Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » Horthy Miklós és Magyarország 1914 - 1945 között (41. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Horthy Miklós és Magyarország 1914 - 1945 között
Mercurius
  Válasz | 2004. szeptember 21. 01:55 | Sorszám: 27
Szeretnem megjegyezni, hogy mongomery konyve emlekeim szerint a halorol letoltheto ingyen. Azt hiszem nekem is megvolt, csak multheten megdoglott a vinyom es a konyvtaram a veszteseg lsitara kerult.

Az erkolcsi rehabilitalason tul, arra is szeretnem felhivni a figyelemt, hogy a rendszervaltas ota egyre tobb uj adat ferheto hozza.

Gosztonyi konyvet a Honvedsegrol tudom ajallani.

Zimanyi Tibor szerkeszteseben is tobb konyv jelent meg a VH-rol,

Azt hiszem izgalamsabb kor volt mint barmely regeny vagy film. Megerdemlik azok az allamfirfiak es katonak, akik akkor eltek es ket ellensegtol igyekeztek megvedeni a Hazat, hogy nevuk melto helyre keruljon tortenelmunkben.

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 18:54 | Sorszám: 26
Olvastam a könyvet.
Sajnos még mindig kevés a Horthy korszakot hitelesen feldolgozó könyv, így minden újnak örülni kell.

Ha ráérsz és érdekel olvasd el itt a 22-es hozzászólást, mely összegzi az eddigieket, ha találsz benne hibát, vagy kivetni valót jelezd, mert lassan megyünk tovább a hozzászólásban is jelzett Károlyi, Tanácsköztársaság, Trianon időszakra.


De ha nem a könyv ajánlatodat akkor is érdemes elfogadni, annak aki még nem olvasta.

keri
  Válasz | 2004. szeptember 20. 18:16 | Sorszám: 25
Ha valaki olvasós kedvében van, és még nem ismeri:
John Flournoy Montgomery: Magyarország, a vonakodó csatlós - szerezze be!

J. F. Montgomery, az Egyesült Áll. volt budapesti nagykövete volt, a könyv hiteles emlékirata a '45 előtti magyar politikának, Horthy Miklós kormányzó politikájának. Zrínyi Kiadó, idén adták ki.

A kiadó előszavára talán nem érdemes sok időt vesztegetni (leírja, miért nem kell komolyan venni a szerzőt, amikor Horthyt dícséri), de a többi zseniális!
Csak a könyv tényszerűségét bizonyítandó: Maugras, pesti francia (!) nagykövet ezt írta, amikor elolvasta a kéziratot:
„osztom a véleményét, hogy azokban az években, amikor a félelemmel kombinált kapzsiság oly sok államfőt hajbókolásra észtetett a szörnyű hadurak előtt, Magyarország a nemzetek között bátorságával és tisztességével fénylett."

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 13:53 | Sorszám: 24
Szeretném, ha ez a topic csak Horthy Miklósról szólna!!!
Így ide csak ezzel a témával kapcsolatosan írjatok.

Köszönöm.

Halder

Ritter
  Válasz | 2004. szeptember 20. 13:27 | Sorszám: 23
Az volt Berengar nepenek eltuneset meg honapra is tudjuk,ugyanis husvetkor kellett volna az adot atadni az avaroknak..Az avarok addig csak a dunan onnan tehat keletre eltek..A kuldottseg attjott a Dunan,es a longobard kiraly szekhelyere ment ami a balaton eszaki reszen volt..A hely es az orszagresz tokeletesen ures volt..Elozoleg a longobard kiraly megyegyezett egy rokonaval,aki a mai Ausztria es Szlovakia deli reszen elt hogyha az uj honfoglalas nem sikerul visszajohessenek a dunantulra..Erre nem lett szukseg mert a longobardok a mai eszak olaszorszag nagy reszet elfoglaltak,es ott kiralysaghot alapitottak..A lombardia neven ismert terulet az o foldjuk vala..Berengar folytonos mondjuk lombard vagy longobard kiraly volt..Nagy sakkjatekos volt az oreg csak a magyarok szilajsaga gyozott a strategosz ellen...Tehat husvet napjan derult feny a longobardok eltavozasara..Ehhez a naphoz koti a tortenelem,persze ez biztos par hettel korabban jatszodhatott le a meretek es szamok miatt..
Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 12:57 | Sorszám: 22
Tehát Horthy Miklós:

1868. június 18.-án született egy középbirtokos, tiszántúli református család fiaként Kenderesen. Jellemét és későbbi életvitelét egyértelműen származása határozta meg. Vallása, erkölcsi elvárásai tették őt gerinces, mértéktartó, családcentrikus és a vidék paraszti lakosságával patriarchális viszonyban élő magyar "gazdává".

