Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » A liberalizmus barbársága (4. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: A liberalizmus barbársága
Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 06. 14:11 | Sorszám: 42
Az elso bekezdes tulajdonkeppen igaz... sot teljesen igaz. Tenyleg arrol van szo, hogy eszmek kiegyensulyozasara van szukseg. Es normalis korulmenyek kozott - tehat amikor senki sem fanatikus - igazabol arrol folynak a vitak, hogy melyik mekkora sullyal kapjon szerepet. Tehat ha nem alapbol elutasitod a toleranciakultuszt, hanem azt mondod, hogy most tul nagy sullyal van jelen, kevesebb is eleg lenne, akkor nem vitatkozom. Azert nem, mert akkor ertelmetlen - a dinamikus egyensuly ugyebar pontosan azert alakul ki, mert termeszetesen nem tudjak az emberek mindenben meggyozni egymast, ezert egy ponton tul nem is erdemes. Mivel nem irsz hulyeseget, hanem csak arrol van szo, hogy te kevesebbet szeretnel, en tobbet, akkor nincs gond, pontosan ezekbol alakul folyamatosan a dinamikus egyensuly.

(Meleg hazassag: allamilag miert ne, hivo embereknek csak az egyhazi hazassag szentseg, az allami csak egy hivatolos ize, masokat meg nem zavar, szoval akkor miert ne legyen allami. Konnyu drogok: amit nem lehet megtiltani, mert tojnak ra, azt szabalyozni kell. A vallas kiszoritasaval az iskolakbol meg en sem ertek egyet. Szerintem is az iskolanak az ember mindharom oldalanak, testi, mentalis, es spiritualis, fejlodeset kell szolgalni, nem kell kihagyni a harmadikat.)

Pirítós
  Válasz | 2002. január 06. 13:31 | Sorszám: 41
Addig is, míg összeszedem a gondolataimat ehol egy lyó kis interlyuh a témában (sajnos nem tudom linkelni, ezért rakom be egy az egyben):

Sajt, napszúrás, globalizáció
Schöpflin György az európaiságról, a liberalizmus másságáról és az elit felkészületlenségéről
MN 2001. július 14. (23. oldal)

Veress Kata

Miért nem akarják sokan a globalizációt? Miért nem liberálisak a magyar liberálisok? Van-e jelentősége az írek Nizzára adott nem szavazatának? Értik-e a magyar emberek, mit jelent az EU-csatlakozás? Ezekre a kérdésekre próbáltunk választ kapni Schöpflin György politológus-történésztől, a londoni University College professzorától, a Kelet-Európával foglalkozó konferenciák gyakori vendégétől.

V.K.: Készülő könyvének műhelycíme: Kultúra, állam, globalizáció. Ez utóbbi jelenséget igen sokan ellenzik a világon.

G.S.: Én is ellene vagyok a napszúrásnak, s vannak, akik nem szeretik a sajtot. Ezzel azt akarom mondani, hogy lehet a globalizáció ellen lenni, de semmit sem lehet ellene tenni. A globalizáció nem valamifajta kapitalista összeesküvés, hanem félig-meddig kezelhetetlen folyamat, amely mindenütt alaposan kikezdi az államok működőképességét, még az USA-ét is. Nincs olyan politikai hatalom, amely képes volna kordában tartani ezeket a gazdaságilag teljesen önálló jelenségeket. Ha jól tudom, másodpercenként hárommilliárd dollár kering elektronikus pénz formájában, amelyet senki sem tud ellenőrizni. Mivel befolyásolhatatlan, ezért globális demokrácia sem jöhet létre. Többek között ezért is van bizonytalanság és ellenérzés az emberekben a globalizációval szemben.

V.K.: És tüntetések Seattle-ben, Prágában, Davosban, Londonban...

G.S.: Csakhogy a tüntetők elképzelése a banálisnál is banálisabb. Olvastam egy-két velük készített interjút, amelyeknek jobbára az volt a végkicsengésük: „Szeressük egymást!” Ami szép és jó dolog, de politikai célkitűzésnek vajmi kevés.

V.K.: Mind a globalizáció, mind az európai uniós tagság kapcsán nálunk sokan attól tartanak, hogy „belemosódunk” a világba, elveszíthetjük nyelvünket, identitásunkat. Valós veszély-e ez?

G.S.: Ez a „belemosódás” valóban létező veszély. De nagyon leegyszerűsítve azt mondhatnám, hogy jobb belemosódni Európába, mint a semmibe, és az EU egyfajta védettséget jelent a nagy globalizációs folyamatok ellen is. Egy olyan, viszonylag kis ország, mint Magyarország vagy Csehország, de még Lengyelország is, jobban ellen tud állni az unión belül, mint azon kívül. Akadnak lehetőségek a globalizáció elleni védekezésre. Itt van például az internet, amely által igen könnyűvé vált a világgal való kommunikálás. Ennek persze van negatív oldala is: mindent ellepnek az amerikai kultúra bizonyos jelenségei. Ugyanakkor az egyes közösségeken belül is könnyebbé vált a kapcsolattartás, igaz, attól függően, hogy hányan kapcsolódnak be. Ha jól emlékszem, a négy skandináv országon kívül Nagy-Britanniában, Hollandiában, Észtországban, Írországban és Svájcban a lakosság több mint ötven százaléka internetezik. Ezek az emberek nemcsak a világgal, de egymás között is többet kommunikálnak, ami által újratermelik a saját kultúrájukat.

V.K.: Nemrég a Magyar Nemzet internetes honlapjának napi szavazásán ezt a kérdést tettük fel: „Mit jelent önnek az, hogy magyar ember?” Olyan válaszok is érkeztek az olvasóktól, hogy nem szeretik az ilyen kérdéseket.

G.S.: Ha valaki úgy érzi, hogy ilyen kérdést nem szabad feltenni, joggal mondhatjuk róla, gond van az identitásával, és vissza kell kérdezni: akkor mit jelent neki az állampolgársága? Ha nem akarja, hogy beskatulyázzák, kivel szolidarizál? Elismeri-e azt, hogy egy adott közegben él, ahol vannak közös élmények, közös szimbólumrendszer, közös történelem?

V.K.: Vannak, akik erre azt válaszolják: ők európaiak.

G.S.: Kérdem én: mi az európai identitás? Mit jelent e pillanatban „európainak lenni”? Milyen életérzést, célkitűzést, erkölcsi rendszert? S az európaiságát ki ellenében definiálja? Mert európainak lenni azt is jelenti például, hogy nem amerikai vagyok. Ha európai vagyok, ez azt is jelenti, nem vagyok orosz, ám ez sokakból már berzenkedést vált ki. Ha azt mondom, európai vagyok és nem mohamedán, az sokak szemében ma már szintén elfogadhatatlan. Nehéz kérdés. Egyrészt kívülről, másrészt belülről nehéz megmagyarázni az európaiságot. Ma Európában csak elit szinten van egyfajta diskurzusrendszer. Egyelőre csak tagállamok vannak, s azokon belül él a demokrácia. Ám egységes európai démosz még nem létezik.

V.K.: Pár éve egy interjújában azt mondta, hogy a magyar politikai viszonyok a legjobban az olaszhoz hasonlítanak. Ma is ugyanez a véleménye?

G.S.: Az olasz politikai kultúra polifon: egyszerre több hangból áll. Magyarországon az utóbbi években nagyon kiéleződött a helyzet, és nem lehet több hangról beszélni. Igaz, a színfalak mögött mindig is volt egyeztetés az ellentétes oldalon álló pártok között, s most is van. Csakhogy a politikai élet annyira polarizálódott, hogy ma már csak ezt a két, bal-, illetve jobboldali hangot lehet hallani. Feltételezem, hogy a következő választások után másfajta párbeszéd kerül előtérbe, és ez a nagyon kiéleződött vita háttérbe szorul.

V.K.: Minek köszönhetően?

G.S.: Annak, hogy ami ma liberális oldalról elhangzik, alig van létjogosultsága, hiszen csak egy nagyon szűk elit réteg véleményét képviseli. Valószínűnek tartom, hogy ennek az élén az SZDSZ áll. Ha a liberálisok jövőre kiszorulnak a parlamentből, másféle hozzáállást kell keresniük. Pontosabban fogalmazva: az önmagukat liberálisnak vallóknak. Én ugyanis nem tartom őket annak: sem az angol, sem a német liberalizmust nem látom bennük. A liberalizmusnak ugyanis a tolerancia és a másság elismerése az alappillére. Ha nem képesek elismerni, hogy a magyar társadalom olyan, amilyen, és mást akarnak létrehozni, azt már nem lehet a másság elismerésének tekinteni. Ők egyfajta társadalmi átalakulást akarnak. Olyan átalakulást, amely nekik felel meg, s meg sem próbálják elfogadni, megérteni azt, ami van. Mindebben erősen autoriter, tekintélyelvű vonást látok.

V.K.: A Fideszt és az MSZP-t is érik vádak amiatt, hogy egyetértésben meg akarják védeni a maguk területét, és ezzel kétpólusúvá teszik a politikai életet.

G.S.: Nem találok semmi kivetnivalót ebben az egyezkedésben. A kiskapuk keresését látom egy olyan helyzetben, ahol a két fél közötti különbség egyébként áthidalhatatlan. Tudjuk, hogy a nagy kérdésekben nincs egyezség, de már az is valami, ha kis kérdésekben megegyezésre jutnak. Erre Nyugat-Európában is vannak példák. Hollandiában az első világháború alatt a protestánsok és katolikusok között alakult ki konszolidációs rendszer: elfogadták, hogy ez az egyik, az a másik felségterülete, míg a közös részekben, ha nehezen is, de megállapodtak. Ez a párbeszéd olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy ami régen elképzelhetetlen volt, ötven év múlva valósággá vált: a két fél közösen létrehozott egy kereszténydemokrata pártot. A közös érdekek áthidalhatóvá tették az áthidalhatatlant. Lehetséges, hogy Magyarország is ennek a küszöbén áll. A többi párt viszont könnyen körön kívülre kerülhet, ha nem hajlandó részt venni ezekben az egyezkedésekben.

V.K.: Egy évvel a választások előtt hogyan vélekedik az esélyekről?

G.S.: Ma még nem lehet megjósolni a végeredményt. Egyvalamiben biztos vagyok: nem szabad az értelmiségi viták helyszínéből, a fővárosból kiindulva értékelni a helyzetet. A végeredményről az országnak az a nyolcvan százaléka dönt, amely vidéken él.

V.K.: Amikor két éve először ültem le önnel beszélgetni, Magyarország uniós csatlakozását 2005-re jósolta. A nizzai, 2003-as csatlakozásról szóló terveket mennyire tartja reálisnak?

G.S.: Egyáltalán nem tartom annak. Tegyük fel, hogy valóban minden rendben folyik majd, s 2002 közepéig valamennyi tárgyalási fejezetet sikerrel lezárnak. Csakhogy ezt követi a ratifikálás, ahol a tizenöt tagország minden parlamentjének külön-külön ünnepélyesen törvényt kell hoznia arról, hogy elfogadja az öt új tagállamot, s szerződést köt velük. Na már most, csak Belgiumban kilenc instanciának kell jóváhagynia a szerződést: a három szövetségi parlament két házának, a központi parlamentnek, plusz a királynak, s ezekből csak az utóbbi lesz könnyű. Nem azt mondom, hogy nem mondanak igent, de hosszadalmas procedúra lesz. Ha Nizzában azt mondták, hogy 2004 közepére várható a végleges belépés, akkor az a legoptimistább forgatókönyv szerint is 2005. január elsejét jelenti. Esetleg még fél évet. Mindemellett azt is nagy szónak tartom, hogy Nizzában kijelentették: a következő európai parlamenti választásokon a leendő új tagállamok is részt vehetnek.

V.K.: És milyen jelentőséggel bír a több mint egy hónappal ezelőtti írországi szavazás, amelyen nemet mondtak a nizzai döntésre?

G.S.: Nem kell túl nagy jelentőséget tulajdonítani ennek a szavazásnak. Egyrészt azért mondtak nemet az írek, mert attól tartanak, hogy egy közös európai katonapolitikában elveszítik a semlegességüket. Másrészt belpolitikai okok is közrejátszottak: teljesen mindegy, hogy miről, de mindenképpen a saját kormányuk ellen akartak szavazni az ír emberek. Most persze dúlnak-fúlnak a többi ország vezetői, de biztosan találnak megoldást.

V.K.: Ön szerint mennyire tudják a magyar emberek, hogy mit jelent valójában az Európai Unió?

G.S.: Attól tartok, hogy Magyarországon még maga az elit sem érti. Pontosabban: csak a minisztériumok azon csapatai tanulták meg, amelyek Brüsszelbe járnak egyeztetni. Ám tudásukat sem a mérvadó elitnek, sem a közvéleménynek nem sikerült még átadniuk. Leszámítva talán Nyugat-Magyarország határvidékeit, ahol Ausztria szomszédságában nap mint nap fogalmat alkothatnak maguknak az ott élők az unióról. De ez nemcsak magyar, hanem észt, cseh, lengyel és szlovén probléma is. Ők is bizonytalanok abban, hogy mire kell felkészülniük, hogyan kapcsolódjon hazai politizálásuk az európaihoz, hogyan viselkedjenek a mostani tárgyalásokon, s hogyan határozzák meg a saját érdekeiket Brüsszellel szemben. Szerintem kevesen fogják fel Magyarországon, hogy az Európai Unióba bekerülni nem csak azt jelenti, hogy visszakerülünk Nyugat-Európába. Azt is jelenti, hogy a kelet-európai országok között is partneri viszony jön létre, vagyis ezeknek az országoknak beleszólási joguk lesz a magyar politikába – és viszont. Nos, szerintem sem a bal-, sem a jobboldali elit nincs felkészülve a változásokra és a velük járó kihívásokra. A két oldal állandó konfrontációja pedig megakadályozza, hogy akár az elit, akár a közvélemény közelebb kerüljön az Európai Unióhoz.

- - - - - - - - - - - - - - -

És a "példaértékű" válasz rá:
Litván György: Napszúrás?

Hali,
Pirítós

fegyverek és rózsák
  Válasz | 2002. január 06. 05:34 | Sorszám: 40
máskülönben az alkoholtilalom az adott társadalom többségének a véleményét és akaratát hordozta az adott pillanatban. Civil szervezetek, vallások és tudósok követelték a törvényt...
Nincs nagy különbség azzal a helyzettel, amikor tudósok-vallások és civil szervezetek követelték az amerikai egyetemeken a faji diszkrimináció megszüntetését. Elképzelhető (50 évvel korábban pedig biztos), hogy forradalom is lehetett volna, ami a feketék kitelepítésével és jogfosztásával végződik. Ezesetben mit is mondana a te logikád?
Azt mondja, hogy a politika ne akarjon beleszólni magán egyetemek életébe és ne akarja rákényszeríteni fehér testvéreidet hogy olyan színű ember mellé keljen ülniük, aki mellé nem akarnak...
A valódi polgár valahol ott kezdődik, hogy nem csinálja mindig azt amit akar, amit az ösztönei diktálnak...
fegyverek és rózsák
  Válasz | 2002. január 06. 05:25 | Sorszám: 39
a "szeresd felebarátodat..." alapvető érték, nevezhetjük akár toleranciának is. Azonban a liberálisok a toleranciát nem alapvető, hanem 1etlen látező értéknek tekintik. És itt a probléma, az ember, a társadalom tele van értékekkel amik 1fajta dinamikus 1en súlyban vannak 1mással. 1etlen érték abszolútizálása pl. nemzet, pl. szeretet, pl. hűség vagy tolerancia, a többi (abszolút) érték rovására borzasztóan veszélyes dolog, mert az értékek közti konfliktusok minden adott pillanatban értelmezik az adott érték fontosságá, amely konfliktus nélkűl az érték értelmezhetetlenné és valós erkölcsi konzekvencia nélkülivé vállik.
Amikor egy embert szemetelni látsz, akkor 2 érték ütközik benned, a természet szeretete (arra ösztönözz, hogy szóljál az embernek), a tolerancia (azt tiltja, hogy beszóljál az embernek). Szintézist is találhatsz, amikor összeszeded utánna a szemetet. De mégsem hiszem, hogy ez lenne a helyes megoldás...

Kedves micu!

Bár nem értek veled 1et a politika szerepéről vallott felfogásodban, de ugyan mondjad már meg nekem, hogy melyik az a politikai eszmeáramlat amely "társadalmilag káros viselkedésformákat" kíván szentesíteni, akár a tudomány-vallás-civil élet ellenében is????
Melyik vallás követeli a politikától, az SZDSZ-től a homokos házasságot, melyik tudomány követlei, hogy az állam legalizálja a drogokat, melyik civil szervezetek akarják a vallást kiszorítani az iskolából????
Te most már lassan ott tartasz, hogy minden hatalmat a liberális szervezeteknek...

oggi
  Válasz | 2002. január 06. 01:05 | Sorszám: 38
Jézusom...
Tényleg öregszem.
speaker
  Válasz | 2002. január 05. 20:43 | Sorszám: 37
Szerintem indokolatlan a liberalizmust a meleg problemára leszűkíteni. A liberalizmussal az a bajom, hogy tolerálja a rosszat is, és nem védi meg az állampolgárt a rossz következményeitől. Elaltatja az ember természetes védekezési ösztönét, arra buzdít a tolerancia jelszavával, hogy előbb tűrjem el a másokat érő atrocitásokat, ne foglalkozzam vele, hunyjak szemet, és azzal hiteget, hogy ez engem sohasem fog érinteni. Amikor aztán mégis engem ér támadás a tolerált kisebbségtől, akkor meg nem engem segít, hanem jogi eszközökkel tovább mentegeti a felelősségre vonás elől a bűnöst. Na ebből nem kérek. A liberalizmus a normális emberi közösség szétrobbantója, mindaz a gyűlölködés, ami jelenleg meg van az emberekben, a liberálizmussal kapcsolatos rossz tapasztalataikból táplálkozik.
Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 05. 13:46 | Sorszám: 36
A tolerancia mint ertekpusztitas es kozossegrombolas ? Hat ez igen furan hangzik. A tolerancia szerintem azt jelenti, hogy ha valaki pl. meleg, ne kelljen szegyenkeznie es lehajtott fovel jarnia. Eppen azt a celt tuzi ki, hogy o is tagja legyen a kozossegnek, ne legyen kirekesztve, ne legyen kivulallo. A tolerancia vegul is nem mas, minthogy az alapveto kozossegbe, hivjuk azt tarsadalomnak, nemzetnek vagy akarminek, mindenki beletartozhasson. Szoval ezt a kozossegrombolo dolgot meg kene magyaraznod...

Az ertekrombolas-tema kicsit bonyolultabb. Vegul is mik az alapveto ertekek ? Mert ha a "szeresd felebaratod, mint tenmagad" az alapveto ertek, akkor pontosan errol szol a toleranciakultusz is: fogadd el olyannak, amilyen. Meleg vagy akarmi. Jo ertem arra gondolsz, hogy a tolerancia cimszo alatt tarsadalmilag karos viselkedesformakat szentesitenek, igaz ? Ez egy kicsit bonyolult ugy... szerintem bizzuk ra a tarsadalomra, az emberekre, hogy mit akarnak. Ne akarja a politika megmondani nekik, mi hasznos, mi karos. Ezt majd megoldjak a civilek-tudomany-vallasok haromsag. Nem jo, ha a politika akarja megmondani, mi jo, mi nem, mert abbol mindig elefant-a-porcelanboltban effektus szokott lenni, ugy ertem a politika altalaban nem tud finom lenni, hanem baltaval akar muteni mindig... ezert jobb, ha nem akar muteni. Tessek csak az amerikai alkoholtilalomra gondolni. Probalt a politika valtoztatni az embereken es nem jott ossze. Csesztek betartani a torvenyt. Mert az emberek azt csinalnak, amit akarnak, nem azt, amire dirigaljak oket. A valodi polgar valahol itt kezdodik, ennel az ontudatnak. Ugyanakkor mara egyre kevesebben isznak ott - mert a civilek propagandaja az mukodik.

fegyverek és rózsák
  Válasz | 2002. január 05. 01:32 | Sorszám: 35
Szvsz az okok sem annyira 1szerűek. És nem az anyakönyv vezetés, hanem az abortusz a tipikus példa arra, hogy hova is vezethet a nagy szétválasztósdi...
fegyverek és rózsák
  Válasz | 2002. január 05. 01:29 | Sorszám: 34
nem a boldogság! A szeretet!
fegyverek és rózsák
  Válasz | 2002. január 05. 01:26 | Sorszám: 33
A barbár liberalizmus legfőbb ismérve a tolerancia kultusza. A barbár liberalizmus minden értéket relativizál a tolerancia nevében, de képtelen a tolerancián kívűl más értéket teremteni vagy képviselni.
A tolerancia kultusza elpusztítja azokat az értékeket amelyek megkötik a közösségeket, a társadalmakat, amelyek értelmet adnak az ember életének.
Éppen ezért a gazdaságpolitikák között inkább rosssz és jó gazdaságpolitikákat különböztetek meg (bár szivessen használom a liberális jelzőt mint a rossz rokonértelmű helyettesítőjét), a jó gazdaságpolitika az, amely az emberek életminőségének javítását úgy célozza meg, hogy a természetre, az elesettekre nem hárít negatív következményeket. Technológiai korszakoktól, társadalmi szerkezetektől, kultúráktól függően mind2 általad említett modell lehet ugyanúgy helyes, mintahogy rossz. Asszem abban nincs köztünk vita, hogy most mi lenne a helyes...
Tehát nem a gazdasági liberalizmussal van bajom, hanem az én, a tolerancia, a pénz és gagyi kultuszával, ami éppen azért képes sikeres lenni (minden élhetetlensége és életszerűtlensége ellenére), mert a nyugati ember azáltal, hogy mindent relativizál, képtelen felismerni azokat a problémákat, amelyek valódi veszélyt jelentenek a kultúránkra, az életünkre. A melegek problémája álprobléma, éppen annak a beteg és barbár liberalizmusnak a kreációja, amely a tolerancia hangsúlyozásán kívűl, képtelen társadalmi célokat teremteni, képtelen a közösségi energiákat értelmes, okos dolgokra fordítani.
Nagykoala
  Válasz | 2002. január 04. 18:26 | Sorszám: 32
>A liberalizmus, mint eszmerendszer

a baj itt van
az a liberalizmus, amit az szdsz képvisel, se nem eszme, se nem rendszer
(rendszer annyiban, amennyiben az al kaidának is van rendszere)

oggi
  Válasz | 2002. január 04. 11:55 | Sorszám: 31
Szia, Micu,

ne csinálj már úgy, mintha mindent a szádba kéne rágni...

1. Megérett a meggy.

2. Nem hiszem, hogy nyitott vagyok: azt írtam, viszonylag nyitott, gondoltam, nem feltétlenül szükséges leírnom, hogy mihez, kihez képest érzem magam annak -- a kívánatosnál mindenesetre sokkal, de sokkal kevésbé vagyok nyitott, viszont folyamatosan (na jó, nem folyamatosan, de tendenciózusan) nyílok. Ráadásul, ha körülnézek, azt látom, hogy harmincas ismerőseim rohamosan zárulnak magukba, és észre sem veszik. Azért persze van néhány kivétel, és magammal sem vagyok elégedett pusztán attól, hogy úgy érzem, jó irányban mozgok (phű, de milyen lassan!).

3."Nincs értelme definiálgatni, mivel nem egy szép koncepció, hanem az az állapot, amikor nem gyártasz koncepciókat."

Én is épp ezt mondtam.
A különbség mégis annyi, hogy amíg az ember fiának van egy működő balféltkéje, addig nem tud nem spekulálni. Te sem, én sem, de még a dalai láma sem.
Együtt kell élni vele. Fegyelmezni kell, nevelgetni. Letörni a büszkeségét. De ezt csak a saját eszközeivel érheted el nála. Nem tudok róla, hogy a buddhizmus valahol explicit módon kifejezné (de ha tévedek, javíts ki!), hogy a megvilágosodottság tisztán kegyelmi állapot: nagyon is szükséges a ráció célirányos törekvése ezen állapot felé. Arról kell meggyőznöd a saját értelmedet, hogy ha veszít, nyer. Nem könnyű feladat. Ezért cserébe nyújtani kell neki valamit.
A meditáció pl. kiválóan alkalmas rá, hogy megsokszorozza és markánsabbá többnyire esetleges és nem elég tiszta formájú hétköznapi érzelmi tapasztalatainkat. Az intuitív gondolkodás kifejlesztésében is nagy szerepe van.
De homokra nem lehet házat építeni: a betonalapot igenis a racionális gondolkodás jelenti. Hogy a földszinti falak megálljanak, rájuk lehessen építeni a födémet, aztán az emeleteket, ahhoz szükség van erre az alapra. Ebből nem tudok engedni. Szerintem a gyakorlatban te sem.

4."Határozott énfogalomról meg annyit, hogy semmi olyasmit nem találtam magamban, amit állandó, határozott énnek lehetne nevezni - van itten egy csomó folyamat belül, azt kész. "

Jó, ebben igazad van, pontosabban kellett volna fogalmaznom:
tehát akkor azt mondom én-fogalom helyett, hogy én-érzet. Erre viszont csak szükség van ahhoz, hogy azt is érezhessük, amikor ez az én összeolvad a Mással, Ugyanazzal, Semmivel, Mindennel -- nevezd, ahogy akarod. A földi létünk szempontjából úgyis az út számít, hogy megtaláljuk a helyes irányt, ahhoz meg mindenképp hozzátartozik az én-érzet, mint az egyetlen fix pont, amiből bármerre elindulhatsz. Tehát még egyszer: nem azt tagadom, hogy az Én és a Világ összeolvadása nem definiálható fogalmi úton (sehogy), hanem azt állítom, hogy eddig az állapotig el is kell valahogy jutni, és miután nincs lehetőségünk (és veszélyes is lenne a hétköznapokban) a fogalmi gondolkodás teljes kikapcsolására, ezért csak arra törekedhetünk, hogy valami módon összhangba hozzuk azt, ami meghasadt valaha, a történelem előtti időkben úgy belül, mint kívül, azaz amikor kialakult egyáltalán a fogalmunk a kívül-ről és a belül-ről. Ez azonban nehéz folyamat, nyilván nem lehet hipp-hopp átugrani évezredeket bármilyen tökéletes meditációs technikákkal, amelyek azért maguk is csak tapasztalatokból szőtt spekuláción alapulnak. Másodpercekre, percekre, a kiválasztottaknak esetleg órákra: talán. Elképzelhető, hogy valaki, aki nagyon sokat foglalkozott ezzel, nagyon sokszor és hosszú időre érte el ezt az állapotot steril körülmények között, az képessé válik rá, hogy "éles" helyzetekben szinte azonnal, reflex-szerűen elő tudja idézni az "együtt-érzés" buddhista értelmű állapotát.
De ne mondd már nekem, hogy el tudod képzelni, élő ember a nap 24 órájából huszonnégyet ebben az állapotban töltsön, s tegye ezt éveken keresztül, szünet nélkül. Én nem tudom elképzelni, és ezért gondolom, hogy az út a fontos, nem a végállomás.

5. Mégegyszer idézem ugyanazt:
"Határozott énfogalomról meg annyit, hogy semmi olyasmit nem találtam magamban, amit állandó, határozott énnek lehetne nevezni - van itten egy csomó folyamat belül, azt kész. "

Erre csak annyi személyeset engedj meg, hogy erre majd akkor térjünk vissza, ha majd lesz olyan felmenőd, aki már nem él. Kívánom, ez minél később következzék be. De az biztos, hogy a saját én-képem legjobban akkor rendült meg, amikor anyám meghalt (és ugyanabban az évben nagyanyám, nagyapám is), és lassan úgy kezdtem érezni a semmi felett lebegek (mellettem a feleségem, gyerekeim -- fölöttem a végtelen ég. De mi van alattam?).
Te otthon élsz a szüleiddel. Talán a nagyszüleid is mind élnek.
Tényleg te akarsz magyarázni nekem a lélekben kavargó állandótlanságról?
(Nem bántásból mondom, csak meglepődtem.)

Lehet, kellene nyitni egy másik topikot lassan...

oggi
  Válasz | 2002. január 04. 11:54 | Sorszám: 30
De ez szerintem még így is az, Micu!
Gondold át még egyszer!
Nem, ne is gondold át, nem érdemes ilyen teóriákat gyártani: ellenőrizhetetlenek.
Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 04. 08:31 | Sorszám: 29
"Szerintem a jövő ez lesz: a humán értelmiség és a középosztály, alsóközéposztály katolikus lesz, a sztárok, sportolók, felső-középosztálybeli üzletemberek buddhisták, és a szegények meg karizmatikusok. "

Huhh, ez igy nagy baromság volt. Korán van. Szóval: a humán értelmiség többsége katolikus lesz, a középosztály mondjuk fele katolikus lesz, a sztárok és sportolók nem többsége, de jelentős része buddhista, mondjuk harmada, az üzletembereknek mondjuk a negyede buddhista, és a szegényeknek mondjuk fele, de lehet, hogy a többsége karizmatikus. Ez a jóslatom a jövőre nézve - mongyuk húsz év múlva.

Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 04. 08:24 | Sorszám: 28
Ki ne találd már, hogy nyitott vagy... én tudom magamról, hogy nem vagyok az, és szerintem te sem, csak nem tudod. Azért, mert képes vagy/képesek vagyunk legalább a leghülyébb - paranoid meg ilyesmi gondolatainkat nem komolyan venni ? Ez még semmi.

Nincs értelme definiálgatni, mivel nem egy szép koncepció, hanem az az állapot, amikor nem gyártasz koncepciókat.

Akkor van értelme definiálni, ha elérted, hogy vezesd a többieket, addig nem.

Azért vagyok ilyen tüskés veled, mert hiába csinálsz valami nagyon szép koncepciót itten, azzal nem mész semmire, mert pontosan minden koncepció elengedése a cél.

Határozott énfogalomról meg annyit, hogy semmi olyasmit nem találtam magamban, amit állandó, határozott énnek lehetne nevezni - van itten egy csomó folyamat belül, azt kész.

Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 04. 08:16 | Sorszám: 27
Azt hiszem, a spirituális reneszánsz korában élünk. Egyre kevésbé divat kőmaterialistának lenni, egyre inkább keresnek a népek valami spirituális pluszt az életükbe.

Volt először ez a New Age-őrület. Szerencsére már vége, brrrrr, de gagyi volt. A New Age arról szólt, hogy a hinduzmustól, akik alapból hajlamosak gagyi módon értelmezni, össze-vissza keverni és cukormázzal leönteni a dolgokat, átvettek egy csomó dolgot, ez az egész váltsd meg magad öt perc alatt - ál-jógatanfolyam meg asztrológiai csakrabaszogató marhaságok.

No ennek szerencsére vége, manapság az emberek inkább a komolyabb, beváltabb spirituális utak felé fordulnak - azaz ezerrel jönnek fel a vallások.

Mely vallások felelnek meg legjobban a mai ember igényeinek ? Ízlés dolga, szerintem a protestáns és zsidó vallások túl merevek, az iszlám erőszakos, a hinduizmus gagyi - marad a katolicizmus, a buddhizmus és a karizmatikus kereszténység. A karizmatikus kereszténységtől engem a hideg ráz, így erről nem is írnék, mindenesetre az biztos, hogy növekedni fog a népszerűsége.

Marad a katolicizmus és a buddhizmus. Szerintem e kettő nagy hatást fog gyakorolni Európára a jövőben. Mindkettő jó, más-más típusú embereknek.

A katolicizmus nagyon jó, ha vagy kifele forduló, vagy befele forduló vagy és az is akarsz maradni, el akarod fogadni magad olyannak, amilyen vagy. Előbbi esetben biztonságérzetet, támogatást, utóbbi esetben megnyugtató válaszokat nyújt, mindkét esetben nagyon jó a lelki egyensúly számára. Figyelem ezeket a Taizés gyerekeket, jól néznek ki, lazák és vidámak, szerintem azért, mert a katolicizmus segít nekik elfogadni magukat.

A buddhizmus akkor jó, ha nem akarod elfogadni magad olyannak, amilyen vagy, hanem érzed-tudod, hogy egy befejezetlen, félkész ember vagy, amin rengeteget lehet és kell fejleszteni. Célja voltaképpen az, hogy egyensúlyba hozd a kifele és befele fordulást. Ebben az állapotban eltűnik a különbség külső és belső, tudat és világ, én és más, én és te stb. stb. között és megvalósul a teljes nyitottság. Ha befele forduló vagy és ki akarsz jönni a fejedből és megtanulni élni, vagy ha kifele forduló vagy, kipróbáltál mindent az életben, de valami hiányzik, és az a valamit nem valahol máshol, hanem a saját fejedben keresed, akkor nagyon jó ez.

Szerintem a jövő ez lesz: a humán értelmiség és a középosztály, alsóközéposztály katolikus lesz, a sztárok, sportolók, felső-középosztálybeli üzletemberek buddhisták, és a szegények meg karizmatikusok.

oggi
  Válasz | 2002. január 04. 00:18 | Sorszám: 26
Pfuj, Micu,

ez egy igazi újévi, harmadnapos alibiválasz volt, kb. mintha Woody Allen magyarázná valami jó kis New York-i felhőkarcoló tetőteraszán pezsgőspohárral a kezében egy nála fél fejjel magasabb szőke bombázónak...

Ki mondta, hogy az együttérzés szentimentális valami?
Ki beszélt tapasztalás helyett filózásról? (A tapasztalásról viszont lehet filozófálni.)
Ha te ezt ennyire spontán érzed, akkor nyilván minimum bódhiszattva vagy...
Ha meg nem érzed spontán (bár oda is el kell jutni valahogy, pl. meditációs gyakorlatokkal, ami nem megy rögtön úgy, hogy kidobod az ablakon az egész jól bejáratott fogalmi apparátusodat -- sőt szerintem a végén sem: intuíció és logika felváltva kell, hogy vezessenek az úton, legfeljebb a végeredményként adódó szemlélet már nem fog fogalmi konzekvenciákkal járni), akkor meg, ugye spekulálnod kell, úgyhogy ne legyééé mán ilyen nyeglenc.
Dehát persze, hogy érzed is ezt meg nem is: hol érzed, hol gondolod -- kipótolgatod egyiket a másikkal, és ez természetes.

Aztán mondok én még neked valami meglepőt (???):
én igenis spekulatív módon jutottam el a mai -- viszonylagos -- nyitottságomhoz.
Addig gondolkoztam róla, hogy az önzés ("fejünkbe zártság") értelmetlen és romboló dolog, amíg egyszerrcsak beláttam, hogy tényleg, nincs több ellenérv, logikus és kész.
Az más kérdés, hogy nyilván egyfajta intuíció irányított efelé, de csak a kezdőlöketet, aztán az időszakos (és nem mindig 100%-ig következetes) tapasztalati-érzelmi megerősítéseket adta.
Szerintem egyébként a meditáció egyes fajtái (a magasabb rendűek) kifejezetten spekulációra épülnek, csak a gyakorlat egy bizonyos szintjén a szemlélet elválik a fogalmaktól, és önállósul.

A spiritualitásról meg annyit, hogy a világgal való egység spirtuális élménye határozott én-fogalom nélkül egy önfelfaló marhaság.
Jól hangzik, de marhaság. Lehet, hogy némi LSD hatására nem, de amíg józan fejjel beszélsz róla, márpedig te is BESZÉLSZ , addig ugyanncsak annak tűnik.
Tipikusan olyan dolog, hogy amíg törekszünk rá (és miért is ne? olyan jó dolognak tűnik!), addig definiálgatjuk, ha netán elérnénk, többé nem próbálnánk definiálni, mert TÖBBÉ NEM VOLNA MIVEL, MIHEZ KÉPEST ÉS MINEK (KINEK).

Légyszíves, gyere már lejebb néhány emelettel és próbálj meg a saját szintünkön bulizni, és ne lötyögtesd az ingemre a pezsgőt!!!

Hollender Miklos
  Válasz | 2002. január 03. 23:08 | Sorszám: 25
Ajajj... ebben a műfajban nincs jól meg rosszul értés, mivel fogalmi úton teljesen lehetetlen megérteni, csak tapasztalati úton.

Az tökéletesen igaz, hogy az egy jól használható szemlélet, hogy minél jobban tud segíteni másokon az ember, annál jobban boldogul maga is. Ez nagyon hasznos szemlélet, és maradjunk is ennyiben.

Szerintem az együttérzés nem egy szentimentális valami, nem sajnálgatás, hanem annak megtapasztalása (nem filózás, hanem tapasztalás) hogy nincs semmi, ami elválasztana másoktól. Egyek vagyunk. Ha úgy jobban fexik, lehet úgyis mondani, hogy nem arról van szó, hogy nincs én, hanem arról, hogy az én az végtelen, határtalan, és mindenki és minden benne van. Nincs elválasztva semmitől, másoktól sem. (Persze ha minden, akkor semmi, ezt gondolom érted, hogy ugyanaz.)

De ezen fölösleges filózni. Csak meg kell próbálni folyamatosan növelni a nyitottságot az életben, úgy általában is, meg mások iránt is, és akkor jó fele mész. Semmi másról nem szól ez a buli, minthogy egyre kevésbé legyünk bezárva a fejünkbe, egyre kevésbé legyünk elválasztva a külvilágtól és másoktól. Ehhez lehetsz keresztény vagy táltosista (Edvard) is, lényeg a nyitottság folyamatos növelése. Minden spiritualitás lényege a nyitottság növelése, a vilátgól és másoktól elválasztó falak lebontása, az egység érzése. A többi duma smafu, nem érdemes filózni ezen, inkább próbálni érezni. És annak pedig a legjobb módja az együttérzés fejlesztése, mert az nyitottá tesz mások iránt, és úgy általában is nyitottá tesz ezért.

armagnac
  Válasz | 2002. január 03. 12:29 | Sorszám: 24
Disszonáns hangokat hallok az állam és egyház szétvélasztása ügyében. A kettő szétválasztása roppant egyszerű okokra vezethető vissza: vannak bizonyos kérdések, amelyek az egyházak számára (akár csak történelmi okokból is) fontosak, ugyanakkor egy modern állam nem lehet meg anélkül, hogy valamilyen szinten ellenőrzése alatt tartaná az adott területet. Kétségkívül konfliktus helyzet, de nem megoldhatatlan. Tipikus példa az anyakönyv vezetés. De ez inkább külön topik témája, nem sok köze van mai értelemben a liberalizmushoz.
oggi
  Válasz | 2002. január 03. 11:42 | Sorszám: 23
(A boldogságot) "kizarolag akkor lehet elerni, ha eljut oda, hogy fontosabb lesz neki masok, mint maga. Minden mas csodot mond. Ilyen egyszeru. "

Azért ez, ahogy én látom, nem ilyen egyszerű.
Az első lépés, hogy magadat fogadd el és szeresd.
Utána már pontosan tudod, hogyan kell szeretned másokat, igaz, ez a feladat nehezebb része, többnyire.
Miért kell másokkal együtt éreznünk, miért kell magunkra venni a világ fájdalmát?
Mert jó.
Jobb embernek érzed magad tőle. Vagy hősnek, a dalai láma kedves szóhasználatával.
Mi ez, ha nem az önzés legmagasabbrendű formája?
Mi ez, ha nem a hiúság egyetlen elfogadható válfaja?
Amikor rutinná válik ez a hősiesség, akkor mondasz csak le az utolsó vágyról, akkor válhatsz igazi megvilágosodottá.
Maga a dalai láma sem állítja magáról, hogy ő megszabadult volna ettől a vágytól.
A teljes vágynélküliség valóban felszámolja az Én-t, de felszámolja az életet is, viszont szép befejezése lehet földi pályafutásunknak, csak ne tévesszük össze a gyengeség és a rossz körülmények szülte apátiával és halálvággyal.
Azonkívül én különbséget tennék az én teljes felszámolása és aközött, amikor az ember felismeri, hogy minél jobban tud segíteni másokon, annál inkább boldogul saját maga is. Ez praktikusan egy bizonyos szint elérése után elmoshatja az Én etikai határait, de megőrzi magát az Én-fogalmat és az ebből sugárzó spirituális javakat. Amikor már ezekről is képesek vagyunk lemondani, akkor értünk meg a halálra (vagy ha jobban tetszik a porhüvelyből porhüvelybe való vándorút végére).
Egyébként az egész reinkarnáció INNEN szemlélve pusztán metafora, ezt a szemléletet csak úgy haladhatjuk meg, ha lemondunk az Én elkülönítéséről. ODA viszont csak akkor érdemes törekedni, ha már leszámoltunk minden motivációnkkal a cselekvésre. Mert ha jól értem, a karma az a cselekvésnek és a cselekvés okának valami egyéni léten túlmutató, talán archetipikusnak is nevezhető egysége, amely az egyéni létben újra és újra felbomlik, míg végül (igazából nincs "végül" hiszen kozmikus, isteni időben történik ez már, azaz soha és örökké) mindörökre szétválik, és vele elenyészik az Én is.
Micu, te vagy a buddhizmus-szakértő, javíts ki, ha rosszul értek valamit...

Edvárd
  Válasz | 2002. január 02. 13:04 | Sorszám: 22
Micu Sokat kell még gyúrjad magadban a világ helyes megítélését... Tudom nem könnyű nagyon sok szél fúl és az ember csak kapkod egész nap melyik irányban is hajókázzon... Azt javaslom kevesebb (szenny)lapot olvass és inkább több szépirodalmat... Régi időkből amiről már úgy ahogy van "lezárt" közös elképzelésünk...
Edvárd
  Válasz | 2002. január 02. 13:02 | Sorszám: 21
De bizonyhogy csak össztársadalmilag lehet megvalósítani épp itt van a liberálisok nagy tévedése! Nem lesz egyéni boldogság amíg az egész társadalmi rendszer nem egészséges és emberközpontú.
Edvárd
  Válasz | 2002. január 02. 13:00 | Sorszám: 20
Ha most számba kívánnánk venni mennyi minden rombolja a közösségiségünket azt hiszem akkor egy vizsgámra se tudnék felkészülni úgyhogy most egy kicsit pihenőt kérek...
Edvárd
  Válasz | 2002. január 02. 12:57 | Sorszám: 19
Edvárd
  Válasz | 2002. január 02. 12:56 | Sorszám: 18
Életünk célja a boldogság - hát igen no persze nem csak vidámságról van szó és nem a puszta szórakozás jelenti a boldogságot:

(Megjegyzem a buddha, bódiszattva = kiejtve buda ami magyarul (Buda-Bleda) igen jól értelmeződik a bódog vagyis boldog szavunkban... Ez nem véletlen! Szidhártha nemzettségét a Sákjákat egyesek szkítának tartják.)

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola