Téma: Jézus feltámadása, Pál találmánya...
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 17. 17:57 | Sorszám: 123 |
Idézet: http://www.theol.u-szeged.hu/konyvtar/szbibkom/4janos.html 2. A jó pásztor (10,1-21). Az első kérdés, ami itt felvetődik, hogy miért épp ezen a helyen van ez a szöveg? Miért a vakon született ember történetét követi? Nem látszik semmi kapcsolat a 9,41 és a 10,1 között, a 10,1 oly hirtelen veti föl a pásztor témáját, hogy a 9. fejezet anyaga után ez teljesen váratlan. Ez ismét arra indított néhány tudóst, hogy a 10. fejezetet az evangélium egy másik részére helyezzék. Azt mondják, rossz helyen szerepel. De talán mégsem. A 21. vers utalása a vak ember gyógyulására ugyanis összekötő kapocs az előző fejezettel. És még ide kívánkozik az is, hogy a bárányról és a pásztorról szóló érveléssel János azt állítja, hogy a szégyenletes pásztorok Izrael olyan tisztségviselői, mint akikkel a vakon született ember esetében találkoztunk. Mivel maguk is vakok, nemcsak, hogy nem veszik észre az útmutató világosságot, aki Jézus, hanem még azt az egy embert is kiűzik a zsinagógából, aki elfogadja a világosságot. A 6. vers azt állítja, hogy még mindig nem értik ezt.Ahhoz, hogy feltárjuk a szerző szándékát, elengedhetetlen, hogy észrevegyük, hogy miközben Jézusról ír, Ez 34 szövegét tartja a szeme előtt. Ezekiel Isten szaváról beszélve lerántja a leplet kora hatalmasságairól. Ezek olyan felelőtlenek lettek, hogy meglopták a pásztorokat, és inkább magukat táplálták, mintsem a nyájat. Ezért Isten megszünteti rossz kormányzásukat, és maga lesz a pásztor. Végül Dávid után másik pásztort keres. János úgy gondolja, hogy mindez Jézusban teljesedett be. Isten maga lett a pásztor Jézusban, aki a Messiás és Dávid Fia. Az evangélium 9. fejezetében ellentétben áll egymással Jézus nyájához való hűsége, az értük való áldozata és a botladozó, elvakult, erőszakoskodó hatalmasok kudarca. Gyakran és váratlanul metaforákra bukkanunk ezekben a versekben. Például ilyenek a bárányok, akik könnyen azonosíthatók azzal a nyájjal, akiket Jézus a jó legelőre akar vezetni (9. vers), akiket nevükön szólít és akik megismerik az ő hangját (3-4.14. versek), akiket meg fog védeni a tolvajoktól és útonállóktól (1.8.10. versek), és akiket egyesíteni szeretne a többiekkel, hogy meghallva hangját egy nyájjá legyenek (16. vers). Mindez Jézus hatására fog megtörténni, mert ő a JÓ PÁSZTOR (11.14. versek), akit szeret az Atya, mivel életét adja nyájáért. A teljes, szerető önfeláldozásnak ez az aktusa újra és újra központi motívummá válik. Először a 11. versben jelenik meg a jó pásztor témája, majd előfordul a 15.17. és kétszer 18. versben is. Bár a pásztor és a nyáj metaforája jól ismert az Ószövetségi Írásokból (Ez 34), de hogy a pásztor odaadja életét, ez új vonás. Ez csak Jézus jellemzője. Különösen azért jó pásztor ő, mert önmagát áldozza értük. Az egyik utolsó az ajtó metaforája (7.9. versek), ez szintén Jézusra vonatkozik. ő az, aki azzal nyújt biztonságot a nyájnak, hogy nem engedi hozzájuk a rablókat és tolvajokat, és úgy táplálja, hogy jó legelőjű mezőkre tereli őket. Hogy a pásztor és a karámajtó a két metaforája nem könnyen fér meg egymás mellett, ennek az lehet az oka, hogy eredetileg külön voltak, de ebben a fejezetben társították őket. Ezekben a versekben még kétszer találkozunk János ÉN VAGYOK-formulájával - egy-egy főnév kíséretében. Jézus, aki úgy azonosította magát, hogy "Én vagyok az élet kenyere" (6,35.41.51.) és hogy "Én vagyok a világ világossága" (8,12; 9,5), most azt mondja: "Én vagyok a juhok számára az ajtó" (7.9. versek) és hogy "Én vagyok a jó pásztor" (11.14. versek). És mivel Jézus a megtestesült Ige, az Atya kinyilatkoztatása, személyes jellemvonásaiban az Úrnak, az Atyának a szerető vonásait ismerjük föl. Mint mindig, az ilyen kinyilatkoztatást a hit krízise követi. Vajon Jézus egy megszállott őrült vagy ellenkezőleg? Kinek az ereje nyitja föl a vak ember szemét (19-21. versek)?
