Téma: A zsidók messiása eljövetelenék égi és földi jelei
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 22. 07:21 | Sorszám: 21 |
Vannak emberek, akiket gyermekkoruktól kezdve céltudatosan nevelnek fel egy neki szánt szerep betöltésére.
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 20. 22:15 | Sorszám: 20 |
Nem lennék szívesen a helyében, a happy end ellenére sem.
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 20. 21:04 | Sorszám: 19 |
Szerintem az ószövetségi legendák messiásának nincsen köze az újszövetségi legendák "Jóistenéhez". A szanhedrin nem szentesítene egy idegen embert messiásként. Immánuel már 9 éves. Hozzá kell tegyem, hogy "egy fecske nem csinálhat nyarat", azaz egy messiás csak a hívő tömegek eddigi tevékenységére bazírozhat.
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 20. 14:41 | Sorszám: 18 |
Gondolod, hogy záráskor annak is ott kell lennie, aki korábban azt hitte, nem számít? Én annyira semmi vagyok, hogy helyette inkább elmegyek és megiszom egy jó sört. Majd meséltek, mi volt.
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 20. 14:33 | Sorszám: 17 |
off Már írtam, a Jóistennek érdekes humora van. Nem lepődnék meg túlságosan, ha ezúttal a zsidók messiása gój ember lenne. on
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 19. 22:35 | Sorszám: 16 |
Ne légy ennyire pesszimista...
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 18. 21:29 | Sorszám: 15 |
Ha nem tudnék jelen lenni, légy szíves jegyzetelj, hogy megtudjam, mi hogyan történt!
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 18. 21:27 | Sorszám: 14 |
"...mindenki koldusszegény nem lesz..." Sajnos én azt nem tudom kivárni, előbb elszegényedem. A szórótemetés a legolcsóbb?
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 18. 21:23 | Sorszám: 13 |
Szerintem 2012-es dátumnak nincsen sok köze a vallások misztériumaihoz, de erről nemsokára meg is gyöződhetünk.
|
|
|
jbatky |
Válasz | 2008. szeptember 18. 21:20 | Sorszám: 12 |
Sokan a maják 2012 februári(?) dátumára esküsznek... Ilyet hallani rózsakeresztesektől is.
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 18. 21:18 | Sorszám: 11 |
Feltehetően már közel lehet az ószövetségi legendák messiásának a fellépése... A véleményem szerint ez 2032-re tehető kozmikus okok miatt.
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. szeptember 18. 20:57 | Sorszám: 10 |
Tegnap az arany ára unciánként közel 110 dollárt emelkedett ~11 óra leforgása alatt!
|
|
|
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 19. 17:13 | Sorszám: 6 |
Idézet: http://www.zsido.com/rebbe/rebbe1.htm A rebbe azt a következtetést vonta le, hogy a messiási idõk már nagyon közel vannak, és mindenkinek fel kell készülnie erre a nagy eseményre azzal, hogy tanulmányozza a Messiás eljövetelével foglalkozó zsidó irodalmat, a Talmudot, Maimonidest és a többieket.
Menachem Mendel Schneerson rabbinak (a lubavicsi rebbének, +1994.06.12.) ezek a gondolatai 1951-ben hangoztak el. Egyesek azt állították róla tévesen, hogy ő lenne a "végidők" messiása... Izrael létrehozását 1897 augusztus 29-31.-én határozta el az I. Cionista Világkongresszus Bázelben (Svájc). Ennek az évnek a novemberében (1897.11.24.) a messiásuk születését (1999.08.11) szignáló kozmikus keresztet felépítő égitestek konjunkciója (együttállása) történt meg a Zodiákusban, ami következőleg már csak 2032.06.08.-án fog újra bekövetkezni. (Nincs kizárva, hogy ebből az alkalomból fog fellépni majd nyilvánosan!) 1897 és 1999 között ~"feleúton" megalakították az ENSZ jóváhagyásával Izraelt. Izrael megalakítása, az Izraelbe történő bevándorlás és a III. Templom ([color=red]jobban mondva a II. Templom[/color], mert a legújabb kutatási eredmények szerint Salamon Temploma soha nem létezett...) felépítése is a messianisztikus elképzelésekhez tartozik szorosan. Vita folyik ugyan arról, hogy a Templomot magának Immánuelnek kell-e majd felépíttetnie, vagy már a fellépése előtt el kell-e készüljön... 1999 szeptember 27.-én, Szukkot (sátor) ünnepén (5760. Tisri 17.) lerakták Jeruzsálemben a Templom alapkövét, tehát másfél hónappal az 1999.08.11.-én, a napfogyatkozással hatásfokozott kozmikus kereszt realizálódása után, megvárva az újév (ros hásáná) ünnepkörének befejeződését: Link Kép A Negev-Sivatagban látható 1999 augusztusa óta az 1:1 nagyságban elkészített Frigysátor: Azóta egyre több híradást olvashatunk a Templom építésével, a hozzá tartozó rituális felszerelések, öltözékek készítésével kapcsolatosan: Idézet: http://www.templeinstitute.org/magyar/rolunk.htm A SZENTÉLY INTÉZETRŐL Az 1987-ben létrehozott Szentély Intézet (héberül: Máchon Hámikdás, angol nevén: Temple Institute) non-profit oktatási és vallási szervezet, amely Jeruzsálem Óvárosának zsidó negyedében működik. Az Intézet többrétű munkája arra irányul, hogy I-ten Temploma, a harmadik jeruzsálemi Szentély a bibliai parancsolatnak megfelelően felépüljön a jeruzsálemi Mórija hegyén. Rövid távú célunk az, hogy oktatási tevékenységünkkel újra fellobbantsuk a Szentély iránti vágyakozás lángját az emberek szívében. Hosszú távon pedig, korlátozott emberi eszközeinkkel azt szeretnénk elérni, hogy a Szentély még a mi időnkben felépülhessen. Intézetünk erőfeszítései között szerepel ezért a Szentélyről, és az emberiség szellemi életében elfoglalt központi helyéről folytatott széles körű ismeretterjesztés. Az Intézet által végzett számos tevékenység felöleli a kutatást, a szemináriumok és konferenciák megrendezését, kiadványok megjelentetését, valamint oktatási anyagok készítését.Az Intézet erőfeszítéseinek fókuszpontjában a Szentély újjáépítésének tényleges megkezdése áll. Ebből a célból Intézetünk elkezdte rekonstruálni, és megalkotni a templomi istentisztelethez használt szent edényeket. Ezek az edények, amelyek készítését I-ten parancsolta meg Izrael fiainak, ma jeruzsálemi központunkban tekinthetők meg. A pontos bibliai előírásoknak megfelelően, és az eredeti alapanyagokból készültek, így aranyból, rézből, ezüstből és fából. Ezek hiteles, pontos edények, nem csupán másolatok vagy makettek. E tárgyak mindegyike alkalmas - és készen áll - arra, hogy a felépítendő harmadik Szentélyben újra szolgálatba álljon. A kiállításon szereplő számos tárgy között megtalálhatók a lévitai kórus által használt hangszerek, a főpap arany fejdísze, az illat-, és az áldozati szertartásokban alkalmazott arany- és ezüst edények. Sokévi fáradozás és nehéz munka után az Intézet elkészítette az Istentisztelet legfontosabb és központi eszközeit: a színaranyból készült hétágú gyertyatartót, más néven Menórát, az arany illatáldozati oltárt, és a szent kenyerek szintén aranyból készült asztalát. Az Intézet jelenleg a Kohén Gadol, a főpap szent öltözetét készíti. Ez a projekt - amely hosszú évek tanulmányainak és kutatásainak betetőzése - már több éve folyik. Eddig a főpap Hósenje (melldísze) és Éfódja készült el. Ha ide kattint, többet is megtudhat ezekről az öltözetekről, készítésük módjáról, illetve fotókat és illusztrációkat tekinthet meg róluk. Az Intézet éppen most kezdi el az utolsó simításokat a főpap kék köntösén. http://www.templeinstitute.org/magyar/messias-templom.htm MELYIK JÖN ELŐSZÖR, A MESSIÁS VAGY A TEMPLOM? Igazából, ha egyáltalán felmerül a kérdés, hogy „melyik jön előbb, a messiás vagy a Templom”, bőséges jelét találjuk annak, hogy a Szentély felépítése meg fogja előzni a messiás eljövetelét. Különböző bibliai versek és a nagy bölcsek által tett különböző megállapítások szintén ezt támasztják alá. Ilyen módon bizonnyal nyilvánvaló, hogy a harmadik Templomot még ma, a messiás eljövetele előtt fel lehet építeni Jeruzsálemben. Ez pontosan megegyezik Izrael bölcseinek a jeruzsálemi Talmudban feljegyzett véleményével. „A Szentély a jövőben a Dávid királyságának megalapítása előtt helyreállításra kerül.” (Ma’aszer Seni 29) http://www.nai-israel.com/default.aspx?tabid=201&nid=2019 Montag, 3. Dezember 2007 08:17:32 nai news Tempelinstitut: Stirnblatt für Hohepriester fertig Das Tempelinstitut in Jerusalem hat bekannt gegeben, dass es die Fertigung des Stirnblattes für den Hohepriester abgeschlossen hat, was bedeutet, dass es bereit für die Nutzung ist. Das "Zitz" genannte Stirnblatt wird in 2. Mose 28,36 beschrieben und ist aus purem Gold. --Templomintézmény: Homlokdísz a főpap részére készen van A Templomintézmény Jeruzsálemben közzé tette, hogy a főpap homlokdíszének az elkészítése befejeződött, ami azt jelenti, hogy kész a használatra. A "Zitz"-nek nevezett homlokdísz a Mózes II. 28,36-ban lesz leírva és tiszta aranyból van.-- http://www.istentisztelet.hu/irasok/templom.htm Zsidó szakértők ellenőrzése mellett épül a Harmadik Jeruzsálemi Templom modellje a Holt-tenger mellett. A Mitzpe Yericho kis zsidó település - mely Jeruzsálem és Jerikó között van - ad otthont az 1:1 méretarányban épülő modellnek. A létesítmény 25.000 négyzetméteren terül el. Az épületegyüttes célja az, hogy itt készítsék fel a majdani papokat (kohanim) a Harmadik Jeruzsálemi Templomban való szolgálatra. A terv megálmodói szerint a zsidó emberek a Megváltásra várnak és fel kell készíteniük önmagukat a Messiás eljövetelére. "Az 1967-es Hatnapos Háború után, amikor a Templom-hegy véglegesen a mi kezünkre került, azt reméltük, hogy hamarosan megépül a Harmadik Templom."- állítja Yehuda Kreuser, Mitzpe Yericho rabbija, aki a építkezés egyik felügyelője. "De ez nem történt meg. A politikai szempontok mellett, ki kell jelentenünk, hogy nem voltunk felkészülve, hogy helyre tudjuk állítani a templomi szolgálatot a Templomban. Most már valóban fel kell készíteni magunkat."
Szóval szemmel láthatóan folyik az igyekezet a messianisztikus elképzelések, ígéretek rövid időn belül történő realizálása céljából... Bővebben:
A zsidók messiása eljövetelenék égi és földi jelei
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 19. 13:10 | Sorszám: 5 |
Idézet: Klaus Matefi írta: De miért éppen 1897-ben történt ennek az elképzelésnek az életrehívása?
Ennek az évnek a novemberében jöttek össze a Zodiákusban a Shem ha Mephorash ("Isten 72 szelleme") kozmikus forrásai utoljára az 1999-ben kialakult kozmikus kereszt előtt, ugyanúgy, mint a Názáreti Jézus születésekor: 1897.11.24. 09:19 UT Nap-Hold-Mars-Szaturnusz-Uránusz konjunkció: 2,4°/2,4°/1,6°/3,2° Nyilas/29,5°Skorpió 1897 és 1999 között ~102 év telt el és megközelítőleg a "feleúton" 1948-ban (május.14.) megalakul Izrael: Idézet: http://lexikon.katolikus.hu/LINKEK/LINKIIII/33IZAY.HTML#i33018 Medinat Jiszroél, 1948. máj. 14.-: állam a Közel-Keleten, →Palesztina területén. Határai: Földközi-tenger, Libanon, Szíria, Jordánia, Egyiptom. Ter-e 21.946 km², főv-a Tel Aviv (az izraelii parlament, a Knesszet szerint Jeruzsálem). Hiv. nyelve az óhéber (iwrit) és az arab. - Létrejöttében nagy szerepe volt a modern →cionizmusnak. 1945 u. Mo-ról, Au-ból, Lengyo-ból, No-ból stb. sok menekült és bevándorló érkezett Palesztinába. Az USA pénzügyi támogatását élvező cionisták szembefordultak NBr-val, terrorista akciókat szerveztek a brit hatóságok ellen (1946. VII. 22: fölrobbantották a brit parancsnokság székhelyéül szolgáló jeruzsálemi Dávid Király Hotelt; 91 ember halt meg ill. tűnt el), megsokszorozták a legális és illegális bevándorlást: 1948-ra a zsidó lakosság 34%-ra növekedett. Az arabok is harcot kezdtek jogaik védelmére. NBr., szabadulni akarván a tűzfészektől, a kérdést az ENSZ elé vitte. 1947. X. 29: az ENSZ úgy határozott, hogy Palesztinában egy zsidó és egy arab áll-ot kell létrehozni, →Jeruzsálem nemzetközi ter. legyen. 1948. V. 14: Tel Avivban kihirdették ~ állam megalapítását, melyre 14/15. éjjelén az arabok támadással válaszoltak. Formailag az Arab Liga minden tagja hadiállapotba került Izraellel. A zsidók elfoglalták az araboknak szánt Ny-Galileát és Közép-Palesztinát, melyet bekebeleztek (Palesztina 78%-át szerezték meg).
Izrael alkotmánya maga a Tóra: Idézet: http://www.zsido.hu/aktiv/rabbiv.php Tegye föl bátran a zsidósággal kapcsolatos kérdéseit, problémáit, és Raj Tamás főrabbi ezen a nyilvános oldalon keresztül megválaszolja azt.Tisztelt Á! Örülök, hogy egyetért véleményemmel. Ami az izraeli állapotokat illeti, alapvetõen ott is ugyanez lenne a véleményem, de tudni kell, hogy Izraelben az állam és az egyház nincs szétválasztva, az országnak nincs is alkotmánya, mert úgy gondolják, - érthetõ okok alapján -, hogy a mózesi törvény (a Tóra) tölti be ezt a szerepet. Ezt a döntést ugyanis a hírers jeruzsálemi gyûlés idõszámításunk elõtt 445 õszén határozta el, s ezen igen nehéz lenne, s nem is biztos, hogy szabad-e egyáltalán változtatni. (Véleményem szerint nem szabad és nem is lehet.) (Valószínûleg hasonló helyzet adódna a Vatikán vagy jó néhány iszlám ország tekintetében.) Persze, merõben más a helyzet egy európai ország esetében. Szívélyes üdvözlettel: R.T.
Vallás - Filozófia - Ezotéria fórum
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 18. 09:54 | Sorszám: 4 |
Még néhány vallásos zsidó forrás Izrael megalapításának kezdeti elképzelésével kapcsolatosan: Idézet: http://www.jcc.hu/orki/alef/2000maj8.html Bálint Zsidó Közösségi Ház VALLÁS ÉS CIONIZMUS Mindezeket látva 1862-ben Rabbi Cvi Hirsh Káliser (1795-1874) egy lengyel város, Tehor fõrabbija, megjelentetett egy könyvet, melynek címe: Drisát Cijon - Cijon keresése volt. Ez a könyv nagy hatással volt az európai rabbinikus világra. A könyvnek nem csak a háláchikus része volt jelentõs, hanem Kálisernek az a merész gondolata is, mellyel megoldást kínált az európai zsidókérdésre. Konkrét válasza így hangzott: "A zsidó népnek semmilyen más megoldása nem lehet, csak a visszatérés Erec Jiszráelbe, az õsök országába, amivel saját maga kezdheti el a megváltását, még a Messiás eljövetele elõtt" Mint korának egy tekintélyes rabbija, gondolatát természetesen a háláchára alapozta, és bebizonyította, hogy a zsidó nép saját maga elkezdheti megszabadítását. Könyvében elmagyarázza, hogy a megígért megváltás természetesen meg fog valósulni, de ne gondoljuk azt, hogy a Messiás majd hirtelen ránk fog parancsolni, hogy hagyjuk el a gálutot, és ezután mindenki egyszerre fog megérkezni Erec Jiszráelbe. Nem sietve fogjuk elhagyni a gálutot, s nem egy pillanat alatt fog eljönni a szabadságunk, lassan-lassan fognak elkezdeni sütni a megváltás sugarai. Ráv Káliser tehát úgy vélte, a zsidó nép megváltása nem csak csoda útján fog megvalósulni, a zsidóknak maguknak kell törekedniük arra, hogy mindez bekövetkezzék, s ennek elsõ jeleként vissza kell térniük a Szent Földre.A Mizráchi mozgalom, mint a Cionista Világszervezet egyik frakciója elfogadja a Bázeli programot, melynek lényege, hogy zsidó államot kell felállítani Erec Jiszráel területén, de a zsidó nép egzisztenciájának megtartását és fejlõdését csak abban látja, ha a nemzet a Tóra és a tradíció útján fog haladni és megtartja az Örökkévaló parancsait. Eliezer Slomovits izraeli vendégtanár http://www.or-zse.hu/resp/staller-debrecen2003.htm Dr. habil Staller Tamás Ph.D., egyetemi tanár: Az igazi Izrael: Erec vagy Gálut 1897 júliusában a Müncheni Zsidó Hitközség hivatalos tiltakozást nyújtott be a cionista kongresszus szervezőinél a városukban megtartani tervezett kongresszus ellen. A kongresszus helyszíne így került át Bázelba, ahol majd ugyanennek az évnek augusztus 29-én megnyílik az Első Cionista Kongresszus. A Berliner Tageblatt című újság, más vezető lapokkal együtt, a tiltakozást követően közölte a Rabbi Föderáció hivatalos kommünikéjét, amiben ez állt: "Tiltakozunk a judaizmus és a zsidó hit ideáljainak ilyen érzéketlen eltorzítása ellen...Az úgynevezett cionisták céljai ellentétesek a zsidóság profetikus küldetésével és minden, magát zsidónak valló kötelességével, ami ahhoz az anyaföldhöz köti, ahol él.... A vallás és az anyaföld szeretete, ezek nem kevesebbet jelentenek számunkra, mint a judaizmus fönnmaradását, kötelességünk tehát elítélni a cionizmus céljait és ignorálni a Kongresszus fölhívását." (id. Alex Bein: Theodore Herzl. A Biography. Philadelphia 5705-1945 221-222 pp.) A Maybaum rabbi által fölhozott vádakra a politikai cionizmus vezére, Theodore Herzl a következőket válaszolta: "A zsidósághoz tartozás olyan kapcsolat, amelyet megfelelően kell kiaknázni, és ugyanakkor folyamatosan meg kell harcolni érte. A cionizmus nem valamiféle párt. A zsidók valamennyi pártból részt vesznek a mozgalomban, akárcsak egy nép, ami minden pártban ott van. A cionizmus nem más, mint a zsidó nép, fölsorakozva." http://www.pilpul.net/komoly.shtml?x=26573 Mi a judaizmus? (1974) Gerschon Scholem Nagy hiba ezért - amiért, meglehet, a cionizmusnak nagy árat kell még fizetnie - ha a mozgalom messianisztikus jelentőséget tulajdonít magának. A messianisztikus mozgalmak ugyanis többnyire elbuknak. A cionizmus ehelyett inkább egy a történelem mindennapi keretei között elhelyezkedő mozgalomnak tekintendő, de a történelmen belül felelősséget vállal egy megváltás- es messiás-nélküli világban. Természetes ugyanakkor, hogy a kísérlet során, hogy a zsidó nép számára új életet építsenek egy megváltatlan világban, a cionizmusnak szembe kell néznie bizonyos messianisztikus felhangokkal amelyek nyilvánvalóan benne rejlenek a zsidó nép Cion földjére való visszatérésében. http://www.zsido.com/books/donin/donin1/donin_judaizmus_2.htm És bár egyes zsidók idõnként visszatértek a Szentföldre, hogy ott éljék le utolsó éveiket, és ott temessék el õket, tömeges visszatérésre, letelepedésre és független, szuverén zsidó állam újraalapítására nem törekedtek egészen a 19. század utolsó éveiig.
"Stratégiai" okokból kifolyólag feltehetően soha nem fog az egész diaszpórában élő zsidóság Izraelbe kivándorolni.
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 18. 09:51 | Sorszám: 3 |
jav.: Azt máris meg lehet jegyezni
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 18. 09:50 | Sorszám: 2 |
Az máris meg lehet jegyezni, hogy az ószövetségi legenda beavatott tagjai nem nézték jó szemmel, ha a misztériumaik titka után valaki nagy érdeklődést mutatott: Idézet: http://www.zsido.com/zstsz05/06hetlevelezo_b.htm Zsidó Tudományok Szabadegyeteme A Messiás a középkori zsidó filozófia fényében Továbbá, senki ne tegyen erőfeszítéseket, hogy meghatározzon egy bizonyos időpontot a Megváltó eljövetelére. Bölcseink is így tanítják [Talmud, Szánhedrin 97b.]: "Fulladjanak meg, kik az idők végét jósolják meg."
Az eredeti Talmud szövege azért ennyire nem konkrétizálja a halálnemét azok számára, akik úgymond foglalkozni merészelnek a messiás eljövetelének az időpontjával...: Idézet: Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Neunter Band Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996 Synhedrin XI,i,ii Fol. 97b (S. 67) Es schwinde Geist derjenigen, die das Ende (Zersteuung, Erösung) berechnen wollen; --Babiloni Talmud (Lazarus Goldschmidt) Kilencedik kötet Zsidó kiadó a Suhrkamp kiadóban Frankfurt am Main 1996 Synhedrin XI,i,ii Fol. 97b (67. old.) Tünjön el azoknaknak a lelke, akik a véget (szétszóratás, megváltást) ki akarják számolni;-- Der Babylonische Talmud (Lazarus Goldschmidt) Achter Band Jüdischer Verlag im Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1996 Synhedrin VII,v Fol. 59a (S. 697) Ferner sagte R. Johanan: Wenn ein Nichtjude sich mit der Tora befaßt, so verdint er den Tod, den es heßt: eine Lehre übergab uns Mose, zum Erbbesitze; sie ist ein Erbbesitz für uns, nicht aber für sie. --Babiloni Talmud (Lazarus Goldschmidt) Nyolcadik kötet Zsidó kiadó a Suhrkamp kiadóban Frankfurt am Main 1996 Synhedrin VII,v Fol. 59a (697. old.) R. Johanan mondta továbbá: Ha egy nemzsidó a Tórával foglalkozik, úgy ő* halált érdemel, ez azt jelenti: Mózes átadott nekünk egy tanítást örökös tulajdonba; ez egy örökös tulajdon számunkra, azonban nem az ő* számára.--
Csoda, hogy manapság is inkább kerülik az asztrológusok, kutatók ezeket a témákat?... Weblapom
|
|
|
Klaus Matefi |
Válasz | 2008. március 17. 20:19 | Sorszám: 1 |
Először vizsgáljuk meg az ószövetségi legenda írói által betervezett messiásuk eljövetelének a napjainkban már észlelhető előkészületeit. Az ószövetségi legendák messianisztikus elképzelései szerint a messiásuk, Immánuel eljövetele tájékán a vallásos zsidóságnak a diaszpórából vissza kellene térniük Palesztinába (Álijá): Idézet: http://www.zsido.com/books/wouk/niUTOSZ.htm A cionizmus, amely egykor a zsidóság politikai jelszava volt, az elmúlt tíz év alatt központi szerephez jutott. Herzl cionizmusa még azt hirdette, hogy a világon élő minden zsidónak Palesztinába kell települnie. A kialakult újfajta konszenzus azonban nem erre a doktrínára épül. Hetven évvel ezelőtt Herzl nagy ellenfele, Áchád Háám az újjászülető diaszpóra szellemi központjaként működő zsidó államról álmodott. Ezért a mérsékelt szemléletért rengeteg támadás és ócsárlás érte a szélsőséges cionisták részéről. Ma már úgy tűnik, próféta volt. A zsidók visszatérése a Szentföldre még mindig csupán messianisztikus látomás, ám Izrael máris betölti az új szellemi központ szerepét. http://www.szombat.com/archivum/regi/h9806c.htm A Magyar Zsidó Kultúrális Egyesület Folyóirata Vége az alijának? Nem sokkal a Bázelben összehívott Első Cionista Kongresszus előtt, Herzl befejezte a Das Neue Ghetto [Az új gettó] című színdarabját, melynek főhőse egy Dr. Jakob Samuel nevű zsidó ügyvéd, aki egy keresztény által birtokolt bányatársaságnak dolgozik. A darab végén a társaság csődbe megy, és a tulajdonos, miután Samuelt "zsidó féregnek" nevezi, megöli párbajban. Samuel utolsó leheletével a következő szívbemarkoló szavakat mondja: "Ó, zsidó testvéreim, aligha hagynak élni titeket ... míg ki nem léptek a gettóból." A zsidók megfogadták Herzl szavait, és a világ minden tájáról ezrével özönlöttek a Jisuvba, majd később Izrael Államba. Mára azonban mintha kiapadt volna a bevándorlók folyama. A sors iróniája, hogy a cionizmus megszületésének századik évfordulója mintha az alija végét jelezné. Úgy tűnik azonban, hogy mára a "végveszélyben lévő" zsidóság utolsó nagy tárháza is kiürült. Yehezkel Dror, a A cionizmus újraértelmezése c. könyv szerzője úgy véli, az igazi cionizmus a zsidóság egészének boldogulását, jólétét tarja szem előtt. Szerinte a zsidóság egy részének igenis diaszpórában kell élnie, mivel a biológiai és atomfegyverek korában a szétszóratás meggátolja, hogy az egész nép esetleg elpusztuljon, s azért is, "mert az izraeli és a diaszpóra-zsidóság közötti kapcsolat fokozza a kreativitást."
Ezt a visszatérést Izrael megalakításának az ötlete alapozta meg, mely az I. Cionista Világkongresszuson (1897.08. 29-31.) Bázelben (Basel) fogalmazódott meg Herzl Tivadar által. A kongresszuson vezetett naplójába a következőket jegyezte be: „Ma megalapítottam a zsidó államot” De miért éppen 1897-ben történt ennek az elképzelésnek az életrehívása?
|
|
|
|
|