Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » Hogyan szerezzük vissza a hatalmat :)

Ha vissza akarsz térni az előző témához, használd a böngésződ vissza (back) gombját!
   
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Hogyan szerezzük vissza a hatalmat :)
iszalag
  Válasz | 2005. február 10. 10:02 | Sorszám: 45
. Következtetések

Érzelmi alapúnak leginkább a MIÉP (illetve 1998-ban a Maczó Ágnes nevével fémjelzett Új Szövetség és az MDF hirdetése) volt mondható. Érzelmi alapú volt 2002-ben a Fidesz-MPP két forduló közötti megjelenése is. Mindezidáig a legmarkánsabban a MIÉP jelenítette meg képileg az általa képviselt értékeket. Elemzésem legfontosabb tanulsága az, hogy a nagy (gyűjtőpártnak is nevezett) pártok politikai hirdetéseikben 1998-ban egyáltalán nem éltek az érzelmekre ható kampány eszközeivel (2002-ben is csak a Fidesz-MPP-MDF szövetség.)

Az MSZP és az SZDSZ az elért eredmények felsorolásán keresztül jövőbeli ígéreteket tett. Az 1998-as kampányfilmjében az MSZP kifejezetten általánosít, ígérget, szinte "kiskorúnak" tekinti a választópolgárokat. E relatíve hosszas fejtegetés nem ragad meg az emberek fejében.

Úgy tűnik tehát, hogy míg a magyar lakosság a médiakutatók szerint a "szappanoperák bűvöletében" él, a politikai kampányokat előkészítő szakemberek kevéssé aknázzák ki az érzelmekre ható kampány taktikai lehetőségeit. A politikai hirdetések készítői közül a legtöbben az emberek eszére, józan megfontolására próbálnak hatni. Ennek egyik okát abban látom, hogy a tisztán racionális alapú kampányról (tévesen) úgy vélik, nem lehet vele nagyot hibázni. Az MSZP és az SZDSZ 1998-as kampányának sikertelensége is ezt látszik alátámasztani. Ugyanakkor a racionális alapú reklám a "komoly párt komoly elképzelésekkel" látszatát is igyekszik kommunikálni az embereknek, ám kérdéses, ez a taktika mennyiben hatékony a választás kimenetele szempontjábó1. E taktika egyébként tükrözi azt a paternalista szemléletet is, amely szerint "mi, politikusok majd megmondjuk a tudatlan népnek, melyik a helyes irány".

Amit kimondunk, még nem feltétlenül értik meg, amit megértettek, még nem jelenti azt, hogy felhasználtak - tanítják a public relations9 szakos hallgatóknak. Az információ átadásának számos módja van; az egyik az érzelmeinket, lelkünket megérintő, tudatosan tervezett kommunikáció. A következő választásokon győzelemre törő pártoknak szem előtt kell tartaniuk 1998 és 2002 tanulságait. Aki győzni akar, szükségszerű, hogy az emberek érzelmeit is megszólítsa, de a legfontosabb, hogy stratégiát kell felépítenie a hosszú távú tervek megvalósításához. A Fidesz-MPP stratégiai kommunikációt folytatott, amelynek egyes elemei változóban vannak a választások óta, ám az alapjai meghatározottak. A 2002-es választások második fordulójában a Fidesz elmozdult az érzelmekre ható kommunikáció alkalmazásának irányába, ami összességében sikert hozott. Az MSZP-nek és az SZDSZ-nek (sőt, az MDF-nek is) saját arculatot kell kialakítania, határozott üzeneteket, fogalomrendszert kell megfogalmaznia és egységes kommunikációt kell felépítenie, mindenkor figyelemmel kísérve a rivális pártok lépéseit. http://www.mediakutato.hu/cikk.php?i=93&o=15

Előzmény: 44

Időzóna: CET  

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola