Téma: Nem antiszemita a PASSIÓ, csak az igazat mondja.
|
Aharon |
2004. április 07. 14:18 | Sorszám: 467 |
Én még rádobtam volna egy vöröscsillagot is... S a Via Dolorosa helyett ezt írtam volna: VIA DELLA ROSA... mert hát azt hisszük, erről van szó (a Via dolorosa és a Via della rosa összekeverése copyrightos, kitalálta PR Blum, USA).
|
|
Aharon |
2004. április 04. 03:27 | Sorszám: 441 |
Egy őrült agy lázálmai. A logikája kevert: egyfelől az evangéliumokra, másfelől kutatásokra hivatkozik. De hogyan, Istenem! Mint egy megveszekedett dogmatikus, akinek fogalma sincs arról, hogy a történeti kutatások terén afféle bizonyosság, amit ő képvisel, nem létezik. Nagyon jól lehet érvelni amellett, hogy az evangéliumi elbeszélések döntő részben megfelelhettek a reális körülményeknek, s bőven vannak is, akik így érvelnek. Tudományos kérdésekben ilyen gőzzel nyilatkozni: összetévesztése a tudománynak és a végítéletnek. Borzasztó. Másfelől minden valamirevaló érvelés előveszi a másik fél állításait. Spiró azonban nem teszi, tárgyalás nélkül hörgi a végítélet igéit, mintha ő lenne a bibliai és judaisztikai tudományok atyaúristene. Istenem! Mennyivel civilizáltabb az a módszer, amely ismeri az érv és ellenérv összevetésének fontosságát (sic et non). Fel sem merül benne, hogy Gibson a passió evangéliumi hagyományáról akart filmet készíteni, s nem a judaisztika aktuális eredményeiről. Végül az USA-ellenesség. A politikai rasszizmus, mely süt a szavaiból. Ha elítéli is az USA-politikát, tudatlannak kell lenni ahhoz, hogy ezt az egész USA-társadalomra kivetítse. Az, hogy a nácizmus az USA-ban menetelne -- hát, ha menetel is, elhihetitek, hogy ebből köznapilag nem sokat látni. Ellentétben Magyarországgal... De fura műfaj ez: az USA-ellenességet vegyíti a Gibson-ellenességgel. Tisztább képletekben ez úgy megy, hogy az, aki Gibsont utálja, az USA-politikát szereti s viszont. Spiró vérben forgó szemmel nyilatkozik itt -- megfelelően azon társaság egy részének, amelyhez magát, ha jól sejtem, sorolja. A nácizmus nem Gibson filmjében menetel, hanem a Spiró-féle indulatokban. Legalább művészként viselkedett volna! Akkor azt mondta volna magában: mit érdekel engem Gibson, írok egy olyan regényt erről, hogy csak na... Nem tette. (Persze még megteheti).
|
|
Aharon |
2004. március 30. 11:16 | Sorszám: 387 |
Hozzám eljutott a nyilatkozatuk első változata, amelyhez képest a második szinte matematikai levezetésként hat. Az első szerzője Tillmann Jóska, aki a nevét manapság Jozef a Tillmannként irja alá, ez vicces lenne, ha már nem járna ötven felé ez a különben érdekes művészember. Mindenesetre az volt az érzésem, hogy ez az akciózás is valahogyan megrendelésre készül. Nem úgy értem, hogy egyesek ukázt kapnak, hanem úgy, hogy indíttatást... motivációt, bátorítást. Majsai esetében talán többrűl van szó, nem tudom.
|
|
Aharon |
2004. március 11. 04:37 | Sorszám: 295 |
Azt hiszem ebben a cikkben jelenik meg először a kifejezés -- a fil sikere láttán az "antiszemitizmus" tematikát meg kellett változtatni. Newsweek, March 1, 2004; "So What's the Good News?" by David Ansen: "It's the sadism, not the alleged anti-Semitism, that is most striking. ... I found myself recoiling from the movie, wanting to keep it at arm's length--much the same feeling I had watching Gaspar Noe's notorious 'Irreversible,' with its nearly pornographic real-time depiction of a rape."
|
|
Aharon |
2004. március 11. 04:34 | Sorszám: 294 |
Kb. háromszor annyi idézetet küldtem, de a fórum elharapta a harmadánál... Nem baj, akit érdekel, utánanézhet.
|
|
Aharon |
2004. március 11. 04:32 | Sorszám: 293 |
Mellékesen hadd adjak közre egy újabb kis idézetgyüjteményt. Szeretném felhívni a figyelmet a "szadista, mazochista, szadomazochista" kifejezésekre, amelyek az USA sajtóban [b]varázsütésre[b] jelentek meg néhány héttel ezelőtt. Az idézetek azonban sokszor elgondolkodtatóak... New York Observer, March 8, 2004; Abraham Foxman, National Director:
"Only for sadists, only for masochists could this [film] be beautiful. And for him [Mel Gibson] to say, 'I'm doing this because God commanded me'—there's a certain arrogance. He's on another trip. But that's fine, you know? It's his money. As long as we don't pay the price!" New York Observer, March 8, 2004; "Passion of Mel is Mean, Gnarled, Next to the Sacred," by Ron Rosenbaum: "But enough about love. Let's talk about hatred. Not the incitement to hatred in The Passion of the Christ, although by this time any informed person, Christian or Jewish, who doesn't see it there is engaging in what Gabriel Schoenfeld calls 'anti-Semitism denial' (in his important new book The Return of Anti-Semitism). Let's not even talk about the way Mel Gibson distorted not just history but the Gospels themselves to intensify the vilification of Jews. As Columbia scholar James Shapiro demonstrates in Oberammergau: The Troubling Story of the World's Most Famous Passion Play ... efforts can be made to tone down the anti-Semitic incitement in the Passion narrative. Mel Gibson tones them up, as many have observed. ... "Over the centuries, thousands of Jews have been murdered in pogroms that followed the anti-Jewish incitement of Passion play productions. It's unlikely that anything like that will happen in America as a result of the film, but there are other areas of the world where it's just as likely that something will. Its vicious incitement will be burned into the hearts of more people than have seen a Passion play in all of history up until now.
|
|
Aharon |
2004. március 10. 20:39 | Sorszám: 285 |
lêist-ês , ou, ho, Ion. lêïstês , Dor. laistês , ( [lêïs, lêïzomai] ) robber, pirate, E.Alc.766, X. Cyr.2.4.23, etc.; opp. kleptês, Pl.R.351c; esp. by sea, buccaneer, later peiratês, And.1.138, etc.; lêistou bion zên Pl.Grg.507e ; lêïstês katestêkee Karchêdoniôn he began a course of piracies upon them, Hdt.6.17, cf. Th.1.5, 8, 6.4; hoi l. hautous poristas kalousin Arist.Rh.1405a25 ; of irregular troops, IG12(2).526 (Eresos).
|
|
Aharon |
2004. március 09. 14:34 | Sorszám: 194 |
Nem azért küldtem a cikket, mert mindennel egyetértek benne, hanem azért, mert a mai hazugságdiszkurzusban megszólaltat néhány hangot, amely különben nem hallható, s amelyek kicsit (kicsit) jobban megvilágítják a helyzetet. Nem akartam egy orszgágot, népet, egyetlen embert sem megsérteni. Egyébiránt a cikkben számos további alaptalan állítás, fogalmi zavar található... De ha valaki ezek tisztázására készül, jobb, ha mindenekelőtt magában tisztázza. A terep totálisan aláaknázott...
|
|
Aharon |
2004. március 09. 13:45 | Sorszám: 190 |
Kedves Ernő, állításod ("Természetesen, ha zsidóellenes a Passió - én még nem láttam -, akkor antiszemita is. A két szó ugyanis szinoníma.") vitatott. Mellékelem Uri Avnery kapcsolódó cikkét a kérdésről. ------------ Uri Avnery 17.1.04 Anti-Semitism: A Practical Manual
A Hungarian Joke: During the June 1967 war, a Hungarian meets his friend. "Why do you look so happy?" he asks. "I heard that the Israelis shot down six Soviet-made MiGs today," his friend replies.
The next day, the friend looks even more jubilant. "The Israelis downed another eight MiGs," he announces. On the third day, the friend is crestfallen. "What happened? Didn't the Israelis down any MiGs today?" the man asks. "They did," the friend answers, "But today someone told me that the Israelis are Jews!" This is the whole story in a nutshell. The Anti-Semite hates the Jews because they are Jews, irrespective of their actions. Jews may be hated because they are rich and ostentatious or because they are poor and live in squalor. Because they played a major role in the Bolshevik revolution or because some of them became incredibly rich after the collapse of the Communist regime. Because they crucified Jesus or because they infected Western culture with the "Christian morality of compassion". Because they have no fatherland or because they created the State of Israel. That is in the nature of all kinds of racism and chauvinism: One hates someone for being a Jew, Arab, woman, black, Indian, Muslim, Hindu. His or her personal attributes, actions, achievements are unimportant. If he or she belongs to the abhorred race, religion or gender, they will be hated. The answers to all questions relating to anti-Semitism follow from this basic fact. For example: Is everybody who criticizes Israel an anti-Semite? Absolutely not. Somebody who criticizes Israel for certain of our actions cannot be accused of anti-Semitism for that. But somebody who hates Israel because it is a Jewish state, like the Hungarian in the joke, is an anti-Semite. It is not always easy to distinguish between the two kinds, because shrewd anti-Semites pose as bona fide critics of Israel's actions. But presenting all critics of Israel as anti-Semites is wrong and counter-productive, it damages the fight against anti-Semitism. Many deeply moral persons, the cream of humanity, criticize our behavior in the occupied territories. It is stupid to accuse them of anti-Semitism. Can a person be an anti-Zionist without being an anti-Semite? Absolutely yes. Zionism is a political creed and must be treated like any other. One can be anti-Communist without being anti-Chinese, anti-Capitalist without being anti-American, anti-Globalist, anti-Anything. Yet, again, it is not always easy to draw the line, because real anti-Semites often pretend just to be "anti-Zionists". They should not be helped by erasing the distinction. Can a person be an anti-Semite and a Zionist? Indeed, yes. The founder of modern Zionism, Theodor Herzl, already tried to enlist the support of notorious Russian anti-Semites, promising them to take the Jews off their hands. Before World War II, the Zionist underground organization IZL established military training camps in Poland under the auspices of the anti-Semitic generals, who also wanted to get rid of the Jews. Nowadays, the Zionist extreme Right receives and welcomes massive support from the American fundamentalist evangelists, whom the majority of American Jews, according to a poll published this week, consider profoundly anti-Semitic. Their theology prophesies that on the eve of the second coming of Christ, all Jews must convert to Christianity or be exterminated. Can a Jew be anti-Semitic? That sounds like an oxymoron. But history has known some instances of Jews who became ferocious Jew-haters. The Spanish Grand Inquisitor, Torquemada, was of Jewish descent. Karl Marx wrote some very nasty things about the Jews, as did Otto Weininger, an important Jewish writer in fin-de-siecle Vienna. Herzl, his contemporary and fellow-Viennese, wrote in his diaries some very uncomplimentary remarks about the Jews. If a person criticizes Israel more than other countries which do the same, is he an anti-Semite? Not necessarily. True, there should be one and the same moral standard for all countries and all human beings. Russian actions in Chechnya are not better than ours in Nablus, and may be worse. The trouble is that the Jews are pictured and picture themselves (and indeed were) a "nation of victims". Therefore, the world is shocked that yesterday's victims are today's victimizers. A higher moral standard is required from us than from other peoples. And rightly so. Has Europe become anti-Semitic again? Not really. The number of anti-Semites in Europe has not grown, perhaps it has even fallen. What has increased is the volume of criticism of Israel's behavior towards the Palestinians, who appear as "the victims of the victims". The situation in some suburbs of Paris, which is often cited as an example of the rise of anti-Semitism, is a quite different affair. When North African Muslims clash with North African Jews, they are transferring the Israeli-Palestinian conflict to European soil. It is also a continuation of the feud between Arabs and Jews that started in Algeria when the Jews supported the French regime and Muslims considered them collaborators of the hated colonialists. Then why did most Europeans state in a recent poll that Israel endangers world peace more than any other country? That has a simple explanation: Europeans see on television every day what our soldiers are doing in the occupied Palestinian territories. This confrontation is covered more than any other conflict on earth (with the possible exception of Iraq, for the time being), because Israel is more "interesting", considering the long history of the Jews in Europe and because Israel is closer to the Western media than Muslim or African countries. The Palestinian resistance, which Israelis call "terrorism", seems to many Europeans very much like the French resistance to the German occupation. What about the anti-Semitic manifestations in the Arab world? No doubt, typically anti-Semitic indications have crept lately into Arab discourse. Suffice it to mention that the infamous "Protocols of the Elders of Zion" have been published in Arabic. That is a typically European import. The Protocols were invented by the secret police of Czarist Russia. Whatever inanities may be voiced by certain "experts", there never was any widespread Muslim anti-Semitism, such as existed in Christian Europe. In the course of his fight for power, the prophet Muhammad fought against neighboring Jewish tribes, and therefore there are some negative passages about the Jews in the Kor'an. But they cannot be compared to the anti-Jewish passages in the New Testament story about the crucifixion of Christ that have poisoned the Christian world and caused endless suffering. Muslim Spain was a paradise for the Jews, and there has never been a Jewish Holocaust in the Muslim world. Even pogroms were extremely rare. Muhammad decreed that the "Peoples of the Book" (Jews and Christians) be treated tolerantly, subject to conditions that were incomparably more liberal than those in contemporary Europe. The Muslims never imposed their religion by force on Jews and Christians, as shown by the fact that almost all the Jews expelled from Catholic Spain settled in the Muslim countries and flourished there. After centuries of Muslim rule, Greeks and Serbs remained thoroughly Christian. When peace is established between Israel and the Arab world, the poisonous fruits of anti-Semitism will most probably disappear from the Arab world (as will the poisonous fruits of Arab-hating in our society.) Aren't the utterances of the Prime Minister of Malaysia, Mahathir bin Muhammad, about the Jews controlling the world, anti-Semitic? Yes and no. They certainly illustrate the difficulty of pinning anti-Semitism down. From a factual point of view, the man was right when he asserted that the Jews have a far bigger influence than their percentage of the world's population alone would warrant. It is true that the Jews have a large influence on the policy of the United States, the only super-power, as well as on the American and international media. One does not need the phony "Protocols" in order to face this fact and analyse its causes. But the sounds make the music, and Mahathir's music does indeed sound anti-Semitic. So should we ignore anti-Semitism? Definitely not. Racism is a kind of virus that exists in every nation and in every human being. Jean-Paul Sartre said that we are all racists, the difference being that some of us realize this and fight against it, while others succumb to the evil. In ordinary times, there is a small minority of blatant racists in every country, but in times of crisis their number can multiply rapidly. This is a perpetual danger, and every people must fight against the racists in their midst. We Israelis are like all other peoples. Each of us can find a small racist within himself, if he searches hard enough. We have in our country fanatical Arab-haters, and the historic confrontation that dominates our lives increases their power and influence. It is our duty to fight them, and leave it to the Europeans and Arabs to deal with their own racists.
|
|
Aharon |
2004. március 09. 01:24 | Sorszám: 171 |
Az evangéliumokat eredetileg feltehetően arámul írták. Mármint az alapul szolgáló szövegeket. A magam részéről nem tartom dokumentumértékűnek a filmet, csak nagyon megkapónak, jónak. Azt persze szeretném megtudni, hogy milyen alapon s ki mondja meg, hogy mi való a Gondolára...
|
|
Aharon |
2004. március 09. 00:07 | Sorszám: 163 |
A helyzet az, hogy noha gorogul es aramul beszeltek ott, egyaltalan nem zarhato ki, hogy sokan latinul is tudtak. S nekem kifejezetten tetszett,amikor Jezus az aramusul torve megszolalo Pilatussal szemben elkezdett ekes latinsaggal beszelni. Mintha azt is mondta volna: aki nem tud aramusul... o viszont tudott latinul. Marmint Emmerich Anna Katalin szerint. A helyzet az, hogy szubjektive elhiszem ezt Emmerichnek.... S Gibsonnak is.
|
|
Aharon |
2004. március 08. 15:51 | Sorszám: 150 |
Összeszedtem néhány cikket, kivonatosan mellékelem. Naggyon érdemes tanulmányozni őket. A tematika, a hangütés, a burkolt premisszák miatt (melyek kifejtését a T. olvasókra hagyom). Egy jellemző megjegyzést azért kiemelek: “If Hitler did a movie with these numbers, we'd give him his next deal," one Jewish mogul told me in a phone conversation this week.” Ennyit az antiszemiticizmus alapjairól. A New York Times cikkei a Passióról
Mr. Gibson, a traditionalist Catholic who rejects many of the liturgical reforms of the Second Vatican Council, made a dazzling, polemical Passion movie that fits most smoothly into a pre-ecumenical age of incense and Latin Masses. "Judas" is the television equivalent of a 70's guitar Mass, less mysterious and exalting, but far more accessible. By ALESSANDRA STANLEY Published: March 8, 2004 The Passion" is far more in love with putting Jesus' intestines on a stick than with dramatizing his godly teachings, which are relegated to a few brief, cryptic flashbacks. With its laborious build-up to its orgasmic spurtings of blood and other bodily fluids, Mr. Gibson's film is constructed like nothing so much as a porn movie, replete with slo-mo climaxes and pounding music for the money shots. Of all the "Passion" critics, no one has nailed its artistic vision more precisely than Christopher Hitchens, who on "Hardball" called it a homoerotic "exercise in lurid sadomasochism" for those who "like seeing handsome young men stripped and flayed alive over a long period of time." As a director, Mr. Gibson is no Leni Riefenstahl. "The Passion" has made me feel less secure as a Jew in America than ever before. What concerns me much more are those with leadership positions in the secular world — including those in the media — who have given Mr. Gibson, "The Passion" and its most incendiary hucksters a free pass for behavior that is unambiguously contrived to vilify Jews. Some of them were Jews in concentration camps." Yes, mistakes happened, atrocities happened, war happened, some of the victims were Jews. This is the classic language of contemporary Holocaust deniers, from David Irving to Mr. Gibson's own father, Hutton Gibson, a prominent anti-Semitic author and activist. Their rhetorical strategy is to diminish Hitler's extermination of Jews by folding those deaths into the war's overall casualty figures, as if the Holocaust were an idle byproduct of battle instead of a Third Reich master plan for genocide. If Hitler did a movie with these numbers, we'd give him his next deal," one Jewish mogul told me in a phone conversation this week. You come away from this whole sorry story feeling that Jesus died in "The Passion of the Christ" so cynics, whether seeking bucks or votes, could inherit the earth. FRANK RICH Mel Gibson Forgives Us for His Sins Published: March 7, 2004 What makes the movie so fascinating, and so unnerving, is that it marches onto a battlefield much older, and much more brutal, than the continuing arguments about the moral direction of contemporary American society. Jesus as Box-Office Superhero By A. O. SCOTT Published: March 7, 2004 To the Editor: After reading "Not Peace, but a Sword," by William Safire (column, March 1), I think that I will forgo seeing "The Passion of the Christ." I have always trusted Mr. Safire's evenhanded, common-sense view of the world. As an aspiring Christian, I don't have to watch such graphic torture to have faith. Now that's a blessing! ALEX PECK Astoria, Queens, March 1, 2004 William Safire Op-Ed column calls Mel Gibson's film about Jesus's final hours bloody and brutal example of sustained sadism; holds film, reveling in savagery to provoke outrage and cast blame, fails Christians and Jews (M) Not Peace, but a Sword By WILLIAM SAFIRE (NYT) 771 words Late Edition - Final , Section A , Page 21 , Column 5
|
|
Aharon |
2004. március 08. 12:42 | Sorszám: 134 |
Tisztelt Vittorio koma! A témának nagy irodalma van. Ha akarod, neveket is adok, de addig is a diszciplináris ramifikáció kb. így fest: 1. A történeti evidenicák általános kérdése (a. történettudomány, b. történetfilozófia). 2. A specifikusan keresztény evidenicák kérdése, megbízhatósága (korai források, evangéliumi beszámolók, azóta előkerült leletek, mint amilyen a torínói lepel stb.) 3. A vallási tudás általános kérdése. 4. A keresztény vallási tudás (hit, vallási tapasztalat) kérdése. 5. Mindezek alapján operálhatunk a). valószínűségszámítással (Bayes-theorema), b). racionális argumentációval (evidenciákra való episztemikus hivatkozás), c). Alapvető bizonyosságokkal, mint a protestánsok teszik. No. A kérdésed mögött egyfajta tudományos naivitás sejlik, de legalábbis a vonatkozó kérdések, problémák, viták nem eléggé alapos ismerete. Amit a fejünkbe akartak verni (az enyémbe a 80-as években), hogy ti. Krisztus létezése “tudományosan-történetileg” nem hogy nem bizonyítható, hanem ippeg cáfolandó, nos ez a fajta demagóg áltudomány már nem virágzik, noha egyébként az áltudomány, a demagógia, a krisztusgyűlölet – és a fafejűség – igen. (Milyen az, amikor a fafejűség virágzik? Talán olyan, mint a tavasz kicsi falum egykori főutcáján, ahol a poroszosan visszavágott akácfák nyár jöttén kivirultak… Rég volt. De igaz volt. Ám igazabb mindaz, amit az evangéluimban olvasunk. Az Igaz legigazabb története.) Szeretettel: Aharon
|
|
Aharon |
2004. március 08. 12:42 | Sorszám: 133 |
Tisztelt Vittorio koma! A témának nagy irodalma van. Ha akarod, neveket is adok, de addig is a diszciplináris ramifikáció kb. így fest: 1. A történeti evidenicák általános kérdése (a. történettudomány, b. történetfilozófia). 2. A specifikusan keresztény evidenicák kérdése, megbízhatósága (korai források, evangéliumi beszámolók, azóta előkerült leletek, mint amilyen a torínói lepel stb.) 3. A vallási tudás általános kérdése. 4. A keresztény vallási tudás (hit, vallási tapasztalat) kérdése. 5. Mindezek alapján operálhatunk a). valószínűségszámítással (Bayes-theorema), b). racionális argumentációval (evidenciákra való episztemikus hivatkozás), c). Alapvető bizonyosságokkal, mint a protestánsok teszik. No. A kérdésed mögött egyfajta tudományos naivitás sejlik, de legalábbis a vonatkozó kérdések, problémák, viták nem eléggé alapos ismerete. Amit a fejünkbe akartak verni (az enyémbe a 80-as években), hogy ti. Krisztus létezése “tudományosan-történetileg” nem hogy nem bizonyítható, hanem ippeg cáfolandó, nos ez a fajta demagóg áltudomány már nem virágzik, noha egyébként az áltudomány, a demagógia, a krisztusgyűlölet – és a fafejűség – igen. (Milyen az, amikor a fafejűség virágzik? Talán olyan, mint a tavasz kicsi falum egykori főutcáján, ahol a poroszosan visszavágott akácfák nyár jöttén kivirultak… Rég volt. De igaz volt. Ám igazabb mindaz, amit az evangéluimban olvasunk. Az Igaz legigazabb története.) Szeretettel: Aharon
|
|
Aharon |
2004. március 08. 02:18 | Sorszám: 116 |
Most olvasom a filmhírekben: a várt 50-60%-os visszaesés helyett a második hétvégén a Passió csak 35%-kal esett vissza az előhöz képest. Ez nagy fegyverténynek számít, kb. 50 éve nem volt erre példa. A hírmagyarázók továbbra is a “problematikus”, “túl erőszakos”, “vitatott” jelzőkkel operálnak, de nem tudják véka alá rejteni megrökönyödésüket. A film sikerén felbátorodva egy hollywoodi studió három alkalmazottja máris kalózkópiát készített a filmről, valamit zsebre akarnak tenni, ha már a nagy bevételről lemaradtak. Meg, lehet, kicsit oda akartak tenni Gibson sikerének. Az USA-ban működik a rendőrség, elfogták a csempészt s pillanatok alatt kiderült, honnan erednek a kópiák. Az Icon (Gibson cége) keresetet nyújtott be a studió ellen, amit az egyik hírügynökség így kommentált: “tehát ennyit a ‘tartsd oda a másik orcádat’ elvéről”. Szóval a Gibsonnal szembeni ellenségesség kötelező, a filmet B- szinten kell hivatalosan értékelni, noha a Ben Húr óta nem volt ekkora filmsiker. A hírügynokségeket ebből az antiszemitázáson túl csak az érdekli, mennyit “kaszál” Gibson, s érződik a dühös irígység.
|
|
Aharon |
2004. március 07. 00:43 | Sorszám: 109 |
Volt azért érdekkeresztény is, meg érdekmoszlim, meg érdekpárttag, meg érdekmittudoménmi. EZ ippeg nem specifikusan zsidó tulajdondonság, Ritter testvér! Azt, hogy az etiópok jó katonák, hallottam, olvastam. De lehet, hogy afféle propaganda volt, hogy ezzel besuvasszák mind a seregbe.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 17:36 | Sorszám: 100 |
"Azért mielőtt hülyeségeket beszélnél, olvasgasd a Bibliát." Hm. Raka vagy mi? S honnan a pulpitus? Nem fogalmaztam pontosan, ezt elismerem. Node... Wayne A. Meeks: Woolsey Professor of Biblical Studies Yale University At what point did Christians start thinking of themselves as separate from Judaism? ... Christianity, in its earliest beginnings, is part of Judaism... it is a sect, among a number of varieties of Judaism in the Roman Empire. But it is also clear that at a certain point, they develop a consciousness which takes them outside of the social orb of Judaism. They're no longer part of the local Jewish community, they're a separate community, meeting in little household groups, all over the city. And, it's apparent, at least from the time of the Emperor Nero, that outsiders also view them as distinct. So that when Nero is looking for scapegoats upon whom to put blame for the fire in Rome in 64, he zeroes in on the Christians. So, obviously they are recognized as a distinctive group. How did this happen? What is involved in their separation? The one thing I think we have to recognize is that it doesn't happen all at once. It does not happen in the same way in different places, nor does it happen at the same time. For example, as late as the 4th and 5th century, we have evidence of Christians still existing within Jewish communities, and we have evidence of members of Christian communities participating in Jewish festivals. The preacher of Antioch and later of Constantinople, John Chrysostom, complains in a series of eight sermons to his congregation, that "you must stop going to the Synagogue, you must not think that the Synagogue is a holier place than our churches are." This clearly indicates that the break between Judaism and Christianity, even as late as the 4th century ... still is not absolute, is not permanent. Yet, on the other hand, we can see even in Paul's letters, which are the earliest literature we have from the early Christians, that the social separation in the communities he founded has already taken place. They're not meeting with the Jews. They're meeting in various households. So it's a varied change. It doesn't happen all at once and it doesn't happen in the same way, everywhere.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 15:50 | Sorszám: 96 |
Hahó! A hellenizmusban a zsidók gyakran görög nevet viseltek! A levél a római zsidókhoz, prozelitákhoz szól. Maga Pál is farizeus eredetileg.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 15:24 | Sorszám: 94 |
Nem tudom, hogy baromság-e, de azt igen, hogy az első keresztények zsidók akartak maradni. Apcsel, Péter látomása: meg van rökönyödve, hogy nem zsidókra is kiáradhat a lélek. Pál nagy lépést tesz: Makedóniába hajózik. De itt is a zsinagógákban prédikál. Csak fokozatos az elszakadás. Persze, lebontotta a törzsi korlátokat. Ez benne volt a korábbi fejleményekben: a hellenizmusban a zsidóság az egyetemes emberi igazság verziójaként jelent meg. Alexandriai Philón: szemében Isten már nem JHWH, hanem THEOSZ, s Istennek van Logosza is, a Bölcsesség. A kereszténység azonosnak ismerte fel ezt a Logoszt és Jézust. De ne becsüljük alá az egyes népek és nyelvek szerepét.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 14:57 | Sorszám: 89 |
Ugy értem, vannak lelkületek. Amit zsidónak lehet nevezni (röviden mondom) az érzésem szerint egyfajta közvetítő-átvezető szerep. Nemcsak történetileg, hanem kulturálisan, szellemileg s vallásilag is. Az ótestamentum a korai keresztények felfogásában paidagogosz, vezető-nevelő. Ebben van jó is, rossz is: sok mindent lebont, lerombol, sok mindent megnyit, lehetővé tesz. A rossz hagyományos felfogása is efféle: átvezetés, átalakítás, mint valami betegség. Itt van Marx példája. Vagy Freudé stb. Ne legyünk naivak. Nem arról van szó, hogy miben volt vagy nem volt igazuk. De gyökeres változást idéztek elő. A reakció azt mondja: mindez gonoszság, vissza a jóhoz. Csakhogy nem volt ilyen jó, hiszen éppen ez tette lehetővé a betegséget. Vagy azt gondoljuk, hogy a 19. századi restauráció nem volt elviselhetetlenül képmutató? Egy fikarcnyit sem hitt abban, amit prédikált. A józanság tehát azt mondja: a betegség rejuvenációhoz vezet.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 14:41 | Sorszám: 86 |
Eléggé összetett. Gondolj az etiópiai fekete zsidókra. Ott kószálnak Izrael városaiban. Még szerencse, hogy találtak számukra hivatást: jó katonák. S ott vannak a szőke, tejfehér bőrű zsidók Oroszországból. S. í. t. Vallásilag a helyzet még bonyolultabb. A fő feszültség a liberális-baloldali szekulárisok és a vallásosak között van, de az ultraortodoxok szemében mindenki ellenség. Amire talán te gondolsz, az a politikai elit elég egységes csoportja. Ezen a fronton sok frakció találkozik. Csak ritkán mondják ki, de tény, hogy Izrael állam katonai-gazdasági-kulturális nagyhatalom. Ennek fenntartása, erősítése rengeteg pénzbe kerül. A fő kérdés e nagyhatalom karaktere. Nehéz azonban szempontot találni az értékeléshez. A rasszista antimeszmitizmus: műveletlenség. Az egyházi antiszemitizmus: morális tévely. A kulturális antiszemitizmus: nem vet számot a zsidó géniusszal. Nincs más szempont, csak a krisztusé. A Passió ezt képviseli.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 14:21 | Sorszám: 84 |
Nem óhajtom tagadni az ilyen idézetek fontosságát (még több is van). Ha valami mellett érvelnék, az, hogy az akkori judaizmus mind vér, mind vallás szerint nagyon összetett volt.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 14:03 | Sorszám: 81 |
A dolog nem ilyen egyszerű. Olvassátok el Máté genealógiáját. Úgy látszik, hogy amellett akar érvelni, Jézus Ábrahámtól, Dávidtól származott. De a genealógia megtörik, mert az apai leszármazás vonala Jézusnál nem áll: addig mindig az apa nemzette a fiat, majd jön Jézus, s kiderül, hogy ott az apa nem József. Mária talán dávidita volt, de ez bizonytalan. A zsidó vezetők szemében Jézus “galileai”, azaz nem tisztán zsidó. Amikor Péter elárulja őt, a szolgáló azt mondja neki, a beszéded is mutatja, hogy hozzá tartozol. Miért? Mert a galileaiak más dialektusban beszéltek. Jézust a templomi vezetés nem tekintette tiszta zsidónak. S tudjuk, hogy az északi tartományokban nagy volt a keveredés, pl. valóban “szkíta” törzsek is laktak ott Kr. E. 722 után, vagyis talán hettiták s mások is. Az nem kétséges, hogy Jézus az akkori judaizmushoz tartozott, de az a judaizmus egy nagy katyvasz volt. Nem tartom merő véletlennek, hogy éppen Izrael állam alapítása előtt kerültek elő a qumráni iratok. Rávilágítanak arra, hogy az akkori judaizmus erős vonásai olyan reformmozgalmakra utaltak, amelyek elszakadtak a zsidó ortodoxiától. Nagyon különös, hogy a qumrániak Igaz Tanítója mennyire emlékeztet Jézusra. Tehát mind a vérségi, mind a hitbeli judaizmus kétséges, de nincs egyértelmű adat arra, hogy Jézus ne lett volna zsidó.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 13:45 | Sorszám: 79 |
Kitartok amellett, hogy a Lord of the Rings: Mesefilm. Ebben nincs értékítélet. A “nagyban építő zseniális óriásmítosz” azt jelenti, hogy mesefilm, mivel a müthosz=mese, elbeszélés. A kereszténység egyik fő vitapontja a hellenizmussal az volt, hogy annak vallásai “mesések”, azaz mitikusak, ellenben Krisztus: realitás, valóság. Ha elfogadjuk ezt a megkülönböztetést, ezt találjuk a Rings és a Passió között is.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 13:34 | Sorszám: 78 |
Badinyi Jos Ferenc. Oh my Lord!
|
|
Aharon |
2004. március 06. 05:02 | Sorszám: 66 |
Ha már elkezdtem, hadd tegyek még hozzá egy-két dolgot (tegnapelőtt láttam a filmet, ma is a hatása alatt vagyok). A film jobb, mint a Lord of the Rings III. Az ui. mesefilm. Amikor már a legdurvább ork is pontosan olyan frizurával jelent meg, mint Gandalf, a tündérkirály stb., szinte nevettem. Angol barátom színlelt felháborodva nézett rám: Azt hiszed, akkor nem létezett nemzetközi divat??? A Ring-film álomszerű mesevilág. Vizuális csúcspontja a sasok által felragadott két hobbit, Sam és Frodo, amint a tűztenger felett repülnek. Lenyűgöző – halál, túlélés, lélekszimbolika. De aztán a film nem tud végetérni. Számoljátok meg: öt vége van (a könyvnek még több). Ezzel szemben a Passió merő realizmus. Eléri, hogy mindannyian Krisztussal vagyunk, vele és benne élünk. Mellettem hangosan sírt valaki. Kifelé menet a diszkós fiatalok arcán is könny csillogott. Nem lehet száraz szemmel végignéni. Miért nem? Mert valahol mindannyian tudjuk, hogy a legnagyobb s a legigazabb, a legreálisabb történetről szól. S nem akárhogyan. Ha van a filmművészetnek Grünewaldja, Gibson az. Egy torokszorító jelenet. Krisztus összesik a súlyos keresztgerenda alatt. Alighogy magához tér, félig agyonverve, véresen, bedagadt szemmel belekapaszkodik a keresztbe és magához szorítja. Mint a szerelmes, aki nem akarja elhagyni a másikat. Ma belehallgattam az evangélisták műsorába (az amerikai evangéliumi keresztényekre gondolok). Persze ott is a Passióról volt szó. Nem kis részt az evangélistáknak köszönhető, hogy Gibson filmje ilyen nagy siker lett. Ők béreltek ki hatalmas mozikat a híveiknek. Egy katolikus ismerős megjegyezte: nem is tudják, hogy most fognak kezet Tridenttel (mert Gibson filmje ebből a hagyományból jön). Itt elhangzott egy találó érv az antiszemitizmus-vád ellen: a film nem a zsidók-nem zsidók ellentétéről szól, hanem a megigazult és az önigazoló (self-rightous), meg nem tért emberek ellentétéről. Egy biztos: aki ezt a filmet az antiszemita váddal akarja lejáratni, a legnagyobb dolgok ellen vétkezik. Itt nincs zsidó, nem zsidó, hanem… hogy is mondjam. Persze nem túlozzunk. Film, film: mindig utáltam a filmeket. Zeffirellit megvetettem. Pasolinit megbocsátó mosollyal néztem. De csodáltam Tarkovszkijt, aki a Rubljovban megalkotta a maga Téli Krisztusát. Erre visszagondolva azt mondom, hogy a Téli Krisztus: az orosz lélekszerű költészet a film nyelvén elbeszélve. A Passió: Hollywood kifordulása önmagából. Gibson: Hollywood Saulusa. Lehet, hogy még ezeknél is nagyobb dolgokat látunk? Ha a világ jelenlegi, irtózatos elgonoszulására gondolunk, nem tudnám kizárni. Az ilyen dolgok összefüggenek. Ha valamelyik kertben megjelenik a téltemető, hamarosan minden virágba borul… Tomboljon bár a hazai tél akár március idusáig.
|
|
Aharon |
2004. március 06. 02:32 | Sorszám: 64 |
Ami engem illet, már megnéztem a filmet, a HIRTV fórumán hosszan reflektáltam is rá. Itt elég talán csak annyit megjegyeznem, hogy ha ez a film antiszemtia, akkor a kereszténység en bloc antiszemita. Ám a kereszténység nem antiszemita. Ergo ez a film sem az. Hogy lehetne antiszemita, amikor a rómaiakon kívül minden szereplője zsidó? A film Krisztus-párti. A film nemcsak a szenvedésről szól, hanem a tanításról, s a feltámadás is jelezve van benne – gyönyörűen, két mesteri képbevágással (benn vagyunk a kriptában. Csikordulva félrecsúszik a sziklatömb. Krisztus ott ül, sebek és vér nélkül s belenéz a fénybe.) A film egyfelől az evcangéliumokat harmonizálja (régi műfaj ez). Másrészt Emmerich Anna Katalin magyarul is megjelent látomásaira támaszkodik (a film hatásására ezrével kezdték venni ezt a könyvet az USA-ban… . Amikor Gibson berendezte saját kápolnáját, amelyben latin misét hallgat, régi gyertyatartókat keresett. Valaki egy régiségkereskedőhöz igazította, aki bizalmatlanul fogadta a filmsztárt. Amikor kiderült, hogy Gibson megtért s kápolnát kíván berendezni, a kereskedő ajándékot adott neki: egy ruhadarabot, amely Emmerich A. K. apácaruhájából való. Gibson ezt úgy értette, hogy jobban meg kell ismernie a szentet. Elolvasta a könyveit s ennek hatása benne van a filmben is. Pl.: Mária Pilátus feleségétől kapott ruhával feltörli Jézus kiontott vérét a brutális korbácsolás után. A filmre azt mondják, durva. Azok mondják ezt, akik a Kill Bill-ben semmi kivetnivalót nem látnak. A korbácsolás különben valóban aránytalan: ha ez ilyen lett volna, azt ember nem élte volna túl. A legmegindítóbb Mária: soha nem láttam filmet, mely az anyai szeretetet ilyen erővel ábrázolta volna. János néma arca végig ott van s ebben is van valami szépséges: csak figyel, figyel, soha nem szól semmit. A biblikusok fanyalgása nem érdekel. A film költemény, az evangélium alapján. Nem antiszemita, hanem krisztusi; nem a zsidók ellen van, hanem a megdöbbentő eredetiséggel ábrázolt, hátborzongató Gonosz ellen. A zsidó főpapok nem a zsidóságot képviselik, hanem visszaélnek hatalmukkal, a népet megrontják. Vajon az antiszemitázók nem tartják feltűnőnek, hogy kikkel akarnak egyetérteni? Zseniális Heródes ábrázolása: kéjenc kiváncsiskodó, akinek annyi fogalma van arról, hogy mi folyik, mint a film számos kritikusának. Ne kapjon Oscart a film. Nem szeretném. Akkor betagolódna azon filmek közé, amelyek közül magasan kiemelkedik. Műalkotás, de több is annál. Nagyszerű munka, de más is. Ihlet van benne. Gibson azt mondta: a Szentlélek rendezte a filmet.
|
|
|