Új téma  Új hozzászólás

Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Társalgó   » Olvasószoba (14. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: Olvasószoba
vanna7
  Válasz | 2011. augusztus 11. 00:41 | Sorszám: 631
"Ám ezt a tudást semmilyen egyetem nem tanítja."


.... a vidnya és a vidja két különböző dolog....

john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 22:07 | Sorszám: 630
Örülök a megjegyzésednek, mert ez konkrétan szüleimet, volt tanáraimat dícséri!
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 22:05 | Sorszám: 629
(Nem akarom magam túldimenzionálni. Amióta nem tanítok, még egyetlen volt tanítványom sem keresett meg semmilyen okból. Pedig az óradíjam sosem volt nagyon magas Ez szerintem világi szempontból egy kicsit kudarc, de Orfeusz példáját szem előtt tartva, mélyebb értelemben jól van ez így. Mondják, egy hajszál sem hullhat a padlóra anélkül, hogy az egész kozmosz tudomására ne jutna.)
Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 20:21 | Sorszám: 628
"igyekeztem a magam óráin gyakorolni"

Ez a te sajátságos személyiséged sajátosságai nélkül nem sikerült volna.

john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 20:11 | Sorszám: 627
"... az idealista ellentéte... igen gyakran olyan ember, aki szerelem nélkül él." (Camus: Boldog halál)

Volt egy fantasztikus tanárom (az egyetemről persze rég elüldözték külföldre), aki hihetetlen módon inspiráló volt: minden szakmai mondandóhoz tudott valami érdekességet mondani. Ezt én igyekeztem a magam óráin gyakorolni. Hálás vagyok a sorsnak, hogy mellette készíthettem a diplomamunkám, olyan témából, amely halálomig el fog kísérni

Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 18:29 | Sorszám: 626
Van egy barátnőm, akinek komoly pedagógiai tehetsége van, de nem pedagógusként élte le az életét, csak miután nyugdíjba kényszerült és nyugdíja kiegészítésére szorult, kezdett el tanítani, matematikát (számtant), szintén mindenféle korosztálynak. Nemrégiben beszélgettünk, kérdeztem, tanít-e még. Igen, mondta, ma már kitüntetéssel végezném el az egyetemet, annyi mindent tanultam meg a kedvükért (mármint a tanítványai "kedvéért").
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 17:51 | Sorszám: 625
Mint az a régi vicc az orosz faluval. Szerjozsa, te amerikai kém vagy! Honnan veszitek, tökéletesen beszélem az oroszt, a szokásaim, ruháim oroszok, stb.? Azért Szerjozsa, mert errefelé nincsenek négerek.
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 17:49 | Sorszám: 624
Ez is mutatja, milyen erőteljes és hatékony lehet a határterületi együttműködés.
onogur
  Válasz | 2011. augusztus 10. 17:42 | Sorszám: 623
Hozhatnám példának apósom sógornőjét.
40 éve lakik a faluban, de még mindig "gyüttment" az őslakosok szemében.
Nagy a bűne: szőke és kékszemű.
Az őslakosok nem is hallottak még antropológiáról, genetikáról, viszont vannak ösztöneik.
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 17:18 | Sorszám: 622
Igazad van, előfordul. Ám ezt a tudást semmilyen egyetem nem tanítja.

Van egy nádudvari nagybátyám, nincs felsőfokú végzettsége. Meglátogatott minket, épp geometria vizsgámra készültem. Kérdezi, mit tanulok? Mondom, geometriát, görbék rektifikálhatóságát. Mondja, mi az? Elmagyarázom, vektorral, integrállal, ívhosszal, derekasan. Kérdez megint, mondom, kérdez, mondom. És jön a kegyelemdöfés: mire jó ez, hol lehet használni? Nem tudtam, mert az alkalmazás mindig az elmélet után jött...

onogur
  Válasz | 2011. augusztus 10. 17:14 | Sorszám: 621
Finomítanék: a kívülálló "nem terhelt" dogmákkal, teljesen más szemszögből tekint a problémára.
Hogy csak egy erőltetett példát mondjak: én 15 éve foglalkozom intenzíven a magyarság őstörténelmével, oszt mégis tanulok mpd-től, akit még szőr mentén se érdekel a kérdéskör.
onogur
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:56 | Sorszám: 620
Az a helyzet, hogy kívülállótól lehet a legtöbbet tanulni.
De ezt sokan nem képesek megérteni.
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:49 | Sorszám: 619
Bingó
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:49 | Sorszám: 618
Csoportosan: a "klasszikus osztályfőnöki óra" az én értelmezésemben beépül a tárgyba. Nem tudsz hatékonyan tanítani az egyes tanítványok valamilyen fokú megismerése nélkül. Ehhez persze idő kellene, ami az iskolában sosincs.

Tanulunk egymástól: ez nem zárja ki azt, hogy a tanár egyrészt ismeretforrás, "szaktekintély" vagy ""zsinórmérce"" (ki kell érdemelni! ) és moderátor is egyben. Nem volt olyan tanítványom, akitől ne kaptam volna valamit, akár a legbutábbtól is. "Ostoba" gyerek is kérdezhet/megjegyezhet érdekeset, fontosat, amin a többiek tovább tudnak vitatkozni.

Ezek persze fílingek inkább, kevésszer tartottam felvételi előkészítőt gimiseknek, tanteremben, de az más, ott mindenki motivált, ezért kicsit unalmasabb is...

Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:29 | Sorszám: 617
résznem = részben
Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:29 | Sorszám: 616
Én kifejezetten oktatási célból összegyűlt emberekre értettem. Persze, az ember mindig "tanulhat" a másiktól, de célzott oktatási szituációkban ez csak akkor működik, ha legalább résznem azonos ismeretekkel, világképpel, és főleg nagyon jó szándékkal bíró emberek gyűlnek össze.
onogur
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:09 | Sorszám: 615
"A "tanulunk egymástól" viszont idealizmus."

Ezt nem értem. Miért is?
Én mezei emberektől sokkal többet tanultam, mint tanároktól.

Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 16:04 | Sorszám: 614
Sok embernek nem igazán való a "kimért" közoktatás. De ha az se lenne ... .

"mindig az elején voltam résen" - ez csoportosan tényleg nem megy. A "tanulunk egymástól" viszont idealizmus. Vannak "tantárgyak", ahol ez időnként működhet, de csak nagyon rövid ideig és nagyon szűk hatáskörben.

john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:43 | Sorszám: 613
Köszönöm... Kb. tíz évig tanítottam magánúton, alsóstól egyetemistáig és mindig az elején voltam résen, a tanulót mi érdekli - általában. Ezután félig nyert ügyem volt. De ehhez sok mindenről kellett legalább felületesen tudnom...

Csoportos tanítást nem szívesen vállalnék, hacsak nem olyat, mint a nagy Csokonai: na, srácok, most szépen kiülünk a nagy fa alá és kötetlenül beszélgetünk, vitatkozunk a természetről, a világ nagy és értékes dolgairól... senkit kinevetni nem szabad! Tanulunk egymástól... megmerítkezünk a külső és belső univerzum csodáiban... Látod, ez lenne nekem való, talán...

john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:39 | Sorszám: 612
nincs lehetetlen eset, csak rossz tanár...
onogur
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:36 | Sorszám: 611
Én nem irigylem.
Két-három egyetemen megszerzett doktori címek után is sanszos lenne, hogy nem tudnám követni a logikáját.
Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:33 | Sorszám: 610
Szoktál te tanítani? Nagyon élvezetesek lehetnek az óráid, foglalkozásaid, irigylem a tanítványaidat, ha vannak.
Gyöngy
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:31 | Sorszám: 609
Van bizony (Ahol a rész is egész), sőt, mint akkor legfiatalabbal, Lovász Lászlóval is készített interjút.
john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 15:26 | Sorszám: 608
Coxeter> A geometriák alapjai

Ebből a könyvből tudtam meg, hogy a Möbiusz-szalagot az USA-ban kb. 70 éve szabadalmaztatta egy mérnök, mint futószalagot. Egy oldala van, tehát az anyagot szállítva egyenletesen kopik.

Most a wiki-n olvasom, Tesla is szabadalmaztatta, de ő valamely elektronikus eszközként. http://en.wikipedia.org/wiki/Moebius_strip

john batky
  Válasz | 2011. augusztus 10. 14:30 | Sorszám: 607
Ismerem. Talán még a Benoit Mandelbrot-tal is van benne interjú (ha már fraktál van a borítón).

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39 
 

Új téma  Új hozzászólás       előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola