Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » Európa Parlamenti választások (2. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Európa Parlamenti választások
Mercurius
  Válasz | 2004. január 30. 09:18 | Sorszám: 20
Itt az alábbi sajtútájékoztatóról az MNO cikk:

Sikeresen lobbiztak az EP néppárti képviselői kisebbségi ügyekben
2004. január 30. 6:56


Magyar Nemzet
Sikeresen lobbiztak az Európai Parlament (EP) magyar néppárti megfigyelői, a júniusi választások után felálló új bizottsági struktúrában ugyanis nagy szerepet kap a kisebbségek védelme. Így az EP külügyi bizottságában az Európai Unión kívüli kisebbségekkel, a bel- és igazságügyi bizottságban az unión belüli kisebbségekkel kapcsolatos ügyek vethetők fel, a kulturális bizottság feladata pedig a nyelvi és etnikai kulturális sokszínűség megerősítése lesz.

Ez azt is jelenti, hogy a kisebbségi kérdések szerepeltetése a három grémiumnak nemcsak lehetőség lesz, hanem a bizottságoknak kötelessége figyelemmel kísérni a kisebbségek védelmét.

Szájer József (Fidesz), a magyar néppárti megfigyelők vezetője – aki lapunknak nyilatkozva áttörésnek nevezte a fejleményeket – elmondta, hogy az uniós alkotmánytervezettel ellentétben a mostani javaslat kollektív értelemben rendelkezik a kisebbségek védelméről. Hozzátette: a kisebbségi kérdéseket immáron joggal és alappal vethetik fel az Európai Parlamentben. – Ez azért is fontos, mert a Fidesznek négy olyan képviselőjelöltje is van az európai parlamenti listán, akik kisebbségi ügyekkel foglalkoznak: Schöpflin György tudományos alapon, Járóka Lívia a roma kisebbség képviseletében, Gál Kinga, a Határon Túli Magyarok Hivatalának egykori elnökhelyettese és jómagam, aki szintén régóta foglalkozom a kisebbségi ügyekkel – tette hozzá a képviselő.

Mercurius
  Válasz | 2004. január 30. 04:51 | Sorszám: 19

Press Conference on the role of minorities in the new structure of
Parliamentary Committees
from left to right: József Szájer, President of the Delegation of Hungarian Observers in the EPP-ED Group, and Michl Ebner (EPP-ED, Italy)

Brussels, 29 January 2004

iszalag
  Válasz | 2004. január 30. 01:00 | Sorszám: 18
Pokorni Zoltán: A kormányt a kormánypártok buktatják meg
2004-01-28 20:00


Ha a Fidesz kétszer annyi mandátumot is szerez az európai uniós választásokon, mint az MSZP, nem lesz olyan politikai környezet a sajtóviszonyok miatt, amelyik ezt totális győzelemként értelmezné - mondta Pokorni Zoltán, a Fidesz alelnöke simontornyai fóruma előtt tartott sajtótájékoztatóján szerdán.

Pokorni Zoltán nem tartja elképzelhetőnek, hogy az európai parlamenti választások kapcsán előrehozott parlamenti választásokat tartsanak.
"Kormányt nem az ellenzék buktat, minisztert (...), miniszterelnököt is meg tud buktatni, de kormányt kormánypártok buktatnak" - mondta Pokorni Zoltán, simontornyai fóruma előtt tartott sajtótájékoztatóján, újságírói kérdésre válaszolva. Megítélése szerint, ha valami meg is osztja a szocialista frakciót, az nem az európai parlamenti választás.
"Szerintem Gyurcsány Ferenc pártkarrierje nagyobb viharokat ver (...), mint az európai választások kimenetele" - fűzte hozzá.
A politikus úgy vélte: ha nyáron az egyik politikai erő totális győzelmet aratna, azaz 16 képviselőt küldene, a másik meg nyolcat, az nem jelentene "politikai földindulást", a törzsszavazók táborát ugyanis nem tudja elvenni.
"Mind a két nagy pártnak kitartó törzsszavazó tábora van, az MSZP 94 óta nem esett 20 százalék alá soha, a Fidesz pedig 97 óta" - fűzte hozzá. Pokorni Zoltán az okok között a magyar sajtóviszonyokat is megjelölte.
"Lehet, hogy ha mi szerzünk nyolcat és az MSZP 16-ot, akkor az totális és földindulásszerű győzelem (...), de ha mi szerzünk kétszer annyi mandátumot (...), nem lesz olyan hangulat, nem lesz olyan politikai környezet a sajtóviszonyok miatt, amelyik ezt így értelmezi" - mondta.
A Fidesz alelnöke ugyanakkor elismerte, hogy a magyar társadalom belpolitikai tétet lát az európai választásokban.
"Hogy ez mennyire így van, ezt mutatják a pártlistát állítók is, (...) olyanokat tesznek a pártlista élére (...), aki nem is akar odamenni, csak a választás érdekében vesz részt ebben, mert nyilván belpolitikai súlyt lát benne" - mutatott rá. Mint hangsúlyozta, a Fidesz az egyetlen, amely a jelöltállításban nem ebből a logikából indult ki.
"Ettől még tudomásul vesszük, hogy mind a politikai partnereink, mind az emberek szemében alapvetően belpolitikai súlya, tétje van ennek a választásnak (...): a kormányzati ciklus félidejének az értékelésekor módot kapnak arra a választópolgárok, hogy elmondják a véleményüket, hogy elégedettek vagy elégedetlenek" - fogalmazott a Fidesz alelnöke.

MTI - fidesz.hu http://www.fidesz.hu/index.php?CikkID=19501

iszalag
  Válasz | 2004. január 29. 20:23 | Sorszám: 17

Európa kiadó

Magyar küldöttek az uniós parlamentben

A csatlakozó országok képviselőivel 732-re nő az Európai Parlament létszáma. A testület harmincadrészét honfitársaink alkotják majd, miután júniusban megválasztjuk a 24 magyar uniós képviselőt. A körvonalazódó pártlistákon nem is egy áljelöltet találunk. http://www.hetivalasz.hu/cikk.php?id=8990

Mercurius
  Válasz | 2004. január 29. 06:22 | Sorszám: 16
2004. január 28. szerda 20:32

Elmarasztaló parlamenti jelentés Magyarország agrárszektoráról

Egyedül Magyarországról fogalmaz meg erősen elmarasztaló véleményt az a jelentés, amelyet az Európai Parlament mezőgazdasági bizottságában az EU-hoz csatlakozó országok agrárszektorának felkészüléséről fogadtak el - közölte az MTI-vel szerdán Kelemen András (MDF), az Országgyűlés EP-megfigyelői csoportjának tagja.

A jelentést Karl Erik Olsson, a liberálisok parlament csoportjához tartozó svéd képviselő készítette, a bizottság pedig a módosító indítványokkal együtt hétfőn vitatta meg és fogadta el.

A dokumentum bevezetőjében szereplő általános értékelés szerint a május 1-jén csatlakozó tíz ország közül egyedül Magyarországgal vannak komoly problémák a mezőgazdaságnak az uniós tagságra való felkészülésében. Ugyanakkor hét országnál a jelentéstevő nem talált említésre méltó gondokat.

Míg a legtöbb csatlakozó esetében az értékelés üdvözli a felkészülés érdekében tett lépéseket, a Magyarországról szóló rövid részben ilyen megállapítás nem szerepel. Ezzel szemben a jelentéstevő "mélységes aggodalmának" ad hangot, és három problematikus területet emel ki.

Véleménye szerint fennáll annak a veszélye, hogy Magyarország nem fogja tudni fogadni a közösségi forrásokból érkező támogatásokat, mert még mindig nem épültek ki az ehhez szükséges ellenőrzési és kifizetési mechanizmusok.

Kifogásolja továbbá, hogy nem működik megfelelően az élelmiszerbiztonsági és állategészségügyi ellenőrzési rendszer, késlekedik az állat- és növényegészségügyi határállomások kiépítése.

Kitér végül arra is, hogy elmaradás tapasztalható a vidékfejlesztési programok végrehajtásában, amelyben még mindig nem elég világos a felelősségmegosztás és a koordináció rendszere.

Kelemen András egyetértett azzal az észrevétellel, amely szerint a jelentésben említett mindhárom probléma gyakorlatilag szó szerint ugyanaz, amelyeket az Európai Bizottság tett szóvá tavaly november 5-én nyilvánosságra hozott megfigyelési jelentésében.

Magyar részről már akkor felhívták a figyelmet arra, hogy ezek közül legalábbis a vidékfejlesztésre vonatkozó bírálatok érvényüket vesztették, mert időközben megtörténtek a szükséges intézkedések, illetve megkezdődött azok meghozatala.

Arra a kérdésre válaszolva, hogy ennek alapján mennyire tekinthetők frissnek az Olsson-jelentés alapjául szolgáló információk, a képviselő megállapította: a bírálatok jelentős része most is megalapozottnak nevezhető. Történtek ugyan előrelépések, de a dokumentum az Európai Bizottság jelentésére épít. Ezért az illetékes hazai szerveknek időben tájékoztatniuk kellett volna az EP-t a fejleményekről.

A svéd képviselő december 16-án zárta le jelentésének tervezetét.

Mercurius
  Válasz | 2004. január 28. 03:53 | Sorszám: 15
Orbán: Monstre néppárti frakcióülés lesz Budapesten
2004. január 27. 20:42


MTI
Az európai parlamenti választások után, július elején Budapesten lesz az Európai Néppárt (EPP) új összetételű frakciójának alakuló ülése - közölte kedden este Berlinben Orbán Viktor, a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség elnöke egy sajtóbeszélgetésen.

A Fidesz-MPSZ - mondta másfelől - nyitott a magyarországi rendszerváltás utáni miniszterelnökök és Medgyessy Péter kormányfő európai uniós kérdésekről folytatandó megbeszélésére.

Az EPP-frakció alakuló ülése Orbán Viktor szerint "monstre rendezvény lesz, mert jelen lesznek az újonnan megválasztott képviselők és a mandátumukat átadó, a választásokon nem induló képviselők is".

Orbán Viktor magas szintű küldöttség élén tárgyalt kedden Berlinben az ellenzéki Német Kereszténydemokrata Unió (CDU) vezető politikusaival, köztük meghívójával, Angela Merkellel, a CDU elnökével, s részt vett a nácizmus áldozatainak emléknapján tartott parlamenti emlékülésen.

Találkozott Helmut Kohl volt CDU-elnökkel, egykori kancellárral, "Európa legoptimistább emberével" is, aki az Európai Uniót óriási sikernek, Magyarországot pedig az egyik legígéretesebb új tagállamnak tartja. A Merkellel folytatott megbeszélésen elsősorban a gazdasági kérdések domináltak, s Orbán Viktor úgy vélte, hogy a két ország közötti különbségek ellenére is számos, Magyarországon alkalmazható elgondolás található a CDU elképzelései között, például az adócsökkentés és a munkahelyteremtés tárgykörében.

Megemlítette, hogy az európai jövőről is folytatott eszmecserét az elnök asszonnyal, s a többsebességes Európáról folyó latolgatásokkal kapcsolatban leszögezte: a Fidesz az egységes Európa híve, s idő előttinek tartja annak latolgatását, hogy miként bontsák szét ezt az Európát. Magyarország május elsejével már amúgy is egy tagolt Európai Uniónak lesz a része - utalt az euróövezetre és a schengeni határokra.

Orbán Viktor úgy ítélte meg, hogy a Fidesz-MPSZ és a CDU álláspontja Irak kapcsán egymást átfedő: fegyveres beavatkozáshoz NATO-kereteken kívül ENSZ-felhatalmazásra van szükség, az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kívánatos együttműködés pedig NATO nélkül, vagy egy meggyengült NATO-val elképzelhetetlen.

Mercurius
  Válasz | 2003. október 02. 13:09 | Sorszám: 14
Értem, tehát ez tök lényegtelen, hogy Megyő nem mer az EP szeme elé kerülni.

OFF
Itt válaszolok, egy másik topic beli megjegyzésre. Több ezer kilométerre a családomtól, napi 1O-12 órát dolgozom. A politikát fontosnak tartom, de értelmetlen vitákra nem pazarolom az időm. Ezért hagytam ott az Indexet is. Itt nagyon sok jó topic van, ahol értelmes emberekkel lehet eszmét cserélni. Van néhány, ami azonban Index szintü. Megpróbáltam nagyon konkrét kritikát megfogalmazni. Csak nyafogás volt a válasz. A hasonló topicokat a jövőben is kerülni fogom.
ON

Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2003. október 02. 12:55 | Sorszám: 13
Most azon gondolkodom milyen fontos hírről akarod épp elterelni a figyelmet!?

Ne rosszalkodj!

Mercurius
  Válasz | 2003. október 02. 12:36 | Sorszám: 12
Surján: Medgyessy üres teremben beszél az ET-ben
A frakcióvezető ’’szégyelli magát’’ a kormányfő helyett
2003. október 2. 11:22


MNO
Azt gondolom, hogy fordítva ülünk a lovon. Nem az a kérdés, hogy én miért nem vagyok ott, hanem az a kérdés, hogy Medgyessy Péter miniszterelnök úr miért van ott. A magyar diplomáciai szolgálat mindent elkövetett, hogy ezt megakadályozza – jelentette ki az Info Rádiónak Surján László, aki a Fidesz frakcióvezető-helyettesként vesz részt az Európa Tanács (ET) munkájában.

Mint a rádió erről korábban beszámolt, Eörsi Mátyás élő adásban, telefonon felháborítónak nevezte, hogy a Fidesz képviselői közül senki sem maradt Strasbourgban, hogy meghallgassa Medgyessy Péter beszédét. A kormányfő a Népszabadság információi szerint csütörtökön azt készült bejelenteni az ET-ben, hogy Magyarország budapesti székhelyű európai kisebbségi központot hoz létre, s ehhez kéri a nemzetközi testület támogatását. A miniszterelnök beszédének időpontjában – értesült az Info Rádió – Surján László sem tartózkodik Strasbourgban.

’’Közismert, hogy csütörtökön az Európa Tanács parlamenti közgyűlése gyakorlatilag üres teremben zajlik, 30-40 képviselő szokott ilyenkor már csak jelen lenni, és általában egy folyamatos harc folyik azért, hogy megpróbálják a képviselőket ott tartani. Ez egy olyan diplomáciai szarvashiba, amelyet egész egyszerűen nem lehet megmagyarázni’’ – vélte Surján, súlyos diplomáciai szarvashibának nevezve a történteket. A Fidesz frakcióvezető-helyettese kijelentette: a Magyar Köztársaság miniszterelnöke elbújt az Európa Tanács közgyűlésének tagjai elől, mert fél a kérdésektől, amelyeket kaphat.

’’Ezért szégyellem magam’’ – mondta Surján.

Hozzátette: ezen a héten sikerült elérni, hogy a testület költségvetési bizottsága szavazta meg azt a javaslatot, amelyet az ő előterjesztésére az Európai Néppárt ’’vitt be’’, s amely 10 százalékkal megemeli a 10 új tagállamnak a jövő évben kifizethető pénzeket.

’’Azt gondolom, ez valamivel jelentősebb dolog, mint hogy vattaemberként tapsoljunk egy akármilyen magyar politikusnak’’ – húzta alá Surján László.

vadnyul
  Válasz | 2003. október 02. 08:40 | Sorszám: 11
Építő stílus. Aki nem ért egyet velem az hazaáruló. Mert én gyártom a spanyolviaszt. Nem kellene végre kinőni az ilyen stílust?

----------
A kormány rendkívül sikeres működése miatt, néhányan előrehozott választásokat szeretnének az EU választásokkal egyszerre. Jó ötletnek tartanám.
Elképzelhetetlen, hogy a Jobbik is induljon az EU-s választásokon?

k.o.
  Válasz | 2003. október 01. 23:50 | Sorszám: 10
"Persze az MVSZ azóta magára talált és egyre profibban használja ki az EU kinálta lehetőségeket."

Így van,egyetértek.Most voltam egy vezető MVSZ-es előadásán.Elmondta,hogyan próbálkoznak az EU-nál,majd hozzátette,hogy mindebben a Fidesz egyáltalán nem segíti őket,és OVi amúgy is egy rohadt hazaáruló.Ebbe a gondolatmenetébe úgy belelovallta magát,hogy az amúgy igen radikális többségű közönség is belepirult...

Antlfinger Edvárd
  Válasz | 2003. október 01. 15:33 | Sorszám: 9
Most azon gondolkodom milyen fontos hírről akarod épp elterelni a figyelmet!?

Talán erről:
Bolgár György és az ő mércéje
2003. október 1. 13:39
MN, Keresztes Lajos
Megyesi publicisztikájában állítja: ezzel a minősíthetetlen stílusú és színvonalú irománnyal Bolgár György nemcsak saját fejére hoz szégyent, de az egész baloldali médiára. A sorokból kicsendül a félelem: az újságíró botlása miatt az egész baloldali zsurnalizmus szorgosan ápolt nimbusza dőlhet össze.

Egyébként miféle választási időpont a "2004. június 10. és 13. között"? Véleményem szerint ez az időpont nincs kitűzve, legfeljebb tervbe van véve. Amúgy a Mádl dóga, és még van idő, nem?

-

Gazso, sajnos most ezt a hosszút nincs időm elolvasni, de esetleg nem lehetne összefoglalni, hogyan kapcsolódik a témánkhoz?

Mercurius
  Válasz | 2003. október 01. 14:34 | Sorszám: 8
Nem akarásnak nyögés a vége.

Persze az MVSZ azóta magára talált és egyre profibban használja ki az EU kinálta lehetőségeket.

iudex
  Válasz | 2003. október 01. 13:08 | Sorszám: 7
Az biza nem a kérelmezőkön múlott...
k.o.
  Válasz | 2003. október 01. 12:58 | Sorszám: 6
Igazuk van-de ez már egy végtelenül megkésett akció.
gazso
  Válasz | 2003. október 01. 07:56 | Sorszám: 5
A Magyar Köztársaság Alkotmánybírósága

Budapest

Tárgy: jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló soron kívüli eljárás iránti kérelem


Tisztelt Alkotmánybíróság !

Alulírott, Magyar Földvédő Mozgalom (székhely: 5000 Szolnok, József A. út 25. V.34.) és Magyarok Világszövetsége (székhely: 1068 Budapest, Benczúr u. 15.), mint bejegyzett, jogi személyiségű magyar társadalmi szervezetek (továbbiakban együtt: kérelmezők) közösen az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (Abtv.) 1. § (b) pontja, a 21. § (2) bekezdése és a 37. § alapján az alábbi
kérelmet

terjesztjük elő

Kérjük, hogy a T. Alkotmánybíróság soron kívüli eljárásban állapítsa meg a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2002. évi LXI. törvény 10. §-ának második és harmadik mondatában és a 11. § (3) bekezdésben foglalt rendelkezések alkotmányellenességét és a fenti rendelkezéseket semmisítse meg.

Kérelmünk indokolásául az alábbiakat adjuk elő:

I. Az Országgyűlés által elfogadott és 2002. december 23-án hatályba lépett 2002. évi LXI. törvény (továbbiakban: Alkmodtv.) a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvényt módosította.
Az Alkmodtv. 10.§-a az Alkotmányt egy új, a 79. §-al egészítette ki, amelynek normaszövege a következő:
"79. § Ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő, a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról. E népszavazás időpontja: 2003. április 12. A népszavazásra bocsátandó kérdés: "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?"

Az Alkmodtv. 10. §-hoz fűzött miniszteri indokolás az alábbiak szerint fogalmaz:

"A törvény szerint ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról. Tekintettel a népszavazás speciális voltára, valamint arra, hogy kiemelkedő nemzeti érdek fűződik a népszavazás belátható időn belül történő sikeres lebonyolításához, a törvény szerint erre 2003. április 12-én kerül sor. Az eldöntendő kérdés pedig a következő: "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?"

Az Alkmodtv. 11. § (1) bekezdése szerint az Alkmodtv. - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetése napján lép hatályba.
A (2) bekezdés szerint az Alkmodtv. 5. §-ának (2) bekezdése, 6. §-a, 7. §-a, valamint az Alkotmánynak e törvény 9. §-ával megállapított 71. §-ának (1) bekezdése a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba.
A (3) bekezdés szerint az Alkotmánynak az Alkmodtv. 10. §-ával megállapított 79. §-a, továbbá e törvény 10. §-a a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján hatályát veszti.

Az Alkmodtv. 11. §-hoz fűzött miniszteri indokolás az alábbiak szerint fogalmaz:

"A törvény rendelkezései főszabályként a kihirdetés napján lépnek hatályba, a közösségi jog és a belső jog viszonyáról rendelkező, az MNB elnökének jogalkotási hatáskört biztosító, az Országgyűlés szerepéről rendelkező és a választójogról rendelkező egyes szakaszok azonban csak a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján lépnek hatályba.
A csatlakozásról szóló népszavazásra vonatkozó rendelkezések a csatlakozás napján okafogyottá válnak, ezért előre rögzíthető, hogy ezek a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján hatályukat vesztik."

Kérelmezők álláspontja szerint az Alkmodtv. 10. §-ának második és harmadik mondatában és a 11. § (3) bekezdésben foglalt rendelkezés több tekintetben alkotmányellenes és ezért a fenti rendelkezések megsemmisítése mindenképpen indokolt.

II.
Az Alkmodtv. 10.§-a három mondatból áll.

Az Alkmodtv. 10.§-a első mondata így szól:

"Ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő, a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról."

Az idézett szöveg kötelező jelleggel ír elő egy végrehajtandó cselekvést azoknak az államhatalmi szervezeteknek, (Országgyűlésnek, Kormánynak, minisztériumoknak, az OVB-nek stb) amelyeknek törvények által meghatározott feladataik vannak olyan esetben, amikor "ügydöntő országos népszavazást" kell tartani!

Mivel a népszavazás elrendelését az Alkotmány írja elő, attól sem betűjében, sem szellemében az Alkotmánynál gyengébb erejű jogra hivatkozva eltérni nem lehet!

Az Alkmodtv. 79. §-ának első mondata tehát egyértelműen meghatározza, hogy nem általánosságban kell a csatlakozás tárgykörében az ügydöntő népszavazást megtartani, hanem konkrétan arról kell szólnia a népszavazásnak, hogy a magyar kormány által aláírandó "csatlakozási szerződés szerint" akar-e az ország lakossága az Európai Unióhoz csatlakozni, vagy "a csatlakozási szerződés szerint" nem akar csatlakozni!

Az Alkmodtv. 79. §-ának második mondata szerint:

"E népszavazás időpontja: 2003. április 12."

Az Alkmodtv. 79. § második mondatának első betűje az "E", mint határozott névelő annyiban tér el az "A" határozott névelőtől, hogy az "E" használatával nem általánosságban határozza meg az ügydöntő népszavazás konkrét időpontját, hanem egyben jelzi azt is, hogy az előző mondatban meghatározott és elrendelt népszavazáshoz határozza meg a kötelező időpontot!

Másként megfogalmazva az első két mondat tartalma az, hogy :

2003. április 12-én ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő, a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról!

Az Alkmodtv. 79. §-ának harmadik mondata szerint:

"A népszavazásra bocsátandó kérdés: "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?""

Ebben a mondatban az Alkmodtv. szó és betű szerint meghatároz egy ügydöntő népszavazáson "népszavazásra bocsátandó kérdés"-t. Ez a meghatározás nem csak a népszavazáson résztvevők számára ír elő kötelezettséget, hanem ugyan azoknak az államhatalmi szervezeteknek, (Országgyűlésnek, Kormánynak, minisztériumoknak, az OVB-nek stb) amelyeknek az Alkmodtv. első mondatában is meghatározott már egy olyan feladatot, amitől nem térhetnek el, nevezetesen "ügydöntő országos népszavazást kell tartani a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról".

Ez a harmadik mondat általánosságban fogalmazza meg a csatlakozással kapcsolatos kérdést, vagyis azt, hogy elvileg, általában, vagy csak úgy nagyvonalakban egyetért-e a választópolgár azzal, hogy Magyarország az EU tagja legyen, vagy sem!

Ha valakinek az "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?" kérdésre kell válaszolnia, akkor másra kell válaszolnia, mintha azt kérdeznék tőle, hogy "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság a csatlakozási szerződés szerinti feltételekkel az Európai Unió tagjává váljon?"

A két kérdésfeltétel között ég és föld különbség van. Profán példával illuszrálva: másként válaszol az ember, ha megkérdik, hogy meg akar-e házasodni és másként válaszolunk arra, hogy el akarjuk-e venni az előttünk álló kiválaszottat, megismerve az ő tulajdonságait, ismerve a házasság intézményét és végül, de nem utolsósorban a hozomány mértékét.

A fentiekből kitűnik, hogy az Alkmodtv. 10. §-ának harmadik mondata által megfogalmazott népszavazási kérdés alkalmatlan a célzott joghatás kiváltására, mert a választópolgárokat nem a ténylegese, fennálló feltételekkel történő csatlakozásról nyilatkoztatja meg, hanem csupán egy elvi, konkrét tényállási elemekhez nem kötődő kérdést intéz hozzájuk arról, hogy kívánják-e hazánk EU csatlakozását.

Kérelmezők álláspontja és az Alkmodtv. 10. §-hoz fűzött miniszteri indokolás által hivatkozott nemzeti érdekek szerint egyáltalán nem mindegy, hogy milyen rövid és hosszú távú feltételekkel és egyáltalán mikor kerül sor a csatlakozásra vagy arra egyáltalán sor kerül-e. A népszavazáson éppen erről kell szóljon a döntés, ezt írja elő teljes egyértelműséggel az Alkmodtv. 10. §-ának első mondata. Éppen ezért elfogadhatatlan az Alkmodtv. 10. harmadik mondata szerinti népszavazási kérdés feltétele, amely nem a konkrét és részletesen megismert feltételekkel történő csatlakozás kérdését teszi fel megválaszolásra, hanem egy önmagában értelmezhetetlen és ezért megválaszolhatatlan kérdést.

Kérelmezők ebben a körben megjegyzik, hogy a 2003. március 8-án a Máltai Köztársaságban megtartott nem ügydöntő népszavazáson is egy olyan kérdés került a szavazólapokra, amely a kérelmezők megítélése szerint már csaknem elégséges szinten konkretizálja a megválaszolandó kérdést. A feltett kérdés ("Do you agree that Malta become a member of the European Union in the enlargement that will take place on 1st May 2004?") pontos fordítása:

"Egyetért-e azzal, hogy Málta az Európai Unió tagjává váljon a bővítés során, amelyre 2004. május 1-ejei hatállyal kerül sor ?

A választópolgároknak döntési jogot biztosít az Alkmodtv. 10-a §. Az első mondat jogot biztosít a számára, hogy döntsön "a csatlakozási szerződés szerinti" csatlakozásról, tehát jogában áll a kormány csatlakozási tárgyalásainak "eredményét" véleményezni azáltal, hogy azt elfogadja vagy elutasítja. Ez a joga alkotmányos jogává vált, ezért annak gyakorlásában nem korlátozható!

Amennyiben 2003. április 12-én népszavazást tartanának arról a kérdésről, hogy "Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?", akkor ez a kérdésfeltevés nem biztosítja és nem elégíti ki a választópolgárok azon alkotmányos jogát, hogy a csatlakozási szerződés szerint minősítsék a csatlakozás feltételeit és aszerint döntsék el, hogy az általuk ismert feltételek mellett kívánják vagy nem kívánják az ország EU tagságát.

III.
Kérelmezők álláspontja szerint az Alkmodtv. 10. §-ának 3. mondata szerinti kérdés azon túl, hogy tételesen sérti az Alkmodtv. 10. §-ának első mondatát, egyúttal nem felel meg a népszavazási kérdésekkel szemben az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (továbbiakban Nsztv.) által támasztott követelményeknek sem.

Az Nsztv. Preambuluma egyrészt rögzíti, hogy alkotmányos alapelv, hogy a hatalom birtokosa a nép. Hatalmát az Alkotmány keretei között, elsősorban választott képviselői útján gyakorolja. A demokratikus hatalomgyakorlás része, hogy az ország sorsát érintő legfontosabb ügyek eldöntésében, illetőleg a képviseleti döntések befolyásolásában vagy megváltoztatásában a nép közvetlenül, szavazás útján is részt vehessen.
A preambulumban megfogalmazott alapelveket a 8. § (1) bekezdése ruházza fel megfelelő joghatással, amikor kimondja, hogy az eredményes ügydöntő népszavazással hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése szerint a népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. A (2) bek. szerint a konkrét kérdést a kezdeményezésben megfogalmazott formában kell népszavazásra bocsátani.

A fentiekben részletesen kifejtett okok alapján kérelmezők szerint egyértelműen megállapítható, hogy Alkmodtv. 10. §-ának 3. mondata szerinti népszavazási kérdés ellentétben áll a fenti előírással, mindez pedig egyúttal végső soron a választópolgárok tényleges akaratképzéséhez fűződő, lényegét tekintve a népszuverenitás érvényesülését garantáló alkotmányos rendelkezéseket is sérti.

Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.
Az Alkotmány 2. § (2) bekezdése szerint a Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja.

A kérelmezők által kifogásolt kérdésfeltevés tehát a jogállamiság és függetlenség alappilléréjét jelentő, a népszavazás útján közvetlenül gyakorolható népszuverenitást sérti, emiatt pedig megállapítható a kirívó alkotmányellenesség.

IV.
Az Alkmodtv. 10. § második mondata viszont kifejezetten ellentétes az Nsztv. 16. § (1) bekezdéssel, amely szerint a népszavazást az azt elrendelő országgyűlési határozat közzétételét - jogorvoslat esetén az annak elbírálását - követő 90 napon belüli időpontra kell kitűzni.

Az Alkmodtv. kihirdetésére 2002. december 23-án került sor, tehát ettől számított 90 napon belüli időpontra lett volna lehetséges a népszavazás időpontját kitűzni, ez a határidő 2003. március 23-án lejár, a kitűzött időpont ezen határidő utánra esik.

V.
Az Alkmodtv. népszavazás időpontját tartalmazó 10. §-ának második mondata, illetve az Alkmodtv. hatálybalépésről rendelkező 11. § (1) bekezdése ezen túlmenően ellentétes a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (Jtv.) 12. § (3) bekezdésének előírásával, amely szerint a jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy kellő idő maradjon a jogszabály alkalmazására való felkészülésre.
Ezt a követelményt fogalmazza meg a 64/2002. (XII. 3.) AB határozat is, amikor kimondja, hogy:
"Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam. Az Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogbiztonság szorosan a jogállamiság alkotmányos követelményéhez kapcsolódik, a jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság követelménye az Alkotmánybíróság értelmezésében a jogalkotó kötelezettségévé teszi azt, hogy a jogszabályok világosak, egyértelműek és működésüket tekintve kiszámíthatóak, előreláthatóak legyenek a jogszabályok címzettjei számára. [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65-66.; 11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 81-82.; 28/1993. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1993, 220, 225.]"

Jelen esetben kérelmezők álláspontja szerint a jogszabály alkalmazására való megfelelő felkészülés, úgy lenne megvalósítható, ha a választópolgárok hiteles, korrekt, alapos, megalapozott és felelős döntéshez szükséges mennyiségű és minőségű tájékoztatást kapnak a csatlakozás feltételrendszeréről, hatásairól, az Európai Unió működéséről.

Kérelmezők álláspontja szerint a kormányzat és az erre a célra létrehozott Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány végzett tájékoztatási tevékenység nem felel meg a fenti tájékoztatási követelményeknek. Nem készültek el azok a hatástanulmányok sem, amelyek hitelesen és pontosan modelleznék, azt, hogy ennek az óriási horderejű döntésnek milyen következményei lesznek az országra, illetve a társadalom egyes csoportjaira.

A politikai elit még a legapróbb esélyét sem biztosítja annak, hogy az őket eltartó és az államot működtető magyar választópolgárok a saját életük és a nemzet számára életbevágó sorsdöntéshez megkapják a hiteles és tárgyszerű tájékoztatást, mindez pedig a demokrácia lényegét üresíti ki. Ilyen előzmények után általános jogi értelemben legitim eredménnyel járó, érvényes népszavazásról nem is lehetne beszélni.

Ebben a körben sérülnek az állampolgárok Alkotmány 61. § (1) bekezdésében foglalt, közérdekű adatokat megismeréséhez fűződő alkotmányos jogai is.

Másrészről nyilvánvaló, hogy a csatlakozási feltételek, következmények és az Európai Unió működésének a felelős döntéshez megfelelő szintű, széles körű társadalmi megismertetése igen jelentős időt igényel, sokkal többet, mint ahogy azt a támadott jogszabályhely előírja. Lényeges körülmény, hogy mivel az Európai Unió alapszerződései és a csatlakozási szerződés tervezete a kilépés lehetőségét jelenleg nem tartalmazzák, ezért a népszavazási döntés visszafordíthatatlan sorsdöntést jelent a nemzet számára. Ismert tény ugyanakkor az is, hogy az európai Unió joganyaga közel 100.000 oldalra rúg, amelynek jelentős részének még nincs is hiteles magyar fordítása.

Az Alkmodtv. 10. §-a azáltal, hogy jogot biztosít minden magyar választópolgárnak az EU csatlakozás csatlakozási szerződés szerinti, ügydöntő népszavazás keretén belüli véleményezésére és annak elfogadására vagy elutasítására, ezzel a joggal együtt a kellő ismeret megszerzésére vonatkozó jogot is kapott. E jogával a szavazó önmaga egyedül nem tud élni, ezért e joggal való élés lehetőségét a hatalomnak azzal kell biztosítani, hogy megfelelő időben, megfelelő mennyiségben és megfelelő minőségben, szabadon és korlátozás nélkül, közérthető formában biztosítsa a szükséges ismeretanyagot!

Kérelmezők álláspontja szerint az Alkmodtv. 10. § első mondata szerint az államnak teljes részletességgel biztosítani kellene a teljes európai joganyag magyar nyelvű szövegváltozatát és a csatlakozási szerződés közérthető magyar nyelvű anyagát minimum olyan részletességű jogszabály magyarázatokkal, mint ahogy azt általában teszi például a személyi jövedelemadó, vagy az ÁFA törvény módosításai kapcsán. E nélkül a választópolgár nem tudja, hogy miről kell döntenie, vagyis nem kerül tényleges döntési helyzetbe, népszuverenitásból fakadó jogai csorbulnak.

Egy hónappal a kifogásolt népszavazási időpont előtt a csatlakozási megállapodás közel 5000 oldalas szövegének nem hivatalos magyar nyelvű fordítása jelenleg csak a világhálón tekinthető meg, ott is csak néhány napja, a választópolgárok döntő többsége számára azonban még nem jutott el semmilyen tárgyszerű tájékoztatás, pedig kérelmezők álláspontja szerint minimálisan megkívánható követelmény az aláírt csatlakozási szerződés választópolgárok részére történő teljes terjedelemben való eljuttatása. Kérelmezők jelzik, hogy a többi tagjelölt állam közül számosan (pl. Észtország, Lettország) a népszavazást jelentősen később, 2003. II. félévében tartják meg, amikorra ez a tájékoztatási folyamat valóban reálisan megtörténhet.

Kérelmezők álláspontja szerint a kitűzött népszavazási kérdés és időpont a fentiek miatt egyúttal megsérti az Alkotmány 5. §-ában az állam részére előírt kötelezettséget, amely a nép szabadságának és hatalmának, az ország függetlenségének és területi épségének, valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határainak megvédésére kell irányuljon.

Közismert tény és ezt az Alkotmány legutóbbi, éppen az Alkmodtv. útján eszközölt módosítása is igazolja, hogy az Európai Unióhoz történő esetleges csatlakozás a népszuverenitás és ezáltal az ország függetlenségének részbeni feladásával jár. A magyar állam egy ilyen folyamatban alkotmányosan nem lehet szorgalmazója egy ilyen döntésnek, az állam alkotmányos kötelezettsége a népszuverenitás és ezáltal az ország függetlenségének védelme.

VI.
Elfogadhatatlan és alkotmányellenes továbbá, hogy a népszavazás időpontja megelőzi a csatlakozási megállapodás aláírását, ez a helyzet tökéletesen ellentétben áll az Alkmodtv. 10. § első mondatában meghatározott normatív rendelkezéssel. ("Ügydöntő országos népszavazást kell tartani a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő, a csatlakozási szerződés szerinti csatlakozásáról.")

A csatlakozási megállapodás végső jóváhagyása tárgyában az egyébként vétójoggal rendelkező Európai Parlament is csak 2003. április 9-én határoz, a csatlakozási megállapodás aláírására pedig 2003. április 16-án kerül sor.

A fentiek alapján 2003. április 12-én jogi értelemben még nem beszélhetünk csatlakozási szerződésről, hiszen az még érvényesen létre sem jött, tehát a csatlakozási megállapodás aláírása előtti időpontban megtartott népszavazás mindenképpen alkotmánysértő, nem felelhet meg Alkmodtv. 10. § első mondatában meghatározott követelménynek. A népszavazás megtartása 2003. április 12-én idő előttinek minősül, tehát a célzott joghatás kiváltására ezen okból is alkalmatlan.

VII.
Kérelmezők jelzik egyúttal jogi aggályukat azzal kapcsolatban, hogy ellentmondás mutatkozik az Alkotmány rendelkezései között a népszavazás elrendelésének jogáról, kérik a T. Alkotmánybíróságot, hogy ezt a kérdést is vizsgálja meg és szükséghez képet hozzon e tárgyban döntést.

Az Alkotmány 28/C. § (1) bekezdés szerint országos népszavazást döntéshozatal vagy véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
A (2) bek. szerint országos népszavazást kell tartani legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére.
A (3) bek. szerint ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
A (4) bek. szerint mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági elnök, a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada vagy 100 000 választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés rendelhet el.

Az Alkotmány 30/A. § (1) d. pontja szerint a köztársasági elnök kitűzi az országgyűlési képviselők, a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek általános választását, valamint az európai parlamenti választás, továbbá az országos népszavazás időpontját.

Az Alkmodtv. 10. §-ának első mondata tehát a fentiek alapján ellentétben áll az Alkotmány 28/C §. (2) bekezdésével, amely szerint kötelező és ügydöntő országos népszavazást csak legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére lehet elrendelni.

VIII.
Kérelmezők álláspontja szerint a fent kifejtett részletes indokok alapján egyúttal megállapítható az Alkmodtv. 11. § (3) bekezdésének alkotmányellenessége is, mivel az sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott alaptételt, amely szerint a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.
Sérti a kifogásolt jopgszabályhely ezen felül az Alkotmány 2. § (2) bekezdésében rögzített népszuverenitási alapelvet is, amely szerint a Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja.

A jogalkotó ugyanis ebben az esetben egy jogszabályhely hatályának sorsát annak ellenére szabályozta úgy, hogy az a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján hatályát veszti, hogy az éppen a szóban forgó jogszabályhely írja elő a csatlakozás tárgykörében megtartandó ügydöntő népszavazást.

A jogalkotó ezzel a megoldással prejudikálta a népszavazás eredményét és egyúttal negligálta a népszavazásban megjelenő népakaratot, hiszen a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény elfogadására és hatálybalépésére csak egy igenlő népszavazás esetén van jogi lehetőség, a nemleges döntés ugyanis az Nsztv. 8. § (1) bekezdés szerint kötelező az Országgyűlésre nézve.

Ezt a prejudikációt és negligációt erősíti meg az Alkmodtv. 11. §-hoz főzött miniszteri indokolás utolsó mondata is:

"A csatlakozásról szóló népszavazásra vonatkozó rendelkezések a csatlakozás napján okafogyottá válnak, ezért előre rögzíthető, hogy ezek a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatályba lépésének napján hatályukat vesztik."

A jogalkotói elfogultságot és népakarot semmibe vevő motivációra utal továbbá az Alkmodtv. 10. §-hoz fűzött miniszteri indokolás egy mondata is :

"Tekintettel a népszavazás speciális voltára, valamint arra, hogy kiemelkedő nemzeti érdek fűződik a népszavazás belátható időn belül történő sikeres lebonyolításához,"

A kifogásolt jogszabályhely tehát emiatt súlyosan sérti az Alkotmány fent hivatkozott részeit, ezért alkotmányellenes.

IX.
Kérelmezők végül jelzik, hogy ismerik, de nem fogadják el a T. Alkotmánybíróság vonatkozó joggyakorlatát, amely különösen a 1260/B/1997. AB határozatban öltött testet. Az Alkotmánybíróság hatásköre kérelmezők álláspontja szerint ugyanis kiterjed az Alkotmányt módosító jogszabály felülvizsgálatára. Az utólagos normakontroll keretében az Abtv. 1. § b. pontja és az Alkotmány 32./A § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság köteles vizsgálni Alkotmányt módosító törvény alkotmányellenességét, ennek hiányában a jogállamiság Alkotmányban deklarált lényege ürülne ki, a jogalkotó minden normakontroll lehetőségétől mentesülne, ami elfogadhatatlan.

X.
Kérjük végül a T. Alkotmánybíróságot, hogy a jelen kérelemmel érintett kérdések rendkívüli jelentőségére, illetve a népszavazási időpont közelségére tekintettel soron kívüli eljárásban szíveskedjenek teljes ülésen a kérelem tárgyában érdemi határozatot hozni lehetőség szerint legkésőbb 2003. március 31-ig.

Az Abtv. 28. § (1) bekezdése alapján eljárás illetéket nem róttunk le, nevünk közzétételéhez hozzájárulunk.

Tisztelettel:


Budapest, 2003. március 13.

Magyar Földvédő Mozgalom
Dr. Zacsek Gyula ügyvezető elnök

Magyarok Világszövetsége
Patrubány Miklós elnök helyett
Dr. Gaudi-Nagy Tamás meghatalmazott

Will
  Válasz | 2003. szeptember 30. 16:16 | Sorszám: 4
Ez tényleg igaz? 3 napon keresztül fog tartani a szavazás? A hír szerint 10 és 13 között. Én idáig úgy tudtam, hogy 13-án lesz.
Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2003. szeptember 30. 15:07 | Sorszám: 3
F-kulcs! Persze: Szanyi Ihrwein.
(Pedig nem szoktam hibázni...)
millertrash
  Válasz | 2003. szeptember 30. 14:58 | Sorszám: 2
Szanyi trágár Tibor
Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2003. szeptember 30. 14:54 | Sorszám: 1
hogy Baseball Bunkó Szanyi László és csapata ne jusson az EP-be.

Erőst tartok tőle, hogy Szanyi trágár László be fog jutni, akár mit csinálunk.

Mercurius
  Válasz | 2003. szeptember 30. 14:41 | Sorszám: 0
Állandó rovatnak szánom, abban a reményben ezzel is teszünk valmint azért, hogy Baseball Bunkó Szanyi László és csapata ne jusson az EP-be.

Kitűzték az EP-választások időpontját
2003-09-30 14:27


Kitűzték az európai parlamenti választások időpontját. Eszerint 2004. június 10. és 13. között választhatjuk meg az európai parlamenti képviselőket. Az addigra 25 tagú Európai Unió választópolgárai összesen 732 képviselőt delegálhatnak az Európai Parlamentbe. Magyarországot 24-en képviselik majd. A grémiumot 1979 óta választják közvetlenül, ötévente - adta hírül a WestelPress.

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola