Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Vallás - filozófia   » Hiteles Talmud-idézetek? (2. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Hiteles Talmud-idézetek?
Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 11:16 | Sorszám: 20
A feltett kérdésre megadná a következő idézet a választ?

Idézet:
http://www.or-zse.hu/kraus/naft133.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
2007.04.24.
Vallásos lányoknak tilos énekelni férfiak hallatára (még ha az egy nem-zsidó sofőr is)

Izrael, sok problémája mellett, a kuriózumok hazája is. Olyan "problémák" is felmerülnek néha, amiket Európában senki nem értene meg még zsidó körökben sem, pedig alapjuk (a problémák alapja) a Halachában gyökerezik.

Például, a Halacha szerint nem szabad férfiaknak női éneket hallani, mert annak izgató, stimuláló, hatása van. Mi történik azonban, ha egy csapatnyi fiatal lány, akik éppen megtérési folyamatban leledzenek, vagyis vallásossá válásuk keretében kapnak ortodox zsidó nevelést-átképzést. Nos, ha ezek a lányok, egy ortodox szervezet keretében, kirándulnak, tilos nekik az autóbuszban énekelni, a fenti ok miatt nehogy éneküket egy férfi hallja.

Nemrég megtörtént esetben a "Lév Áchim" szervezet keretében történt egy ilyen kirándulás és a szervezők megtiltották a lányoknak, hogy danoljanak, mert ezzel zavarba hozzák (hogy ne mondjuk "vétekbe sodorják") a sofőrt, akinek nem szabad női éneket hallani. Az egyik mádrichá javasolta, kérdezzenek meg egy rabbit, mi az eset, ha a sofőr nem-zsidó? Talán ebben az esetben a tilalom nem érvényes és szabad énekelni? A rabbi válasza nemleges volt: ki mondta nektek, hogy egy gójt szabad vétekbe sodorni?!

Ennek utána a szervezet vezetői utasították a lányokat: beszélni, előadásokat tartani, kérdés-felelet minden megy csak ének nem. Énekelni csak azután lehet, miután leszálltak a buszról, a szabad levegőn. Ahol senki sem hallja...



Hiteles Talmud-idézetek?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 11:05 | Sorszám: 19
A topic célja kizárólagosan az egyes Talmud-idézetek hitelességének a megállapítása és az azzal kapcsolatos esetleges összefüggések vizsgálata.


Vallás - Filozófia - Ezotéria fórum

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 10:50 | Sorszám: 18
http://www.zsido.com/konyvek/egyseg_20____1995__marcius/131/1841
MEGVÁLTÁS A VILÁGNAK
Bölcseink szerint aki a forrás megjelölésével, helyesen idéz valamit, az mintegy megváltást hoz a világra.


Vallás - Filozófia - Ezotéria fórum

Békáscity
  Válasz | 2008. december 04. 10:50 | Sorszám: 17
Mohamed egy 6 éves kislányt vett feleségül... Zsidóknál ez a virilista(férfiközpontú) szemlélet... Engem undorít.
Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 10:42 | Sorszám: 16
Egy újabb vallásos utalás a "három éven felüli" kislányokra, akiknek nem szabad idegenek előtt énekelniük, mivel "férfiaknak nem szabad női éneket hallani"...

Mi lehet ennek az oka?


Idézet:
http://www.or-zse.hu/kraus/naft108.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
2006.04.18.
HÁROM ÉVEN FELÜLI KISLÁNYOKNAK NEM SZABAD A "MÁ NISTÁNÁ"-T ÉNEKELNI "IDEGENEK ELŐTT"

Egy most megjelent szuper-ultra-ortodox brosúra, nem mindennapi betekintést enged a bné-bráki és jeruzsálemi szuper-ortodoxia világába, ott is a szigorúan bigott "litván" zsidók szokásaiba, halachikus normáiba. A brosúra, amelynek hosszú neve "Pészachi haggada, magyarázatokkal, mesterünktől, a diaszpóra nagy rabbijától, urunktól. Salo, Eljasivtól, feljegyezve tanítványai által", többök között azt az épületes utasítást tartalmazza, hogy három éven felüli(!) kislányoknak tilos a Széder estén" a Má Nistánát intonálni, illetve énekelni...

A gyengébbek kedvéért: A Má nistáná egy - négy kérdésből álló betét - ami felteszi a retorikus kérdést: Miben különbözik ez az éjszaka, a többi éjszakától - majd megválaszolja a kérdéseket, elmondván, hogy ezen az éjszakán nem eszünk kenyeret csak pászkát, és keserű gyökeret (tormát) stb. Ezt mindenütt éneklik a gyerekek, de az új utasítás szerint 3 éven felüli kislányok ne énekeljék, mivel férfiaknak nem szabad női éneket hallani...

Van azonban egy kiskapu is: otthon, családi körben, ahol csak a kislány fiútestvérei vannak jelen és nincsenek idegenek - ott az effajta "női ének" megengedett.


Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 08:54 | Sorszám: 15
Nem ismerné a rabbi a Talmudot?...

Az biztos, hogy elég terjedelmes irodalom, de megadott részek kikeresése nem vesz sok időt igénybe...

