Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Vallás - filozófia   » Életív ... (Életciklus ?) (1. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Életív ... (Életciklus ?)
iszalag
  Válasz | 2005. június 16. 16:47 | Sorszám: 153
Idézet:
Ha fölfelé nézünk, látjuk, mindig tehetünk valamit. Egy lehetőségünk biztos, hogy van: ne kövessünk el bűnt! Ha nehéz, gondoljunk a középkori ferencesekre, akik, nem telepedtek meg ott, ahol nem ütköztek ellenállásba!

Czakó Gábor A boldogság forradalma

Gondoljunk Szent Ferencre!

iszalag
  Válasz | 2005. június 15. 12:14 | Sorszám: 152
Az elsõ meglepetés akkor ért, amikor mint újmisés kikerültem elsõ helyemre és visszaküldtek oda, ahonnan jöttem. Az elõdöm nem akart elmenni. Azt gondoltam, ha négy hétig kibírom, pap maradok. Késõbb is adódott ilyen nehéz helyzet. Elsõ helyemen, Mórahalmon három évig voltam. Sok ministráns, hittanos, bérmálkozó volt. Nyáron táborozni vittem a fiatalokat, gyerekeket. Újmisésként 115 elsõáldozót, 354 bérmálkozót készítettem föl, sokan meg is maradtak a hitben. Mint káplán kiharcoltam, hogy a házszentelésbõl (1600 ház) összegyûlt pénzt a templom kifestésére fordítsuk. Akkoriban volt látogatóm az ÁÉH-tól, mert meghívókat gépeltem 250 példányban, borítékkal, és postán értesítettem a gyereket. Ez nagy bûn volt, ijesztgettek is, hogy kikészítenek. Fájt, hogy nem vitték tovább egyik helyemen sem azt, amit megkezdtem. Két évig voltam Domaszéken, Szeged mellett. Itt sokat vetítettem a tanyákon, mert akkoriban voltam Rómában. Bizony, a gyülekezésrõl mindent tudott a hatóság. Jól esett, hogy a fõnököm ragaszkodott hozzám, nem akarta, hogy a Dómba helyezzenek. Nem készültem rá, de örültem Szegednek. Jegyeseket ott oktattam elõször. Talán papi életem legszebb kilenc éve volt az ott töltött idõ. Minden korosztállyal foglalkoztam. Szép, népes diákmiséket csináltunk. Ott szerettem meg a gyóntatószéket, mert sokan jöttek. Örültem, hogy a fõnökeim hagynak dolgozni. De az élet olyan, hogy lépni kell. Kiöregszik a káplánságból az ember. Gondoltam, visszamegyek plébánosnak oda, ahol kezdtem, így Mórahalomra kerültem 1986-ban, de nem azt találtam amit vártam. Megrágalmaztak, s mivel érzékeny vagyok (talán azért, mert apa nélkül nõttem fel), nem bírtam tovább vinni a dolgokat, és kértem az áthelyezésemet. Így kerültem Földeákra, itt zártabb közösség fogadott, de szép két és fél évet töltöttem el, jól alakult a közösség építése. Így érkeztem 1991 húsvétjához amikor Gyulai püspök úr feltette a nagy kérdést Debrecennel kapcsolatban. A Gondviselés rendelését láttam abban, hogy, visszakerültem Debrecenbe. Sokat kaptam a várostól, és ezt meg akartam hálálni http://esca.atomki.hu/~cserny/DKF/25/olezust.htm

és itt (katt a debreceni templomra.. http://web.axelero.hu/remekm/gondola/kincsek/

iszalag
  Válasz | 2005. június 15. 12:10 | Sorszám: 151
Idézet:
Jelmondatom: "Mindenkinek mindene lettem." Azért választottam ezt, mert minden erõmmel az egyházért, a magyar egyházért akartam dolgozni. Azért és akkor, amikor tudtam, hogy sokan gyalázzák. Munkát kértem az Úrtól és azt megadta, mindenütt volt belõle bõven.

"Mindenkinek mindene"
Interjú az ezüstmisés Orosz Lõrinccel, a Szent Anna Székesegyház esperes plébánosával http://esca.atomki.hu/~cserny/DKF/25/olezust.htm

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:29 | Sorszám: 150
Idézet:
az Istenbe vetett hit és az erkölcsös élet – mely a jogrend és társadalmi közérzet alapja – szorosan összefügg egymással, s így a vallás és erkölcs összeegyeztethető.

http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:28 | Sorszám: 149
..az élet kiélezett határhelyzeteiben elégségesnek bizonyulnak-e ezek az indítékok az áldozatos tettek végrehajtásához?

