A Medgyessy Péter és Orbán Viktor országértékelő beszédéről készített sajtófotók elemzése első pillantásra is többet mutat a szövegkörnyezetnél. A Századvég Médiaműhelyben készült képelemzés rámutat azokra a befolyásolási technikákra, amelyek következetes kibetűzése a magyar média-aszimmetria titkaihoz vezet.
A Magyar Hírlap felvételén Orbán Viktor a kép bal alsó sarkában, a legjelentéktelenebb helyen szerepel, sötét árnyéka a háttérben mosolygó átlagcsaládra rendkívül nyomasztó profilárnyékot vet. Ez a diabolikus, tömör árny a kép legfőbb tartalma, domináns sötét foltja szemcsapdaként vonzza a tekintetet, és ott is tartja, miután az összes többi alak vele ellentétben komplex fényhatásokból épül. A gonosz archetípusának ilyenfajta megjelenítése az emberiség legősibb félelmeire, a nemzedékeken átörökített gonosz álomképmotívumaira épül. Lenyűgöző ereje a lelki élethatalmak aktiválásával elemi pszichodinamikai folyamatokat indít el. Olyan mentális vágányokra terel, melyek távol esnek a racionális világ problémáitól, felébresztve a szemlélőben a menekülési ösztönt, a pánikreakciókat. A díszleten felhőtlenül nevető család és a beszéd közben gondterhelt szónok hangulati temperáltságának különbözősége miatt szükségszerűen a szónok tűnik fel negatív színben, ellentétesen, holott nyilván valamiféle harmónia szándékával került mindez a háttérbe. A Kulesov-effektus szinte minden képen tetten érhető, de a legdurvább manipulációt ez a sugalmazott félreértelmezés jeleníti meg. Az Orbán Viktorral kapcsolatos lejárató technika lényegi eleme, hogy az alpári kifejezésmód képi hírkörnyezetében jelenik meg, ahol az olvasó nincs felkészülve a kemény tudatalatti hatásokra, az érvelő tényközléshez hasonlóan fogadja a képi információt.
http://www.hetivalasz.hu/cikk.php?id=9185