Kiemelnék egy mondatot a magyarázatból: "Különösen azért jó pásztor ő, mert önmagát áldozza értük." Szó se volt valójában erről, hisz Saul rabbi (Pál) szerint egy vallásos rituál keretében, "az első szövetség alatt elkövetett bűnök váltságáért" (Pál levele a zsidókhoz 9,15), véresáldozat (pászkabárány) gyanánt (Pál levele a zsidókhoz 9,22-24) lett keresztre feszítve a peszách ünnep előkészületi napján a szanhedrin követelésére i.sz. 25 április elsején.. Lásd bővebben: Jézus április elsején lett keresztre feszítve Nem pénteken lett keresztre feszítve Jézus! Jézus feltámadása, Pál találmánya... Nézzük a pontos újszövetségi idézetet: János evangélium 10,1 A jó pásztor "Bizony, bizony, mondom néktek: aki nem az ajtón megy be a juhok aklába, hanem másfelől hatol be, az tolvaj és rabló; 10,2 de aki az ajtón megy be, az a juhok pásztora. 10,3 Ennek ajtót nyit az ajtóőr, és a juhok hallgatnak a hangjára, a maga juhait pedig nevükön szólítja és kivezeti. 10,4 Amikor a maga juhait mind kivezeti, előttük jár, és a juhok követik, mert ismerik a hangját. 10,5 Idegent pedig nem követnek, hanem elfutnak tőle, mert az idegenek hangját nem ismerik." 10,6 Ezt a példázatot mondta nekik Jézus, de ők nem értették, mit jelent, amit mondott nekik. 10,7 Jézus tehát így szólt hozzájuk: "Bizony, bizony, mondom néktek: én vagyok a juhok ajtaja. 10,8 Aki énelőttem jött, mind tolvaj és rabló, de a juhok nem is hallgattak rájuk. 10,9 Én vagyok az ajtó: ha valaki rajtam át megy be, megtartatik, az bejár és kijár, és legelőre talál. 10,10 A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson: én azért jöttem, hogy életük legyen, sőt bőségben éljenek." 10,11 "Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. Mit ír még János? János evangélium 8,42 Jézus így szólt hozzájuk (*a zsidókhoz): "Ha az Isten volna a ti Atyátok, szeretnétek engem, mert én az Istentől indultam el, és tőle jövök; nem magamtól jöttem, hanem ő küldött el engem. 8,43 Miért nem értitek az én beszédemet? Mert hallani sem bírtátok az én igémet. 8,44 Ti atyátoktól, az ördögtől származtok, és atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Embergyilkos volt kezdettől fogva, és nem állt meg az igazságban, mert nincs benne igazság. Amikor a hazugságot szólja, a magáéból szól, mert hazug, és a hazugság atyja. 8,45 Mivel pedig én az igazságot mondom, nem hisztek nekem. Jézus vajon nem a bosszúálló és kegyetlen ószövetségi legendák "Istene" (JHVH) nevében sugallt tanítások ellen lépett fel?
|
Előzmény: 45 |
|
|