Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » A söpredék. 1919 március 21. (19. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: A söpredék. 1919 március 21.
Runaway
  Válasz | 2005. április 03. 22:45 | Sorszám: 210
Linder Bela egy hatar szerencsetlenseg volt csak...Az en Pronay nagybattyam,egy vitez katona volt mig ez a Linder egy hatar zerencsetlenseg volt..
kaleb
  Válasz | 2005. április 03. 22:18 | Sorszám: 209
1. Felemás amit mond. A könyv első felében azt fejtegeti, Jaures nyomán, hogy miért jobb a milicia, mint az állandó hadsereg, és miért vesztette el a Monarchia a háborút. Majd azt mondja, hogy már ez is túlhaladott, és nem kell katona, helyette népszövetség, döntőbíróság és pacifizmus kell.

Majd rájön, hogy ez nem megy. Ekkor hozzáteszi, hogy ennek feltétele, hogy az Antant is szereljen le. Meg hogy az adott helyzetben rabló imperialisták támadták meg az országot, amelyek területeket akarnak rabolni, és ezek ellen nemzeti gárdát kell szervezni. Meg eközben azt is mondja, ogy a fegyverszünetben elismerték a magyar szuverenitást a megszált területekre is, ami igaz, de mi már tudjuk, mennyit is ért.

Aztán jön azzal, hogy nem szabad sorozni és mozgósítani, mert nincs erő az érvényesítésére, és ez presztizsveszteség lenne a kormány számára. Ez ugyanakkor nevetséges. Amikor ég a ház, oltani kell, és nem azon filózni, hogy mi van, ha nem megy. Kit érdekel ilyenkor a "presztizs"?

Majd elmondja, hogy 3 évfolyamot mégis behívtak. Kiváncsi lennék, mi lett ebből.

2. "aki később az országának egyik legelszántabb ellenfelénél kap menedéket és nyugdíjat, az igen furcsa gondolatokat ébreszt az emberben. "

Ez a része tényleg érdekes, de én nem tudok elég megbízható adatot ahhoz, hogy véleményt formáljak. Előbb látani szeretném a tényeket.

Az mondjuk nem igaz, hogy Jugó elszánt ellenfél volt. Horthyék először Jugó felé keresték a Kisantant szorításából a kiutat és ez működött is. Még a barátsági szerződés is ezen alapult, ld. Teleki dilemmáit. De ettől függetlenül érdekes, ha igaz, hogy mként lesz egy amgyar katonatiszt szerb tanácsadó, majd Tito tanácsadója. Feltéve persze, hogy mindez igaz.

szalonna
  Válasz | 2005. április 03. 21:49 | Sorszám: 208
Közben megnéztem a FSZEK-et a Googleban. Node: Egy hadügyminiszter, aki a fegyverkező szomszédok között leszereli a hadsereget, az nem menthető azzal, hogy pacifista volt. Ez körülbelül annyira hiteles, mint ha egy pasi, aki a feleségét kidobta az ablakon, a bíróság előtt azzal védekezne, hogy azt hitte, tud repülni. Másrészt: Egy hadsereget leszerelő hadügyminiszter, aki később az országának egyik legelszántabb ellenfelénél kap menedéket és nyugdíjat, az igen furcsa gondolatokat ébreszt az emberben.
szalonna
  Válasz | 2005. április 03. 21:07 | Sorszám: 207
Kösz! De mi FSZ a FSZEK?
kaleb
  Válasz | 2005. április 03. 20:58 | Sorszám: 206
Linder Béla: Kell-e katona? A militarizmus csődje. Tanulmány a leszerelésről.

Megjelenés: Budapest : Lantos, 1919
Terjedelem: 111 p. ; 20 cm.

Budapesten pl. a FSZEK-ben olvasható, helyben. Szegeden kölcsönözhető az Egyetemi Könyvtárban.

(Amitől egyébként hátamon futkos a hideg, mivel ez egy régi könyv, a FSZEK példánya foszlik, még öten elolvassák, tönkremegy. Alig van belőle példány, pedig alapvető dokumentum. Az ilyeneket kellene digitalizálni, de legalább lefényképezni és kirakni a netre, hogy mindenki olvashassa. Gondolni se merek rá, mi lesz, ha elérhetetlenné válik.)

szalonna
  Válasz | 2005. április 03. 20:51 | Sorszám: 205
Tudsz bibliográfiai adatokat adni Linder könyvéről?
kaleb
  Válasz | 2005. április 03. 14:17 | Sorszám: 204
ah - ha
kaleb
  Válasz | 2005. április 03. 14:17 | Sorszám: 203
Na, azért Prónay nagybátyád se volt kutya. Szamuellyvel minimum holtversenyben van, azzal a különbséggel, hogy Szamuelly tetteinek még volt valami értelme, az önvédelem és az elrettentés, az ő tettei meg merő bosszúállást jelentettek.

De most nem is őróluk beszélünk, hanem Linderről és 1918-ról. Linder Béláról, a KuK hadsereg hivatásos főtisztjéről, alezredeséről vagy ezredeséről, akit a király hadügyminiszterré nevezett ki 1918 október 30-án. 4-5 napig töltötte be a posztot, a magyar történelem talán legnehezebb pillanatában, egy vesztett háború után, amelynek csak a Monarchiában 2.000.000 halottja volt. A hadsereg a zendülés szélén. Most légy okos.

Mit tett 1918 október végén Prónay, Gömbös és a többiek? Mit tettek október és március között? Veszett nehéz helyzet volt. Linder szerepe és dilemmái rendkivül tanulságosak. Nem fújjolni kellene, hanem végiggondolni.

Linder - ah hibázott - utódja kijavíthatta volna. 4-5 nap alatt nem lehet kijavíthatatlan hibákat elkövetni. Bartha hadügyminisztert ma sokra értékelik. Érdemes lenne azt is megnézni, mit tudott tenni ő.

Runaway
  Válasz | 2005. április 03. 13:31 | Sorszám: 202
Ma megint szaros gatyat akar mosni??Herr Kaleb???A zsido bolsevista forradalom irtam mar annyi szenvedest hozott a bepunkre,mint a torok es a tatar egyutt..Ezen kivul minden feler egy pralines majalissal..
kaleb
  Válasz | 2005. április 03. 13:27 | Sorszám: 201
Linder Béla

Sikerült elolvasnom Linder Béla könyvét, amit 1918 legvégén írt és 19-ben adott ki. Megrázó olvasmány. Zaklatott könyv, de nagyon érdekes. Nagyon jól kiderülnek elgondolásai, a helyzet, amiben döntenie kellett, a motívumai, gondolkodása.

Én leginkább Bulányi atyával rokonítanám pacifizmusát.

Ugyanakkor látni kell, mi motiválta elsősorban. A bolsevik jellegü katonalázadástól való félelem. Meg a tiszti ellenforradalomtól való félelem. Meg a hit az őj, igazságos, wilsoni világrendben, a népszövetség eszméjében, a döntőbíráskodás igazságosságában.

Javára kell írni, hogy amint kimondta, hogy nem akar többet katonát látni, rögtön hozzátette, hogy nemzetőrséget azonban igen. Meg nemzeti gárdát. Ennek megszervezésére nem maradt ideje.

(Most mennem kell, de folyt. köv.)

bihari_panorama
  Válasz | 2005. április 01. 22:32 | Sorszám: 200
*

A tanácsköztársaság hétköznapjai: 1919 április 8. – kedd


A váci laktanyaudvaron a vöröskatonák előtt arról tartott előadást a politikai megbízott, hogy szükség esetén az életét is feláldozza a proletár harcos a forradalom érdekében.

Hegedűs József vöröskatona erre úgy vélekedett, hogy ő semmilyen harcban nem lenne hajlandó önszántából megválni az élettől.

Kijelentéséért a váci katonai forradalmi törvényszék elé vitték.

Ennek a törvényszéknek Vida Tivadar ipolysági gyógyszerészsegéd volt az elnöke, tagjai Kovacsics Mihály harminchat éves vasesztergályos, Dózsa Jenő fodrászsegéd, vádbiztosa pedig Matejka János huszonnégy éves tanárjelölt.

Defetizmusért, bomlasztó nézetek terjesztéséért rögtönbíráskodással golyó általi halálra ítélték az újonc Hegedűs Józsefet, akit a tárgyalásról egyenesen a huszárlaktanya külső udvarára kísértek és ott agyonlőtték.

*

bihari_panorama
  Válasz | 2005. április 01. 22:06 | Sorszám: 199
*

1919 április 8. – kedd

Füles községben teljesen helyreállt a rend, és a szomszédos Malomházán is nyugalom volt, noha erős feszültség és kölcsönös bizalmatlanság jellemezte a lakosság és a jelenlévő vörös fegyveresek viszonyát.

Sötétedés után sem mutatkozott semmi nyoma valamiféle rendellenességnek.

Már benne jártak az éjszakában, amikor arról értesítették a Fülest megszállva tartó osztag parancsnokát, hogy támadásra készülnek a két falu ellenforadalmárai.
Már be is ásták magukat a Füles felé lejtő malomházi domboldalon. Az éjszakai sötét ellenére jól látszik a három lövészfészek.

A riadóztatott vörösök hatalmas lövöldözéssel indítottak rohamot a három földhányás ellen. Vissza senki nem lőtt.

Amikor elérték a lövészfészkeknek hitt gödröket, megvilágosodott előttük, hogy azok a gödrök régebbről léteznek, nem mások, mint elszáradt vén diófák kiszedett tuskóinak helyei.

Gantner hadnagy, a falu fékentartására küldött ötven fős vörösosztag parancsnoka azonban úgy vélekedett, hogy azok a gödrök kiválóan alkalmasak orvtámadás kiinduló pontjául.

Minden valószínűség szerint igaz a jelentés a fehérek támadási szándékáról.

Véleményét tényként telefonálta meg Sopronnak, közölve, hogy fegyveres mozgolódásba kezdtek a helyi ellenforradalmárok.

(az eset jól jellemzi a Gyurcsány-kormány kommunikációs stratégiáját és lelkiségét is)

*

Apostoll
  Válasz | 2005. április 01. 13:26 | Sorszám: 197
Hogyan alakult a korábbi Szovjetúnióban a vallásos zsidók sorsa? Ök is hasonlóképpen a bolsevisták kiszolgáltatottjai voltak. Az un. istentelen bolsevista mozgalom élén ott találjuk éppen Trockijt. Ö maga tagadta zsidó létét, de az orosz és világ közvéleménye elött megmaradt annak.

Hölgyeim és Uraim,
nos láttuk, milyen eröteljes és kitartó szerepet játszottak a zsidók Oroszország és Közép-Európa forradalmi mozgalmaiban. Olyannyira, hogy még az amerikai elnök, Woodrow Wilson is, 1919-ben a bolseviszta mozgalmat „zsidó” jellegünek titulálta. Figyelembevéve a forradalom elsö fázisában elpusztult emberek millióit, minden bizonnyal feltehetjük a zsidóság „tettes nép” megkérdöjelezését. A zsidók nagy számban voltak mind a vezetöi szinten, mind a cseka-kommandóban aktív. Ezáltal jogosan nevezhetjük öket „tettes népnek”. Akármennyire is szörnyüségesen hangzik. Ez a következtetés csak ugyanazon a logikai alapon nyugszik, amelyen a német nép globális elítélése nyugszik.

Hölgyeim és Uraim,
tekintsünk át figyelmesen a tényeket. A bolsevizmusnak és a forradalomnak elkötelezett zsidók elszakadtak vallási alapjaiktól. Eredetüket és nevelésüket tekintve zsidók voltak, világszemléletük szerint minden vallást gyülöltek szívükben. Ugyanez mondható el a nemzeti szocialistákról is. Legtöbbjük keresztény szülöi házból jött. Hitüket elvetve a keresztény és zsidó vallás ellenségei lettek. A bolsevizmust és nemzeti szocializmust jellemzö közös elem tehát, a vallásellenesség és istentelenség. Ebböl kiindulva kijelenthetem, sem a „németek”, sem pedig „zsidók” nem sorolhatók be a „tettes nép” kategóriájába. Viszont, teljes joggal elmondható:
Az istentelenek, Istent nélkülözö ideológiájukkal alkották e véres évszázad tettes népét. Az az istentelen ideológia adta a „gonosz ítéletvégrehajtók” kezébe a jogosultságot, igen a lelkiismeretet tetteik elkövetéséhez. Így kerekedtek önteltetn az isteni parancs fölé „Ne ölj”. Történelmileg tekintve ennek, egy példátlan tömegmészárlás lett az eredménye. Ezért, hölgyeim és uraim, és ezen okokból kifolyólag határozottan szállok síkra vallási gyökereinkhez és kötödésünkhöz való visszatérés mellett. Csak ezek oltalmában leszünk képesek további katasztrófák megelözésére, amelyeket az istentelenek ránkzúdítanak. A keresztény hit, az élet hite. Krisztus szavaival élve: „Azt akarom, hogy életük legyen éspedig annak teljességében” (Joh. 10,10). Amely szavak nem csak a földöntúli életet, hanem napjainkat és a túlélést érintik. Ezen oknál fogva olyannyira elengedhetetlen, hogy felvegyük Európa alkotmányának soraiba Istenhez való kötödésünket...

... Beszédem végéhez érve üzenem:

Európáért, Istennel egy szép jövöért! Hazánkért, Istennel egy szép jövöért!

Apostoll
  Válasz | 2005. április 01. 13:23 | Sorszám: 196
Ezen tényeken keresztül egy olyan fejezetbe érkeztünk, amely az akkori idökben mérhetetlen felháborodát váltott ki. A orosz cár és családjának meggyilkolását a zsidó Jakob Szverdlov adta ki parancsba, melyet a zsidó Kaimovic Jurovszkij II Miklós cáron sajátkezüleg hajtott végre. Továbbá kérdéses marad, hogy a zsidók valójában a kommunista mozgalom mellék- vagy föszereplöi voltak, melyek közül utóbbi Leo Tortckijt a Szovjetunióban és Kun Bélát Magyarországon illeti.
Nem felejtkezhetünk meg a Müncheni Tanácsköztársaságról; Kurt Eisner, Eugen Leviné, Tobias Achselrod és további zsidók játszották kétségen kívül a vezetö szerepeket. Hatalmas port kavart föl akkoron egy fegyveres vörösgárdista behatolása a késöbbi Pacelli pápa müncheni nunciusi rezidenciájára. Mellére szegezett pisztollyal fenyegették meg a forradalmárok. Majd 1919. áprilisának végén végrehajtott fegyveres merénylet, ahol szintén a vörösgárdisták kommandója a Thule-Társaság – a késöbbi NSDAP-vel állt szoros kapcsolatban- hét tagját lötte agyon, fémjelzi a forradalom folyamat elszántságát. A Londoner Times 1919 május 5-én megjelent cikke foglalkozott a túszok kivégzésével, ”maró antiszemitizmusnak és megtorló bosszúvágynak nyújtva táptalajt”.

Tovább folytathatnánk a zsidó kommunisták forradalmi igyekezetének és eltökéltségének elemzését. A forradalmi elite valójában meggyözödésböl tette azt, amit tett. A KPÖ embere, Franz Koritcsoner szájából halljuk:” Egy eszméért hazudni, lopni, söt még gyilkolni is, ez bátorság, ehhez nagyság kell”. 1917-ben Grigori Sinowjew kijelenti: ” 100 millió oroszból 90 milliónak mellettünk a helye. A maradék számára nincs semmi mondanivalónk. Azokat ki kell irtani” (138.old.) Hasonlóan fogalmaz Moisei Volodarszki: „ A forradalom érdeke a burzsoázia teljes fizikai megsemmisítése” (138.old.) Majd Arthur Rosenberg szájából halljuk 1922-ben: „ A szovjet hatalom kötelessége megbékélhetetlen ellenségeinek hatástalanítása” (163.old.)

A kommunista zsidó forradalmárok szólamai, minden kétséget kizáróan, nem voltak üres fegyegetések. Halálosan komolyan gondolták. Egy professzori kutatást követöen, Churchill 1930-ban nyilvánosságra hozott egy statisztikát; miszerint a szovjet hatalomnak 1924-ig következö emberi áldozatai voltak: 28 orthodox püspök, 1.219 orthodox lelkipásztor, 6.000 professzor és tanár, 9.000 doktori diplomával rendelkezö, 12.950 földtulajdonos, 54.000 katonatiszt, 70.000 rendör, 193.000 munkás, 260.000 katona, 355.000 értelmiségi és maszek valamint 815.000 földmüves.

A legkegyetlenebb fejezet Ukrajnában, az eröszakos kollektivizálás ellen védekezök ellenállásának eltiprásáról íródott. Zsidó csekisták aktív részvételével 10 millió ember lelte halálát. Nagyrészük éhenpusztult.
Semmi esetre nem eshetünk abba a hibába, amelynek az iskolakönyvek írói estek áldozatul, amikor bolsevik forradalom antiklerikális és keresztényellenes természetét elhallgatták. A bolsevizmus harcos ateizmusával valójában a történelem legátfogóbb keresztény- és vallásüldözését hajtotta végre. Egy orosz intézet kimutatásai szerint, 1917 és 1940 között 96.000 orthodox keresztényt, papokat, diakonisszákat, szerzeteseket, apácákat és további alkalmazottakat löttek letartóztatásukat követöen agyon. Sem a templomoknak, sem a kolostoroknak nem kegyelmeztek. Az egyházi épületeket lerombolták, vagy profán célokra használták. Így lettek a templomokból klubbok, áruházak vagy raktárak. Az arany- és ezüsttárgyakat és szakrális értékeket elkobozták és a további világméretü forradalmi mozgalmak pénzelésére használták fel...

Apostoll
  Válasz | 2005. április 01. 13:22 | Sorszám: 195
Az ember beleborsózik az olvasás folyamán...
Engedjétek meg, hogy betegyem ide Martin Hohmann német politikus egyik beszédét, amiért mennie kellett.
Gondolom idevág, hiszen a történtek "nemzetközi hátterére világít rá"... A jó anno keletröl jött..

Részletek Martin Hohmann (CDU) kereszténydemokrata politikus 2003. október 3-i beszédéböl...

...meglepödve fogják tudomásul venni, hogy az amerikaiak autókirálya, Henry Ford 1920-ban egy könyvet adott ki a következö címmel: „The International Jew” –A nemzetközi zsidó- A könyvet 500 ezer példányban forgalmazták. Bestseller lett és 16 nyelvre fordították le. A szerzö müvében a zsidókat általános érvényüen „világbolsevikok” jelzövel illette, rányomva a „legtipikusabb zsidó jellemzök pecsétjét vörös Oroszországára”, a bolsevik forradalom tombolásának korában. „Minden mértéket kimerítöen” öket, mint a forradalom szerzöinek nevezi., akik elsösorban Oroszország, Németország és Magyarország tevékenykedtek. Ford könyvében egyfajta lénybeli hasonlatosságot állít fel a zsidóság és kommunizmus ill. bolsevizmus között.

De, hogyan jut el Ford, a számunkra náci „zsidó bolsevista” propagandaként ható tézisekig? Hallgassuk meg ehhez, mit mond a zsidó Felix Teilhaber 1919-ben: „ A szocializmus egy zsidó eszme...Évezeredeken át prédikálták bölcseink a szocializmust”. Tehát, nem mond ki mást, minthogy a kommunizmus és szocializmus bölcsöjét zsidó gondolkodók örizték. Páldaként, Marx mindkétoldali szülöágon rabbi ösöktöl származik. Képe büszkén díszíti egy zsidó kutatónö nappalijának falát, aki ugyancsak nem rejti véka alá meggyözödését ”Én úgy nevelkedtem, hogy egy zsidó embernek feladata a szociális jogokért való harc, neki haladónak és szocialistának kell lennie. A mi hitünk mindig a szocializmus volt”. A kommunizmus korai éveinek írásaiban mindig rálelünk hasonló vallásos utalásokra. Sokan azonosították magukat a bolsevizmusért elkötelezett zsidók közül a „világforradalom vallásos katonái” fogalommal. Hasonlóan remélte Kurt Eisner 1908-ban, hogy „a szocializmus hite” lesz a kivezetö út a „siralomvölgy kétségei”-böl és a „földi sors reménytelenségei”-böl. Leo Rosenberg 1917-ben a proletáriátust, egyenesen mint „világmessiást” dicsöíti.

Felmerül a konkrét kérdés; milyen mértékben képviselte magát a zsidóság a forradalom vezetöi rétegében? A hét fös „Bolsevik Politikai Bizottságban” négy zsidót találunk. Leo Trotckij, Leo Kamenjew, Grigorij Sinovjev és Grigorij Szokolnikov. A három nemzsidó; Lenin, Sztálin, Bubnow. 1917-ben a Forradalmi Központi Bizottság 21 tagja között, 6 a zsidószármazásút találunk, ami 28,6%-ot jelent. A zsidók kétségtelenül magas részvételi aránya a kommunista alapítóatyák soraiban és a forradalmi grémiumokban, semmiféleképpen sem csak a Szovjetúnióra korlátozódik.

Ferdinand Lassalle is zsidó volt, mint Eduard Bernstein és Róza Luxemburg. 1924-ben Németországban a Kommunista Központi Bizottság hat vezetöje között négy zsidót találunk. Ez kétharmados arányt jelent. Bécsben a 127 „Ausztro-Marxista” közül 81, tehát 60% zsidó. Magyarosrzágon a 48 népbiztos között 30 zsidó. Ugyancsak szokatlanul magas az forradalmi szovjet titkosszolgálatban –Cseka- a zsidók aránya. Míg a zsidóság 1934-ben a Szovjetúnió lakosságának csak 2%-át tette ki, addig a Cseka vezetöi között a százalékos arány 39-et mutat.
Zsidónak lenni a Szovjetúnióban, hangsúlyozom, saját nemzetiségnek számított. Az oroszok aránya a Csekában csak 36% volt, míg az ukránoknál 75%-ot tesz ki a zsidó csekisták száma...

szalonna
  Válasz | 2005. április 01. 12:10 | Sorszám: 194
Szerintem el kell választani a Kommünt és az azt megelőző 10-20 év történetét. Az egyik volt a felvilágosodás kora, a másik a terror, akárcsak a francia forradalomban. A felvilágosodás korában új eszmék fogalmazódtak meg, kialakult a társadalmi átalakulásról egy eszményi kép. A forradalomban ezek az átalakulások meg is történtek, de érdekes módon a történelem egyik legabszurdabb, öncsonkító terrorjába torkolltak, amelyben lerombolták a francia társadalom értékeinek egy elég jelentős részét. Ettől még mondhatjuk, hogy a felvilágosodás, amikor az eszmék megszülettek, nem azonos a terroral. A felvilágosodás korában még jószándékó emberek is hihettek a szabadság és egyenlőség eszméjében. A forradalom után ez már nem mondható el. De kétségtelen, hogy a jószándékú emberek közül sokan a helyzet tehetetlenségénél fogva besodródtak a forradalomba is, ahonnan aztán ki előbb, ki később, ki élve, ki halva került ki.

A mi kommününkkel is ez a helyzet, csak sokkal rosszabb, mert megelőzte a világháború, ahol a társadalom széles rétegei állati szintre brutalizálódtak vissza. (Enélkül a háború nélkül egyébként talán nem is lettek volna Európában forradalmak.)

A Monarchiát, akárcsak az ancien régime-et, rengeteg ellentét feszítette. Megkésett jobbágyfelszabadítás, nagybirtokok, város és falu ellentéte, nemzetiségi ellentétek, köztük a nemzetiségek egyenőtlen gazdasági megoszlása. Hiszen mondjuk a román vagy rutén paraszttal szemben a nagybirtokosok, a kocsmatulajdonosok, a birtokok tobbségét üzemeltető berlők vagy a csendőrök mindig más nemzetiséghez tartoztak, ezért a gazdasagi, társadalmi ellentétek sokszor nemzetiségi ellentétként fejeződtek ki. Mindezeket az ellentéteket sokan látták, és sokan tudták, hogy valamit, valahogyan változtatni kellene. Ezért nem csoda, hogy a polgári forradalmat sokan támogatták, és sok becsületes embernek csak fokozatosan kezdett kinyilni a szeme.

De sokan, föleg a városi értelmiség egy része, nem volt hajlandó tudomásul venni az fenyegető hireket. Ez egy különösen aggasztó jelenség, hiszen szemünk előtt rajzolódik ki, ahogy egy jószándékú fiatal értelmiségi egyszercsak együtt menetel a legvéresebb terror képviselőivel. Ez egy jellegzetesen doktriner gondolkodásmód, amelyik az elvont elveket az emberek és az erkülcs fölé helyezi. A magyar polgári radikalizmusra szerintem jellemző ez a "vákumcsomagolt értelmiség", aki csak a saját köreiben mozog, füstös szobákban helyesel egymásnak, fittyet hányva az odakint történtekre.

Babits ebben az időben már a nyugatosok körében mozgott, és azok közül sokan támogatták a változásokat. Kosztolányi is, aki csak akkor ingott meg, mikor volt ujságiró kollégája, Kun Béla megkínálta egy halálos itélettel, csak úgy a társalgás részeként. Szabó Dezső is benne volt az alakuló kulturális kormányzatban, de hamar kilépett. A Kommün után aztán mindenkit kérdőre vontak, jószándékú gimnáziumi tanároktól kezdve a terror tényleges végrehajtóiig.

A városi értelmiség elzárt világában ez is másként képződött le. Emlékszem pl. hogy mikor Szamuelly szintén terrorista öccsét hosszú bujkálás valamikor 19 őszén elfogták, akkor Pesten úgy tudták, hogy éppen proletárgyerekeket vitt nyaralni a Balatonra, mikor a brutális csendőrök rajtaütöttek.

daleth
  Válasz | 2005. április 01. 10:47 | Sorszám: 193
Baabits előléptetésén és az egyházközségi tanácsok megalakításán kívül nem nagyon tudok pozitív változásról. (Bár szerintem Babitsot sem a versei, hanem az államellenessége miatt nevezték ki.)

Más kérdés, hogy a honvédelem okán rengeteg olyan katonatiszt is támogatta a kommünt, akik számára a "kommunista" szitokszó volt.

Megint más kérdés, hogy bármilyen változás van, az új hatalom először megpróbálja a régen esedékes reformok változásával legitimálni magát. Pl. érdekes lenne összevetni, hogy mennyi reformot hajtott végre a Horthy és a Kommün (beleszámítva persze azt is, hogy ki mennyi ideig maradt hatalmon). Nem biztos, hogy a kommün kerülne ki győztesen...

szalonna
  Válasz | 2005. március 31. 22:15 | Sorszám: 192
..tett sokat a dolgokon.
szalonna
  Válasz | 2005. március 31. 22:14 | Sorszám: 191
"Mindazonáltal sok pozitívum is származott a Tanácsköztársaságból, amiről szerintem szintén kár lenne megfeledkezni. A jó is velünk él."

Kedves Kaleb, a jó nem a Tanácsköztársaságból származott, hanem azokból a jogos vágyakból és szép álmokból, amelyeket akkor a nemzet egy jelentős része dédelgetett, Adytól-Zilahyig Ezeknek az álmodozóknak egy része ténylegesen is csatlakozott a Károlyi féle mozgalomhoz, és a folytonosság miatt támogatta a rövidéletű Tanácskormányt is. De ezeknek az embereknek, az idő rövidsége miatt legtöbbször fogalma sem alakulhatott ki arról a terrorról, amit Kun Béláék megvalósítottak. De nagyon fontos, hogy ne tévesszük össze a Monarchia összeomlása körül kialakult grandiózus álmokat a kiszámított lenini terror valóságával. Amit Te jóünak nevezel, az a társadalom igazságérzete volt, és ez az igazságérzet nem állt nálunk sem magasabb szinvonalon, mint mondjuk Dániában, ahol ekkor a népfőiskolák indultak virágzásnak, és nem volt vérontás. Tehát, egy szó mint száz: a francia felvilágosodást nem kell összetéveszteni 1794 terrorjával. Nem ugyanaz, és ha megnézzük, nem is segí

szalonna
  Válasz | 2005. március 31. 21:54 | Sorszám: 190
Gratz Gusztáv is leírja mindkét esetet:


Az első eset, amelyben az általános elégületlenség kifejezésre jutott, április 7-én Sárospatakon történt, ahol Becker András huszonhat éves földmíves vezetése alatt több gazdaember összeállt, hogy az ott kellemetlenkedő, csupa csőcselékből összeverődött vörösőrséget elkergessék. Beckert erős védekezés után, amelynek során egy vörösőrt agyonlőtt, kettőt pedig megsebesített, Riskó nevű társával együtt lefogták és a forradalmi törvényszék elé állították, amely egy cipészsegédből, egy géplakatosból és egy kádársegédből állt. Mint vádbiztos egy fiatal zsidó joghallgató szerepelt. Mindkét vádlottat halálra ítélték. Beckert a sárospataki városháza kapujának vasrácsára akasztották fel, Riskót elhurcolták Sátoraljaújhelyre és az ottani Kossuth-szobor mellett felállított akasztófán végeztek vele.

***

Körülbelül ugyanebben az időben Füles sopronmegyei községben hasonló okokból, elkeseredésből a vörösőrség garázdálkodása miatt, szintén zendülés tört ki, amelyet a katonaság hamarosan elfojtott. Entzbruder katonai biztos erre lefogatta a leggazdagabb emberek fiait és kijelentette, hogy valamennyijüket agyonlöveti, ha nem vallják be, hogy ki volt az, aki őket lázadásra buzdította. A letartóztatottak a falu plébánosát, Szedeniker Antalt nevezték meg. Ezt forradalmi törvényszék elé állították, melynek egy nyomdász, egy asztalossegéd és egy gépkezelő voltak tagjai. Szedenikert halálra ítélték, elhurcolták Sopronba és ott április 9-én éjjel agyonlőtték.

És legyen információ Gratz Gusztávról is, nehogy személye egyszersmind megkérdőjelezze hitelességét:

Gratz Gusztáv (1875-1946) közgazdász, politikus, történész, az MTA tagja (1941). A XX. század haladó politikai folyóirat alapító-főszerkesztője (1900 - Jászi Oszkár, Kégl János, Kolosváry Bálint, Somló Bódog társaságában - annak Jászi által propagált polgári radikális irányba fordulása után azonban elszakad tőle, 1906-tól alkotmánypárti, 1910-től munkapárti programmal választják országgyűlési képviselőnek. 1912-1917 között a Gyáriparosok Országos Szövetségének (GYOSZ) ügyvezető igazgatója. Az Esterházy-kormányban (1917.június-szeptember) pénzügyminiszteri tárcát vállalt, a breszt-litovszki és a bukaresti béketárgyalásokon a gazdasági kérdések szakértője. 1918-1919-ben a Bécsben működő ellenforradalmi komité egyik vezetője, 1919 novemberétől Magyarország bécsi követe, 1921.január-április között a Teleki-kormányban a külügyek irányítója. A legitimisták egyik vezéralakja, az októberi második sikertelen királypuccs egyik szervezője, emiatt rövid időre börtönbe került. A Magyarországi Németek Népművelési Egyesülete elnöke, itt a mérsékelt, "hűség a Hazához" álláspontot képviseli, és szemben áll a Volksbund kibontakozó vonalával. A német hadsereg 1944-es bevonulása után az elsőként tartóztatják le. Jelentős történetírói, jogtudományi, publicisztikai és közgazdasági tevékenységet is folytatott. Jelentős művei: Alkotmánypolitika (1900), Tisza Kálmán (1902) , A bolsevizmus Magyarországon; A dualizmus kora I-II. (1934), A forradalmak kora (1935). A fenti idézetek ez utóbbiból származnak.

kaleb
  Válasz | 2005. március 31. 21:44 | Sorszám: 189
Tételesen egyiket sem. Váry azért komoly ember volt, nem fogod hazugságon. Én csak annyit mondok, hogy ez egy álláspont, a megtorlást levezénylő államügyész álláspontja, akkor és nem máskor. Hallgass meg mást is. Pl. Illyés Gyulát, aki a Beatrice apródjaiban nagyon pozitívan beszél a TK-ról, vagy Sinkót, aki az Optimistákban megír sok mindent. És oldalakon keresztül lehet az ilyen visszaemlékezéseket sorolni. Ezzel együtt kapsz kerek képet.

Meg ha olvasol Horthyt, Prónayt és hasonlókat. Az ü írásaikból is sok minden kiderül, hogy is gondolkodtak. Én meg tudom érteni azt, aki meg akarta akadályozni a Prónayak hatalomra kerülését és garázdálkodását. Itt harc folyt, és voltak bőven áldozatok. Utólag mézve mindenkinek megvolt a maga igaza. Ettől valódi dráma ez és ettől érdekes.

Tragédinak meg attól tragédia, hogy hiába volt a Kommün híveinek sok jószándékuk, ha győznek, itt is egy második Szovjetuniót csinálnak, ami utólag nézve nem tudom kinek lett volna jó.

Mindazonáltal sok pozitívum is származott a Tanácsköztársaságból, amiről szerintem szintén kár lenne megfeledkezni. A jó is velünk él.

szalonna
  Válasz | 2005. március 31. 21:29 | Sorszám: 188
"Váry államügyész volt, talán főügyész. A megtorlás egyik levezénylője."

És ebben az esetben nem írt igazat? Te melyik állítását cáfolnád?

szalonna

kaleb
  Válasz | 2005. március 31. 21:26 | Sorszám: 187
Minek ez? Váry államügyész volt, talán főügyész. A megtorlás egyik levezénylője.

Én is idézgethetném hétszámra Prónay, Héjjas és hasonlók viselt dolgait, de Horthyét is. Nekem mondjuk nem telik örömöm benne, és nem is látom nagy értelmét.

Mindez a Tanácsköztársaság önvédelméhez tartozott. Olyan ez, mintha ma azt sorolnád, hogy kit miért tartóztat le a rendőrség. Ami szomorú, hogy sokszor nem azokat vonták felelősségre, akiket kellett volna. Mert azok időben átlógtak a szerbekhez és a románokhoz. Helyettük azt ítélték el, aki ott maradt. De tudjuk, a Tanácsköztársaság sem volt tökéletes.

bihari_panorama
  Válasz | 2005. március 31. 19:51 | Sorszám: 186
*
Váry Albert
A vörös uralom áldozatai Magyarországon


1919 április 7. - hétfő

(előzményként lásd 1919 április 6. - vasárnapról, a 9. számú hozzászólást)

Entzbruder Dezső soproni katonai diktátor reggel megint Fülesre érkezett nevezetes piros autóján. Nyomasztóan sok vöroskatona tartózkodott az alig ezer lelkes, teljesen elmagyarosodott néhai horvát faluban. Entzbruder számos testőre kíséretében a Zichy-Meskó kastélyba vonult, ahol ideiglenes parancsnoki szállást foglalt.

Maga elé kísértette Szemelicker Antal fülesi és Windisek Márton malomházi plébánost, valamint a két község korábbi elöljáróságának tagjait.

Erélyes modorban statáriumot hirdetett a két község területére, majd így szólt a plébánosokhoz: „Magukat elengedem. Menjenek haza."
A többi visszatartottat pedig faggatni kezdte, s ezzel voltaképpen belefogott a részletes nyomozásba.

Kidoboltatta, hogy este kilenc óta után civilek nem mutatkozhatnak az utcán. Ellenkező esetben statáriális elbánást foganatosít. Fülest és Malomházát senki el nem hagyhatja az ó, vagy Váradi Hermán írásos engedélye nélkül.

Déltájt Váradi Hermán járási politikai biztos mégis megtartotta tervezett szónoklatát bekötött fejjel az összeparancsolt hallgatóság előtt.


***

Sárospatakon ellenforradalmat szervezett Becker András huszonhat éves katonaviselt gazdálkodó, de leleplezték és őrizetbe akarták venni. Fegyverrel védekezett. Egy vöröskatonát lelőtt, egyet megsebesített, mire nagy-nehezen lefegyverezték és foglyul ejtették.

Az esetet telefonon jelentették a közeli megyeszékhelyre, Sátoraljaújhelyre, ahonnan késedelem nélkül a helyszínre indult a forradalmi törvényszék.

Knall Ede szobafestő, a forradalmi törvényszék elnöke Budapesten tartózkodott, ezért helyettese Galamb József negyvenéves cipészsegéd elnökölt. Szavazóbírák voltak mellette Morvái Ede harmincéves géplakatos és Henz Miklós harmincnégy éves kádársegéd, vádbiztos pedig Láng István húszéves joghallgató.

Tárgyalást nem tartottak. Formális gyorsítélettel a városháza kapujához vitték Becker Andrást és nagy tömeg jelenlétében felakasztották a kapu vasrácsára.

A vörösőrök voltak a végrehajtók Bartos Béla bádogossegéd irányításával.

*

szalonna
  Válasz | 2005. március 31. 00:06 | Sorszám: 185
"a bíró azt kérdezte tőle, hogy el tudja-e képzelni, hogy egy kommunista jó hazafi legyen, azt mondta, igen, el tudja képzelni."

Hááát, biztos segíteni akart Schönherznek. Bár ki tudja - aki nem tudta, hogy mi folyik a Szu-ban, az sok mindent el tudott képzelni (kivéve azt, hogy mi folyik a Szu-ban )

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola