, hogy sokáig a Fidesz is baloldali pólusként „ajnározta” az MSZP-t, ezzel mintegy lovat adtak proletárnak megmaradt választóik alá.) Egészséges jobboldali radikalizmusra pedig szükség van. Közszolgálat, közszolgálatiság (Szerkesztőknek, műsorvezetőknek, újságíróknak) A közszolgálatiság egy demokratikus társadalomban a polgári értékek, a polgári értékrend szolgálatát, terjesztését, védelmét és polgári értékek létrehozását, fejlesztését jelenti. Egyszerűen csak ennyi, nem több de nem is kevesebb. Természetesen vannak jobboldali és baloldali polgári értékek és az ezeket számba vevő, rendszerbe szervező alértékrendszerek. A szerencsésnek (hozzánk képest) mondható nyugati társadalmi berendezkedések esetében ezt természetesnek veszik és az organikus, szerves fejlődés keretében eljutottak egy adott szintig, amit érvényre tudnak juttatni a közszolgálati médiumokban is. Nálunk a közszolgálati média – TV, rádió, sajtó – körében éppenséggel a baloldali polgári értékrend képviselete, illetve képviseletének kísérlete vagy ha úgy tetszik vélt képviselete jelenti a legfőbb problémát. A baloldali polgári értékrend a szociáldemokrata pártok történelmileg szerves, organikusan fejlődő rendszerében alakult és alakul folyamatosan, tendencia jelleggel. A szociáldemokrata párt tehát nem úgy terem „egy fa tetejen”, és nem is úgy, hogy annak deklaráljuk magunkat holnaptól kezdve. Vagy is az igazi nagy dilemmát ez okozza a magyarországi médiumok képviselőinek, közreműködőinek a közszolgálatiság vonatkozásában még a jobboldalhoz „közelállók”-nál is sok esetben. Mert hát arról van szó, hogy a magyar parlamentet mostanság néha-néha elfoglaló úgynevezett baloldali kormányoknak semmi közük a szociáldemokráciához, még csak köszönő viszonyban sincsenek a baloldali értékrendet képviselő, tradicionálisan a magyar történelmi munkásmozgalmi múltból organikusan fejlődő, kialakuló szociáldemokrata eszmeiséggel. Hogyan is lehetne köze, hiszen ez a bolsevik utódpárt és annak élcsapata teljes felelősséggel tartozik a történelmi szociáldemokrata párt szétveréséért, vagyonának elkobzásáért, tagjainak megnyomorításáért, likvidálásáért, emigrációba kényszerítéséért. A Magyar Köztársaság mindenkori kormányzatát és vele együtt a demokratikus parlamentet és mindezek alkotmányos intézményrendszerét kiszolgáló, információk gyűjtését, feldolgozását és továbbítását, közlését végző médiumok, hírközlő szervek feladata, hogy tevékenységüket a közszolgálatiság elveihez hűen, hamisítások és csúsztatások nélkül lássa el. A Magyar Köztársaságban a közszolgálatiságot, a közszolgálati értékrendet a polgári demokratikus értékrendnek alávetett, annak szolgálatába állított, az alkotmányos előírásoknak megfelelő jogérvényesítő közakarat határozza meg. Mindenféle hírszolgálatot – politikai, kulturális, tudományos és hitéleti – csak is a közszolgálatiság értékrendje és követelmény rendszere szerint lehet és szabad ellátni, működtetni. Azok a hírműsorok, amelyek ezen kritériumoknak nem felelnek meg, – hamisítanak, csúsztatnak – csak bulvárnak, pletyka szintűnek kell tekinteni vagy egyszerűen hazugnak. Érthetően és érzékelhetően nagy zavarodottságot mutat (és 1994-98 között is nagy zavart keltett) azoknak a magukat közszolgálatinak vagy részben közszolgálatinak tekintő média hálózatoknak a tevékenysége akik egy olyan legitimnek látszó kormányzatot alakító koalíciós pártokat (és azok intézményeit) akarnak közszolgálati módon szolgálni, amely pártformációk eszmeiségükben nem tudnak megfelelni a polgári demokratikus értékrend kritériumainak. Az ilyen médiumok irányítóinak, szerkesztőinek, riportereinek a dilemmája, zavarodottsága ugyancsak szembe ötlő, de hát ők elsődlegesen „kenyéradó gazdáik” elvárásainak akarnak megfelelni éppenséggel meggyőződéssel vagy csak jól felfogott érdekből. Minden esetre a baloldali írástudóknak értelmiségieknek tudatában kellene lenni a szociáldemokrácia mibenlétét illetően. Hát mostanság csak ilyen időket élünk.
|
|
karesz135 |
2006. január 23. 13:41 | Sorszám: 372 |
A legitimitás Az élet szerteágazó területein többféle legitimitás eredeztethető, de most csak két fő viszonylatával foglalkoznék, mégpedig a jogelvek szerinti és a közvélekedés, a többség által elfogadott, szentesített legitimitással. A jogelvek szerinti legitimitással kevésbé szeretnék foglalkozni, hiszen ehhez ott vannak a jogtudósok, de megítélésem szerint egy átmeneti korszakban, mint amilyen a rendszerváltoztatás elhúzódó időszaka, ugyancsak problémákat vet fel a jogi legitimitás is. (Ráadásul ekkor még negatívba forduló időszakok is előállnak.) Addig megítélésem szerint nem is lehet egzakt, jogi értelemben is szabályozott legitim tényállásról beszélni, amíg a rendszerváltozás teljes körűen végbe nem megy a társadalom minden szintjén. Ehhez mindenek előtt jogtudósainknak és társadalomtudósainknak meg kellett volna illetve meg kellene határozni a rendszerváltoztatás mibenlétét, esetleg (netalántán) mikéntjét is. Vagy hát rá bízzák az időre, mert „az idő igaz, és eldönti ami nem az”. Úgy alakul ez is mint a privatizáció, mivel hogy a privatizációs elveket, a privatizációs jogszabályokat kellett volna legelőször megalkotni, amint azt a tudós szakértők is megállapították. De hát ők is „megrendelésre” dolgoznak (dolgoztak), így előbb a társasági törvénykezést meg az átalakulási jogszabály-kereteket határozták meg, és ezzel nyílt teret engedtek a „spontán privatizációnak”, a szabad rablásnak, a vállalati vagyonok elherdálásának, elkótyavetélésének. (Ez még napjainkban is folyik.) A jogelveknek megfelelő legitimációval vissza is lehet élni, mert rejtőzködőn, a jogszabályok mögött megbújhatnak az ellenérdekeltségű tettesek. Talán még mindig nem késő annak átgondolása, hogy rendszerváltoztatást rendszer-szemlélet , a rendszer-elvű törvénykezések mellőzésével nem lehet véghezvinni, csak nagy buktatókkal. (Itt talán illő megjegyezni, hogy a rendszer-elmélet megalkotója Ödön von Bertalanffy.) A közvélekedés szerinti legitimitás kérdése, minden bizonnyal nem is jogi kategória, de az informális társadalmi szerveződések körében, bizonyos időszakokban nagy szerephez juthat. Ezt nagyon szemléletesen bizonyítják a 2002. évi parlamenti választásokat követő események, bizonyos, jogelvek szerinti legitimációk megkérdőjelezése a választók széles rétegei által. A probléma ott kezdődik, hogy a választásban résztvevő pártok legitimitását a közvélekedés milyen mértékben fogadja el, szentesít-e a társadalom többsége. (A népfelsége elve miként jut érvényre.) És egyáltalán bizonyos pártok legitimitását elfogadó néprétegek nincsenek-e félrevezetve, a szándékos tudatlanság állapotában tartva? Ez jelentkezhet egy diktatórikus időszakot követően, az egyirányú befolyásoltság fenntartásával a diktatúrát gyakorolt élcsapat által, különösen akkor ha jelenlegi vezető személyiségek és elvbarátaik a proletárdiktatúra élcsapatához tartoztak. (Nem beszélve a baloldali írástudók-értelmiségiek árulásáról és médiumaik hathatós támogatásáról.) Ebben az esetben fenn áll ugyan a jogelvek szerinti legitimitás eshetősége, – két illegitimnek tekintett párt koalíciója akár legitimnek látszó többséget is eredményezhet – de alapvetően a polgári demokratikus értékek és alapelvek sérülnek, egyáltalán a demokratikus értékrendszer mibenléte kérdőjeleződik meg. Ennek a helyzetnek a feloldása jogi aktussal bizony nagyon körülményes. Minden további eszmefuttatás helyett egy megoldás mindenképpen ajánlható, az alkotmányozó nemzetgyűlés. Végül nézzük csak mi szerepel egy lexikonban a legitimitás címszóban. „ ….. „ „Olyan értelmezése is általánossá vált a 20. századi totalitárius ideológiák elterjedése idején, miszerint valamely uralomnak nem csupán jogi, hanem mélyebb, tartalmi (erkölcsi, történeti stb.) szempontú megalapozottságára utal.” Demokrácia és a bolsevik métely
A nagyon félre sikeredett rendszerváltoztatásunk parlamentáris demokráciájának eddigi rövid története folyamán a parlamentbe bejutott tradicionális nemzeti konzervatizmus talaján álló polgári pártok nem vették kellően komolyan hazafias küldetésüket. Ez abban nyilvánult meg elsősorban, hogy kormányzati pozícióba kerülve nem mérték fel a megelőző 45-50 év lenini-sztálini-kádári terror örökségének és az azt éltető, átörökítő bolsevik élcsapatnak lélekölő, embert törpítő, napjainkig kártékony kihatásait, az embereket emberségükben eldeformáló, megnyomorító és elbutító örökségét. Mára azonban sokan látják világosan, és többen már le is írták, hangot adtak véleményüknek, hogy a polgári kormányoknak nem lehet pusztán csak az a feladatuk, hogy legyőzzék négyéves ciklusonként a hatalmukat átmentő - politikai és gazdasági hálózatukat újfent kiépítő - úgynevezett baloldali, gyökereitől szabadulni nem tudó bolsevik pártformációkat. Akiknek vezetőik mint élcsapat továbbra is jelentős proletár tömegeket (agykezelt elbutítottak) tudnak befolyásuk alatt tartani, a média-guruk és lakáj-politológusok szégyenteljes, nyomorúságos tevékenysége, a magukat baloldalinak nevező írástudóknak (értelmiségieknek) az árulása következtében. Többen elmondták, leírták azt is, hogy ezeknek a baloldali jellegű bolsevik pártformációknak el kell tűnniük a magyar politikai közéletből, mivel nem szocialisták (talán újra lehetne definiálniuk, mi is a szocializmus, amelynek múltbéli gyakorlata csúfosan és végérvényesen megbukott), és főképpen nem lehetnek szociáldemokraták, hiszen pontosan ők verték azt szét, likvidálták képviselőiket. Viszont létezik a történelmi szociáldemokrácia tradicionális hagyománya - ha csak csíráiban is -, és ezt kell feléleszteni, képviselőiket helyzetbe hozni. Az ilyen eszmeiségű szociáldemokrácia polgárinak mondható, mely a magyar munkás rétegek szervezeti hagyományaira, szerves fejlődésére épít, figyelembe véve az európai szociáldemokrata pártok (polgári balodal) eredményeit, fejlődését. (Esetlegesen segítve őket a brezsnyevi-kádári csókos nosztalgiáktól való megszabadulástól.) És mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a bolsevik utódpárt és annak élcsapata minél előbb eltűnjön befolyásával a magyar politikai közélet palettájáról. Ehhez pedig nem elsősorban a bolsevik élcsapat tagjait kell személyükben támadni és elveszni a napi politikai torzsalkodások útvesztőjében, hanem azt az eszmeiséget és szellemiséget, amely egy ilyen diktatórikus bolsevik élcsapatot eredményezett, és a proletár diktatúra nevében még mindig befolyásuk alatt tudnak tartani jelentős agykezelt proletár tömegeket, az őket kiszolgáló baloldali írástudók-értelmiségiek árulása következtében. Ugyanis nem segítik a proletárokat, hogy a bolsevizmus karmai közül kiszabaduljanak, sőt még mindig a bolsevik élcsapat kezére játsszák őket, eléggé el nem ítélhető módon. Nem segítik polgárrá válni őket választásuk szerint, megvilágítva a polgári baloldaliság mibenlétét. A jobboldali polgári pártoknak és természetesen elsődlegesen a parlamentben tevékenykedőknek fel kell hagyniuk eddigi hamis illúzióikkal (perspektivikusan nem fogadható el ez a bolsevik utódpárt "a baloldali pólusnak"), és valóságosan a jövő értékrendje, a polgári demokrácia érvényre juttatása és kiteljesedése érdekében kell meghatározniuk tevékenységüket, a magyar jövőt szolgálva. Úgy legyen.
|
|
karesz135 |
2006. január 23. 13:40 | Sorszám: 371 |
A legitimitás Az élet szerteágazó területein többféle legitimitás eredeztethető, de most csak két fő viszonylatával foglalkoznék, mégpedig a jogelvek szerinti és a közvélekedés, a többség által elfogadott, szentesített legitimitással. A jogelvek szerinti legitimitással kevésbé szeretnék foglalkozni, hiszen ehhez ott vannak a jogtudósok, de megítélésem szerint egy átmeneti korszakban, mint amilyen a rendszerváltoztatás elhúzódó időszaka, ugyancsak problémákat vet fel a jogi legitimitás is. (Ráadásul ekkor még negatívba forduló időszakok is előállnak.) Addig megítélésem szerint nem is lehet egzakt, jogi értelemben is szabályozott legitim tényállásról beszélni, amíg a rendszerváltozás teljes körűen végbe nem megy a társadalom minden szintjén. Ehhez mindenek előtt jogtudósainknak és társadalomtudósainknak meg kellett volna illetve meg kellene határozni a rendszerváltoztatás mibenlétét, esetleg (netalántán) mikéntjét is. Vagy hát rá bízzák az időre, mert „az idő igaz, és eldönti ami nem az”. Úgy alakul ez is mint a privatizáció, mivel hogy a privatizációs elveket, a privatizációs jogszabályokat kellett volna legelőször megalkotni, amint azt a tudós szakértők is megállapították. De hát ők is „megrendelésre” dolgoznak (dolgoztak), így előbb a társasági törvénykezést meg az átalakulási jogszabály-kereteket határozták meg, és ezzel nyílt teret engedtek a „spontán privatizációnak”, a szabad rablásnak, a vállalati vagyonok elherdálásának, elkótyavetélésének. (Ez még napjainkban is folyik.) A jogelveknek megfelelő legitimációval vissza is lehet élni, mert rejtőzködőn, a jogszabályok mögött megbújhatnak az ellenérdekeltségű tettesek. Talán még mindig nem késő annak átgondolása, hogy rendszerváltoztatást rendszer-szemlélet , a rendszer-elvű törvénykezések mellőzésével nem lehet véghezvinni, csak nagy buktatókkal. (Itt talán illő megjegyezni, hogy a rendszer-elmélet megalkotója Ödön von Bertalanffy.) A közvélekedés szerinti legitimitás kérdése, minden bizonnyal nem is jogi kategória, de az informális társadalmi szerveződések körében, bizonyos időszakokban nagy szerephez juthat. Ezt nagyon szemléletesen bizonyítják a 2002. évi parlamenti választásokat követő események, bizonyos, jogelvek szerinti legitimációk megkérdőjelezése a választók széles rétegei által. A probléma ott kezdődik, hogy a választásban résztvevő pártok legitimitását a közvélekedés milyen mértékben fogadja el, szentesít-e a társadalom többsége. (A népfelsége elve miként jut érvényre.) És egyáltalán bizonyos pártok legitimitását elfogadó néprétegek nincsenek-e félrevezetve, a szándékos tudatlanság állapotában tartva? Ez jelentkezhet egy diktatórikus időszakot követően, az egyirányú befolyásoltság fenntartásával a diktatúrát gyakorolt élcsapat által, különösen akkor ha jelenlegi vezető személyiségek és elvbarátaik a proletárdiktatúra élcsapatához tartoztak. (Nem beszélve a baloldali írástudók-értelmiségiek árulásáról és médiumaik hathatós támogatásáról.) Ebben az esetben fenn áll ugyan a jogelvek szerinti legitimitás eshetősége, – két illegitimnek tekintett párt koalíciója akár legitimnek látszó többséget is eredményezhet – de alapvetően a polgári demokratikus értékek és alapelvek sérülnek, egyáltalán a demokratikus értékrendszer mibenléte kérdőjeleződik meg. Ennek a helyzetnek a feloldása jogi aktussal bizony nagyon körülményes. Minden további eszmefuttatás helyett egy megoldás mindenképpen ajánlható, az alkotmányozó nemzetgyűlés. Végül nézzük csak mi szerepel egy lexikonban a legitimitás címszóban. „ ….. „ „Olyan értelmezése is általánossá vált a 20. századi totalitárius ideológiák elterjedése idején, miszerint valamely uralomnak nem csupán jogi, hanem mélyebb, tartalmi (erkölcsi, történeti stb.) szempontú megalapozottságára utal.” Demokrácia és a bolsevik métely
A nagyon félre sikeredett rendszerváltoztatásunk parlamentáris demokráciájának eddigi rövid története folyamán a parlamentbe bejutott tradicionális nemzeti konzervatizmus talaján álló polgári pártok nem vették kellően komolyan hazafias küldetésüket. Ez abban nyilvánult meg elsősorban, hogy kormányzati pozícióba kerülve nem mérték fel a megelőző 45-50 év lenini-sztálini-kádári terror örökségének és az azt éltető, átörökítő bolsevik élcsapatnak lélekölő, embert törpítő, napjainkig kártékony kihatásait, az embereket emberségükben eldeformáló, megnyomorító és elbutító örökségét. Mára azonban sokan látják világosan, és többen már le is írták, hangot adtak véleményüknek, hogy a polgári kormányoknak nem lehet pusztán csak az a feladatuk, hogy legyőzzék négyéves ciklusonként a hatalmukat átmentő - politikai és gazdasági hálózatukat újfent kiépítő - úgynevezett baloldali, gyökereitől szabadulni nem tudó bolsevik pártformációkat. Akiknek vezetőik mint élcsapat továbbra is jelentős proletár tömegeket (agykezelt elbutítottak) tudnak befolyásuk alatt tartani, a média-guruk és lakáj-politológusok szégyenteljes, nyomorúságos tevékenysége, a magukat baloldalinak nevező írástudóknak (értelmiségieknek) az árulása következtében. Többen elmondták, leírták azt is, hogy ezeknek a baloldali jellegű bolsevik pártformációknak el kell tűnniük a magyar politikai közéletből, mivel nem szocialisták (talán újra lehetne definiálniuk, mi is a szocializmus, amelynek múltbéli gyakorlata csúfosan és végérvényesen megbukott), és főképpen nem lehetnek szociáldemokraták, hiszen pontosan ők verték azt szét, likvidálták képviselőiket. Viszont létezik a történelmi szociáldemokrácia tradicionális hagyománya - ha csak csíráiban is -, és ezt kell feléleszteni, képviselőiket helyzetbe hozni. Az ilyen eszmeiségű szociáldemokrácia polgárinak mondható, mely a magyar munkás rétegek szervezeti hagyományaira, szerves fejlődésére épít, figyelembe véve az európai szociáldemokrata pártok (polgári balodal) eredményeit, fejlődését. (Esetlegesen segítve őket a brezsnyevi-kádári csókos nosztalgiáktól való megszabadulástól.) És mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a bolsevik utódpárt és annak élcsapata minél előbb eltűnjön befolyásával a magyar politikai közélet palettájáról. Ehhez pedig nem elsősorban a bolsevik élcsapat tagjait kell személyükben támadni és elveszni a napi politikai torzsalkodások útvesztőjében, hanem azt az eszmeiséget és szellemiséget, amely egy ilyen diktatórikus bolsevik élcsapatot eredményezett, és a proletár diktatúra nevében még mindig befolyásuk alatt tudnak tartani jelentős agykezelt proletár tömegeket, az őket kiszolgáló baloldali írástudók-értelmiségiek árulása következtében. Ugyanis nem segítik a proletárokat, hogy a bolsevizmus karmai közül kiszabaduljanak, sőt még mindig a bolsevik élcsapat kezére játsszák őket, eléggé el nem ítélhető módon. Nem segítik polgárrá válni őket választásuk szerint, megvilágítva a polgári baloldaliság mibenlétét. A jobboldali polgári pártoknak és természetesen elsődlegesen a parlamentben tevékenykedőknek fel kell hagyniuk eddigi hamis illúzióikkal (perspektivikusan nem fogadható el ez a bolsevik utódpárt "a baloldali pólusnak"), és valóságosan a jövő értékrendje, a polgári demokrácia érvényre juttatása és kiteljesedése érdekében kell meghatározniuk tevékenységüket, a magyar jövőt szolgálva. Úgy legyen.
|
|
karesz135 |
2006. január 20. 14:05 | Sorszám: 363 |
A polgár, a proletár és a politológus Kezdjük talán a proletárral, hiszen a szemünk (televíziók, médiáink) láttára újra erőre kapott, holott reménykedtünk erejük megtörésében a négyéves polgári kormányzati erőfeszítések és eredmények hatására. De hát nem így történt. Ki is lényegében a proletár? A proletár nem úgy születik, nem jobb híján születik egyszerűen csak proletárnak, hanem szívós „meggyőző”, agymosó tevékenység eredményeként válik azzá. Mégpedig nem egyik napról a másikra, de kellett ehhez bizony egy egész emberöltő, azaz 30-40 esztendő, vagyis a ’létezett szocializmus’ teljes időszaka. Valamint a megfelelő, jól-képzett bolsevik élcsapat garnitúrájának eltökéltsége, elszántsága; mondhatni gátlástalansága a hatalmuk kiépítésének és hosszú-távú megtartásának érdekében. A bolsevik hataloméhségnek és a vele párosuló hazug propagandának főleg a kevésbé iskolázott és kiszolgáltatott néprétegek estek áldozatul. De a hazug és megtévesztő demagógiától átitatott, tudománynak álcázott stúdiumokkal megfertőzött tanultabb rétegek közül is sokan áldozatul estek az élcsapat lehengerlő vehemenciájának. A proletár tehát nem tehet arról, hogy nem válhatott polgárrá a ’szocializmust építő időszakban’ és arról sem tehet, hogy oly nehézkesen megy végbe a polgári társadalomba való beilleszkedése és a polgári létforma értékeinek felismerése. Nehéz az idomulásuk a polgári közösségek által felkínált életminőséghez, a felelősséget is felvállaló, az emberi egymásrautaltság szülte polgári-demokratikus szerveződésekhez. A proletár azért talál nehezen utat a polgári lét különböző önszerveződéseihez, mert nagy a visszahúzó és visszatartó ellenhatás, amely a régi tudati beidegződésből (bolsevik agymosás) és megszokásból ered. És hát nem sok segítséget kapott sem a polgári lét, sem az igazi európai baloldaliság (szociáldemokrácia) mibenlétének, megélhető valódiságának megértéséhez, ezen értékekkel történő azonosuláshoz. A baloldali írástudók (értelmiségiek) felelőssége egyszerűen nem minősíthető a magyar társadalom tartósan proletarizált rétegeinek tudatos félrevezetésében és ezen állapotukban való folyamatos megtartásában, manipulálásában. Mégpedig két alapos ok is alátámasztja a fenti megállapítást. Az egyik, elmarasztalásra okot adó tény, hogy nem törekedtek a rendszerváltás tartalmi elemeiről tájékoztatni a végérvényesen megbukott lenini-sztálini-kádári terror időszakában beidomított proletár tömegeket. (A részletesebb kifejtésre visszatérek.) A másik, senkire át nem hárítható óriási felelőssége a baloldali értelmiségnek (írástudóknak), hogy önmagukkal sem tisztázták egyértelműen – így félrevezetett állapotban tartották a kádári gulyáskommunizmus agymosott proletárjait is – az utódpárt (MSZP) politikai-ideológiai mibenlétét, azaz nem merték felvállalni az utódpárt elhelyezését a baloldali politikai palettán. (Egyszerűen csak ködösítettek: szociáldemokraták vagyunk, illetve nem létezik szocialista demokrácia.) Mindenek előtt azt kellett volna egyértelműen tisztázni, hogy az utódpártnak semmi köze nem lehet a magyar történelmi múltból kinövő, abba szervesen bele ágyazódott szociáldemokráciához, hiszen azt ők verték szét, kisemmizték, a magyar szociáldemokrácia jeles személyiségeit meghurcolták, megsemmisítették vagy külföldre kényszerítették. Nézzük tehát kissé részletesebben. A rendszerváltozás bekövetkezte – a létezett szocializmus valamilyen feltételezett magas fejlettségi szinten megtörtént totális bukása – szinte teljesen felkészületlenül és számukra feldolgozhatatlan állapotban érte az egyeduralkodó politikai elitet és kiszolgáló holdudvarát. A szocializmus, azaz a lenini-sztálini- kádári terror tudományos szocializmusa teljesen megsemmisült, de az élcsapatnak sikerült átmentenie magát a demokratizálódás többpárti társadalmi rendszerébe, azonban egy pillanatra sem hagyott fel élcsapat jellegével, az MSZMP jogutódjának mondva magát. Így aztán nem törekedtek valamiféle új szocialista eszmeiség és ideológia megalkotására még csak csírájában sem. A legegyszerűbbnek látszott, hogy szociáldemokrata pártformációnak deklarálták magukat, amely mint alább majd látható lesz, abszolút mértékben hazug és abszurd. Tehát a magát átmentő élcsapat hamar felocsúdott és elkezdte szervezni a hátországát, joggal bízva a beidomított és tudat-kezelt kádári proletár tömegekben. A politikai elit, a bolsevik élcsapat ilyenfajta reagálása a nyakukba szakadt rendszerváltozás közepette éppenséggel érthető, de a kitanult és betanult baloldali értelmiségnek illett volna alaposabban belegondolni és részleteiben is átgondolni a rendszerváltozás mibenlétét, a lenini-sztálini-kádári terror megbukásának következményeit. És hát ezt követően ildomos lett volna felvilágosítani a továbbra is baloldali szimpatizáns tudat-kezelt proletár tömegeket az igazi baloldaliság lényegéről a valódi rendszerváltás és a baloldali eszmeiség mibenlétéről. És ekkor felmerülhetett volna a szociáldemokrácia fogalomköre, eszmerendszere amely felé irányíthatták volna az elmúlt 40 évben megtévesztett proletárok figyelmét, tájékozódási horizontját. Egyszersmind felismerve, (felismertetve), hogy a bolsevik utódpártból az élcsapat vezérletével soha nem lesz – lényükből fakadóan nem lehet – szociáldemokrata párt. A baloldali írástudók (értelmiségiek) – az utódpárti bolsevik politikusi élcsapat kivételével – eljuthattak volna az igazi szociáldemokrata eszmeiséghez és megtalálhatták volna annak történelmi gyökereit a magyar történelmi múltban és a sejtjeiben, csírájában létező történelmi szociáldemokrata pártban. Ezáltal – önmaguk számára legelőbb – megfogalmazódhatott volna a világraszóló rendszerváltoztatás lényege, benne a magyar rendszerváltozás tényével, annak valódi mibenlétével. Mindezt felismerve el lehetett volna – el kellet volna – magyarázni a kádári proletároknak is a rendszerváltozás miértjét és annak szükségességét. Ekkor rá lehetett volna világítani, hogy egy európai szociáldemokrata értékrendre épülő és a magyar történelmi múltba is szervesen beágyazódott, organikusan újjászerveződő szociáldemokrata pártformáció jogot formálhat a polgári társadalmakba való betagozódáshoz, azaz egy ilyen történelmi szociáldemokrata párt jogosan tarthatja magát polgári demokratikus pártnak. Lényegébe véve, csak ezekről kellett volna felvilágosítani a baloldali értelmiségi írástudóknak a rendszerváltozásba belecsöppent, az elmúlt 40-45 év ideológiájával tudat-formált (agymosott), továbbra is baloldali szimpátiát mutató proletár tömegeket. Talán még mindig nem késő a felismerés a baloldali írástudók (értelmiségiek) részéről annak érdekében, hogy kifejlődhessen egy igazi baloldaliságot felmutató politikai-társadalmi szerveződés, rátalálva a magyar történelmi szociáldemokrácia múltjából táplálkozó és szerves továbbfejlődés eredményeként megvalósuló igazi szociáldemokrata pártformációra, a magyar történelmi szociáldemokrata pártra. Most pedig térjünk át, de csak nagyon röviden a polgárra mint olyanra, azaz taglaljuk egy kicsit mibenlétét. A polgár sem úgy terem „minden fa tetejen”, itt azonban nagy szerephez jut az önerő, az önítélet vagyis az önismeret. Polgári kormányzatunknak igenis történelmi érdeme, hogy a polgár fogalmat visszahelyezte igazi rangjába, a magyar társadalmi önszerveződés és parlamentáris demokrácia igen fontos és lényeges státuszába. A polgári fogalmi körtől és a polgári létformától teljességgel megfosztotta a magyar társadalmat az elmúlt negyven plusz négy alatt a lenini-sztálini-kádári terror tudományos szocializmusa, és a bolsevik élcsapat vezérelte proletárdiktatúrán alapuló társadalmi berendezkedés. (Sajnos újabb négyéves kurzusnak nézünk elébe, amely minden eddiginél veszélyesebb a hatalomba jutott HÁLÓZAT nagy politikai és gazdasági ereje következtében.) A mai polgár-fogalmunk nem teljesen azonos az ókori polgár fogalommal, de azért érdemes felidézni Arisztotelész megfogalmazását, miszerint a jó közösségek egyik alapkövetelménye, hogy képes „vagyoni helyzete és műveltsége révén önálló ítéletet alkotni, ezáltal a többi polgárral együtt egyeduralkodó nélkül közösséget tartósan fenntartani és vezetni.” Ehhez vegyük még hozzá Platón meghatározását a főbb polgári erényekre vonatkozóan, azaz a bátorságot. a mértékletességet illetve a bölcsességet. „Mindhárom rész helyes működése esetén jelenik meg, mind a lélekben mind a városállamokban a legfőbb erény, az igazságosság.” A nálunknál szerencsésebb Lajtán-túli nemzetek 200-300 éve gyakorolhatják, fejleszthetik polgár módjára társadalmi berendezkedésüket. A polgári kormányzatunk törekvése az elmúlt négy év alatt igyekezett bennünket, a magyar társadalmat visszavezetni, belehelyezni a polgári fejlődés európai irányvonalába, társadalmi formációjába. Négy év ehhez kevés volt, de a végén már sokan kezdtek ráérezni a polgári lét nagyszerűségére, igazi közösséget formáló erejére, főképpen a fiatalok körében. (Most újra a nyakunkba szakadt a proletárdiktatúra az élcsapat/hálózat vezérletével.)
A felmerülő nehézségek közepette még inkább fejleszteni szükséges az egyik legfontosabb polgári erényt, a bátorságot. Nem engedhetjük többé a polgári értékek sárba-tiprását, a polgári jogok semmibevételét. Egészen biztos, hogy hamarosan újra hozzáláthatunk a polgári lét továbbfejlesztéséhez, a polgári életminőség kiteljesítéséhez a következő polgári kormányzat beiktatását követően. A legfőbb feladat most valóban a bátor tett, a cselekedet, de mint láttuk ez az egyik igen fontos polgári erény is egyben. Azt is figyelembe kell venni ennek tükrében, hogy a demokrácia nem jelentheti egyszerűen csak a félelem hiányát, hanem a bátorság polgári erényének gyakorlását is igényli. Eljött a bátor tettek ideje. További eszmefuttatások helyett, adalékul álljon itt egy példabeszéd az életből ellesve. Adva van egy lakótelepi tíz-lépcsőházas épülettömb, amelybe tanácsi kiutalással mint bérlakásba költöztek a családok, és adva van mellette egy három-lépcsőházas épület, ebbe azonban szövetkezeti-lakás tulajdonosokként élnek a családok Kezdettől fogva, hosszú évek óta problémát jelent, hogy a személyautók a házak (lakások) előtti parkolókba túlnyomó többségben (szinte csak véletlen szerűen) úgy állnak be, hogy az onnan történő induláskor a kipufogó gázok könnyen bejutnak az alsó szintek lakásaiba. Számtalan kísérlet, ráhatás történt, de a meggyőzés nem sikerült, az autótulajdonosok nem álltak fordított helyzetben a lakás-ablakok alá. Másfél éve aztán egy végső, elkeseredett – jó ötletnek tűnő – megoldáshoz folyamodtak a tíz-lépcsőházas , hosszú épület közös képviselői. Mindegyik lépcsőház bejáratánál nagy táblát szereltek fel: „SZIVESKEDJENEK fordított helyzetben parkolni, az autó orrával az ablakok felé…”. A három-lépcsőházas épület bejáratához nem kerültek ilyen feliratok, de természetesen ŐK is nap-mint-nap olvashatták a szomszédos hosszú ház bejáratainál felhelyezett figyelmeztető táblákat. Most jön a tanmese lényege: A már majd két éve fennlévő tábláknak szinte semmilyen hatása nincs a hosszú épület előtt parkoló személyautók tulajdonosaira, továbbra is az autók pöfékelik a gázt a lakások ablakai felé. Viszont feltűnő változás állt be a három-lépcsőházas épületben lakóknál. Csak elvétve áll egy-két autó kipufogóval a lakások ablakai felé. Ez ugye annak tulajdonítható, hogy az itt lakók is olvassák a hosszú ház figyelmeztető tábláit. És láss csodát, az itteni autósok agyacskáját végül is átprogramozta a gyakran olvasott felirat. Nagyon lényeges: hagyták az átprogramozás megvalósulását, mondhatni bizonyos polgári mentalitás jegyében. No de mi a helyzet a „hosszú-házban” lakóknál? Náluk ott a felirat, a lépcsőházba bemenet naponta, konkrétan szembesülnek a felhívás, kérés tényével, és szinte semmi hatás. Náluk vajon milyen berögződés hat, munkálkodik a belátásukat, felfogóképességüket illetően. Talán megkockáztatható egy ilyen kicsinek tűnő ügyben is, hogy az itt lakó, az itt parkoló autósok felfogása teljes mértékben ellentétes a polgári beállítódással. Rájuk a proletár mentalitás, az érték-nihilizmus jellemző. A politológusokról is ide kívánkozik néhány kitétel, megállapítás mint a rendszerváltozás kitanult szereplői, nagy „mahinátorai.” Röviden csak annyit, hogy a magyar társadalomban a polgári lét kiteljesedést kellene szolgálniuk elemzéseikkel, tanulmányaikkal, kommentárjaikkal. (Televíziós csevegé-seikkel.) Természetesen a polgári társadalom jobboldali és baloldali (európai polgári bal) közszereplőit, tagjait, szimpatizánsait egyformán beleértve. Nem szerencsés, ha a polgári oldalhoz közelállók azon siránkoznak, hogy a jelenleg kormányzó bolsevik utódpárt soraiban kevés az új arc, kevés a fiatal. Ez egyáltalán nem baj, de azt a kevés fiatalt is inkább az igazi európai szociáldemokrata értékek felismerésében kellene segíteni. (A baloldali politológusokat a baloldali írástudók árulása veszélyezteti.)
|
|
karesz135 |
2006. január 17. 16:59 | Sorszám: 288 |
Csak az a kérdés annak hol van a hazája?
|
|
karesz135 |
2006. január 17. 16:21 | Sorszám: 284 |
Kedves terra. Sajnos, de pártokra kell szavazni és a matematika dönt. Parlamentáris viszonyok között a jobboldal kétharmados többségének az elérését segítve szintén hazaszeretet.
|
|
karesz135 |
2006. január 17. 15:58 | Sorszám: 281 |
Igazad van. Egyetéetek,de ez háttéralkuk kérdése. Jó lenne, ha ezt a Fidesz is megértené.
|
|
karesz135 |
2006. január 17. 15:19 | Sorszám: 279 |
Van egy meglátásom (javaslatom). Hogy ne vesszenek el a Jobbikra (kicsi pártok) adott 3-4 % szavazatok, szavazzunk minél többen rájuk, így elérik majd az 5-6 %-ot. Győzzük meg az ingadozókat, akik nem akarnak a Fideszre szavazni. Sajnos a Fidesz nem képes belátni, hogy szükségük lenne egy kis párt támogatására is.
|
|
|