Az elemit Debrecenben végezte, majd gimnáziumi évei (1878-1882) után a pólai haditengerészeti akadémia tanulója lett. Megkezdődtek a haditengerészettel eltöltött évtizedek.
Remek sportember. 1896-ban a katonai olimpián, teniszben, vívásban első, kerékpározásban harmadik, de atlétikában és a lovas sportokban szintén kiemelkedett.
Könnyen és gyorsan tanult újabb és újabb nyelveket, melynek később nagy hasznát vette.
A flottánál széles körben ismert volt Horthy kötelességtudása.

1909. november 1.-től Ausztria császára és Magyarország apostoli királya, I. Ferenc József szárnysegédje lett. Horthy ezt a posztot kisebb megszakításokkal - a balkáni válság idején a "Budapest" csatahajó parancsnoka volt - 1914. július 27.-ig töltötte be.

Az Osztrák-Magyar Monarchia Haditengerészeténél összesen 32 évet, 2 hónapot és 24 napot töltött.

Az első világháborúban méretéhez és az arányokhoz képest sikert-sikerre halmozó flottával aratja győzelmeit.
Már 1917-ig is több alkalommal is győzelmet arat, s a küldetéseit mindig teljesíti, a rendkívüli körülmények és nehézségek ellenére !

1917. májusában az Otrantói áttörés óriási elismertséget és hírnevet szerez neki a világban is.
Az antant blokádját és flottáját szétveri, pedig maga súlyosan megsebesül a Novarán. Súlyos sebei és a felrobbanó lövedékek mérges gázának hatása dacára tovább vezette a támadást.

Az Otrantói csata emlékműve a Horthy Miklós híd (Petőfi híd) előtt állt, „természetesen” az emlékművet 45 után lerombolták.

Winston Churchill az admiralitás első lordja ebbe is bukott bele.
Gallipolit sem tudta kimagyarázni, az ostrantói vereséget, bár megpróbálta a parlamentben, de nem sikerült neki. Megbukott.
Már ez is jelzi nem akármi történt.
Horthy Miklós Mária Terézia Rendet kapott, méltán !

Cattarói lázadás leverése
Marxista történetírás évtizedeken keresztül Horthy bűnei közé sorolta a cattarói matrózfelkelés „vérbefojtását”.
Semmi köze nem volt hozzá, de háborúban egy lázadás leverését amúgy sem kéne szégyellni.
Ekkor vette át sebesüléséből felépülvén a Prinz Eugen csatahajó parancsnokságát, nem volt ott Cattaróban.

Szent István elsüllyedése
A marxisták ezt is Horthy Miklósra akarták keni, mondván „elmulasztotta a hajótörötteket kimenteni”.
Horthy a Viribus Unitis-sel, már jóval arrébb volt Otrantó felé, de ez őket természetesen nem zavarja.

érdekesség, s szerintem érdemes tudni:
Az olasz haditengerészet június 10-ét, a Szent István elsüllyesztését, a „Festa della Marina”-ként haditengerészetük ünnepeként tartja nyilván. 1939-ben hivatalos nemzeti ünneppé nyilvánította Mussolini, MA IS AZ !!!!!

1918-ban Horthy a Monarchia flottaparancsnoka lett !!!. Altengernagyként fejezte be a háborút.
A hajóhadat ő adja át uralkodói parancsra a délszláv nemzeti tanácsnak. 1918. október 31-et írunk.

Magyarországon már Károlyi Mihály veszti el az országot. Horthy Miklós is visszatér hazájába.

onogur
  Válasz | 2004. szeptember 20. 12:55 | Sorszám: 21
A longobárdok hívták be az avarokat a gepidák ellen, segítségként, mivel maguk nem boldogultak germán rokonaik ellenében.
Csak, miután látták, hogy az avarok szinte menetből tönkrezúzták a gepidákat, összecsomagoltak és félelmükben Itáliáig rohantak.

Arról nem tudok, hogy Berengár longobárd származású lett volna.

Ritter
  Válasz | 2004. szeptember 20. 12:47 | Sorszám: 20
Abbiza Berengar megvolt akkor ott szritva..e azt tudod hogy Berengar osei,a longobardok pont a dunantulrol huzodtak eszak olaszorszagba az avarok bejovetele alatt,ugy hogy a dunantul ezutan egy evig teljesen ures volt..
onogur
  Válasz | 2004. szeptember 20. 12:28 | Sorszám: 19
Ez így van.
Minden kisiskolás hallott már Augsburgról, a Lech-mezei csatáról.
De az itáliai hadjáratról (899) senki sem beszél, pedig állítólag húszezer keresztény vesztette életét és a magyarok tönkreverték Berengár király seregeit. Mellesleg Velencét is ostromolták...

Ezt csak azért említettem, mert az egész magyar írott történelem ( főleg az oktatása ) manipulált.

Barnuska
  Válasz | 2004. szeptember 20. 12:20 | Sorszám: 18
A hajótest lecsupaszitott része mind a mai napig megvan!
Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 10:45 | Sorszám: 17
Más országok, ne szépítsük bizony még egy kicsit rá is tesznek sikereikre, győzelmeikre, nálunk csak a vereségeket ismétlik, gyözelmeinket, sikereinket elhallgatják, nem ok nélkül történik mindez 45 óta.
Tzp
  Válasz | 2004. szeptember 20. 10:21 | Sorszám: 16
Aham, koszi.

Amugy szerintem a magyarok donto tobbsegenek fogalma sincs ezen magyar sikerekrol. En sem tudtam volna, ha nem olvasom ezen forumokat. Ugyanigy vagyunk mas hadi sikerekkel is (pl pozsonyi csata). Es ez nem jo igy.

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 09:48 | Sorszám: 15
Monarchia tengeri flottájának nem maradt meg egy példánya sem, időnkét felmerült egy-egy név, de később kiderült sajnos mindig, hogy tévedés volt.
Ellenben a Dunán megmaradt: S.M.S. Leitha dunai monitor. ( S.M.S. német nyelvű országokban teszik a hajók neve elé. Jelentése Őfelsége hajója)
Világon négy monitor maradt fenn. Köztük a Leitha, melyet Lajtára magyarosítottak.
Fontos megemlíteni az ún ludovikás, vagy monitor lázadást, mely a kommunista rémuralom ellen tört ki, s monitorunk is Budapestre jött és harcba keveredett a vörösökkel.
Később lebontották, eladták. Svájcból kellett a hajótest lecsupaszított részét visszavásárolni.
1871-ben bocsátották vízre, maga a magyar múlt, történelem.
Halder
  Válasz | 2004. szeptember 20. 00:25 | Sorszám: 14
U-89 német tengeralattjáró volt mely a Darthmoutot, a brit óriáscirkálót megtorpedózta.

Ugyanakkor a U-27 osztrák-magyar tengeralattjáró, Robert Teufl von Fernland parancsnokságával pedig aknát telepített a francia Boutefeu romboló elé, mely felrobbant azon.
Így a csatában sorba megsemmesült vagy megsérült antant hajók maradékának a visszaút sem volt nyugodt.
Az antant jelentés ekkor leszögezte a „kötelékben harcképes cirkáló pillanatnyilag nincsen !”
Winston chorchill az admiralitás első lordja ebbe is bukott bele.
Gallipolit sem tudta kimagyarázni, az ostrantói vereséget, bár megpróbálta a parlamentben, de nem sikerült neki. Megbukott.
Már ez is jelzi nem akármi történt.
Horthy Miklós Mária Terézia Rendet kapott, méltán !

Tzp
  Válasz | 2004. szeptember 19. 23:47 | Sorszám: 13
Mercurius 3-as hozzaszolasaban:

"A Brindisi felé menekül? angol Dartmouth-t két rombolóval egy magyar tengeralattjáró süllyesztette el."

Mercurius 6-os hozzaszolasaban:

"Mielőtt az ellenség Brindisit elérte volna, egy lesállásban lévő ném. t. a. j. megtorpedózta magát a vezérhajóként szereplő Dartmouth ang. cirkálót."

Most akkor mi van?

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 19. 23:21 | Sorszám: 12
Jelen voltam akkor, minden évben lemegyünk azóta is.

Emlékezz vissza, mi volt akkor, s kik támadtak veszettül. Pedig az életüket köszönhették neki.

A helyzet nem változott és nem is fog sajnos.

Turul
  Válasz | 2004. szeptember 19. 22:34 | Sorszám: 11
Ha megengeded, akkor a végével kezdem.
Annak voltam részese.
Kenderesen. A temetésnek.
Megrendítő, észhez térítő alkalom volt.
Hihetetlen ereje volt annak a tömegnek.
Felvettem videóra a fontosabb részeit.
Ha rossz kedvem van, megnézem.
Ahogy a végén, a spontán Székely Himnusz hangjai betöltik Kenderest...

Azért a közösségért érdemes élni...

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 19. 22:19 | Sorszám: 10
Azok után, hogy hidegvérrel rázáratta a kijárat fedelét az önkéntes tüzet oltó magyar matrózokra, nem is csodálom.
Ő lett 1933-34 között Stájerország Gauleitere. Utána lefelé ment a pályafutása.

Említsük meg Georg von Trapp nevét, a Monarchia legendás tengeralattjáró parancsnokának a nevét, róla az amerikaiak még filmet is csináltak. Rettegtek tőle a francia, olasz és angol hajósok.

Wulff Olaf sorhajókapitányt, ki monitorjaival nem akármilyen eredményeket ért el.
Vele kapcsolatban furcsa ezt leírni, de jó magyar tiszt volt.

Említsük meg, hogy az Otrantói csata emlékműve a Horthy Miklós híd (Petőfi híd) előtt állt, „természetesen” az emlékművet 45 után lerombolták.

Ritter
  Válasz | 2004. szeptember 19. 22:17 | Sorszám: 9
Meg talan annyit a gyengebbek kedveert azok nem az alant irok,hogy a Szent Istvan csatahajot motorcsonakra szerelt torpedo/MAS/ pusztitotta el..A Viribus Unitis csatahajo nevet Frencz Jozsef kedvenc mondasa utabn neveztek el...
Ritter
  Válasz | 2004. szeptember 19. 22:17 | Sorszám: 8
Meg talan annyit a gyengebbek kedveert azok nem az alant irok,hogy a Szent Istvan csatahajot motorcsonakra szerelt torpedo/MAS/ pusztitotta el..A Viribus Unitis csatahajo nevet Frencz Jozsef kedvenc mondasa utabn neveztek el...
Fedoszejev
  Válasz | 2004. szeptember 19. 22:04 | Sorszám: 7
"Én nem azt írtam, hogy neki ehhez köze volt, hanem azt, hogy sajnos a Monarchia haditengerészetével kapcsolatban ezt a két eseményt szokták megemlíteni !!"

Tudom, nem is úgy értettem!
Egyébként Seitz Henrik később náci lett, pedig ez a Monarchia tengerésztisztjeire enyhén szólva nem volt jellemző. Georg von Trapp, a tengeralattjárós ász pl. Amerikába menekült a nácizmus elől.

Mercurius
  Válasz | 2004. szeptember 19. 21:52 | Sorszám: 6
megegy leiras:

Szükségessé vált tehát a zárlatot egy nagyobb szakaszon áttörni. E vállalattal ismét Horthy sorh. - kap bízatott meg, ki 3 könnyű cirkálóval (Novara vezérhajó, valamint Saida és Helgoland), továbbá, 2 torp. járóművel (Csepel és Balaton) melyek herceg Liechtenstean korv. - kap. vezérlete alatt külön, de közös céllal működtek, 1917 máj. 15-én reggel váratlanul megjelent a kordonnál és lövegtűzzel összesen 20 őrhajót, 3 keresk. gőzöst és 1 ol. torp. -naszádrombolót elpusztított. A rombolás hírére azonnal kifutottak Brindisiból és Valonából a készen álló ellenséges erők összesen 5 ang. és ol. cirk és 8 ol. és fr. torp. -járómű, amelyek Horthy flotillájának útját elállották, midőn feladata végeztével Cattaro felé visszamenetel. A 2 torp. -járóműnek sikerült, bár heves harc árán, de minden kár és veszteség nélkül üldözőit Durazzo közelében lerázni. A három cirkáló azonban több óráig tartó tűzharcba keveredett a számban és tűzérsége kaliberében jóval erősebb ellenségas cirk. - rajjal. Hogy saját tüzérsége is érvényre jusson, Horthy sorh. -kap. közelebb vezette osztagát, mi viszont az ellenséges találatok számát növelte meg. Különösen az ang. cirkálók kitünően lőttek és tüzüket a Novara-ra, összpontosították. Számos találat érte a hajót, mely több helyen meggyulladt. Az elesettek közt volt Szuborits korv. - kap., a hajó első tisztje, a sok sebesült közt pedig maga a flotilla-parancsnok Horthy sorh. - kap. Súlyos sebei és a felrobbanó lövedékek mérges gázának hatása dacára tovább vezette a flottillát. Az ellenséges találatok végre a gépet hasznavehetetlenné tették. A Saida azonban segítségére sietett és vontatókötélre vette, mialatt a Helgoland magára vonta az ellenség tüzét. E kritikus pillanatban az ellenséges raj, melyet ol. tengern. vezetett, félbehagyta a harcot és Brindisi felé eltávolodott. Valószínű, hogy észrevette vagy repülői útján megtudta, miszerint Cattaro felől egy o. -m segítő osztag közeledik: a S. Georg vértes cirk., a Budapest s néhány torp. -naszád. Mielőtt az ellenség Brindisit elérte volna, egy lesállásban lévő ném. t. a. j. megtorpedózta magát a vezérhajóként szereplő Dartmouth ang. cirkálót. Az elpusztított őrhajókról 72 angol került fogságba. A minden mozzanatában merészen végrehajtott vállalat jó időre lényegesen megkönnyítette a t. a. j. -k mozgását.

Halder
  Válasz | 2004. szeptember 19. 21:50 | Sorszám: 5
Kedves Fedoszejev

Én nem azt írtam, hogy neki ehhez köze volt, hanem azt, hogy sajnos a Monarchia haditengerészetével kapcsolatban ezt a két eseményt szokták megemlíteni !!
De ha már itt tartunk:
1/ Cattaró
Marxista történetírás évtizedeken keresztül Horthy bűnei közé sorolta a cattarói matrózfelkelés „vérbefojtását”.
Semmi köze nem volt hozzá, de háborúban egy lázadás leverését amúgy sem kéne szégyellni.
Ekkor vette át sebesüléséből felépülvén a Prinz Eugen csatahajó parancsnokságát, nem volt ott Cattaróban.
2/ Szent István
Tegyük hozzá az általad elmondottakhoz:
Luigi Rizzo korvettkapitány volt az aki már a Wien csatahajót is elsüllyesztette 1917 végén.
Valóban már éppen vissza akart fordulni, mikor meglátta a monarchia hajóit.
Említsük meg, hogy a Szent István parancsnoka Seitz Henrik rázáratta a kijárat fedelét az önként jelentkező és a tüzet a kazánnál eloltó magyar matrózokra.
Egyébként a marxisták ezt is Horthy Miklósra akarták keni, mondván „elmulasztotta a hajótörötteket kimenteni”.
Horthy a Viribus Unitis-sel, már jóval arrébb volt Otrantó felé, de ez őket természetesen nem zavarja.
LÉNYEG:
Az olasz haditengerészet június 10-ét „Festa della Marina”-ként haditengerészetük ünnepeként tartja nyilván. 1939 ben hivatalos nemzeti ünneppé nyilvánította Mussolini, MA IS AZ !!!
Fedoszejev
  Válasz | 2004. szeptember 19. 21:25 | Sorszám: 4
A cattarói lázadáshoz nem sok köze volt Horthynak. A Szent Istvánnal kapcsolatban annyi megemlítendő, hogy a titoktartás már akkor sem tartozott az erősségei közé, mert a polai kikőtői vendéglős is tudta, hogy másnap akcióba lép a flotta. A katasztrófa azonban nem ezen múlott - pusztán a véletlennek köszönhető hogy a Szent István és a Tegetthoff összefutott Rizzo korvettkapitány motorcsónakjaival.
Mercurius
  Válasz | 2004. szeptember 19. 21:23 | Sorszám: 3
1917-ben az Adriai-tenger blokádjával már nemcsak a közép-európai népek kirekesztését kívánták elérni a nyugati hatalmak, hanem azt is, hogy a Földközi-tengerrõl zavartalanul folyhassanak a hadianyag- szállítások Magyarország hátbatámadásához. Ezt a tengerzárat törte fel az Adriai-tenger kijáratát képezõ Otrantói-szorosban - az 1917. május 14-érõl 15-ére virradó éjjel - példamutató hõsiességgel Horthy Miklós császári és királyi sorhajókapitány.

1917. május 14-én este, alkonyat után herceg Liechtenstein korvettkapitány parancsnoksága alatt a Cattarói-öbölbõl kifutottak a Balaton és a Csepel rombolók Horthy parancsára, a felderítõ hadmûvelet végrehajtására. Egy órával késõbb a Novara cirkáló vezetésével elhagyták a kikötõt a Helgoland és a Saida cirkálók is. 15-én hajnali 3 órakor a Balaton és a Csepel rombolók egy Brindisi felõl jövõ ellenséges, hadianyagot szállító hajókaravánba ütköztek. Ez két tehergõzösbõl és egy, az ezeket kísérõ ellenséges rombolóból állott. Ezeket herceg Liechtenstein elsüllyesztette.

1917. május 15-én, 4 óra 58-kor, amikor már a célzást a hajnali derengés lehetõvé tette, a három irányba szétváló cirkálóraj megtámadta azokat az acélsodrony hálókat vontató driftereket, amelyek a tengeralattjáróinknak a tengerszoroson történõ áthajózását voltak hivatottak megakadályozni. Huszonhárom drifter elsüllyesztésére került sor, és Horthy Miklós - a saját embereinek és a hajójának a biztonságát veszélyeztetve - hetvenkét ellenséges tengerészt mentett ki a hullámok közül.

Cirkálóinak az árbocait bölcsen megrövidítette, így azok a jóval kisebb tûzerejû rombolók távlati képét mutatták. Így az ellenség azt hitte, hogy rombolókkal áll szemben, és az olaszországi Valónából nyolc romboló indult Horthy ellen; de már hétperces harc után menekülésre vették a dolgot, ám fellármázták az angol-olasz flottát. Erre Brindisibõl két angol és egy olasz nehézcirkáló, továbbá két romboló futott ki, összesen 25 932 köbméter vízkiszorítással, és a mienknél legalább háromszorosan nagyobb tûzerõvel.

A magyar hajók viszont gyorsabbak voltak, így könnyen elmenekülhettek volna, ha nem kellett volna idõközben az ismét harcba keveredett Balaton és Csepel rombolóink segítségére sietni. Ugyanis a nehézcirkálókból álló ellenséges hajóraj ezeket kezdte üldözni, de Horthy Miklós menekülés helyett szembefordult a túlerõben lévõ ellenséggel, annak figyelmét magára vonva, így az felhagyott rombolóink üldözésével.

(15.10)

Mivel a mi ágyúink lényegesen kisebb távolságra hordtak, mint az ellenséges ágyúk, mesterséges köd leple alatt 5 000-10 000 méterre közelítették meg hajóink az ellenséget, és 9 óra 28 perckor támadtak, ekkor már az ellenséges hajóraj élén az angol Dartmouth nehézcirkáló állott. 11 órakor az angolok menekülést vezényeltek, Horthy gyõzelme véglegessé vált.

A Brindisi felé menekülõ angol Dartmouth-t két rombolóval egy magyar tengeralattjáró süllyesztette el. Igaz, hogy a Dartmouth segítségére sietett egy francia romboló, de az aknára futott, amelyet idõközben ugyanez a tengeralattjáró rakott le. A harcban a Novara megsérült, 16 kazánjából 8 üzemképtelenné vált, 8 pedig a kondenzátorcsõ megrongálódása miatt csak tengervízzel mûködhetett volna tovább, de a gépek épségének megõrzése érdekében a Novarát a Saida vontatta haza. A súlyosan megsérült Horthy Miklós sorhajókapitány hordágyra kötözve a parancsnoki hídról irányította a hadmûvelet sikeres befejezését.

A 72 ellenséges tengerész életének megmentésével kapcsolatban Mark Kerr tengernagy, az Adriai Angol Flotta parancsnoka a háború után így írt: "Semmi kétség sem fér hozzá, hogy a magyar-osztrák cirkálók magatartása egészen rendkívüli módon lovagias volt. Ez a magatartásuk valóban teljes mértékben megfelelt a tengerészlovagiasság tiszteletre méltó régi hagyományainak."

IV. Károly Horthyt 1918 februárjában a badeni legfelsõbb hadiszállásra rendeli. Errõl Horthy így ír: "Az uralkodó ragaszkodott elhatározásához - mint mondotta -, a tengerészet néhány magasabb tisztségében fiatalabb erõk kellenek. Holub ellentengernagy a közös hadügyminisztérium tengerészeti fõosztályát vette át. Kiel ellentengernagyot a legfelsõbb hadiszállás rendelkezésére tartották. Én pedig átvettem a széthullani készülõ flotta parancsnokságát."

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola