Téma: Egyenlöek-e a gyermekek az állam elött?
|
Micimaci |
2005. május 12. 10:24 | Sorszám: 146 |
"Gyurcsány a 18 éven aluliak biztosításáról elmondta: Magyarországon 18 éves korig mindenki kap családi pótlékot, a gyerekeknek ebből kell majd megoldani az egészségügyi biztosítást. Álláskeresési időszakra, nyugdíjasoknak, szociális ellátásban részesülőknek, büntetést töltőknek az állam fizeti az egészségügyi biztosítást. Szerinte Magyarországon 10 millió polgárból 9 millió ezzel az új rendszerrel jól fog járni. De mindebben az egészségügyi dolgozókat is érdekeltté kell tenni – tette hozzá. Ehhez „hozzá kell nyúlni a rendszerhez és akkor a hálapénzből fizetés lesz” – mondta. Végül azt kívánta, hogy három esztendő alatt gyógyuljon meg a magyar egészségügy." ________________ Én azt hittem, már nem akadok ki Gyurcsótányon, de sikerült. A börtöntöltelékeknek pl. az állam fizeti az egészségügyi ellátását, míg a gyerekekét az egyébként is nevetségesen kicsi, az étkeztetést és tankönyveket sem fedező családi pótlékból kell majd fizetni. A baloldalnak a börtöntöltelékek fontosak, a gyerekek nem.
|
|
Micimaci |
2005. április 27. 13:37 | Sorszám: 16 |
Senkit sem akartam megsérteni. Valóban igaz: helyesebb lenne az Egyenlőek-e a gyermekek az állam előtt? cím. Ugyanis én ezt szeretném tudni. Vagy a gyermeknevelést, mint elismerésre méltót támogatja az állam és akkor mindegy, hogy ki * szegény * cigány, stb. Vagy szociális segélyt oszt. A kettő nem ugyanaz. Utóbbi esetben az én gyermeknevelési tevékenységemet nem ismeri el. Ez is egy álláspont, csak fel kell vállalni. A topic címét pedig módosíttatom, valóban félreérthető.
|
|
Micimaci |
2005. április 26. 13:17 | Sorszám: 4 |
Családi pótlékot Kóka Jánosnak! 2005. április 13. MN (6. oldal)Németh György Az utóbbi hetekben Kóka János, az orvos végzettségű, milliárdossá gazdagodott informatikai vállalkozó, a kormányban a kisebbik koalíciós pártot képviselő gazdasági és közlekedési miniszter túllépett tárcáján, és bejelentkezett a politikába, némileg ürügyként használva az adóreform-bizottság általa túlzottan óvatosnak minősített javaslatait. Az hónapok óta észlelhető, hogy tudatosan törekszik Draskovics Tibor pénzügyminiszter kormányon belüli ellensúlyává válni, de csak mostanság bírálja a társadalompolitikát a nyilvánosság előtt is, olyan kijelentésekre ragadtatva magát, hogy annak gyökeres átalakítása nélkül a gazdaság soha nem fog „gyorsítósávba” lépni, ha marad, mint van, a gazdaság nem fejlődik, nem jut levegőhöz, a szociálpolitika fenntarthatatlan, mert drága stb. De mindez nem is csoda, a rendszerváltó politikai elitnek mára elfogyott a lendülete és bátorsága, általánossá vált a generációs fáradtság stb. De itt van ő, éppen krisztusi korban, van lendület és bátorság, fáradtság még nincs. Kóka úr megnyilatkozásainak jellemzésére az őszintétlenség és az ismerethiány a legtalálóbb. Kóka szerint teljesen abszurd, buta és igazságtalan, hogy neki is jár a családi pótlék, bőven elég lenne, ha csak a rászorulók kapnának, de erről soha nem beszélünk őszintén – fűzi hozzá –, és nem merünk hozzányúlni. Én teljesen őszintén mondom: Kókának járjon családi pótlék, még magasabb is, mint most. A magas jövedelmű gyermeket nevelő Kóka a családi pótlékkal saját adójának egy részét kapja vissza, ez olyan, mintha két azonos jövedelmű – egyik gyermekes, a másik (még, már, mindig) gyermektelen – között az utóbbit fizetné a magasabb, előbbi a kisebb adót, vagy másképp: a gyermekesek a gyermeknevelés költségeinek egy részét költségként elszámolhatják. Mit kifogásol tulajdonképpen Kóka? Azt, hogy kevesebb adót fizet, mint a gyermektelenek, vagy hogy azok nála többet fizetnek? Vagy szerinte a gyermek nem ok arra, hogy az Országgyűlés nevelése költségeinek szerény hányadát a köz érdekében is kifejtett tevékenységként ismerje el, jelezve, hogy erre másként tekint, mint például a Maldív-szigeteki nyaralásra? S ha csak a rászorultaknak adna – vagyis nincs ok különbséget tenni gyermekes és gyermektelen között –, miért nem követeli, hogy például a pénztári adókedvezményt is csak a rászorulók vehessék igénybe, mivel az is a „gazdagokat” támogatja (ugyanazon logika szerint, mint a családi pótlék esetén – mondhatjuk teljesen abszurd, buta és igazságtalan módon), miközben a tőzsdeelnök a nyugdíjrendszer negyedik pillérével újabb adókedvezményért lobbizik, amire a kormány nem mondott kategorikus nemet? (Vagy legyen olyan megoldás, mint a biztosítási adókedvezmény esetén: egy jövedelemhatár felett egyáltalán nem jár.) Egyetértek Kókával abban, hogy hagyjuk már abba a társadalom megvezetését, nem korrekt az a társadalommal szemben. Az adókedvezményt csak azon adóval együtt szabad vizsgálni, amelyből érvényesítik, úgy önmagában – ahogy Kóka teszi – nem. Szerinte a befektetők azt nézik, hogy Magyarországon mekkorák az adók és milyenek a szociális viszonyok, ezt hasonlítják össze a szomszédos országokéval. Pontosítsunk: egyáltalán nem érdekli őket, hogy mekkora a személyi jövedelemadó és mekkorák a járulékok. Az érdekli őket, hogy mekkora a munkerőköltség. A munkaerőköltség pedig (munka) piaci kategória, amelyik cég ezt magasnak tartja, arra nincs igazán szükség a magyar gazdaságban. De mit jelenthet az, hogy a bűnös társadalompolitika nem engedi levegőhöz jutni a gazdaságot? A levegő se nem mikro-, se nem makrogazdasági kategória. A társadalompolitikát pedig az adózóktól – ezen belül igen szerény mértékben a munkaadóktól – beszedett adóforintokból művelik. Jól vagy rosszul, lehet dicsérni vagy bosszankodni rajta, lehet reformálni a hatékonyság érdekében – de ennek nincs köze a gazdasághoz. Miért mondja akkor ezt Kóka? Mert őszintétlen. A túl drága szociálpolitikát, a „korszerűtlen” társadalompolitikát, a családi pótlék univerzalizmusát nem azért kifogásolja, mert szociálpolitikai-társadalompolitikai (szakmai) szempontból alacsony hatékonyságúnak tartja (erre legalábbis nem veszteget szót), hanem mert a munkajövedelem-tulajdonosok, döntően alkalmazottként dolgozók munkapiacon kialakult munkajövedelmét kívánja megnyirbálni, a társadalom többségét leértékelni. „Az a liberális gazdaságpolitika, amelyet a kormány deklarált, az egyelten működőképes gazdaságpolitika, amire Magyarország fejlődését fel lehet fűzni” – mondja –, magyarra fordítva: a kormány gazdaságpolitikájának lényege a munkaerő adminisztratív, nem piaci eszközökkel történő leértékelése, más út nincs. Majd elmondja az ellenkezőjét: „Nem vagyunk már és nem is akarunk a legolcsóbban termelő ország lenni, az Európai Unióban pedig elkerülhetetlen a bérszínvonal felzárkózása. Így új versenyképességi eszközöket kell fellelnünk” – a bérszínvonal felzárkóztatásának új versenyképességi eszköze a bérszínvonal lefelé nyomása. Logikus. Az, amit Kóka és különösen a kisebbik kormánypárt el akar fogadtatni velünk, az nem az ország felzárkóztatásának útja, hanem az erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező csoportok kívánságainak teljesítése. Ha én vállalkozó lennék, s ha nem is oly gazdag, mint Kóka, nem új és újabb piaci ötleteken, technikai megoldásokon, hatékonyságjavító szervezési elképzeléseken töprengenék, nem azt tenném, magamat fárasztva, ami a vállalkozó dolga, hanem a társadalompolitika radikális bírálatáról eregetnék gondolatmeneteket, és némi közgazdasági szakszerűtlenséggel megspékelve munkajövedelem-csökkentésre igyekezném rávenni a kormányt és a politikusokat. S ha a kormányban ülnék, mindez mennyivel könnyebb lenne! A szerző közgazdász, szociológus http://mn.mno.hu/index.mno?cikk=278073&rvt=15 _________ Hát pontosan erről van szó!
|
|
Micimaci |
2005. április 26. 13:15 | Sorszám: 3 |
Én pedig baromian unom, hogy az én pénzemből finanszírozzák a lumpen szavazóikat.
|
|
Micimaci |
2005. április 26. 13:11 | Sorszám: 1 |
Bocs, ha kicsit sarkosan fogalmaztam a címben. Mielőtt még valaki rámsüti, hogy rasszista vagyok: nem sajnálom senkitől a támogatást, aki gyereket nevel. Viszont ha ezzel magát a tevékenységet ismerjük el, akkor az kivétel nélkül mindenkinek jár.
|
|
Micimaci |
2005. április 26. 13:09 | Sorszám: 0 |
Népszabadság 2005. április 26. 09:26 A kormány átalakítaná a családtámogatás gyakorlatát Adókedvezmény helyett pótlék A családtámogatás átalakításáról szóló szociálpolitikai javaslatot tárgyaltak meg a hét végi informális kormánymegbeszélésen. A szociális tárca anélkül növelné háromszorosára a legrászorultabb családok támogatását, hogy további forrásokat vonna be - írja a keddi Népszabadság. A családi adókedvezményre fordított összeg, a családi pótlék, illetve a rendszeres gyermekvédelmi támogatás forrásainak egybegyűjtésével egy egységes új családi pótlék bevezetését javasolta az esélyegyenlőségi tárca a hét végi gödi kormánymegbeszélésen. A szociális ellátórendszer átalakításáról szóló előterjesztés valamennyi családtámogatás összevonását, alanyi jogúvá tételét, és az adóalapba történő beszámítását ajánlja. A napilap információi szerint az esélyegyenlőségi tárca által benyújtott anyag a segélyezés rendszerét, az elmaradott települések helyzetének javítását, a közgyógyellátás hatékonyabbá tételét is célozza. A javaslat előkészítői szerint a jelenlegi családtámogatási rendszer egy része - az adójóváírás - éppen a legszegényebbeket nem éri el, a rendszeres gyermekvédelmi támogatás sem "céloz biztosan", s az egész szisztéma inkább a középréteghez tartozóknak kedvez. A helyzetet bonyolítja, hogy a rászorultság alapján járó támogatások megítélése és elosztása az önkormányzatok kezében van, tehát a szociálpolitika sem ellenőrizni, sem vétózni nem tud. Az igazságosabb, a szegényeket jobban védő családtámogatásra a szakértők több próbaszámítást is végeztek, többletforrások, illetve azok bevonása nélküli, átcsoportosításon alapuló modellek szerint. Ezek egyike az összes családtámogatásra fordított összeget újraosztja a gyerekek száma és a kereset nagysága alapján, az összeget pedig hozzáadja a jogosultak adóköteles jövedelméhez. Ezzel a megoldással - pluszforrások bevonása nélkül - a legszegényebb családoknak juttatandó pénz a jelenlegi háromszorosára nőne. Azok a családok szenvednének veszteségeket, amelyeknél a jövedelem az átlagkeresetnek legalább a másfélszerese, az a család pedig, ahol egy kereső éves jövedelme hatmillió forint fölött van, nem kapna támogatást. A kezdeményezés fontos célja, hogy a sokgyerekes családok progresszív pótlékemelésben részesülhessenek. A reformcsomagban új elem a munkába állást ösztönző segélyezési rendszer: ez erősen érdekeltté tenné a munkanélkülieket abban, hogy ha alacsony fizetésért is, de vállaljanak - méghozzá legálisan - munkát. Az előterjesztők abból indultak ki, hogy a munkanélküliek jó része azért nem helyezkedik el, mert ezáltal "kis pénzért" addigi kedvezményeitől elesne, vagyis munkavállalóként jó, ha az addigi életnívóját biztosítani tudja. A szaktárcánál ezért azt javasolják, egy bizonyos ideig "ne engedjék el" a munkanélküliségből kikerülők kezét, a juttatások - az esetleges közüzemidíj-kedvezmények, a térítésmentes szolgáltatásokra való jogosultság - maradjanak meg mindaddig, amíg arra valóban rászorulnak, amíg meg nem kapaszkodnak, s nem képesek tartósan biztosítani a stabil életvezetéshez szükséges anyagiakat. A tervezet szerint a képzésben, átképzésben magára az oktatásra kell először felkészíteni, sokszor ugyanis alapvető képességek hiánya - írás, olvasás - gátolja a továbblépést, erre pedig ma nem terjednek ki a felnőttképzések. Az előterjesztésben szerepel a lakhatáshoz való jog kimondása is. A tárca a legalacsonyabb jövedelműeknek pénzbeli támogatásokat, illetve szükség esetén alacsonyabb komfortfokozatú bérlakásokat adna. Anyagi "szükséghelyzetben" a család lakhatásának fenntartására a magáncsőd intézményének bevezetését, a hajléktalanok számára pedig az önálló és nem az - érintettek többsége által rettegett - intézményi elhelyezést kezdeményezi.
|
|
|