Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Társalgó   » Olvasószoba

Ha vissza akarsz térni az előző témához, használd a böngésződ vissza (back) gombját!
   
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Olvasószoba
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 11. 10:32 | Sorszám: 634
Sajnos Hamvas Scientia Sacrá-ját és sok egyebet a netről jogvédelmi okok miatt az "evilági" örökös leszedette...

>>>
"Éberség és kábaság

Az Isa-upanisád fordulata, amikor a Mester azt mondja, hogy a tudás nem éberség. A tudás szanszkrit szóval vidnya. A vidnya nem vidja. A vidnya szó szerint halmozható anyagi tudást jelent. Ellentéte az avidnya, a nemtudás. A szöveg így szól: „A tudatlanok vak sötétségben bolyonganak, de még vakultabb sötétségben járnak azok, akik tudást tudásra halmoznak.”

Vidnya és avidnya, értelmi tudás és tudatlanság, az álmosság két változata, mind a kettő teljesen alkalmatlan arra, hogy az ember a valóságot megértse és lásson. "Tudás és tudatlanság, mindkettő elégtelen."

A tudatlanok vak sötétbe jutnak. Annál inkább, mert ott vannak. Ők a tanítványok, akik alszanak. Ők azok, akik azt hiszik, hogy az ő idejük még nem érkezett el. Ezeknek azonban még van reményük. Kaphatnak ütést, elkövethetnek botlást és szemük megnyílhat. De még sötétebb rabságban vannak azok, akik tudást tudásra halmoznak. Értelmi tudásról van szó. Az értelmi tudás a legveszedelmesebb alvás. Ami csak a tudás anyagi mennyiségét növeli, nem pedig a látás minőségét és világosságát emeli, az csak tudomány (vidnya). Ez pedig nem ébreszt. Éppen ezért lényegtelen; haszontalan és veszedelmes. A tudás az, amiben a lélek még sokkal véglegesebben elszunnyadhat, mint a tudatlanságban."

HAMVAS BÉLA Scientia sacra 1. rész Az őskori emberiség szellemi hagyománya, az éberség
<<<

Forrás: http://www.facebook.com/note.php?note_id=235624403132175&comments

Az index Hamvas Béla fórumán Kopancsi idéz tőle 2010.9.22-én:

>>>
Hamvas Béla a Scientia Sacraban az Ísa-upanisádból elindulva jut el anyagi síkon a vételenségig halmozható anyagi tudásig (vidnya). Röviden utal arra, hogy a tudás (vidnya) nem azonos a látással (vidya). Az upanisádot olvasva mondja Hamvas, hogy a nemtudás (avidnya) sötétségénél csak a tudás tudásra halmozót (vidnya) veszi körül nagyobb sötétség. Ez a legmélyebb alvás. Majd utal a fokozatokra. Mély alvás - Álom - Ébrenlét - Éberség (turijam, turiya-vidya).
A Naplókban pedig:
"Az Upanisádok azt mondja, csak az éber szellem lát. Ez az éber látás a vidya. Ugyanaz a szó, ami a latin videre vagy a görög idea és eidos. Tudás és látás és látvány, vagyis éber szellem. A kihalt szellem ezzel szemben avidya, a vakságban, a tudatlanságban és az alvásban szenved. A hit a kettő között áll, úgy, hogy aki hisz, az lát, de zavartan, és minél inkább hisz, annál világosabban, minél kevésbé, annál homályosabban."
>>>

Előzmény: 632

Időzóna: CET  

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola