Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Kultúra   » Sebestyén Márta

Ha vissza akarsz térni az előző témához, használd a böngésződ vissza (back) gombját!
   
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Sebestyén Márta
Black
  Válasz | 2002. június 27. 14:40 | Sorszám: 46
Csak annyiban pontosítanék, hogy az ember valójában nem a hangszert szereti meg, hanem a hangját, pontosabban azt a zenét, amit a hangszeren megszólaltatnak. És mivel ez utóbbit tekintve a duda specifikus (nem úgy, mint a hegedű, stb. melyeken az a skála egész és félhangjait is le lehet játszani), hát ezért bizony arra gondolok, hogy a pentaton dallamvilág szólistájaként és kísérőjeként terjedt a kultúrákban, mégpedig azokban, ahol az életfeltételek és az ehhez alkalmazkodó életmód meglehetősen hasonlók voltak.

Meg persze időnként divatba is jött. Mint pl. a franciáknál. („A tekerőlant (vagy: nyenyere) régi európai hangszer, már a X. századtól ismeretes organistrum néven. Magyarországon a XVI. századtól kezdve említik, amikor már Nyugat-Európában kezdett kikopni a "komoly" hangszerek közül. Egyre inkább a kóbor zenészek, koldusok és parasztok hangszerévé vált. A XVIII. században francia előkelő körökben a dudával együtt ismét divatba jött.” – Sebő Ferenc)

Egyébként gyors statisztikám szerint a dudáról tényleg sokan a skótokra gondolnak.

Azt viszont nem tudom, hogy mit is jelentenek a következők:

Aki dudás akar lenni,
Pokolra kell annak menni!

Előzmény: 45

Időzóna: CET  

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola