Téma: Ments meg Uram minket a Multi Level Marketingtől
|
TellVilmos |
2007. június 17. 21:36 | Sorszám: 13 |
MLM típusú üzletek – lehetőség, vagy átverés?Amit a hálózatos eladások toborzói elhallgatnak Idézet:
A betoborzás mostanában a következőképpen zajlik: valakit ismerőse, barátja meghív egy kis beszélgetésre, esetleg egy „érdekes előadásra", olykor a tárgyra tér, és kereseti lehetőséget ajánl.Az eseményen felvázolnak egy szépen hangzó sémát: először is egy listát kell írni, minden egyes barátról, ismerősről. Adott aztán egy termék, rendkívüli minőségű, természetes, csodákat tesz stb. Ezt kell eladni, de nem üzletben, hanem a listán szereplőknek, személyesen. Bizalomra építkeznek Az emberek jobban bíznak egy személyes kapcsolatban, mindenki nagyobb bizalommal vásárol valamit a barátaitól, mint idegenektől – mondják. De nem is ez a fő attrakció. Ha az ismerős, vagy barát szintén beépül a rendszerbe, aki betoborzója annak minden eladása után százalékot kap, sőt, a betoborzottak betoborzottjainak a betoborzottjai stb. után is jár pénz. Hamarosan el lehet jutni oda, hogy már csak annyit kell árulni, hogy a havonta egy személynek szükséges értékpontszám meglegyen, a lefelé kiépült hálózat elég pénzt juttat – állítják. Könnyű, egyszerű, zakóban-nyakkendőben végezhető munka, nem igényel sem sok időt, sem sok pénzt, gyakorlatilag saját vállalkozás – szól a reklám. A rendszernek rengeteg buktatója van – az interneten olvasható, az egyik világszerte elterjedt cég társalapítójának a vallomása. Az első gond az, hogy a termékek méregdrágák, ahhoz képest, hogy minőségileg nagyjából ugyanolyanok – vagy csak kevéssel jobbak – mint az üzletekben kapható hasonló termékek. Az árkülönbség azért van, mert a hálózat felsőbb szintjeinek járó százalékok itt térülnek meg. Mivel drágák, a tényleges eladások száma elenyésző: az „eladott" termékekből legfeljebb 20 százalék kerül a fogyasztók kezébe. A többit a betoborzottak maguk vásárolják meg havonta, hogy jöjjön ki a rendszerben maradáshoz szükséges pontszám. Abban reménykednek, hogy a következő időszakban jobban megy majd az üzlet, de csalódnak, az idő telik, ők pedig kisebb vagyont költenek saját maguktól szükségtelenül felvásárolt termékekre. Ehhez járul még a számtalan költséges tanfolyam, előadás, konferencia, az oktató kazetták tömege. A végeredmény, elenyészően kevés kivétellel: hatalmas veszteség, csalódás. Burkolt üzlet a háttérben Az előadásokon megjelennek az úgynevezett sikeresek, akik feljutottak a magasabb szintekre. A valóság az, hogy sokszor ezek az emberek is kínlódnak, nagyrészük a saját magának eladott árumennyiség miatt (néha bankkölcsön árán is) jutott feljebb a létrán. Akik valóban nyernek, azok a csúcson levők, az alapítók és szűk körük, és ők sem annyira az eladásokból, mint inkább az oktató anyagok forgalmazásából, az előadások szervezéséből járnak jól. Ez a burkolt üzlet áll valójában az MLM mögött. Piramisjáték ez a javából, azzal a különbséggel, hogy itt munka is van, ezért a legtöbb esetben törvényes, bár vannak olyan hálózatok, amelyek ellen kormányok, bíróságok hoztak betiltó döntést. Csodaszerek vagy kétes termékek? A módszer erkölcsileg is több ponton támadható: egyrészt féltudományos módszerekkel, megkérdőjelezhető hírű szakemberek tekintélyével megpecsételve, csodaszereknek kiáltják ki a termékeket. Ez különösen a gyógyszerekre, vitaminokra, alternatív készítményekre szakosodott MLM-cégek esetében igaz. Emellett pedig kihasználják és megrontják a betoborzottak személyes kapcsolatait: ha valakiről elterjed a hír, hogy tagja lett egy ilyen rendszernek, azt állandó meggyőzési kísérletei miatt ismerősei, barátai kerülni kezdik. Gond az is, hogy a termékeket nem ellenőrzik úgy, ahogy a piacon fellelhető többi árut. Sok pszichológia van a dolog mögött, vannak rendszerek (például a Romániában már per tárgyát képező Delfin), amelyek szinte szektaként működnek: a „bemutatókon" a cég beépített emberei a közönség soraiban ülnek, időnként lelkesen felugrálnak, táncra perdülnek, tapsolnak, handabandázva dicsőítik a rendszert. Ügyes rábeszéléssel, megragadva a potenciális betoborzottak érzékeny pontjait, sikerül új tagokat szerezni, pótolni azt a rengeteg embert, aki elkönyvelve veszteségét, más kereseti lehetőség után néz. A rendszer sokszor annyira sikeres, hogy az „elvérzett" áldozatok elhiszik, amit mondanak: saját hibájukból nem lettek sikeresek. A Szabadság kérdésére a Kárpátia Magyar–Román Kereskedelmi és Iparkamara volt elnöke, Koós Ferenc elmondta: nincs nap, hogy ne kapjon meghívást ilyen rendezvényekre. Sokszor a legagyafúrtabb módszerekkel csalogatják el. A rendszerről magáról úgy véli: nem egy vevőkre alapozódó hálózat. Koós megerősíti azt, amit az internetes források is állítanak: az eladások túlnyomó többsége a hálózaton belül zajlik. Ha vannak rendszerek, amelyek kitűnően ki vannak fejlesztve, akkor az MLM-hálózatok ilyenek – fogalmaz. A pszichológiát tudatosan használó toborzási módszereket, a szektákra emlékeztető meggyőző technikákat elég egyszer elsajátítani, ugyanazt a mondatot a végtelenségig szajkózva szaporodik a „hívők" sora – véli Koós. Beszállás előtt tájékozódjunk Mit lehet tehát tenni, ha valaki győzköd minket? Tájékozódni kell: a www.mlmwatch.org honlapon tömérdek kapcsolódó információ van – sajnos csak angolul. Ezen kívül pedig, fel kell tenni a toborzónak néhány kérdést: a beszálló vállalkozók hány százaléka könyvel el (adóbevallása szerint !!!) sikert? A „vállalkozók" mekkora része folytatja egy évnél hosszabb ideig ezt a tevékenységet? És végül a legfontosabb: maga a toborzó, hajlandó-e felmutatni előző évi adóbevallását? ERCSEY-RAVASZ FERENC
|
|
|
TellVilmos |
2007. június 17. 18:39 | Sorszám: 11 |
http://www.hirtv.hu/gazdasag/allas/?article_hid=85610&viewprogram_period=second Idézet:
Állásinterjún jártunk: az MLM rejtelmei Kecsegtető mellékállásban százezreket keresni. A multi-level-marketing azonban vitatott. Körülnéztünk, hogy megy.Kevés olyan másodállás-lehetőség van, ami ekkora vitákat gerjeszt az érintettek körében. Egyesek esküsznek rá, míg mások a hiszékenyek megvezetésére szolgáló, körmönfont manipulációnak tartják az MLM-es pénzszerzési formulákat. Állásinterjún jártunk sorozatunkban ezúttal az MLM-ezésre próbáltak bennünket rávenni. A multi-level-marketinges eladási formula a kereskedelmi forgalmat megkerülve, kézből-kézbe értékesít termékeket a vásárlóknak, az eladó haszna az árrésből származik. Egy viszont biztos: noha a vállalkozó szelleműeknek szorgalmas munka és időbefektetés esetén több százezres pluszjövedelmet ígérnek, az ilyen rendszerekbe belépőknek fizetniük kell, néha jelképes, máskor viszont tíz- vagy akár százezres nagyságrendű összegeket.
Első alkalommal az egyik, gyógynövény alkotórészeiből készített csodaszer terjesztési menedzserével próbálom meg felvenni a kontaktust, mindhiába. A történelem egyik legvitatottabb zeneszerzőjével véletlenül névazonos férfi az utolsó pillanatban mondja le a megbeszélt találkát, ahol hosszasan értekezhettünk volna a hálózatépítés szépségeiről. Az ok: Fidel Castro hazájába készül üzleti ügyben. Így a randevú elmarad. Kár. A termékértékesítés fejében 60-450 ezer forintos jutalékokkal kecsegtetik az érdeklődőt. Fitness-rajongók előnyben A második társaságnál már sikerrel jártunk, az egyik, értékesítéssel is egybekötött bemutatóra sikerül időpontot egyeztetni. A wellness-rajongókra és a folyton diétázók táborára fókuszáló amerikai cég a saját bevallása szerint életmód-javító és egészségmegőrző termékeket kínál a direkt-értékesítési szisztémán keresztül. Ami melléktevékenységként, de önálló üzleti vállalkozás formájában is űzhető. A bemutatóra az egyik diákszálló folyosó végi kistermében kerül sor, nagyjából harmincas nézőszám előtt. A termékskálát egy húszas éveiben járó hölgy mutatja be, sajátos ruhakölteményben, ami leginkább a Megasztár stylist ámokfutásának és a garázs rockerek alternativitásának sajátos keveréke. Később fény derül a titokra: a termékforgalmazás másodállás, civilben varrónő. Turmixitalok aranyárban Hölgyünk alaposan felkészült a termékskálából, prezentációt tart a termékekből. Azt is nemsokára megtudjuk: a shake fogyasztása előtt gyenge izomzatú, ingerlékeny és fáradékony volt, de amióta napi 2 alkalommal fogyasztja a turmixot, kicsattanóan egészséges. Sőt, a nagymamája szerint még toleránsabb is, mint a pre-fitnesses korszakában. Az italt naponta minimum kétszer érdemes fogyasztani, akár a főétkezések mellőzésével is, teltségérzetet hoz létre és egyébként is 100 százalék vitaminbomba. És ha ennyi még nem lenne meggyőző: az ital finom is. Erről majd mindenki meggyőződhet a bemutató végén. Feltéve, ha hajlandó a kispoharas kóstolóért rögtön potom 500 forintot leperkálni. És ez még nem minden: a cég vitaminkapszulákkal is harcol a vásárlók egészségéért. Aki nem beteg, még nem egészséges Aztán előlép a cég területi képviselője. Úgy informál bennünket: alig három éve egyszerű gyári munkásként kereste kenyerét, de mára annyira belendült a bolt, hogy most már kizárólag ezzel foglalkozik és átnyergelt vállalkozónak. Állítása szerint azért szegődött a fitness-turmixok forgalmazójául, mert így egy olyan céget képvisel, ahol pénzt és egészséget is kaphat, barátokat, lelkes csapatot, no meg temérdek szabadidőt. Emberünk szemnyitogató szólamokba fog: az, hogy valaki nem beteg, még nem jelenti azt, hogy egészséges is. Majd csak akkor, ha naponta kétszer issza a "varázsitalt." Sőt, mi több, fogyni is lehet tőle, a fáradtságérzet is úgy illan majd el, mintha sose lett volna. De ezt majd elmondják a többiek. Két lábon járó reklámhordozók És itt vesz a rendezvény igazán érdekes fordulatot. Felharsan a zene, és már masíroznak is a cégsiker élő bizonyítékai a nézők elé, mint a két lábon járó reklámtáblák, három huszonéves fiatalember és ugyanennyi nyugdíjas korú hölgy. És jönnek a történetek, hogy ki hány kilót adott le és milyen egészségügyi hátrányokat kompenzált a turmix. Közben dörög az ütemes taps. Ekkor derül ki, hogy a jelenlévők majdnem fele termékforgalmazó. Keresetek: 20 ezertől 480 ezerig A termékbemutató nem múlhat el a sikeres értékesítők feltárulkozása nélkül. Most a forgalmazók vannak soron. A koreográfia itt is ugyanaz. Zene, felcsattan a hajdani szocialista pártgyűlések hangulatát idéző tapsvihar és megkezdődik a presztízs felvonulás a lelkes értékesítők sorfala előtt. Mindenki bemutatkozik. Ami most következik, egy APEH-ellenőrnek biztos aranybánya lenne. A forgalmazók színt vallanak, hogy az elmúlt hónapban mennyit kerestek a termékforgalmazással, növekedő számsorrendben. A varrónő 20 ezer forintra tett szert, de ez senkinek ne szegje kedvét: van, aki 380, sőt 480 ezres keresetről is beszámolhat. Arról persze senki nem beszél, hogy a haszon, vagy a havi árbevétel volt-e ennyi. Harmincezerért bárki csatlakozhat A rögtönzött "vagyonnyilatkozatokat" a területi menedzser szónoklata váltja. Minekutána mindenki láthatta, milyen nagyszerű kereseti lehetőségek rejlenek a turmixok értékesítésében, bárki csatlakozhat. Ennek az a feltétele, hogy megvásárolja az egészséggyár kezdőcsomagját. A csomag tartalmazza az alakformáló shake-et, az ásványokban dús rostkészítményt, a vitaminkapszulát, a céges karrierbibliát, a termékismertető anyagokat és persze a szerződést is. Ha valaki úgy határoz, hogy belép, meg kell vásárolnia ezt a 30 ezer forintos kezdőkészletet. De megéri-mondja a gyári munkásból lett fitnessz-vállalkozó, mert ha belegondolunk, egy pohár shake is ötszáz forintba kerül. Ezzel szemben a dobozos kiszerelés magában csak tízezer és egy egész hónara elegendő mennyiséget tartalmaz. Lopva vetek néhány pillantást arra a bizonyos szerződésre: itt még szó esik éves regisztrációs díjról és a további együttműködés esetén hét lakat alatt őrizendő értékesítési műhelytitkokról is. Lelkesedés takaréklángon Nem hat túl meggyőzőnek a dolog, mert vásárolni egyelőre senkinek sem áll szándékában. Az érdeklődés mérsékelt. A területi képviselő még megpróbálkozik a saját vállalkozás , na meg a fiatalos csapat előnyeinek ecsetelésével, a közös céges bulikról már nem is beszélve. A varrónő bekapcsolja a CD-játszót, lelkesen táncra perdül kezében egy pillepalackba töltött turmixitallal. Az egyik huszonéves fiú azt is hozzáteszi: nem erőltetnek senkinek semmit, ők nem tudnak mit kezdeni azzal, ha valakit ennyire nem foglalkoztat az egészsége. A többiek kínosan mosolyogva próbálnak eleget tenni a lelkes csapat imázsának, egyelőre kevés sikerrel. Mindhiába. De aggodalomra semmi ok! Lesz a jövő héten is termékprezentáció ...
|
|
TellVilmos |
2007. június 16. 16:56 | Sorszám: 9 |
|
|
|
|
TellVilmos |
2007. június 16. 12:57 | Sorszám: 0 |
Ments meg Uram minket a Multi Level Marketingtől - A mi tájainkon is megjelentek már rég az MLM cégek akik könnyű keresetet,és az úgynevezett anyagi függetlenséget igérik. De mit is igérnek ezek a cégek? Lássunk bele! Robert L. FitzPatrick gazdasági cikke alapján, The Non-Retail "Direct Selling" Company. Idézet:
" A Multi Level Marketing az 1970-es évek táján jelent meg az Egyesült Államokban és azóta világszerte elterjedt milliárdos károkat okozva a benne résztvevőknek. Becsületes és normális üzletként probálja magát elfogattatni. Ötvözi a drága termékek megvételét azzal a hamis igérettel, hogy független vállalkozóként keresetre lehet szert tenni. Minden ember vágyálma egy sikeres üzlet birtoklása. De mindez rémálommá válik mikor a fogyasztót az MLM téríti el. Az MLM valójában 99%-nak veszteséget okoz, mindazoknak akik ilyen hálózatba íratkoznak be. Mindennek a nem-kereskedelmi veszteségnek semmi köze a versenyhez, bármilyen normális piaci tényezőhöz. A veszteség egy ilyen "cselszöveményben" nem bukás, a nyereség pedig nem siker. Mindez nem valódi üzlet mert nincs valódi értékcsere. Valójában bonyolult piramisjátékok amelyben a kevesek nyeresége sokaknak a veszteségéből származik. Mindezek által a csőd mindenki számára előre meghatározott. Mindazok akik "sikeresek" a csalás miatt azok, nem a vállalkozói siker miatt. A Pyramid Scheme Alert egy nemzetközi fogyasztó felvilágosító szervezet amelynek tapasztalata van efajta csalásokban. Tanulmányozta a fizetési terveket, cégstrukturákat,az illetmények leosztását,a költségeket amik adodnak a részvétel által. Tapasztalatunk miatt szakértői tanúként vettünk részt perekben. Piramidális Matematika Sajnos semilyen igéretük nem teljesül be. Az egész üzlet láncszerkezete az elsöprő többségnek -olyan tetemes többségnek mint 99%- a pénzügyi veszteséget okoz. Mindez azért van mert a 9O% mindig az alsó sorokban lesz ahol nincs elég toborzott személy ahoz,hogy jövedelmet biztosítsanak. Szemléltetés egy egyszerű 6 színtű lánccal ahol minden személy 5 személyt toboroz. Legalább 3 toborzott színtnyi személy (5 + 25 +125 = 155) szükséges ahoz,hogy egy résztvevő elkezdjen nyereséget elérni. Top - 1 #1 színt. - 5 #2 színt. - 25 #3 színt. - 125 #4 színt. - 625 #5 színt. - 3,125 3,906 az összes résztvevő Mivel csak mindazok profitábilisak akik alatt három színt van, csak a top személy, az első és a második színt nyereséges. A következő három színt veszteséges mert nincs elég "alsóvonala" ahoz,hogy profitot termeljen. 31 személy a 3906-ból,ez kevesebb mint 1%. Ez a megállapitás tartja magát mélyebb színtek esetén is. Például ha a hatodik színtre megyünk #6, vagyis 15,625 személy íratkozna be akkor a top és az #1,#2,#3 színt lesz nyereséges,ez összesen 156 személy kevesebb mint egy 1%. A nagy számok amivel az MLM-esek dobáloznak, "nyereségi forrás"-ként említve őket valójában a legalsó színtekben találhatók. Valójában csak nagyon kevesen tudnak ilyen mélyre toborozni. Ez matematikailag megvan határozva eleve az MLM fizetési terve szerint. Az MLM taktikája az hogy a valóságot meghamisítja és azt hiteti el a beíratkozóttal,hogy képes egy ilyen mély és oriási alsóvonalat felépíteni. Az mondják mindenkinek,hogy a képlet mindenkinek sikert hoz. Elméleti síkon az alsó színtek, mindazok akik veszteségesek és az elsöprő többségben vannak visszaszerezhetik a pénzüket ha sikerül másokat beíratni. De ez csak akkor müködne ha a képlet végtelenig müködne és tudjuk végtelen számú ember nem létezik. Természetesen nem müködik végtelenig,addig sem ameddig minden lehetséges jelöltet beháloznak. Mivel a lánc egy véges lánc olyan igéreteket tesznek a jelölteknek mintha végtelen volna és minden siker álmot be tud váltani. A valóságban a lánc az alsó színten törik meg és ezt a törést probálják kezelni. A matematikai határhoz még hozzájátszik az is,hogy sokan lemorzsolodnak,felmondanak. Ez évente 50-90%-ot jelent. A távozok akadályozzák az alsóvonalak építését. Természetesen az MLM szervezetek az állandó tevékenységükkel és toborzásukkal, a gazdagságot fitogatva sikeres,stabil,életképes dolognak tünnek a gyanútlan közönségnek. A valóságos terméke ezen hálózatoknak egy hamis igéret "
|
|
|