Arról nem szabad megfeledkezni, hogy különösen Európában még mindig élnek a társadalmi tudatban azok a korábbi vallás-erkölcsi értékek (sajátos európai kultúránk közvetítésével), melyek a vallását nem gyakorló ember számára alkalmasint elégséges indítékot nyújthatnak az erényes élethez. A lelkiismeret szaváról nem is beszélve, ami a hívő és nem hívő emberben egyaránt megszólal. Ugyanakkor a helytelen összehasonlításból nem lehet logikailag adekvát következtetéseket levonni.
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:26 | Sorszám: 148
Idézet:
..példákat is szoktak felsorolni, melyek látszólag azt bizonyítják, hogy képmutató, a vallásukat gyakorlókkal szemben a nem vallásos emberek sokkal őszintébbek és önzetlenebbek. Ez az érvelés – mely burkoltan azon tételt kívánja alátámasztani, miszerint a vallás és erkölcs egymástól független dolgok – abban a vonatkozásban kérdőjelezhető meg, hogy nem veszi figyelembe ama tényt, mely szerint az erkölcsi rend a teremtett világ rendjében, a vallási (főleg keresztény) erkölcs pedig az emberi természetben van megalapozva.

http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067
iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:23 | Sorszám: 147
Idézet:
..pusztán a jutalomért jót tenni és a büntetéstől való félelem miatt a bűnt kerülni erkölcsileg kevésbé értékes, mint szeretetből megtartani a törvényt, s felismerni annak életfakasztó erejét. „Kalmár-erkölcsről” szólni nagy általánosságban a vallásos emberek vonatkozásában elhamarkodott vélekedés. Épp a keresztény vallás helyes önértelmezése (és nem eltorzult formája) lendül túl a „törvény-vallásosság” korábbi, ószövetségi formáján.
Sokszor elhangzik az erkölcsi autonómiára való hivatkozás során az a nézet, hogy ahhoz, hogy valaki úgymond humánus „jó ember” legyen, nem kell templomba járni.

http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067
iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:21 | Sorszám: 146
Bizonyos, hogy a vallási indítékokban komolyan jelentkezik a kilátásba helyezett túlvilági jutalom, illetve büntetés mozzanata, amit még az autonóm erkölcs nagytekintélyű képviselője, I. Kant is posztulátumként követelt, mondván, hogy itt a földön az erény sokszor nem kapja meg jutalmát, a bűn pedig a büntetését. Kell lennie tehát valamiféle túlvilági létnek, ahol a megsértett erkölcsi rend egyensúlyba jut. Mégis egyesek a vallási indítékot (úgy, mint isteni jutalom és büntetés) elvetendőnek, az erkölcsiségben méltatlan dolognak tartják, és azt [n]állítják, hogy az erkölcs „Kalmár-erkölcs”, hiszen (s itt Kantra hivatkoznak) a jót önmagáért és nem a jutalomért kell tenni.[/b] Ez az állítás elméletileg igaz. http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067
iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:19 | Sorszám: 145
Ám az történelmileg tagadhatatlan, hogy a legnemesebb és leghatékonyabb motívum az erkölcsileg jó cselekvésben a vallási indíték

Az ún. kanti „categoricus imperativus” feltétlen belső parancsa csak akkor hatékony, ha az erkölcsi lény, aki azt végrehajtja, kifejezetten vagy burkoltan vallási motívumok hatására cselekszik (amint az Kant korában természetes is volt). Az emberiség, társadalom, párt, közösség, család java sem lehet minden esetben feltétlen indíték a helyes, főleg önfeláldozó cselekvésben valamiféle burkolt vallási abszolútum létezésének elfogadása nélkül, hiszen természetfölötti motívum nélkül az ember aligha tudja legyőzni természetes vágyát, mely az önérdeket mások érdeke elé helyezi.

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:17 | Sorszám: 144
Ott, ahol az Isten léte eleve ki van rekesztve az erkölcsi rendből, szintén jelentkezik a megbékélés vágya önmagunkkal, a világgal, embertársainkkal, a társadalommal. Ám kérdés, hogy ezen a szinten a lélek igazi békéje elnyerhető-e? Hasonlóképpen aligha lenne elégséges pusztán az egyéni szándék, a közakarathoz vagy a közvéleményhez való igazodás az olyan erkölcsi jellegű témákban, mint a döntés mások élete vagy halála fölött (vö. abortusz, eutanázia) avagy a halálos ítélet megengedettsége vagy tilalma, továbbá a becsület és feltétlen igazmondás témája például a bíróság vagy állam előtti eskü esetében. Elég-e és lelkiismereti szinten vajon kötelezhet-e (mindig és minden esetben) az államra, alkotmányra, „nép”-re stb., mint legfőbb emberi tekintélyre hivatkozó eskü? Nemde hitelesebb Isten tekintélyével súlyt adni az eskü szövegének? Az erkölcsi cselekedetnek sokféle és több szinten mozgó indíték-rendszere lehetséges. Ám az [n]történelmileg tagadhatatlan, hogy a legnemesebb és leghatékonyabb motívum az erkölcsileg jó cselekvésben a vallási indíték[/b]
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067
iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:14 | Sorszám: 143
Az erkölcsiség és a vallás elválaszthatatlanul összefügg, s ezt a következő szempontok is igazolják.

- Először
azt kell figyelembe venni, hogy az erkölcsi rend alapja olyan feltétlen értékrendre utal, amely minden erkölcsi cselekedet és az erkölcsi jellem hátterében, vagy kifejezetten „rejtjelezve”, burkoltan húzódik meg. Ez pedig valamiféle feltétlen valóság létezésére utal, aki előtt felelősnek tudja magát az ember.

- Másodszor
arra is oda kell figyelni, hogy az erkölcsi elvek és szabályok a feltétlen kötelezettség formájában tudatosulnak. „A jót meg kell tenni, a rosszat el kell kerülni.” Bűneink vádolnak bennünket, ha az erkölcsi törvényt megszegjük. Az erkölcsi kötelezettséggel együtt jár a jutalom, illetve büntetés következményének felismerése. Ám ez utóbbi feltételezi a legfelsőbb törvényhozó és bíró létezését, aki értelemmel és akarattal felruházott személyes lény, és mivel senki sem elfogulatlan bíró a maga ügyében, továbbá a tapasztalat is igazolja, hogy a részrehajlás nélküli, tökéletes tudással rendelkező, befolyásolhatatlan erkölcsi fórum nem lehet sem az állam, sem a társadalom, sem a közvélemény, sem a közakarat [(i](különösen amikor a legszemélyesebb belső ügyünkről van szó), de még a tudomány sem (hiszen az is folyvást változik, halad, fejlődik), ezért e legfelsőbb fórum csak abszolút tökéletes lény lehet, aki feltétlen tökéletes törvényhozó és megfellebbezhetetlenül igazságos bíró, s ezen felül a legtökéletesebb pszichológus. [i]Ám ilyet az emberek világában sem egyéni, sem közösségi vonatkozásban nem lelhetünk föl.

- Harmadszor:
az erkölcsi cselekvés mindig célra irányul. Ám a véges célok elérése sem nyugtatja meg az ember végtelen törekvő képességét és a véges boldogság véges halmaza nem elégíti ki végtelen boldogságvágyunkat. Csak a végtelen és feltétlen tökéletes cél, vagyis tökéletes értelemmel és akarattal felruházott, Istennek nevezett, személyes lény lehet az ember végső-végtelen célja, amiben az ember erkölcsi törekvése megnyugszik. Végső cél nélkül az emberi lét szegényes és be nem teljesült élet lenne csupán.
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:11 | Sorszám: 142
(3)
Az erkölcsi rend különbözik ugyan a vallástól, hiszen az erkölcs az ember tudatos és szabad tetteit irányítja, míg a vallás az embernek Istennel való kapcsolatával foglalkozik. Ám ez a különbözőség – s ezt a tapasztalat is igazolja - legkevésbé jelenti az erkölcsi rend és a vallás teljes különbözőségét, sőt inkább a kettő kölcsönhatását javallja.
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067
iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:09 | Sorszám: 141
(2)
minden emberi cselekvés (akár az értelmi, az akarati, az érzelmi, sőt az ösztönös aktivitás is) kifejezetten vagy burkoltan, kapcsolatban van az erkölcsi renddel, és egészen nem függetlenítheti magát attól. Ha más nem is, ám a felelősségtudat és a felelősségre vonhatóság ténye is erről tanúskodik. Az ember akár technikai-művészi, akár tudományos és gazdasági tevékenysége során az erkölcsi mozzanatot fel tudja ismerni és meg tudja különböztetni az előbbi aktivitásoktól. Az kétségtelenül nem vitatható, hogy minden – a képességeknek megfelelő – emberi tevékenységnek viszonylagos autonómiája van,

http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:08 | Sorszám: 140
Idézet:
Az nagyon szomorú lenne, ha az erkölcs alapja a hit lenne, továbbá a vallás a jog alapja az erkölcs.

pedig igy van, nálam sokkalokossabb ember szerint is: Bolberitz atya:
(1)

A vallás és erkölcs viszonya

Bár napjainkban elterjedt felfogás, hogy az erkölcs autonóm – hiszen úgymond mindenki önmagának szab erkölcsi törvényt – ez mégsem egészen igaz, mivel amit erkölcsi szabálynak vagy szabályrendszernek tekintünk, az részben öröklött hajlamaink, a család és környezet által sugallt (vagy kényszerített) magatartási norma, és amiről azt gondoljuk, hogy magunknak találtuk ki, az nem más, mint a manipulált közvélekedés személyünkre szabott és elfogadott etikai szemlélete.
http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_02/vallas.html
http://forum.gondola.hu/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000067

iszalag
  Válasz | 2005. június 14. 14:02 | Sorszám: 139
egyetértünk..
Lídia
  Válasz | 2005. június 14. 13:33 | Sorszám: 138
Hát, ez az érdekfeszítőnek indult topic, amelyet csak olvasgattam, csúfos véget ért...
iszalag
  Válasz | 2005. június 11. 13:57 | Sorszám: 137
Vigyázz ember, hogy el ne vessz az apró dolgokban, hiszen sokkal nagyobbra születtél! (Eckhard mester)
Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2005. április 15. 11:07 | Sorszám: 136
Azt írtam, hogy büdöskomcsis.
ZiliZ
  Válasz | 2005. április 15. 10:10 | Sorszám: 135
ez a mondat....
marhaság...
ZiliZ
  Válasz | 2005. április 15. 10:07 | Sorszám: 134
a változásoknek senki sem áll ellen, hiszen nem is tud (vagy csak balgán azt hiszi ellen tud).
a keleti filozófiák így a buddhizmus egyik alappillére, hogy minden változik, születik, elmúlik.
nem statikus a rendszer.

de ettől az ember, az elménk természetete nem változik semmit!!!!


Egésszen más tesz boldoggá egy mai embert, mint a 2000 évvel ezelőt élő embert,

-----
ez alapvető tévedés. semmi különbség....
az ember ugyanúgy működött akkor is, mint ma.

mpd
  Válasz | 2005. április 15. 09:35 | Sorszám: 133
Azé' az se piskótatekercs, hogy Tégedet álszentnek tarcson valaki...


onogur
  Válasz | 2005. április 15. 09:11 | Sorszám: 132
Bármi pénzbe lefogadom, hogy az idézett "pénznyerő autómata" eredetileg pénznyelő automata volt, és akkor máris egészen más a leányzó fekvése.
mpd
  Válasz | 2005. április 15. 08:56 | Sorszám: 131
iskola pad -> iskolapad
bárhól -> bárhol
helyesirás -> helyesírás (2*)
pontal -> ponttal
cim -> cím
betüt -> betűt
szatigor
  Válasz | 2005. április 15. 08:01 | Sorszám: 130
Büdös komcsi jelző jobban fájt, mint az anyázás és anya kurvázás, mert az csak bunkó ember szájából hangozhat el egy fórumon, vagy bárhól. Bunkóra nem ád az ember, de Téged értelmesebbnek gondoltalak annál, hogy engem lekomcsizz. Ne gyere már Te is a helyesirással, az olyan pótcselekvés, pótérv az érvtelenségben. Nem az iskola padban ülünk, hogy helyesirási jelekben gondolkodjunk. Ugye megértetted pontal a végén is, hogy kérdeztem..............?
Én még azt hittem, hogy egy ilyen topik cim mögött értelmes úriemberek vannak, nem anyakurvázó marhák, de látom tévedtem.

Ebben a stílusban és ilyen emberekkel nincs mit és miről beszélnem. Nem értem, hogyan kurvázhatja itt le bárki is a másik anyját, itt nincs moderátor? Mindegy, mert én itt többé egyetlen betüt nem ütök le, sem helyesirási hibával sem anélkül. Maradjatok meg a magatok álszent csomójában.

szatigor
  Válasz | 2005. április 15. 07:43 | Sorszám: 129
Milyen kurválkodó édesanyáról beszélsz Te állat?
Milyen jogon kurvázod Te le bárkinek is az anyját, Te elfuserált bunkó majom. Az, hogy ki a rongy ember ezekből a levélváltásokból is kitünik, ne okoskodj a helyesirási ismereteddel, hülye vagy Te a legnagyobb helyesirási hibával, vagy hiba nélkül is, Te szerencsétlen.

Téged mire tanitott az édesanyád, talán arra, hogy ismeretlen emberek édesanyját kurvázd le, ha azok másként gondolkodnak mint Te. Szégyeld magad. Mássz be egy sötét kamrába és ott zokogj, hogy milyen hülye gyereket szült a szentéletű jó édesanyád. Barom.

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola