Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Vallás - filozófia   » Mózes V. könyve és a Tízparancsolat

   
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Mózes V. könyve és a Tízparancsolat
Klaus Matefi
  Válasz | 2006. december 03. 19:10 | Sorszám: 11
Vallás - Filozófia - Ezotéria fórum http://klausmatefi.foren-city.de/
Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 22. 09:11 | Sorszám: 10
Elgondolkodtató sorok... Vajon milyen legendabeli "Isten" lehet az, amely ilyen dolgokra ösztönöz? Hogyan egyeztethetök ezek a sorok össze a Tízparancsolattal?


Mózes V.
3,2 Akkor ezt mondta nekem az Úr: Ne félj tőle, mert kezedbe adom őt egész népével és országával együtt. Úgy bánj el vele, ahogyan elbántál Szíhónnal, az emóriak királyával, aki Hesbónban lakott.
3,3 Kezünkbe is adta Istenünk, az Úr Ógot, Básán királyát egész népével együtt, és úgy megvertük, hogy senki sem tudott megmenekülni.
3,4 Abban az időben elfoglaltuk valamennyi városát, nem volt olyan város, amelyet el ne vettünk volna tőlük: hatvan várost, Argób egész vidékét, Óg országát Básánban.
3,5 Ezek a városok mind magas kőfallal voltak megerősítve, kapukkal, zárakkal, és rajtuk kívül még volt igen sok meg nem erősített város is.
3,6 Mindenestül kiirtottuk ezeket úgy, ahogyan elbántunk Szíhónnal, Hesbón királyával: kiirtottuk minden városban a férfiakat, asszonyokat és gyermekeket.
3,7 De az összes állatot, meg ami a városokban prédára került, zsákmányként megtartottuk magunknak.

6,10 Amikor bevisz téged Istened, az Úr arra a földre, amelyet esküvel ígért atyáidnak, Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak, és ad neked nagy és szép városokat, amelyeket nem te építettél,
6,11 minden jóval telt házakat, amelyeket nem te töltöttél meg, és megásott kutakat, amelyeket nem te ástál, szőlőket és olajfákat, amelyeket nem te ültettél, mégis ehetsz róluk jóllakásig,

6,18 Azt tedd, amit helyesnek és jónak lát az Úr, hogy jó dolgod legyen, hogy bemehess, és birtokba vehesd azt a jó földet, amelyet esküvel ígért atyáidnak az Úr,
6,19 elűzve előled minden ellenségedet, ahogyan megígérte az Úr.

19,1 Amikor Istened, az Úr kiirtja azokat a népeket, amelyeknek a földjét neked adja Istened, az Úr, és te birtokba veszed, és letelepszel városaikban és házaikban,

20,10 Ha egy város ostromára készülsz, szólítsd fel azt békés megadásra.
20,11 Ha békés megadással válaszol, és megnyitja előtted kapuit, akkor legyen az egész benne lakó nép adófizető szolgáddá.
20,12 De ha nem fogadja el a békét, hanem harcra kel veled, akkor zárd körül!
20,13 És ha kezedbe adja Istened, az Úr, akkor hányd kardélre a benne levő férfiakat mind.
20,14 De a nőket, a gyermekeket, az állatokat és mindazt a zsákmányt, ami a városban van, vedd birtokodba, és élvezd az ellenségtől elvett zsákmányt, amit neked adott Istened, az Úr.
20,15 Így bánj mindazokkal a városokkal, amelyek igen messze esnek tőled, és nem az itt levő népek városai közül valók.
20,16 De az itt lakó népek városaiban, amelyeket Istened, az Úr ad neked örökségül, ne hagyj életben egy lelket sem!

http://people.freenet.de/klausmatefi/

gajo
  Válasz | 2006. november 20. 17:20 | Sorszám: 9
Vagy ezek büdösbolsik?
gajo
  Válasz | 2006. november 20. 17:20 | Sorszám: 8
És ezt a kedves ormányunk is tudja?
Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 20. 13:43 | Sorszám: 7
A lopás fogalmához elöször is tisztában kell lenni a tulajdon és a magántulajdon fogalmával, hisz lopásnak csak az nevezhetö, ha valaki más tulajdonát jogtalanul eltulajdonítja.
Az biztos, hogy ami a másé, az nem lehet az enyém!
A föld tulajdonjoga kortól és kultúrától volt függö, hisz pl. az ókori Egyiptomban a föld a fáraó tulajdona volt, az indiánok a földet ugyanígy, mint a levegöt mindenki tulajdonának tekintették. Annyi biztos, hogy ha egy nép azzal a céllal támadott a történelem folyamán, vagy támad rá egy másik népre, hogy az általa lakott, megmüvelt, beépített földjeire, házaira, ingóságaira, lakosaira szert tegyen, azt hódító, rablóhadjáratnak kellett és kell tekinteni. Ez a történelem folyamán egy általánosan bevált szokás volt, de ettöl függetlenül még ez etikailag szentesíthetetlen! A vallási legendák képzeletbeli "igazságos és jó Istenei", se másmilyen "Istenek" nem ösztökélhettek egyetlen népet se a másik nép leigázására, megrövidítésére.

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 20. 13:42 | Sorszám: 6
http://www.zsido.hu/vallas/tizpar.htm
A Tízparancsolat
„Ne lopj!” — Ugyancsak kategorikus törvény, amelynek részletes feltételeit, körülményeit Mózes törvénye pontosan meghatározta.

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 19. 15:07 | Sorszám: 5
http://www.zstsz.hu/node/37
Zsidó Tudományok Szabadegyeteme
Micvá - jó cselekedet. A Szentírásban lefektetett 613 parancsolat

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 18. 21:49 | Sorszám: 4
Néhány elgondolkoztató idézet:


Mózes V. - Deuteronomium, héber: Devarim - דברים
2,33 Istenünk, az Úr azonban kezünkbe adta őt, úgyhogy megvertük fiaival és egész hadinépével együtt.
2,34 Elfoglaltuk abban az időben valamennyi városát, és kiirtottuk minden városában a férfiakat, asszonyokat és gyermekeket, nem hagytunk megmenekülni senkit.
2,35 Csak az állatokat tartottuk meg zsákmányként és ami az elfoglalt városokban prédára került.

3,4 Abban az időben elfoglaltuk valamennyi városát, nem volt olyan város, amelyet el ne vettünk volna tőlük: hatvan várost, Argób egész vidékét, Óg országát Básánban.
3,5 Ezek a városok mind magas kőfallal voltak megerősítve, kapukkal, zárakkal, és rajtuk kívül még volt igen sok meg nem erősített város is.
3,6 Mindenestül kiirtottuk ezeket úgy, ahogyan elbántunk Szíhónnal, Hesbón királyával: kiirtottuk minden városban a férfiakat, asszonyokat és gyermekeket.
3,7 De az összes állatot, meg ami a városokban prédára került, zsákmányként megtartottuk magunknak.

7,21 Ne rettegj tőlük, mert közötted van Istened, az Úr, a nagy és félelmetes Isten!
7,22 De csak apránként űzi el előled ezeket a népeket Istened, az Úr. Nem semmisítheted meg mindjárt őket, mert akkor elszaporodna a mezei vad a te károdra.
7,23 De hatalmadba adja őket Istened, az Úr, és nagy zavart támaszt közöttük, míg ki nem pusztulnak.
7,24 Királyaikat is kezedbe adja, te pedig még a nevüket is eltörlöd az ég alól. Senki sem állhat meg veled szemben, hanem kipusztítod őket.

12,2 El kell pusztítanotok mindazokat a helyeket, ahol az általatok meghódítandó népek szolgálják isteneiket, a magas hegyeken és halmokon, és minden zöldellő fa alatt.
12,3 Romboljátok le oltáraikat, törjétek össze szent oszlopaikat, égessétek el szent fáikat, isteneik szobrait pedig vágjátok darabokra! Még a nevüket is irtsátok ki arról a helyről!
12,4 De ne így tegyetek Istenetekkel, az Úrral.
12,5 Hanem azt a helyet keressétek fel, és oda menjetek, amelyet kiválaszt Istenetek az Úr valamennyi törzsetek közül, hogy oda helyezze nevét, és ott lakjék.
12,6 Oda vigyétek égőáldozataitokat és véresáldozataitokat, tizedeiteket és felajánlásaitokat, fogadalmi és önkéntes áldozataitokat, marháitok és juhaitok elsőszülöttjét.

13,13 Ha valamelyik városodról, amelyet Istened, az Úr ad neked, hogy ott lakj, azt hallod, hogy
13,14 elvetemült emberek támadtak köztetek, akik eltántorítják városuk lakóit, ezt mondván: menjünk, tiszteljünk más isteneket, akiket nem ismertetek,
13,15 akkor keress, kutass és kérdezz utána alaposan, és ha valóban igaz a dolog, és megtörtént ez az utálatosság közöttetek,
13,16 irgalom nélkül hányd kardélre annak a városnak a lakóit, és irtsd ki minden benne levővel együtt, még az állatokat is hányd kardélre!
13,17 Összes zsákmányát pedig gyűjtsd a város terének a közepére, azután égesd fel a várost összes zsákmányával együtt, Istenednek, az Úrnak szóló teljes áldozatul. Maradjon örökre romhalmaz, ne építsétek fel többé!

20,10 Ha egy város ostromára készülsz, szólítsd fel azt békés megadásra.
20,11 Ha békés megadással válaszol, és megnyitja előtted kapuit, akkor legyen az egész benne lakó nép adófizető szolgáddá.
20,12 De ha nem fogadja el a békét, hanem harcra kel veled, akkor zárd körül!
20,13 És ha kezedbe adja Istened, az Úr, akkor hányd kardélre a benne levő férfiakat mind.
20,14 De a nőket, a gyermekeket, az állatokat és mindazt a zsákmányt, ami a városban van, vedd birtokodba, és élvezd az ellenségtől elvett zsákmányt, amit neked adott Istened, az Úr.
20,15 Így bánj mindazokkal a városokkal, amelyek igen messze esnek tőled, és nem az itt levő népek városai közül valók.
20,16 De az itt lakó népek városaiban, amelyeket Istened, az Úr ad neked örökségül, ne hagyj életben egy lelket sem!
20,17 Irtsd ki őket mindenestül: a hettitákat, az emóriakat és a kánaániakat, a perizzieket, a hivvieket és a jebúsziakat, ahogyan megparancsolta neked Istened, az Úr;

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 18. 21:48 | Sorszám: 3
---A "köteles (önvédelmi) háború" során elkövetett öldöklés sem számított gyilkosságnak.---


Egyértelmü, hogy létezik jogos önvédelem, ami azt jelenti, ha egy nemzet hódító, vallási, nacionalista, stb. okokból megtámad egy másik nemzetet, akkor annak a nemzetnek etikai joga van a védekezésre. Tehát az önvédelmi háború során a megtámadott nemzet részéröl nem tekinthetö az öldöklés gyilkosságnak, hisz rá van kényszerítve, hogy saját fennmaradása érdekében védekezzen az agresszorral szemben.

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 18. 21:47 | Sorszám: 2
http://www.zsido.hu/vallas/tizpar.htm
A Tízparancsolat
"Ne ölj!" - A kategorikus isteni parancs nem részletez semmit, hiszen örökérvényû törvény. Mózes azonban késõbb részletesen kifejti, mi számít gyilkosságnak, mi legyen a vétlen gyilkos jogi helyzete, s hogy ne érvényesüljön a vérbosszú gyakorlata (ezért hozza létre a menedékvárosokat). A "köteles (önvédelmi) háború" során elkövetett öldöklés sem számított gyilkosságnak.

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 18. 19:44 | Sorszám: 1
MÓZES MÁSODIK KÖNYVE (EXODUS)

20,1 A Tízparancsolat
Akkor mondta el Isten mindezeket az igéket:
20,2 Én, az Úr, vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.
20,3 Ne legyen más istened rajtam kívül!
20,4 Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön, vagy a föld alatt a vízben vannak.
20,5 Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az Úr, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok! Megbüntetem az atyák bűnéért a fiakat is harmad- és negyedízig, ha gyűlölnek engem.
20,6 De irgalmasan bánok ezerízig azokkal, akik szeretnek engem, és megtartják parancsolataimat.
20,7 Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki a nevét!
20,8 Emlékezzél meg a nyugalom napjáról, és szenteld meg azt!
20,9 Hat napon át dolgozz, és végezd mindenféle munkádat!
20,10 De a hetedik nap a te Istenednek, az Úrnak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon, se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se állatod, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény.
20,11 Mert hat nap alatt alkotta meg az Úr az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az Úr a nyugalom napját.
20,12 Tiszteld apádat és anyádat, hogy hosszú ideig élhess azon a földön, amelyet Istened, az Úr ad neked!
20,13 Ne ölj!
20,14 Ne paráználkodj!
20,15 Ne lopj!
20,16 Ne tanúskodj hamisan felebarátod ellen!
20,17 Ne kívánd felebarátod házát! Ne kívánd felebarátod feleségét, se szolgáját, se szolgálóját, se ökrét, se szamarát, és semmit, ami a felebarátodé!

http://people.freenet.de/klausmatefi/

Klaus Matefi
  Válasz | 2006. november 18. 19:44 | Sorszám: 0
Érdemes a Tízparancsolat szempontjából elemezni Mózes V. könyvében található 613 micvát, halachat, a vallási törvényeket, melyek ma is kötelezö érvényüek a hívö számára isteni átok fenyegetettsége mellett.
http://www.zsido.com/books/donin/donin1/donin_halacha.htm
HÁLÁCHÁ: A ZSIDÓ ÚT
HAYIM HALEVY DONIN
A háláchá a zsidó törvény általános megnevezése: magában foglalja a mértékadó végsõ döntéseket éppúgy, mint a legspecifikusabb kérdéseket.
A "háláchá" szó azt jelenti: "járt út". A háláchá nem elmélet, hanem gyakorlat. A háláchá nem filozófia, hanem jog. Bár a hit alapján fejlõdött ki, a hangsúlyt a cselekvésre helyezi. A háláchá a parancsolatok - micvot (micvák) - minden helyzetnek és körülménynek megfelelõ alkalmazásával foglalkozik. (A bibliai eredetû micvák megváltoztathatatlanok. A rabbinikus eredetûek bizonyos körülmények és feltételek között módosíthatók tekintélyes és erre felhatalmazott rabbik által.) A háláchá elkötelezett magatartást kíván. Az etikai kötelességekkel és a vallási engedelmességgel foglalkozik.
A teljességgel és szigorúan az elõírások szerint megtartott zsidó vallás maga az élet, az egész élet értéktára.
Ez hát az a vallási hagyomány, amelyet a zsidóság örökül kapott.
A judaizmus elméleti igazságai és a bennük foglalt értékek nem sokat érnek, ha nem alkalmazzuk õket az életben. Ezt a háláchá segítségével tehetjük meg. A háláchá ad útmutatást arra, hogyan kell konkretizálni az elméletet, az elveket, a hitet.
A háláchá a zsidó életforma biztosításának és fenntartásának zsidó módja. Ha semmibe vesszük vagy megtagadjuk a háláchát, lassan az életforma is eltûnik, s ezzel a judaizmus jellegzetes és becses értékeit elnyeli a sötétség. Persze nem egyik pillanatról a másikra, de egy-két generáción belül megtörténhet. Ez az asszimiláció néven ismert folyamat.
http://www.zsido.com/books/donin/donin1/donin_halacha_2.htm
A PARANCSOLATOK ÉRTELME
HAYIM HALEVY DONIN
Maga a Tóra nem indokolja meg különösebben a parancsolatok többségét.
Az egyetlen ok, amiért a hívõ zsidóknak kivétel nélkül minden parancsolatot be kell tartaniuk - hiszen a parancsolatok osztályozási rendszere nem rangsor -, az, hogy ezek Isten akaratát tükrözik. Mint Isten engedelmes szolgái kötelesek ezt végrehajtani.
http://www.zsido.com/zstsz06/04hetlevelezo.htm
Melyik életünkbe térünk majd vissza?
A zsidó hit szerint egy léleknek addig kell vissza-visszatérnie a földre, amíg nem teljesíti mind a 613 parancsolatot. A micvák finomítják, és emelkedettebbé teszik a lelket. Annak érdekében, hogy a lélek tökéletessé váljon, annyiszor és annyi testben kell visszatérnie, amennyi csak szükséges az összes micva teljesítéséhez.


http://people.freenet.de/klausmatefi/

Időzóna: CET  

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola