Téma: Olvasószoba
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 11. 10:32 | Sorszám: 634 |
Sajnos Hamvas Scientia Sacrá-ját és sok egyebet a netről jogvédelmi okok miatt az "evilági" örökös leszedette... >>> "Éberség és kábaság Az Isa-upanisád fordulata, amikor a Mester azt mondja, hogy a tudás nem éberség. A tudás szanszkrit szóval vidnya. A vidnya nem vidja. A vidnya szó szerint halmozható anyagi tudást jelent. Ellentéte az avidnya, a nemtudás. A szöveg így szól: „A tudatlanok vak sötétségben bolyonganak, de még vakultabb sötétségben járnak azok, akik tudást tudásra halmoznak.” Vidnya és avidnya, értelmi tudás és tudatlanság, az álmosság két változata, mind a kettő teljesen alkalmatlan arra, hogy az ember a valóságot megértse és lásson. "Tudás és tudatlanság, mindkettő elégtelen." A tudatlanok vak sötétbe jutnak. Annál inkább, mert ott vannak. Ők a tanítványok, akik alszanak. Ők azok, akik azt hiszik, hogy az ő idejük még nem érkezett el. Ezeknek azonban még van reményük. Kaphatnak ütést, elkövethetnek botlást és szemük megnyílhat. De még sötétebb rabságban vannak azok, akik tudást tudásra halmoznak. Értelmi tudásról van szó. Az értelmi tudás a legveszedelmesebb alvás. Ami csak a tudás anyagi mennyiségét növeli, nem pedig a látás minőségét és világosságát emeli, az csak tudomány (vidnya). Ez pedig nem ébreszt. Éppen ezért lényegtelen; haszontalan és veszedelmes. A tudás az, amiben a lélek még sokkal véglegesebben elszunnyadhat, mint a tudatlanságban." HAMVAS BÉLA Scientia sacra 1. rész Az őskori emberiség szellemi hagyománya, az éberség <<< Forrás: http://www.facebook.com/note.php?note_id=235624403132175&comments Az index Hamvas Béla fórumán Kopancsi idéz tőle 2010.9.22-én: >>> Hamvas Béla a Scientia Sacraban az Ísa-upanisádból elindulva jut el anyagi síkon a vételenségig halmozható anyagi tudásig (vidnya). Röviden utal arra, hogy a tudás (vidnya) nem azonos a látással (vidya). Az upanisádot olvasva mondja Hamvas, hogy a nemtudás (avidnya) sötétségénél csak a tudás tudásra halmozót (vidnya) veszi körül nagyobb sötétség. Ez a legmélyebb alvás. Majd utal a fokozatokra. Mély alvás - Álom - Ébrenlét - Éberség (turijam, turiya-vidya). A Naplókban pedig: "Az Upanisádok azt mondja, csak az éber szellem lát. Ez az éber látás a vidya. Ugyanaz a szó, ami a latin videre vagy a görög idea és eidos. Tudás és látás és látvány, vagyis éber szellem. A kihalt szellem ezzel szemben avidya, a vakságban, a tudatlanságban és az alvásban szenved. A hit a kettő között áll, úgy, hogy aki hisz, az lát, de zavartan, és minél inkább hisz, annál világosabban, minél kevésbé, annál homályosabban." >>>
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 11. 10:07 | Sorszám: 633 |
Kis privát kutatásaimban ez valahol fordulópontot jelentett, Hamvas Béla nagy segítségemre volt... talán írok erről az egészről újra a Lelki jelenségek topikban, ha "van rá igény"...
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 11. 09:01 | Sorszám: 632 |
Ahogy írod, határozottan , most már csak azt szeretném tudni, mit jelentenek !
|
|
|
vanna7 |
Válasz | 2011. augusztus 11. 00:41 | Sorszám: 631 |
"Ám ezt a tudást semmilyen egyetem nem tanítja." .... a vidnya és a vidja két különböző dolog....
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 22:07 | Sorszám: 630 |
Örülök a megjegyzésednek, mert ez konkrétan szüleimet, volt tanáraimat dícséri!
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 22:05 | Sorszám: 629 |
(Nem akarom magam túldimenzionálni. Amióta nem tanítok, még egyetlen volt tanítványom sem keresett meg semmilyen okból. Pedig az óradíjam sosem volt nagyon magas Ez szerintem világi szempontból egy kicsit kudarc, de Orfeusz példáját szem előtt tartva, mélyebb értelemben jól van ez így. Mondják, egy hajszál sem hullhat a padlóra anélkül, hogy az egész kozmosz tudomására ne jutna.)
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 20:21 | Sorszám: 628 |
"igyekeztem a magam óráin gyakorolni" Ez a te sajátságos személyiséged sajátosságai nélkül nem sikerült volna.
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 20:11 | Sorszám: 627 |
"... az idealista ellentéte... igen gyakran olyan ember, aki szerelem nélkül él." (Camus: Boldog halál) Volt egy fantasztikus tanárom (az egyetemről persze rég elüldözték külföldre), aki hihetetlen módon inspiráló volt: minden szakmai mondandóhoz tudott valami érdekességet mondani. Ezt én igyekeztem a magam óráin gyakorolni. Hálás vagyok a sorsnak, hogy mellette készíthettem a diplomamunkám, olyan témából, amely halálomig el fog kísérni
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 18:29 | Sorszám: 626 |
Van egy barátnőm, akinek komoly pedagógiai tehetsége van, de nem pedagógusként élte le az életét, csak miután nyugdíjba kényszerült és nyugdíja kiegészítésére szorult, kezdett el tanítani, matematikát (számtant), szintén mindenféle korosztálynak. Nemrégiben beszélgettünk, kérdeztem, tanít-e még. Igen, mondta, ma már kitüntetéssel végezném el az egyetemet, annyi mindent tanultam meg a kedvükért (mármint a tanítványai "kedvéért").
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 17:51 | Sorszám: 625 |
Mint az a régi vicc az orosz faluval. Szerjozsa, te amerikai kém vagy! Honnan veszitek, tökéletesen beszélem az oroszt, a szokásaim, ruháim oroszok, stb.? Azért Szerjozsa, mert errefelé nincsenek négerek.
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 17:49 | Sorszám: 624 |
Ez is mutatja, milyen erőteljes és hatékony lehet a határterületi együttműködés.
|
|
|
onogur |
Válasz | 2011. augusztus 10. 17:42 | Sorszám: 623 |
Hozhatnám példának apósom sógornőjét. 40 éve lakik a faluban, de még mindig "gyüttment" az őslakosok szemében. Nagy a bűne: szőke és kékszemű. Az őslakosok nem is hallottak még antropológiáról, genetikáról, viszont vannak ösztöneik.
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 17:18 | Sorszám: 622 |
Igazad van, előfordul. Ám ezt a tudást semmilyen egyetem nem tanítja. Van egy nádudvari nagybátyám, nincs felsőfokú végzettsége. Meglátogatott minket, épp geometria vizsgámra készültem. Kérdezi, mit tanulok? Mondom, geometriát, görbék rektifikálhatóságát. Mondja, mi az? Elmagyarázom, vektorral, integrállal, ívhosszal, derekasan. Kérdez megint, mondom, kérdez, mondom. És jön a kegyelemdöfés: mire jó ez, hol lehet használni? Nem tudtam, mert az alkalmazás mindig az elmélet után jött...
|
|
|
onogur |
Válasz | 2011. augusztus 10. 17:14 | Sorszám: 621 |
Finomítanék: a kívülálló "nem terhelt" dogmákkal, teljesen más szemszögből tekint a problémára. Hogy csak egy erőltetett példát mondjak: én 15 éve foglalkozom intenzíven a magyarság őstörténelmével, oszt mégis tanulok mpd-től, akit még szőr mentén se érdekel a kérdéskör.
|
|
|
onogur |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:56 | Sorszám: 620 |
Az a helyzet, hogy kívülállótól lehet a legtöbbet tanulni. De ezt sokan nem képesek megérteni.
|
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:49 | Sorszám: 618 |
Csoportosan: a "klasszikus osztályfőnöki óra" az én értelmezésemben beépül a tárgyba. Nem tudsz hatékonyan tanítani az egyes tanítványok valamilyen fokú megismerése nélkül. Ehhez persze idő kellene, ami az iskolában sosincs. Tanulunk egymástól: ez nem zárja ki azt, hogy a tanár egyrészt ismeretforrás, "szaktekintély" vagy ""zsinórmérce"" (ki kell érdemelni! ) és moderátor is egyben. Nem volt olyan tanítványom, akitől ne kaptam volna valamit, akár a legbutábbtól is. "Ostoba" gyerek is kérdezhet/megjegyezhet érdekeset, fontosat, amin a többiek tovább tudnak vitatkozni. Ezek persze fílingek inkább, kevésszer tartottam felvételi előkészítőt gimiseknek, tanteremben, de az más, ott mindenki motivált, ezért kicsit unalmasabb is...
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:29 | Sorszám: 617 |
résznem = részben
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:29 | Sorszám: 616 |
Én kifejezetten oktatási célból összegyűlt emberekre értettem. Persze, az ember mindig "tanulhat" a másiktól, de célzott oktatási szituációkban ez csak akkor működik, ha legalább résznem azonos ismeretekkel, világképpel, és főleg nagyon jó szándékkal bíró emberek gyűlnek össze.
|
|
|
onogur |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:09 | Sorszám: 615 |
"A "tanulunk egymástól" viszont idealizmus." Ezt nem értem. Miért is? Én mezei emberektől sokkal többet tanultam, mint tanároktól.
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 16:04 | Sorszám: 614 |
Sok embernek nem igazán való a "kimért" közoktatás. De ha az se lenne ... . "mindig az elején voltam résen" - ez csoportosan tényleg nem megy. A "tanulunk egymástól" viszont idealizmus. Vannak "tantárgyak", ahol ez időnként működhet, de csak nagyon rövid ideig és nagyon szűk hatáskörben.
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 15:43 | Sorszám: 613 |
Köszönöm... Kb. tíz évig tanítottam magánúton, alsóstól egyetemistáig és mindig az elején voltam résen, a tanulót mi érdekli - általában. Ezután félig nyert ügyem volt. De ehhez sok mindenről kellett legalább felületesen tudnom... Csoportos tanítást nem szívesen vállalnék, hacsak nem olyat, mint a nagy Csokonai: na, srácok, most szépen kiülünk a nagy fa alá és kötetlenül beszélgetünk, vitatkozunk a természetről, a világ nagy és értékes dolgairól... senkit kinevetni nem szabad! Tanulunk egymástól... megmerítkezünk a külső és belső univerzum csodáiban... Látod, ez lenne nekem való, talán...
|
|
|
john batky |
Válasz | 2011. augusztus 10. 15:39 | Sorszám: 612 |
nincs lehetetlen eset, csak rossz tanár...
|
|
|
onogur |
Válasz | 2011. augusztus 10. 15:36 | Sorszám: 611 |
Én nem irigylem. Két-három egyetemen megszerzett doktori címek után is sanszos lenne, hogy nem tudnám követni a logikáját.
|
|
|
Gyöngy |
Válasz | 2011. augusztus 10. 15:33 | Sorszám: 610 |
Szoktál te tanítani? Nagyon élvezetesek lehetnek az óráid, foglalkozásaid, irigylem a tanítványaidat, ha vannak.
|
|
|
|