Vagy lehet, hogy nincsis neki?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 04. 08:21 | Sorszám: 14
Idézet:
Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Achter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Synhedrin VII, iv Fol. 55b (S. 684)

R. Joseph erwiderte: Komm und höre: Mit drei Jahren und einem Tage kann eine (weibliche Person) durch den Beischlaf angetraut (142) werden; wenn der Eheschwager (143) sie beschlafen hat, so hat er sie geeignet; ist sie Ehefrau, so ist man ihretwegen (144) strafbar; sie macht (als Menstruirende) den sie Begattenden unrein, sodaß er das unterste Polster (145) gleich dem oberen verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; hat einer der Bemakelten (146) sie beschlafen, so hat er sie für die Priesterschaft untauglich (147) gemacht; hat jemand an ihr eine der in der Tora genannten verbotenen Begattungen vollzogen, so wird er ihretwegen mit dem Tode bestraft, während sie straffrei (148) ist.

(142) Die Antrauung kann auch durch den Beischlaf erfolgen, wenn er in dieser Absicht vollzogen wird.

--Három éves és egy napos leány tud közösülés (együtthálás) által megházasítva lenni.

(142) A megházasítás közösülés (együtthálás) által tud megtörténni, ha ő (hímnemű személy) ezzel a szándékkal hajtja végre.--


A fenti Talmud-idézet más talmudi helyeken is történő előfordulásai (Szanhedrin 69a; Jabmuth (Jebamot) 57B/60b; Qiddusin (Kiddusin) 10a) itt megtekinthetőek eredeti fotókkal együtt és az ószövetségi legendákhoz való esetleges kapcsolatának felvetésével illetve magyarázatával:

Hiteles Talmud-idézetek?


Vajon az ószövetségi legendák vallási szokásai szerint a "három évesnél idősebb" kislányok gyertyagyújtása is a fenti Talmud-idézettel kapcsolatos?

Idézet:
http://www.or-zse.hu/fogalom/ft-g.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
GYERTYAGYÚJTÁS a péntek esti (és ünnepi) gyertyagyújtás a zsidó nők alapvető három micvájának egyike (a Chálá-vétel (l. o.) és a Nidda (a havi megmártózás a mikvében (l. o.) mellett. A GY. szimbolikus, a fény a zsidó ház és család békéjét szimbolizálja. Ezzel az aktussal melynek pontos ideje a mindenkori zsidó naptárban van feltüntetve a zsidó nő elfogadja magára nézve a Sábbát beálltát. Általában a zsidó világban elfogadott, hogy férjes asszonyoknak kötelező a Gy. A néhai lubavicsi rebbe újítása, hogy 3 éven felüli kislányok is gyújtanak gyertyát, és édesanyjukkal együtt mondják el az áldást.

http://regi.zsido.com/peszach/kommentar1.htm
Gyertyagyújtás: A zsidó nő három sajátos, nagy micvájának egyike. A zsidó naptár szerint megadott időpontban kell meggyújtani a gyertyát. Három éven felüli kislányok édesanyjuk segítségével gyújthatnak külön gyertyát.



Klaus Matefi
  Válasz | 2008. december 03. 22:40 | Sorszám: 13
Idézet:
http://www.zsido.hu/aktiv/rabbiv.php
Tegye föl bátran a zsidósággal kapcsolatos kérdéseit, problémáit, és Raj Tamás fõrabbi ezen a nyilvános oldalon keresztül megválaszolja azt.

- Tisztelt Rabbi!
A napokban találtam egy írást az interneten, ami nagyon felzaklatott.Íme:
"Talmudi törvényeik szerint a közösülés kis gyerekekkel megengedett dolog. A Talmudban Nidda, Fol 47b, Kethuboth 6a, Jabmuth 57a, Jabmuth 60a, Kidduschin 10a, 10b, Aboda zara 37a és más helyeken megtalálható, hogy nemcsak hogy megengedi a közösülést három év és egy naposnál idõsebb kislányokkal, de megengedi a közösülést ennél fiatalabb gyerekekkel is."
Foglalkozom a zsidó hittel mostanság, de a talmudot nem ismerem behatóan.Az interneten
sem találtam erre választ.Kérem írja meg az
igazságot.Mert ha ez igaz, lehet hogy szakítok a zsidó hitvilággal.

Elõre is köszönettel, Kertész Ákos.

Kedves Ákos! Kérem, ne dõljön be az efféle antiszemita hamisítványoknak. Az egészbõl annyi igaz, hogy az ókorban a tizenhárom éves lányok már férjhez mehettek, de általában 18 év felett köthettek a fiatalok házasságot. Szégyenteljes, hogy ilyen sületlenségeket és sértõ, normális embereket megtévesztõ „idézeteket” széltében-hosszában terjesztik. Üdvözlettel: R.T.


- Tiszteletem!
Én egy 25 éves budapesti férfi vagyok.Apám zsidó, anyám magyar.Nem kaptam vallásos neveltetést.De néhány éve megtértem a judaista hitre.Nem járok közösségbe.Nálam a vallás abban merül ki hogy betartom a törvényeket.De halottam egy igen sokkoló idézetet a talmudból.Miszerint a 3 éves gyerekkel történõ szexuális kapcsolat nem
bûn.
Az interneten azt olvastam, hogy a zsidók, ezt kifordított, és antiszemita fordításnak tartják.Örülnék ha kiigazítana ebben a kérdésben.

Tisztelettel K.Á.

Tisztelt K.Á.! Az Ön által említett idézet valóban egy közönséges antiszemita hamisítványból való, amelynek semmi köze az eredeti szöveghez. Ezt a hamisítványt egy német teológus, Augut Rohling követte el a 19. században, amiért a bíróság elítélte õt, és le kellett mondania a katedrájáról. Ebbõl a német hamisítványból egy Szentessy Luzsénszky Alfonz nevû szélsõséges antiszemita készített magyar változatot. Õt is elítélte a Horthy korszakban (!) a bíróság, mert kiderült, hogy az eredeti Talmudot még csak nem is ismeri, nem is látta! Sajnos, ezt egyesek mindmáig terjesztik, és megtévesztenek vele még jóakaratú embereket is. Most nemsokára kiadjuk magyarul „a valódi Talmud”-ot (ez lesz a címe), érdemes lesz azt elolvasni. Üdvözlettel: R.T.



Hiteles Talmud-idézetek?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 14:53 | Sorszám: 12
Nagy valószínűséggel ki lehet jelenteni, hogy se Ábrahám, se Mózes, se pedig Izsák nem létezett, hanem ezek Ezsdrásék által az ószövetségi legendákban életrehívott legendabeli személyek voltak.
Bővebben erről:
"Olyan rég volt, hogy sohasem volt"

Izsák és a majdnem még csecsemő gyereklány, Rebeka szexuális kapcsolata csak kitalált emberi fantázia szüleményei, tehát nem volt gyermekrontó az emberiség egyik ősapja, csak Ezsdrásék fantáziája szerint... Ennek ellenére a Talmud egyes írói előszeretettel propagálták az erre a kitalált történetre bazírozó végkövetkeztetéseiket, ami szerint egy három éves és egy napos leányt közösülés által feleséggé lehet tenni...

Ebből is látszik, hogy a vallási legendákkal óvatosan kell bánnia minden felelősséggel bíró személynek, hisz az ifjúság nevelése nem támaszkodhat esetlegesen ilyen perverz és természetellenes elképzelésekre...


Vallás - Filozófia - Ezotéria fórum

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 13:37 | Sorszám: 11
jav.:

Az isteni törvények a természet törvényei. Egy három éves és egy napos gyereklánnyal (aki nemrég még csecsemő volt) való közösülés, amit Rási szerint a bibliai legendák Ezsdrásék által életrehívott egyik ősatyja hajtott végre nem természetes és etikailag is elítélendő cselekmény.

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 13:02 | Sorszám: 10
"Rási, a nagy Talmud-magyarázó szerint Izsák három éves és egy napos korában tette magáévá Rebekát (Rivkát), amiből aztán az kell következzen, hogy "Isten" ezt helyesnek tartja...:"

Az isteni törvények a természet törvényei. Egy három éves és egy napos gyereklánnyal (aki nemrég még csecsemő volt) való közösülés, amit Rási szerint a bibliai legendák Ezsdrásék által életrehívott egyik ősatyja hajtott végre nem természeteses és etikailag is elítélendő cselekmémy.


Idézet:
Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Achter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Synhedrin VII, iv Fol. 55b (S. 684)

R. Joseph erwiderte: Komm und höre: Mit drei Jahren und einem Tage kann eine (weibliche Person) durch den Beischlaf angetraut (142) werden; wenn der Eheschwager (143) sie beschlafen hat, so hat er sie geeignet; ist sie Ehefrau, so ist man ihretwegen (144) strafbar; sie macht (als Menstruirende) den sie Begattenden unrein, sodaß er das unterste Polster (145) gleich dem oberen verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; hat einer der Bemakelten (146) sie beschlafen, so hat er sie für die Priesterschaft untauglich (147) gemacht; hat jemand an ihr eine der in der Tora genannten verbotenen Begattungen vollzogen, so wird er ihretwegen mit dem Tode bestraft, während sie straffrei (148) ist.

(142) Die Antrauung kann auch durch den Beischlaf erfolgen, wenn er in dieser Absicht vollzogen wird.

--Három éves és egy napos leány tud közösülés (együtthálás) által megházasítva lenni.

(142) A megházasítás közösülés (együtthálás) által tud megtörténni, ha ő (hímnemű személy) ezzel a szándékkal hajtja végre.--

[url=Kép

Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Achter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Synhedrin VIII, i Fol. 69a (S. 737)
R. Jirmeja aus Diphte sagte: Auch wir haben demgemäß gelernt: Mit drei Jahren und einem Tage kann eine (weibliche Person) durch den Beischlaf (18.) angetraut werden; wenn der Eheschwager sie beschlafen hat, so hat er sie geeignet; ist sie Ehefrau, so ist man ihretwegen strafbar; sie macht (als Menstruirende) den sie Begattenden unrein, sodaß er das unterste Polster gleich dem oberen verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; hat einer der Bemakelten sie beschlafen, so hat er sie für die Priesterschaft untauglich gemacht; hat jemand an ihr eine der in der Tora genannten verbotenen Begattungen vollzogen, so wird er ihretwegen mit dem Tode bestraft, während sie straffrei ist.

(18.) Erklärende Anmerkungen zu dieser Lehre befindet sich oben S 684 Anmm. 143-148.

[url=Kép 1
Kép 2

Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Vierter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Jabmuth (*Jebamot="Schwagerehe") VI,iii Fol. 57b (S.512)
Semuél sagte: Abba (172) pflichtet mir hinsichtlich eines Mädchens unter drei Jahren und einem Tage (173) bei; da bei dieser die Beiwohnung unwirksam ist, so ist bei ihr auch der Baldachin (174) unwirksam. Raba sagte: Auch wir haben demgemäß (175) gelernt: Mit drei Jahren und einem Tage wird sie durch Beiwohnung angetraut; wohnt der Schwager ihr bei, so eignet er sie sich an; man ist ihretwegen wegen Ehebruches schuldig; sie macht den ihr Beiwohnenden unrein (176), sodaß er das unterste Polster gleich dem oberen (177) verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; wohnt jemand der Bemakelten ihr bei, so macht er sie untauglich (178). Nur mit drei Jahren und einem Tage, wo sie durch die Beiwohnung untauglich wird, wird sie durch den Baldachin untauglich, unter drei Jahren und einem Tage, wo sie durch die Beiwohnung nicht untauglich wird, wird sie auch durch den Baldachin nicht untauglich.

(172) Eigentlicher Name R.s., der par excellence Rabh (Großer, Meister) genant wurde.
(173) Da bis zu diesem Alter nicht begattungsfähig ist.
(174) Der nur deshalb wirksam ist, weil dann die Beiwohnung erfolgen kann.
(175) Daß die Beiwohnung eines Mädchens unter diesem Alter eherechtlich unwirksam ist.
(176) Während der Menstruation.
(177) Wenn er auf mehreren Decken übereinander liegt und nur die obere berührt, so sind auch alle unteren unrein.
(178) Vgl. Anm. 171.

--Három éves és egy napos korában lesz közösülés (együtthálás) által megházasítva;--

Kép

Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Sechster Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Qiddusin (Kiddusin) I,i Fol. 10a (S. 532)
- Der Passus von der Verheiratung bezieht sich auf die anderen (285). Raba sagte: Auch wir haben es gelernt: Mit drei Jahren und einem Tage kann eine [weibliche Person] durch Beischlaf angetraut werden; wenn der Eheschwager sie beschlafen hat, so hat er sie geeignet; man ist ihretwegen wegen Ehebruches schuldig; sie macht (286) den sie Beschlafenden unrein, sodaß er das unterste Polster gleich dem oberen (287) verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; hat jemand an ihr eines der in der Tora genannten Inzestgesetze übertreten, so wird er ihretwegen hingerichtet, während sie (288) straffrei ist; hat einer der Bemakelten (289) sie beschlafen, so hat er sie für die Priesterschaft untauglich (290) gemacht. Hier wird also vom Beischlafe besonders und von der Verheiratung besonders gelehrt.-

(285) Arten der Antrauung: Geld u. Urkunde.
(286) Während ihre Menstruation.
(287) Wenn er auf mehreren Decken übereinander liegt, so ist auch das allerunterste unrein, odgleich er diese nicht berührt hat.
(288) Wegen ihrer Minderjährigkeit.
(289) In legitimer Hinsicht, ein Hurenkind, ein Sklave udgl.
(290) Ein Priester darf sie nicht heiraten.

--Raba* mondta: Mi is ezt tanultuk: Három éves és egy napos leány tud közösülés (együtthálás) által megházasítva lenni;--

Kép


Ugyanezek a részek természetesen megtalálhatóak a teljes és hiteles angol (Soncino-féle) Talmud fordításban is:

Idézet:
http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_49.html#chapter_vii
Babylonian Talmud: Tractate Sanhedrin
Sanhedrin 55b
Joseph said: Come and hear! A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition, and if her deceased husband's brother cohabits with her, she becomes his.

http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_69.html
Babylonian Talmud: Tractate Sanhedrin
Folio 69a
A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition, and if her deceased husband's brother cohabited with her, she becomes his.

http://www.come-and-hear.com/yebamoth/yebamoth_57.html
Babylonian Talmud: Tractate Yebamoth
Yebamoth 57b
Raba said, We also learned a similar Baraitha:8 A girl who is three years of age and one day may be betrothed by cohabitation;


Hogy kommentálják ezt az ószövetségi legendákban hívő internet források?

Idézet:
http://www.or-zse.hu/dvar/nok/zsido-rivka2005.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
RIVKA (REBEKKA) - A MÁSODIK ŐSANYA
(1Mózes 24., 25., 26., 27. fejezetek)
Izsák, a második ősatya, felesége Rivka, az arameus Betuél lánya, Lábán húga. Az első - és talán egyetlen - "siduch" a Tórában, amely házasságközvetítő által jött létre.

Amikor Eliezer erősködik, Betuél és Lábán ajánlják, kérdezzék meg a leányt, hajlandó-e elmenni ezzel az idegennel a messzi Kánaánba. Remélik, hogy a nagyon fiatal Rivka nemet mond, de meglepetésükre Rivka hajlandó, mégpedig azonnal.

Megérkeztükkor azonnal létrejön a házasság, minekutána az Írás közli velünk, hogy "Izsák megszerette Rivkát". Előbb a házasság, utána a szerelem.

Az Írás már tudatta velünk a kútnál történt találkozás során, hogy Rivka nagyon szép volt. Nincs hivatalos adat arról, hogy hány éves lehetett, de a Midrások szerint nagyon fiatal, szinte gyerek még. Ezzel szemben Izsákról tudjuk, hogy 40 éves volt, vagyis ez három évvel a feláldozási kísérlet (Ákédá) után történt.

Kivel konzultált Rivka a terhességével kapcsolatban? Egy Midrás szerint elment Sém és Éver legendás tanházába, ahol az isteni tanokat oktatták még a Tóraadás előtt (itt tanult később Jákob is). Mások szerint apósát, Ábrahámot kérdezte meg, aki próféta hírében állott. Férjét talán szégyellte vagy nem merte megkérdezni.
A szülés idején kiderült, hogy valóban ikrek: két fiú. Az első egy vörös, szőrös csecsemő, akit Ézsaunak neveztek el, majd utána született testvére, aki Ézsau sarkát fogta, mintha versenyt futna vele. Ő volt Jákob. Ekkor Izsák, a boldog apa, 60 éves volt, míg Rebekka legfeljebb huszonöt, esetleg harminc.


http://www.or-zse.hu/hit/hitelet41.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
Izsák 40 éves volt, amikor feleségül vette a nála sokkal fiatalabb Rebekát. Az arameus Bétuel lányát, Lábán húgát.
Izsák atyjának a Cádiknak (igaznak) nevelése szerint élt. Rebeka dicséretére legyen mondva, környezete és főleg fivére gonoszsága őt nem befolyásolta.

Húsz év eltelt, Rebekának nem született gyermeke. Talán mert fiatalon ment férjhez, de az is igaz, hogy Leán kívül ősanyáink meddőségét csak saját és férjeik buzgó imája nyomán szüntette meg az Örökkévaló.


Ezzel szemben egyes keresztény források és középkori festők már Rebekát három éves és egy napos korára felnőtt asszonyként propagálják...

Idézet:
http://www.krisztus.ro/tanulmanyok/elsoszulottsegi_jog/
Az elsőszülöttségi jog
Az Eufrátes folyó forrásvizeitől nem messze fekvő mezopotámiai Hárán városából, ahol Ábrahám idősebbik fivére, Nákhor lakott, az a hír jött, hogy Nákhor fiának, Béthuelnek egy Rebeka nevű leánya született, aki most érett asszonyi kort ért el. Ábrahám fia, Izsák ekkor közel negyven éves és még nőtlen volt.

http://enciklopedia.fazekas.hu/tarsmuv/biblia.htm

Eliezer és Rebeka (Accademia di Venezia) - Francesco Solimena

http://enciklopedia.fazekas.hu/tarsmuv/bibliafull_large/image029.jpg
Rebeka a kútnál (Pinacoteca de Brera) - Giovanni Battista Piazzetta


Hiteles Talmud-idézetek?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 10:56 | Sorszám: 9
jav.:

Rási, a nagy Talmud-magyarázó szerint Izsák három éves és egy napos korában tette magáévá Rebekát (Rivkát), amiből aztán az kell következzen, hogy "Isten" ezt helyesnek tartja...:

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 10:51 | Sorszám: 8
Rási, a nagy Talmud-magyarázó szerint Izsák három éves és egy napos korában tette magáévá Rebekát (Rivkát), amiből aztán az kell következzen, hogy "Isten" ezt helyesnek tarja...:

Idézet:
http://www.tachash.org/texis/vtx/chumash/+CwwBme8pKRXJwww/article.html
Bereishis (Book 1: Genesis)
Toldos
Chapter 25 - Rashi
(To Chumash Text)
Verse 20: Forty years old.4
For when Avraham returned from Mount Moriah he received the news that Rivkah was born. And Yitzchok was then thirty-seven years old, for it was at that time that Sarah died. And from Yitzchok's birth until the Akeidah5 when Sarah died, there were thirty-seven years; because she was ninety at Yitzchok's birth and one hundred and twenty-seven at her death. For it is said: "The lifetime of Sarah etc.," making Yitzchok thirty-seven years old, and at that time6 Rivkah was born. He waited for her until she was fit for marriage--- three years---whereupon he married her.
http://www.tachash.org/metsudah/b06n.html#fn6
TOLDOS - NOTES ON RASHI COMMENTARY
Chapter 25 - Text Notes
5 Avraham's binding of Yitzchok as a sacrifice.
6 I.e., when Yitzchok was 37.

A fenti angol nyelvű idézet ha valóban a középkor nagy Talmud-magyarázójától, Rasi rabbitól származik, akkor el kell fogadni a véleményem szerint:

Idézet:
http://www.or-zse.hu/dvar/kiemel/zsido-rasi2004.htm
Országos Rabbiképző Zsidó Egyetem
RASI (RABBI S'LÓMÓ BEN JICHÁKI,
vagy RABBI S'LÓMÓ BEN JICHÁK)
1040-1105
25 éves korában visszatért Troyes-ba, de gyakran felkereste Rajna menti tanítóit, ha valami nehezen megoldható, főleg talmudi kérdéssel került szembe. Troyes-ba való visszatérése után egész Franciaország legismertebb és leghíresebb zsidó tudósa, a T'nákh és a Talmud legnagyobb szaktekintélye lett.

Rasi, a T'nákh-magyarázó. Rasi magyarázatot fűzött a T'nákh szinte teljes szövegéhez.

Rasi magyarázatainak túlnyomó többsége, szinte 3/4 -e rabbinikus forrásokon alapul. A kisebb rész, amire azt mondhatjuk, hogy eredetét tekintve kizárólag tőle származik, főleg filológiai fejtegetés és ilyen magyarázat.

Rasi szövegmagyarázatainak, értelmezéseinek másik jellegzetessége az a mód, ahogy formába öntötte kommentárjait. Számos esetben nem szó szerint idézte a megfelelő Midrás(szöveget, vagy megjegyzéseivel, saját gondolataival bővítette, vagy tömörítette, rövidítette a Midrás szövegrészét. Célja minden esetben az volt, hogy könnyebbé tegye a megértést, pl az eredeti Midrás(szöveg egyszerűbb nyelvezettel adaptálásával. Rasi általában nem jegyzi meg, nem utal forrására. Azt is tudjuk, Leopold Zunz kutatásai nyomán, hogy Rasi másik fontos forrásai a Targumok voltak. A Tórához írott kommentárjában Rasi leginkább Onkelosz targumára támaszkodott. Számos helyen Onkelosz más szövegváltozatát használta, nem azt, amely az ismert kiadásokban található.

Talmud magyarázataiban is főleg hálákhikus szempontok vezették.

http://www.zstsz.hu/node/37
A zsidóság szótára
Rási - Rabbi Slomo Jiccháki (1040-1105), a középkor legnagyobb Biblia- és Talmud-kommentátora.


jbatky
  Válasz | 2008. november 17. 10:36 | Sorszám: 7
Kíváncsian várom a választ
Klaus Matefi
  Válasz | 2008. november 17. 10:25 | Sorszám: 6
Felmerült az index fórumon, hogy miért éppen a három év és egy nap a korhatár egyes talmudi idézetek szerint egy gyereklánnyal való közösülés esetén, akit ezáltal meg lehet házasítani?

Ez a kitétel minden jóérzésű és normális etikai sugallatnak ellene szól, hisz egy három éves és egy napos kislány, aki nemrég még csecsemőnek számított, semmilyen szempontból nem lehet alkalmas arra, amit egyes talmudi magyarázatok tartalmaznak. Ezt manapság már a civilizált világban egy elítélendő dologként kell megbélyegezni, amit szerintem minden időben el kellett utasítson az etikailag emelkedett elme...

Itt felmerülhet a kérdés, hogy mivel a Talmud a Tóra magyarázata, lehet-e köze ennek az ószövetségi legendákban olvasható Mózesnek tulajdonított öt könyvhöz? Található-e a Mózes öt könyvében olyan utalás, aminek az alapján a korábbi időkben ezt helyesnek találhatta egyes talmudi magyarázat?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. június 22. 10:15 | Sorszám: 5
Az első megvizsgált idegen forrásból (tehát nem direkt a Talmudból) származó Talmud-idézet:

Idézet:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=90&na_step=30&t=9167336&na_order=
Hiteles Talmud-idézetek?

újvári 2008.06.07 18:59:57 © (104)

(http://www.youtube.com/watch?v=nSzfip-dpq8&feature=related)
"Egy hároméves és egynapos lánnyal lehet közösülni házasságon belül." (Sanhedrin 55b és 69a-69b és Jebamoth 57b, 58a, 60b)


Dr. Raj Tamás főrabbi által ajánlott ( http://www.zsido.hu/aktiv/rabbiv.php ) hiteles és teljes fordítások ("Teljes angol (Soncino-féle) és német Lazarus Goldschmidt által készített Talmud-fordítások is léteznek, amelyekben ellenőrizhetné a hamisan idézett passzusokat.") szerint a fenti idézet így hangzik:

Idézet:
Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Achter Band
Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996
Synhedrin VII, iv Fol. 55b (S. 684)

R. Joseph erwiderte: Komm und höre: Mit drei Jahren und einem Tage kann eine [weibliche Person] durch den Beischlaf angetraut (142) werden; wenn der Eheschwager (143) sie beschlafen hat, so hat er sie geeignet; ist sie Ehefrau, so ist man ihretwegen (144) strafbar; sie macht [als Menstruirende] den sie Begattenden unrein, sodaß er das unterste Polster (145) gleich dem oberen verunreinigt; ist sie mit einem Priester verheiratet, so darf sie Hebe essen; hat einer der Bemakelten (146) sie beschlafen, so hat er sie für die Priesterschaft untauglich (147) gemacht; hat jemand an ihr eine der in der Tora genannten verbotenen Begattungen vollzogen, so wird er ihretwegen mit dem Tode bestraft, während sie straffrei (148) ist.

(142) Die Antrauung kann auch durch den Beischlaf erfolgen, wenn er in dieser Absicht vollzogen wird.

--Három éves és egy napos leány tud közösülés (együtthálás) által megházasítva lenni.

(142) A megházasítás közösülés (együtthálás) által tud megtörténni, ha ő (hímnemű személy) ezzel a szándékkal hajtja végre.--

http://www.come-and-hear.com/tcontents.html
THE SONCINO PRESS
LONDON http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_49.html#chapter_vii
Babylonian Talmud: Tractate Sanhedrin
Sanhedrin 55b
Joseph said: Come and hear! A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition, and if her deceased husband's brother cohabits with her, she becomes his. The penalty of adultery may be incurred through her; [if a niddah] she defiles him who has connection with her, so that he in turn defiles that upon which he lies, as a garment which has lain upon [a person afflicted with gonorrhoea].5 If she married a priest, she may eat of terumah;6 If any unfit person7 has a connection with her, he disqualifies her from the priesthood8 — If any of the forbidden degrees had intercourse with her, they are executed on her account,9 but she is exempt.10

5. A man who had sexual connection with a niddah, defiles that upon which he lies even if he does not actually touch it. But the degree of uncleanliness it thereby acquires is not the same as that of bedding upon which a niddah herself, or a person afflicted with gonorrhoea, lies. For in the latter case, the defilement is so great that the bedding in turn renders any person or utensil with which it comes into contact unclean; whilst in the former, it can only defile foodstuffs and liquids. This is the same degree of uncleanliness possessed by a garment which has lain upon, or been borne by a zab (i.e., one afflicted with issue).
6. As the law of an Israelite's (adult) daughter who married a priest. But if she was less than three years old, although the Kiddushin accepted on her behalf by her father is valid, yet since she is sexually immature, the marriage cannot be consummated, and hence she is not thereby enabled to eat of terumah. On terumah, the priest's portion of an Israelite's produce, v. Glos.
7. E.g., a heathen, hallal, nathin, or bastard.
8. I.e., if a priest's daughter, or if the daughter of a Levite or Israelite married to a priest, she may not eat of terumah.
9. If they are of those forbidden on pain of death, v. supra 53a.


Tehát megállapíthatjuk, hogy a bizonytalan forrásból idézett mondat értelme, jelentése nem azonos a Dr. Raj Tamás által ajánlott teljes és hiteles Talmudokban leírtakkal, mivel a hamis idézet szerint a házasságon belül lehet csak közösülni egy hároméves és egynapos lánnyal, ami feltételezi az előzőleg már megkötött házasság tényét. Az eredeti Talmud szerint viszont a három éves és egy napos lánnyal való közösülés útján lehet elérni a lány esetleges megházasítását egy felnõtt férfinek.

A többi Talmud-idézet ugyanezzel a mondattal kapcsolatosan a fórumomon található eredeti fotókkal a már korábban említett topicban.

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. június 21. 11:14 | Sorszám: 4
A fórumomon is elérhető:

Hiteles Talmud-idézetek?

Klaus Matefi
  Válasz | 2008. június 20. 15:34 | Sorszám: 3
A topic célja az lenne, hogy eldöntse az idegen forrásból (tehát nem direkt egy teljes és elismert Talmudból) származó idézetek hitelességét, vagy hiteltelenségét.

Az ember akaratlanul is napmintnap az internetben feltehetően hamis Talmud-idézetekkel konfrontálódhat.
Véleményem szerint ezeket a hamis Talmud-idézeteket csak úgy lehet a helyükre tenni, ha tételesen az ember egy elismert és teljes Talmudból melléjük teszi a szövegkörnyezetből nem kiragadott teljes odaillő részt a mellékletekkel együtt.

Ehhez Dr. Raj Tamás főrabbi ad mefelelö tippet, hogy melyek azok a Talmudok, melyek ilyen szempontból szóba jöhetnek:

Idézet:
http://www.zsido.hu/aktiv/rabbiv.php
Tegye föl bátran a zsidósággal kapcsolatos kérdéseit, problémáit, és Raj Tamás főrabbi ezen a nyilvános oldalon keresztül megválaszolja azt.

- Tisztelt fõrabbi!
A kérdések között többször felmerül az a bizonyos német talmud hamisítvány. Erre Ön általában két könyvet is javasol, mint cáfolat. Sajnos azonban be kell látnia, hogy ezek sem feltétlenül képesek ezt a rágalmat megcáfolni, hiszen ezek is csak kivonatok a Talmudból, nem annak szó szerinti magyar változatai. Ezért szeretnék hozzájutni egy eredeti Talmudhoz, mert ez egyértelmû cáfolat lenne. Van erre lehetõség anélkül, hogy felvenném a zsidó vallást? (melyre úgyszintén aligha van lehetõség)
Válaszát elõre is várom, tisztelettel:
Harsányi László

Kedves László! Az általam ajánlott könyvek nem cáfolatai az Ön által említett rágalmazó kiadványnak, nem is azért készültek. Viszont pontos fordítások. Ha eredeti szövegében szeretné olvasni a Talmudot, ahhoz természetesen nem kell zsidóvá lennie, ahogy számos Talmud-szakértõ keresztény tudós (pl. Strack vagy Billerbeck) sem változtatott a hitén, de meg kellene tanulnia jól héberül és valamelyest arámi nyelven is, mert a Babilóniai Talmud egy jelentõs része arámiul íródott. Teljes angol (Soncino-féle) és német (Lazarus Goldschmidt által készített Talmud-fordítások is léteznek, amelyekben ellenõrizhetné a hamisan idézett passzusokat. Üdvözlettel: R.T. (Raj Tamás főrabbi)


onogur
  Válasz | 2008. június 20. 14:28 | Sorszám: 2
Én ugyan nem értek a Talmudhoz, de ha jól veszem ki akkor minden 9 éven aluli személlyel elkövetett közösülés megengedett, nemre való tekintet nélkül.
Tehát tök mindegy, hogy kislányt vagy kisfiút vágsz partiba.
Klaus Matefi
  Válasz | 2008. június 20. 13:41 | Sorszám: 1
Két korábbi bejegyzés:

Idézet:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=90&na_step=30&t=9167336&na_order=
Hiteles Talmud-idézetek?

újvári 2008.06.07 18:59:57 © (104)
Megdöbbentő Talmud-idézeteket találtam az interneten:
http://www.youtube.com/watch?v=nSzfip-dpq8&feature=related
Pl. az első:

"Amikor egy felnőtt férfi közösül egy leánygyermekkel, az semmiség, mert visszatér a kislány érintetlensége, mert az háromévesnél fiatalabb." (Kethuboth 11b)

Ez most erkölcsi megállapítás, vagy orvosi?? Lehet, hogy egy tágabb kontextusban máshogy néz ki. Mert pl. a Bibliában is van egy idézet, miszerint "nincs Isten" és a tágabb kontextusban így van: "Ezt mondta a balgatag az ő szívében: Nincs Isten. Megromlottak és útálatos hamisságot cselekedtek, nincs a ki jót cselekedjék." (Zsoltárok 53:2)

A második:

"Egy hároméves és egynapos lánnyal lehet közösülni házasságon belül." (Sanhedrin 55b és 69a-69b és Jebamoth 57b, 58a, 60b)

Vagy:

"Bálám [Jézus] feltámadt holtából és forró ondóban főzetéssel bűnhődik. Mindazokat, akik utánozzák a zsidó bölcsek szavait és bűnt követnek el Izrael ellen [pl. keresztények] , forró ürülékben főzik." (57a Gittin)

Van itt valaki aki ért a Tamudhoz? Mi akar ez lenni? Valami antiszemita propaganda, vagy tényleg ilyesmiket is ír a Talmud ????


Paleokrites 2008.06.07 20:55:16 © (109) http://www.zsido.hu/aktiv/rabbiv.php

" - Tisztelt Főrabbi!
Egyszerü zsidóbarát keresztényként szeretnék feltenni néhány kérdést. Elsösorban azért mert a munkahelyemen gyakran kerülök szóváltásba antiszemita emberekel akik súlyos vádakal illetik a zsidóságot. Szeretnék tisztán látni ezekben a kérdésekben, hogy méltón válaszolhassak nekik!
1, igaz-e hogy a Talmud felvezetésében ott szerepel, hogy a gojokkal szemben minden eszköz megengedett?
2, Igaz-e hogy a Luzsénszky Alfonz Talmud forditása hamisitvány? Magyarul olvasható hiteles Talmud forditás?
3, Ha a Luzsénszky forditás hamis, akkor ezeknek a szövegeknek mi a hiteles jelentése:
Ha egy nemzsidó a törvénykönyveket (Tóra) tanulmányozza, méltó a halálra, mert a törvény Mózesnek és utódainak adatott.
- Valamint előbbvalók az emberek az állatoknál, úgy a zsidók a föld többi népeinél.
- A világ népei azonban nem neveztetnek embereknek, hanem állatoknak. (Baba mezia 114b.)
4,Igaz-e, hogy a Talmudban Jézust gyalázó irások is vannak.
5, Igazak-e ezek az állitások? (Én kérek elnézést, ha nem igy van)
Yebamoth 63a. Azt állítja, hogy Ádám a paradicsomban állatokkal közösült.
Sanhedrin 55b. Egy zsidó elvehet egy három éves kislányt feleségül (pontosan 3 éves és egy napost)
Sanhedrin 55b. Egy zsidó nemi kapcsolatot tarthat fönn egy gyermekkel, ha a gyermek kilenc évnél fiatalabb.
Kethuboth 11b. ?Ha egy felnõtt ember egy kislánnyal közösül, az nem büntetendõ.?
6, Igaz-e, hogy a Talmud népirtásra szólit fel? "Tob shebe goyyim harog?, (azaz a gójok legjobbjait is meg kell ölnötök.)
7,Igaz-e hogy a hiteles Talmud csak a zsidó élet megmentését szentesíti?
8, És végül egy személyes kérdés, amennyiben zsinagógában járok, keresztényként mi a teendöm? Nekem is kipát kell viselnem, vagy kalapot? Alkérdés: Kipát csak zsidók viselhetnek?

Előre köszönöm megtisztelö válaszait!
Remélem nem tartja provokálónak a kérdéseimet! Csak a tudásszomj kérdezteti ezt velem.
Tisztelettel: B. Ervin.

Kedves Ervin! Mindenekelőtt le kell szögeznem, hogy az Ön által ?ismertetett? Talmud közönséges antiszemita hamisítvány, amely csak a készítőjének lelki világára lehet jellemző. Ez még a 19. században készült, és hajdan a magyar bíróság is többször megrótta azt. Kiderült, hogy a ?szerző? nem is látta az eredeti művet, forrása egy német nyelvű hamisítvány, August Rohling ?műve? volt. Sajnálatos, hogy egyesek még ma is terjesztik, és senki nem tiltja meg, hogy így megtévesszék az embereket. Ha a hiteles fordítás érdekli, szerezze be a nemrég újra megjelent ?A valódi Talmud? című könyvet, Molnár Ernő összeállításában. Az Ön által idézett és így sajnálatos módon közzétett számos rágalom közül csak egyet szeretnék cáfolni (nem érdemes rá ugyanis szót fordítani). A ?tov sebagojim harog? (így a helyes átírás) valójában ennyit jelent: ?A legjobb a rómaiak között (is azt mondja ölj! Az ókor végi Izrael lakói ugyanis nem a római írókkal, filozófusokkal, hanem a megszálló katonákkal és a cirkuszok nézőivel találkoztak. A Talmud idején a gojim kifejezés nem a nem zsidókat, hanem a rómaiakat jelentette. (A Bibliában ez a szó még csak általában népeket jelent, s azért lett a rómaiak neve, mertz a megszállók külö9nféle népekből jöttek oda.) Egyéb kérdéseire röviden: a Talmud nem szentesít semmit, mert az nem szent könyv, hanem az ókor végi zsidó főiskolákon elhangzott viták gyűjteménye, ezért benne számos egymásnak ellentmondó vélemény is elhangzik. A mi szent könyvünk a héber Biblia, vagyis a keresztények Ószövetsége, és ennek első és legfontosabb része Mózes 5 könyve, amelyet mi Tórának nevezünk. Ezért külön nagy marhaság, amit Ön idézett, hogy a Tórával ? úgymond ? csak zsidó foglalkozhat. Kipát (sapkát) is akárki felvehet, az ugyanis nem vallási, és főként nem szent tárgy, csak népszokás, de ahogy én leveszem a kalapomat, ha belépek egy keresztény templomba, úgy elvárható, ha egy idegen zsinagógába vagy zsidó temetőbe lép, hogy fedett fővel jelenjék meg. Üdvözlettel: R.T."

Csak annyit még, hogy emberséges és egyenes lett volna először az illetékes zsidó tudósokhoz, írásszakértőkhőz fordulni, mielőtt elsütötted volna morbit poénjaidat!


Klaus Matefi
  Válasz | 2008. június 20. 13:36 | Sorszám: 0
Az index fórumon található ugyanilyen című topic adta az ötletet a téma indításához:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=90&na_step=30&t=9167336&na_order=
Hiteles Talmud-idézetek?

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola