Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » Miért drága, ha magyar? (1. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Miért drága, ha magyar?
jm
  Válasz | 2005. december 14. 17:40 | Sorszám: 66
a #65-ös zöldséges rendszert nemsokára én is bevezetem.
jm
  Válasz | 2005. december 14. 17:38 | Sorszám: 65
Azóta gondolom finom kefírt eszel

ha pedig az a tejtermék egy helyi termelőtől jön, még a magyar gazdaságot is segíted. De egy család megélhetését mindenképpen.

egy barátom a zöldségeket-gyümölcsöket helyi termelőktől veszi közvetlenül. Negyedévente előre kifizeti az összeget, és hetente elmegy a zöldséges kosárért. Mindenki jól jár vele - így az ember nem csak jobb minőségű áruhoz jut ugyanolyan áron, de közben a független termelőket is támogatja.

onogur
  Válasz | 2005. december 14. 17:29 | Sorszám: 64
Valóban.
Én mondjuk durván három évvel ezelőtt kitiltottam a lakásomból a daNONe termékeket.
Elértem valamit ezzel?
jm
  Válasz | 2005. december 14. 17:25 | Sorszám: 63
A tények leírása nem hőbörgés.

A helyzet ismeretében pedig mindenki úgy cselekszik, ahogy lelkiismerete, és/vagy lehetőségei megengedik.

jm
  Válasz | 2005. december 14. 17:15 | Sorszám: 62
nem az a gond, hogy létezik nemzetközi kereskedelem, netalántán növekszik? hanem az, hogy mára teljesen értelmetlen szállítási műveletek léteznek - amelynek egyetlen céja csak az, hogy az adott vállalat miképpen tud olcsóbban termelni? így eshet meg, hogy a magyar uborkát lengyel konzervgyárban dolgozzák fel, onnan a francia boltokba kerül, az uborkásüveget pedig Németországban hasznosítják újra. Az uborka Európa körüli útjával az adott multin kívül az égvilágon senki semmit nem nyer - csak veszít, mert a 40 tonnás kamion 3000 kilométeren minket boldogít - már a pályája is a mi pénzükből épült meg....
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 17:03 | Sorszám: 61
Hőbörögni lehet, de teljesen felesleges.
Ha a Mekdonác 3 centtel olcsóbban tudja beszerezni a brazil marhahúst, akkor azt fogja árulni az Államokban.
Ugyanúgy, ahogy a daNONe is szlovák tejből készíti a szar kefírtrutymóit nekünk.
Ez ellen semmit sem tehetsz a hőbörgésen kívül.
jm
  Válasz | 2005. december 14. 16:56 | Sorszám: 60
A közúti szállítás rendkívüli olcsósága tette lehetővé, hogy a "kereskedelem" ilyen mértékben megnőjön (valójában ez sokszor nem is kereskedelem, hanem egy és ugyanazon multi különböző telephelyei közötti szállítás). Amúgy meg az egyszeri állampolgárnak miért jobb, hogy a dán tej az olaszoknál köt ki, az olasz meg a dánoknál?
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 16:25 | Sorszám: 59
Márneharaguggy, de ez demagógia.
1979-ben a koszosdigók még nem Dániában fejt tejből készítették a kapuccsínójukat.
Ma meg a Taljánföldön értékesített tejtermékek jó 80%-a Dániából származik.
Sz'al annak a tejnek valahogy oda kell jutnia Itáliába, a Barátság Tejvezetéket meg még nem tanálták föl.

Nem lehet a '70-es évek közúti forgalmát és nemzetközi kereskedelmét a maihoz viszonyítani.

jm
  Válasz | 2005. december 14. 16:16 | Sorszám: 58
Ezt a forgalmat jórészt maga az autópálya generálta.

Ha 1979-ben leültél volna a svájci hegyekbe a kamionforgalmat számolgatni, csalódottan kellett volna távoznod, mert egy darab nem járt arra.

Aztán megépítették az első közúti alagutat, és láss csodát, ma évente egy millió kamiont számlálhatsz arra.

jm
  Válasz | 2005. december 14. 15:54 | Sorszám: 57
Ki utat vet forgalmat arat. Valamennyi közlekedés nyilván szükséges - még közúti is. A kérdés: mennyi?

Nyugat-Európában a közúti forgalom már évek óta jobban növekszik, mint a GDP. Magyarul: az egyre erősebb forgalom nincs összefüggésben a gazdaság fejlődésével. A közlekedés egyre értelmetlenebb, önmagáért való cél lett. Sajnos a társadalmi és környezeti kára viszont óriási.

2003-ban augusztusában egész Nyugat-Európa hetekig ült az ózonszmogban, ha megnézed az akkori szennyezés-térképeket, a levegőszennyezés a fél kontinensre kiterjedt. Ilyenkor nincs olyan, hogy fogod magad, és elmész vidékre friss levegőt szívni. Sehol nincs jó levegő, nem csak a saját országodban, de a szomszédos országokban sem. A vidékeken éppolyan szennyezett a levegő, mint a városban, sőt, az ózon esetében még szennyezettebb*. Vagyis: az ilyen levegőszennyezés elől nincs menekvés. Ez olyan, mintha a garázsodban beindítanád a motort csukott ajtóval, csak éppen kontinensnyi léptékben. Az ilyen időjárásnál, amikor nincs légmozgás, csak az számít, hogy ki mennyi szennyezőanyagok ereget a levegőbe. Ami az egészségügyi hatásait illeti, egy ilyen nyáron nem tanácsos idősnek, szív, vagy légúti betegnek lenni, mert könnyen előfordulhat, hogy az utolsó lesz. Az ilyen rendkívül szennyezett időszakok megnövekedett halálozással járnak.

Az ilyen kontinensnyi légszennyezés ellen rövid távon nem nagyon lehet mit tenni. Nyugat-Európában az emberek túlnyomó részének nincs más választása, mint autóval közlekedni, mert tömegközlekedés nélküli alvóvidékeken laknak. Nem tilthatod meg nekik az autóhasználatot, hiszen akkor megbénítanád az országot. Sakk-matt. Ez a szennyzés nem küszöbölhető ki azzal, hogy leállítasz néhány napra pár nagy gyárat. Itt sok tízmillió kis szennyezőforrásról van szó, amelyeket befolyásolni nem nagyon lehet, bár ők okozzák az általános krízist.

Ami érdekes, az az, hogy a 2003-as szennyezés-térképen Kelet-Európát nem találod meg, pedig akkor egész Nyugat-Európa fuldoklott.

Kelet-Európában ugyanis az egy főre jutó szennyezőanyag-kibocsátás még egyelőre sokkal kisebb, mint a kontinens másik felén, többek között a kisebb szintű autóhasználat, és a lényegesen kisebb közúti forgalom miatt.

Mire jó az, ha csatlakozunk Európa szmogban fürdő feléhez? Egy medencében fekvő országtól a közúti forgalom ösztönzése különösen nagyon rossz ötletnek tűnik.

**********************************************************
*nagyon leegyszerűsítve az ózon a városokban keletkezik a kipufugógázok és a napfény hatására, a szél elviszi vidékre, de ott nem tud eltűnni, mert az ózont lebontó reakciókban azok az anyagok vesznek részt, mint az ózontermelő reakciókban. Így előfordul, hogy a városközpontban kisebb az ózonszennyezés mértéke, mint a város szélén, vagy az erdő, mező felett.

mpd
  Válasz | 2005. december 14. 13:34 | Sorszám: 56
Drága Testvérem, ELKERÜLŐ ÚTRÓL beszéltem.
(kőre mostan nem ülök, az aranyerem miatt)
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 13:16 | Sorszám: 55
Nem vagy kompetens.
Gyere el hozzám, leülünk egy kőre a szadai elágazásnál, és számold meg, hogy 60 perc alatt hány tonna halad át az M3 autópálya előttünk átfutó szakaszán.
Utána ráérünk osztani, szorozni, hogy mi történne, ha ugyanez a forgalom keresztülhaladna százezernyi magyar településein belül, iskolákat elvágva a lakótelepektől, stb.
mpd
  Válasz | 2005. december 14. 13:12 | Sorszám: 54
Én erről nem kívánnék vitát nyitni.

Mondod ezt egy vitafórumon
De nem is vagy igazságos:

""mpd sirámai engem az angliai géprombolás időszakára emlékeztetnek""

Ugyanis nem mindenféle út ellen beszélek, ld. előző benyögésemet az elkerülő utakról, hanem csak egyféle út ellen, ami semmit sem old meg, azt is drágán.

mpd
  Válasz | 2005. december 14. 13:10 | Sorszám: 53
Nos. Településenként egy elkerülő út talán olcsóbb lenne többszáz kilométer autópályánál. És biztosabban elterelné a - mindenféle!! - átmenő forgalmat a településről.
Nem?
jobb_egyenes
  Válasz | 2005. december 14. 13:02 | Sorszám: 52
Nagyon érdekesnek találtam a Gazdaságosak-e az autópályák c. értekezést, ahol a nyugat-európai tapasztalatokat is összegezte a szerző ( Lukács András, Levegő Munkacsoport vezetője)
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 13:00 | Sorszám: 51
Én erről nem kívánnék vitát nyitni.
Zsenge gyermekkoromból még emléxem arra, hogy mit is jelentett egy Budapest-Győr, Budapest-Siófok, Budapest-Miskolc útvonal legyűrése autópályák nélkül, millió településen áthaladva, amikor a forgalom még századrésze volt a mainak.
mpd sirámai engem az angliai géprombolás időszakára emlékeztetnek. Lehet sírni, lehet rinyálni, de, ugyebár, az idő vasfoga átszáll felettünk. Kompország vagyunk, nem lehet a tranzitforgalmat a horvátokra és szerbekre terhelni, kimaradva a globalizáció "áldásos" következményeiből.
jm
  Válasz | 2005. december 14. 12:45 | Sorszám: 50
Ha a kamionforgalom nő az autópályákon, az ország egész úthálózatán nő. Ugyanez a személygépkocsi-forgalomra is érvényes. Az autópályáról értelemszerűen egyszer csak le kell jönni...

Nyugat-Európában a településeken belüli kamionforgalom egyébként akkora gondot okoz, hogy külön EU-s projektek indultak az egyes települések tapasztalatainak összehasonlítására, és a legjobb megoldások elterjesztésére.

onogur
  Válasz | 2005. december 14. 12:26 | Sorszám: 49
Tesóka!
Adjuk össze az alant megnevezett települések lakóinak véleményét arra nézve, hogy most jobban érzik-e magukat imígyen, hogy a tranzitforgalom nagyobbik része elkerüli a településeiket, avagy sem.
Nem az számít, hogy nekem mi a kényelmesebb.
De gondolom véleményem ugyanaz, mint a kerepestarcsai polgárnak, mi ÖRÜLÜNK az autópályának.
mpd
  Válasz | 2005. december 14. 12:12 | Sorszám: 48
Szihalom bizonyosan kimaradt! Ott laktam egy rövid ideig.
mpd
  Válasz | 2005. december 14. 12:11 | Sorszám: 47
Te abból indulsz ki, hogy a dinnyéskocsi most biztosan autópályán megy.
Pedig ez egyáltalán nem biztos. Tavaly, kébzeld, voltam kocsival Butapesten. A régi 5-ösön mentem, és egymást érték a kocsik.
Másrészt, szép dolog, hogy egy óra alatt Miskolcon vagy, de ezzel egyrészt szándékos szabályszegést követsz el, másfelől meg terheled a környezetedet. Mért nem mégy Interszitin?
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 12:01 | Sorszám: 46
Tesóka, Te ott, a végeken, kicsit rosszul látod a helyzetet.
Én nem amellett érvelek, hogy a multináciknak építsünk autópályát. Egy frászt! De! Próbálj kikecmeregni a csőlátásodból.
Ha X évvel ezelőtt egy szatmári dinnyetermesztő fel akarta hozni a termékeit a budapesti piacra, akkor a pótos teherautójával végigkecmergett Tiszavasvári, Polgár, Tiszaújváros, Nyékládháza, Emőd, Vatta, Bükkábrány, Mezőnyarád, Mezőkövesd, Füzesabony, Kerecsend, Kápolna, Gyöngyös, Hort, Hatvan, Aszód, Gödöllő, Kerepes, Kistarcsa településein, plusz még Budapest kerületein, és még jónéhány települést ki is hagytam.
Szóval nézzük meg azt, hogy fenti településeknek hány lakosa van, amelyeket hátrányosan érintett a tranzitforgalom?
És túlképpen mi a baj azzal, hogy ha rálépek a gázra, akkor alig több mint egy óra múlva Miskolcon lehetek a lakásom ajtajától?
ZiliZ
  Válasz | 2005. december 14. 11:56 | Sorszám: 45
Minden épeszű ország igyekszik távoltartani a tranzitforgalmat. Mi meg utakat építünk neki.

---
ami nem is lenne baj...talán. de akkor kötelezően MEG KELLENE VETETNI az autópályamatricát minden kamionnal aki ide bejön. mert ugye most nem kell , vagy rosszul tudom?

mpd
  Válasz | 2005. december 14. 10:32 | Sorszám: 44
Nagyon igaz. Különben sokkal drágább lenne, mint a vasút.
De így, hogy előzékenyen sztrádákat építünk a tranzitforgalomnak, persze, hogy olcsó a közúti fuvar.
ZiliZ
  Válasz | 2005. december 14. 10:00 | Sorszám: 43
Harmadlagosan olcsó szállítás. A korábbi történelmi korokhoz képest rendkívül olcsó és gyors lett a szállítás és közlekedés,
---------------
a szállítás csak és kizárólag azért "olcsó" mert a valódi költségeket nem a szállító fizeti (légúti betegségektől, a balesetekig....utak építése-karbantartásától a gumihulladék elhelyezéséig, vagy a termelődött veszélyeshulladékok ártalmatlanítása stb.)
onogur
  Válasz | 2005. december 14. 09:17 | Sorszám: 42
Én nem hiszem, hogy Derce keze lehet a dologban.
Kizárt.

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola