Gondola főoldal | beállítások | regisztráció | keresés | GYIK | fórum főoldal | moderáció
  előző téma   következő téma
»  gondola Fórum   » Közélet   » A MAGYAR ZSIDÓSÁG TÖRTÉNETE (4. oldal)

 
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20 
 
Fórumunkon a regisztráció szünetel
Téma: A MAGYAR ZSIDÓSÁG TÖRTÉNETE
daleth
  Válasz | 2005. február 03. 11:16 | Sorszám: 413
Általában azokkal szemben szoktam kioktató hangot használni, akik velem szemben éltek ezzel az eszközzel.

Azzal a kérdéssel, hogy kik voltaak az első honfoglalóink nem szeretnék foglalkozni: egyrészt mert nehéz kérdés, s nem vagyok felkészülve a megválaszolására, másrészt nagyon nem illik ide.
A kérdésedre válaszoltam (miért más):
1. más a napi liturgia
2. mások hittételek - ha ezek után sem látod, miben más, sajnos nem tudok segíteni. Az általad felhozott indok önmagában véve kevés - ez alapján a mai zsidóság és a ma élő szamaritánusoknak is azonosnak kellene lenniük.

Jézus családfájával semmi baj sincsen, azon kívül, hogy semmi köze sincs a zsidó kontinuitás kérdéséhez (hogy Jézus test szerint zsidónak született, azt csak néhányan kérdőjelezik meg, de az érveikben meeglehetősen sok a pontatlanság). A szeplőtelen fogantatásnak semmi köze sincs a származáshoz (legfeljebb akkor, ha azt mondanánk, hogy zsidónak lenni az áteredő bűn része, de ez még viccnek is rossz), sem a biológiához, ugyanis az nem befolyásolja, hogy Szűz Mária (Mirjam) zsidónak született (ennek emlegetésének szintén nincs köze a témához).

A kontinuitáshoz mi köze van a politikának?

Izrael nem teokratikus állam, hanem demokrácia. A teokrácia ugyanis azt jelenti, hogy a hatalom alapja az isteni elrendelés, nem pedig a nép akarata. Más kérdés, hogy Izrael jobban ragaszkodik vallási hagyományaihoz, mint mi európaiak, s ez a törvényekben is megjelenik - de ettől még nem teokrácia.

Apóka
  Válasz | 2005. február 03. 11:15 | Sorszám: 412
"Vagy nem?"

Ez valóban kérdés. És ha igen, akkor ,,,,

OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 11:11 | Sorszám: 411
Tyű! Ez szép!
(Leteccene fordítani?)
józan ész
  Válasz | 2005. február 03. 10:59 | Sorszám: 410
Most pont az avarok és magyarok genetikai kapcsolatának bizonyítását szerény jómagam nem tartja félelmetesnek. Inkább attól lenne szorongásom, hogy a XXI.sz-ban még mindíg nem kerültek helyükre a köztudatban a szellemi kultúra életben tartására és ápolására használt fogalmak. A relativitáselmélet modern elméleti fizikában használatos kiterjesztése az idő fizikai jellegzetességeire, az egyesített energia-térelmélet számításai terén elért eredmények (legalábbis amiről a közvéleménynek tudomása lehet) egyre reálisabbá teszik a mágikus, sámánisztikus, kabalisztikus jelrendszerek teremtésmitológiai értelmét. Ennek megfelelően a vallás, filozófia, ontológia szerepe (legalábbis hivatása szerint) a történelem során egyfelől e misztikus jel-képletek elrejtése volt a beavatatlan szemek elől, nehogy gonosz kezekbe kerüljenek akik pusztításra használhatnák fel, másfelől pedig az emberiség erkölcsi felemelése a jó irányában, hogy az ősi tudás majd egyszer, amikor az emberiség már döntően jó lesz, gyümölcsözően legyen felhasználható. A két ocsmány new yorki torony irdatlan mennyiségű szilárd anyagának elpárologtatása, hamu és porráváltoztatása után, amit mindenki figyelemmel kísérhetett otthonában, a televízió képernyőjén, világossá vált, hogy a tudás egyenlőre a zsarolás és kényszerítés eszköze gonosz erők kezében.
OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 10:36 | Sorszám: 409
Ne rémüldözzön már, ha kérhetem, vagy legalább tessék megmondani, hogy mitől tetszik félni!
Megköszönve a kioktatást bátorkodom idepöttyinteni, hogy beszúrkáltam a más kérdéseket én is, s először is megkérdezném, kik voltak az első honfoglalóink?
Megjegyezném tisztelettel, hogy továbbra sem látom, hogy mitől lenne 'lényegileg' más a mai, mint a Mózes idejében lévő zsidóság: már nem várják a Dávid házából való Messiást?
Kérem, világosítson föl, mi a baj Jézus családfájával és a szeplőtelen fogantatással kapcsolatban írtakkal? Nyilvánvalóan Jézus fogant meg a férfit még nem ismerő Mária méhében, vagy nem? S nyilvánvalóan Mária szűzességétől szeplőtelen a fogantatás, s az anya-gyermek egymástól nehezen elválasztható dolgok, mégha a szeplőtelen fogantatás természetesen - az én tudtommal is - Máriára vonatkozik is, de ez már biológia...
A kontinuitáshoz a kapcsolat a politika. Izrael teokratikus állam. Vagy nem?
daleth
  Válasz | 2005. február 03. 10:12 | Sorszám: 408
Félelmetes.

1. Az avarok és a magyarok közötti genetikai kapcsolat bizonyítottnak tekinthető.

2. A telepesek mozgalma más kérdés, de erről szándékosan nem is írtam. A keresztes háborúk kérdése szintén más, de ennek részletezése nagyon eltérne a fórum témájától.

3. Így már elfogadható.

4. Sajnos vallási műveltségedben némi hiányosságok észlelhetők. Az egyszerűség kedvéért beszéljünk Krisztus előtti és utáni zsidóságról, hiszen a kereszténységgel való kapcsolat vizsgálata szempontjából ez a meghatározó.
Először is, a Kr.e. zsidóság számára a meghatározó össszetartó erő a Templom és az áldozat volt, ma ennek helyét az ima és a tanulmányok foglalták el (ma már nem is lehetne, nem is lenne értelme felépíteni a második Templomot).
Másodszor, amit már említettem, a Kr.e. zsidóság vallási téren sokkal liberálisabb volt, mint a mai: a hittételeket (illetve azzt, ami ennek a szerepét betölti), melyek ma meghatározzák a zsidó vallást csak a középkorban alkották meg - ezek alapján a Jézus korabeli zsidóság nagy része már nem lehetne ma Izraelita.
Ha valaki a zsidóság és a kereszténység között csak ennyi különbséget lát, nos az vagy az egyik, vagy a másik vallást nem ismeri (persze egy ilyen állítás elmegy egy közös imán, de nem szabad teológiai mélységet tulajdonítani neki).
Úgy látom kis hiányosságok lelhetők fel vallásos műveltségedben: a szeplőtelen fogantatás nem Jézusra, hanem Szűz Máriára vonatkozik (ha már nem is jutsz hozzá egy katolikus katekizmushoz, legalább egy Új ember falinaptárat nézz meg).
Jézus halálos ítélete megint más kérdés. A per nem felelt meg a szabályoknak, de politikai szempontból elfogadható áldozat volt a nagytanács szemében. (De hogy ennek mi köze van a zsidó-kontinuitáshoz, már kissé magas nekem)

Nem vagyok benne biztos, hogy a zsidó-keresztény kultúrkör emlegetése mennyire pontos, olyan szempontból mindenképpen, hogy a zsidó vallásból nőtt ki a kereszténység, s a felvilágosodás korától kezdve a zsidóság integráns része az európai kultúrának.

OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 10:01 | Sorszám: 407
Úgy van!
Pontosan erre kívántam rávilagítani én es...
józan ész
  Válasz | 2005. február 03. 09:57 | Sorszám: 406
Tévedés lenne azt hinni, hogy a rabbik, cádikok, pápai körlevélehz hasonló dogmák szerint vezették volna az izraelita hitközségeket. A beavatottak ismerték a Kabbalát, Zohárt, de azt saját blátásuk szerint hintették el a hitközség tudatában, ezért van oly sok és eltérő izraelita szekta, irányzat. A Zion is kabalisztikus fogalom, de nincs sok köze a cionizmushoz, mely politikai törekvést takar és nem vallási hitet. Ezt csak azért kell hangsúlyozni, hogy a zsidók vallása, hite és a zsidóság, mint a politikai csatározás eszköze elhatárolható legyen egymástól. És azt is hangsúlyozni kell, hogy az izraelita vagy nem izraelita zsidóság döntő többsége nem tevékeny részese ennek a politikai csatározásnak, hanem szenvedő alanya
OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 09:52 | Sorszám: 405
Miért azok?
OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 09:49 | Sorszám: 404
Hamvastól idézve:
"Nem tudok ellenállni annak az ösztönzésnek, hogy egyik kedvenc gondolatomról beszéljek. A vezírek viselkedésének megyfigyelése közben azt gondoltam: milyen következményei vannak, ha valaki a többieknél jobbnak hiszi magát. Saját életünkben láthattuk, mit jelent az, ha egy nép magát Isten választott népének (Herrenvolk) hiszi. Istennek azt hiszem, nincsen szüksége a mi hazugságainkra, még akkor sem, ha azokat vallásnak hívják. Az a nép tartja magát Isten választott népének, amely azt hisz, hogy neki szabad valami, ami a másnak nem szabad. Szabad például hatalmaskodni és kizsákmányolni, és hazudni és gyûlölködni és igazságtalanságot és szociális bûncselekményt elkövetni. Szabad pedig azért, mert ô egészen más, ô jobb, mint a többi, vagyis ô a választott nép, a Herrenvolk. A nép Istennel különös, bizalmas, kivételes, protekcionális, csaknem haveri viszonyban álla, amely odáig terjed, hogy Isten bizonyos kisebb susukusok elôtt jóindulatúan szemet húny, és úgy tesz, mintha nem látná. A végén azután, ha a bolt sikerül, Isten és az ô választott népe összekacsint és a profiton megosztoznak.

Egyesek azt mondják, hogy mindíg lesz olyan nép, amely választottnak fogja magát tartani, mindíg lesz önmaga által kiválasztott kaszt, vagy vallás, mert ez ugyanaz, amely dehonesztáló korlátoltsággal nemcsak abban hisz, hogy az egyetlen hiteles kinyilatkoztatás birtokában van s ezen az alapon joga van a többivel igazságtalanságot elkövetni, hanem abban is, hogy Istennel bizonyos üzleti viszonyban áll és vele bizonyos tekintetben közös haszonra dolgozik.
A magam részérôl azoknak, akik ezt tanítják, bármilyen sokan legyenek nem nagyon hiszek. Elôszöris nem nagyon hiszek abban, hogy Isten a suskusok barátja lenne. Rendkívül aggódnék, ha így lenne, de olyan emberek, akiknek véleményét komolyan veszem, ezt az állítást nem erôsítik meg. Másodszor meg nem hiszem, hogy ez a választott népben való hit ma már tartósan fenn tudjon maradni. Véleményem szerint a kereszténység a kiválasztott népben való vak babonát már régen megdöntötte, amennyiben az igazságot nem tette kiváltsággá, hanem minden ember számára megnyitotta. Megnyitotta fôként azzal, hogy felismerte, Isten az igazság Istene. Az igazság pedig az, hogy amint Saint-Martin mondja: az emberiség történetében egyetlen ember sem nélkülözhetô, éppen ezért a történetbôl senkinek az életét nem lehet kiktatni. Aki megkísérli, hogy egy embert elnyomjon, kizsákmányoljon, lerohanjon, elnémítson, szabdságjogaiban korlátozzon, az igazságtalanságot követ el. Senkinek emberi jogát nem szabad korlátozni, semmiféle ürüggyel, még azzal sem, hogy valamely nép, vagy kaszt, vagy vallás választottnak hiszi magát.
Ha az egyes kasztok, vagy vallások, vagy szekták ettôl a felfogástól vérig lennének sértve, sajnálkozásomat fejezném ki, de véleményemen ennek ellenére nem tudnék változtatni. Nem óhajtom persze azt mondani, hogy mind egyforma. Errôl szó sincs. Én csak azt hangsúlyozom, hogy egyiknek sincs oka büszkélkedni azal, hogy ô Isten választott népe. Emellett ki is tartok. A választottság alapján nem lehet elkövetni még a legkisebb igazságtalanságot sem. Nincsenek imaginárius kiváltságok. Egyikünk sincs a csalhatatlan tudás birtokában.

A vezírre és népére pedig semmi sem jellemzô annyira, mint az, hogy belezavarododtt az elavult, mondom, kereszténység elôtti gondolatba és választott vezírnek és választott népnek hiszi magát. E hitnek aztán irtózatos következményei vannak. Említettem már, hogy a vezír jó-, vagy rosszhiszemûsége mindíg pontosan lemérhetô azon, hogy mennyit hazudik. A vezír jó-, vagy rossz lelkiismerete mindíg pontosan lemérhetô azon, hogy mennyire iszonyodik a kritikától. Ha a vezír magát kiválasztottnak tartja, akkor már semmi egyebet sem tesz, csak folyton-folyvást hazudik, és folyton-foyvást iszonyodik a kritikától. Ahhoz persze túl ostoba, hogy megértse, miért jobb ô, mint a többiek, miért ô a kiválasztott s ennek ellenére miért kell szüntelenül hazudnia és a kritikától iszonyodnia. Hogyan egyeztethetô ez össze? Ha ô a jó ember és a kiválasztott és a kinyilatkoztatás birtokában van, akkor miért fél és miért hazudik és miért iszonyodik a kritikától? A vezír persze nem az érzékeny problémák embere. Ebbôl a szempontból már mindnyájan igen jól ismerjük. A vezír összes gaztettei alól önmagát és népét eleve feloldozza azzal, hogy azt mondja: mi a kiválasztotak vagyunk, mi a Herrenvolk vagyunk, mi uralkodunk a földön. Nekünk szabad az, ami másnak nem szabad. És ebben a pillanatban az a gonosztevô, akit mindössze csak valamely szociális defektus juttatott szóhoz, most transzcendens igazolást nyert. A transzcendenciával nem lehet tréfálni. S ezért a vezír nem vicc. A vezír a világtörténelemben a legkomolyabb kísérlet arra, hogy a közösséget felbontsák és lerombolják.
A vezír paradoxona az, hogy mint szociális megváltó lép fel, mint a jó ember, sôt, mint kiválasztott ember, tarnszcendens küldetéssel és az összes kenetekkel. A vezír ezért már nem is szociális, hanem vallásos lény. És a megváltás ürügyével a vezír éppen kivételes hatalmánál fogva kísérletet tesz a közösségnek az alapokig való lerombolására."

OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 09:39 | Sorszám: 403
Józan ész rácáfol nickjére!

Civilizációnk jellemzőjének inkább annak kellene lenni, hogy a közös cselekvésre a belső és emiatt, vagy ennek okából természetjogi magasságokba emelt etikai alapvetésünk, az emberiességből, az emberi mivoltunkból származó, az élővilágban csak minket jellemző ethosz késztet. A szolgaság és úrság sem közmegegyezés vagy intézményesített erőszak kérdése, hanem az emberi méltóságunk és a szabad akaratunk tudatából következő egyéni cselekvések eredője: nem szolgálhatunk egyszerre Istennek és mammonnak...
Bele kellene végre nyugodni, hogy nemcsak az izraeliták szolgálják Istent, henem mások, még a hitetlenek és a kizárólag a globális gazdasági növekedést, a Világbank és a nagy nemzetközi pénzintézetek érdekeit szem előtt tartók is! Hisz' a Gonoszlélek is Isten tervének része, így ha a Sátánnal tartanak egyesek, az ő személyes üdvösségük feláldozásával segítik elő az Armageddoni csatában a kiválasztottak győzelmét Istan akaratának megfelelően, de az őket (amint a bukott angyalt is) megillető szabad akaratukból folyó választásuk alapján!
Ez a státuszunk. A többi pedig figyelemelterelés, szándékos félrevezetés!

Mondatná velem a józan ész... :-)

OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 09:15 | Sorszám: 402
Ad 1. Apóka! Hol taníccsák ezt az okosok, mert erről nem tudok. Teljesen még a náciknak sem sikeredett kipusztítani őket sehonnat!

Ad 2. Lásd alant.

Ad 3. Nos, hogy mi is a cionizmus? Majdnem az, amit írtál:
" A kérdés megválaszolása elõtt tisztázni kell a "Cion" szó jelentését. A "Cion" szó elõször Sámuel próféta II. könyvének 5.-ik fejezetében olvasható. A Biblia elmeséli Jeruzsálem elfoglalását. Eközben említést tesz egy "Cion" nevû erõdítményrõl. Ebben az idõben Dávid király már 7. éve uralkodott Hebronban. Ezután foglalta el a jebuziták kezén levõ Jeruzsálemet, és ide tette át székhelyét. (I.e. 1000.). A várost, az ország fõvárosává tette. Jeruzsálem egyik erõdítményének a neve volt Cion. Ennek helyén épült fel végül is Dávid városa- az elsõ Monarchia fõvárosa. Jeruzsálemre való jussunk 3000 éves történelmi múltra tekint vissza (Samuel II.)
Ismertek Jesajahu próféta jóslatai Cionról - Jeruzsálemrõl, a béke városáról, ahonnan a TÓRA szavai szállnak majd a világ népei felé. A zsoltárokban gyakran találkozunk a Cion szóval: pl. a 137-esben: Babilon vizei mellett sírtunk és vágyódtunk Cion felé. Azonban a Cion szó szimbolikusan nemcsak Jeruzsálemet, hanem az egész országot is jelenti a zsidó nép számára. A II. templom pusztulása után a diaszpórába jutott nép soha nem szakította meg kapcsolatát Cionnal. Mindig voltak "Cion siratói", "Cion számkivetettjei". A vallás pedig évszázadokon keresztül tartotta fenn bennünk az odatartozás érzését. Imáinkba foglaltuk Ciont és kelet felé fordultunk naponta. A középkorból ismeretesek Jehuda Halevi gyönyörû "Cion énekei". A zsidó nép szellemi vezetõi a rabbik voltak, akik várták a Messiást, aki majd visszavezeti a népet országába és felépíti a régi szentélyt a Templom hegyen. A XIX. század új liberális szelleme azonban ezen a téren is forradalmi változást hozott. Egyes híres rabbik már nem vártak a messiásra. Követelték, kérték, hogy a nép egy része térjen vissza, telepedjen le, mûvelje meg az ország földjét. A szarajevói származású Jehuda Alkalay a dél-magyarországi Zimony nevû városkában élt, ahol szóval és írással propagálta a SIVA-t a visszatérést. Nagy jelentõségû munkáit a Kabbalára, a Talmudra, és más misztikus jellegû írásra alapította. Európa különbözõ városaiban, így Londonban is megfordult. A lengyel származású rabbi, Kalischer, Németországban prédikált és különbözõ írásaiban, könyvekben terjesztette a visszatérés fontosságát. A harmadik rabbi magyarországi falu szülötte volt. Natonek Józsefnek hívták. Idõben megelõzte a többieket. Már 1851.-ben megírta héberül és németül az "Isteni kinyilatkoztatás" c. mûvét, amit azonban soha nem adott ki. 1861.-ben jelent meg magyarul a Messiás, amit azonban a magyar hatóságok elkoboztak. Ezekben a mûvekben Natonek, az elõbbi rabbikkal ellentétben, nem a vallás alapján hirdette a visszatérést, hanem a történelmi jog alapján követelte a független, nemzeti állam felállítását. Konstantinápolyba utazott, - az Alliance ajánlólevelével - 30 évvel Herzl elõtt, hogy a szultántól engedélyt szerezzen a zsidó nép letelepítése érdekében. Õ volt az elsõ politikai cionista. Akit azonban a történelemírás - jogtalanul elfelejtett - az Moses Hess, filozófus volt. Kezdetben marxista elveket vallott. 1862.-ben publikálta a "Rom und Jerusalem"-et, amelyben "megjósolta" a zsidó nép nemzeti újjászületését. Hess már ebben a szakaszban megállapította, hogy ez a folyamat, az európai kis népek szabadságmozgalmaihoz csatlakozik. Herzl megjelenése elõtt, õk voltak a mozgalom un. elõfutárai. A század végén Kelet Európában egyre kiterjedtebbé vált a Chibat Cion nevû mozgalom, aminek követõi Chovevei Cionnak nevezték magukat. Az ideológiájukat Dr. Pinsker alapozta meg. Alapvetõ munkája az 1882.-ben megjelent "Autoemantipation" volt. A mozgalom nagy nevei: Achad Haam, Smolenskin, D. Gordon voltak.
Rotschild báró (Edmond de Rotschild) anyagi segítségével földmûvelõ telepeseket indítottak útnak Palesztinába.

A "cionizmus" szót azonban elsõnek N. Birnbaum írta le, aki 1895.-ben a "Selbstemantipation" c. füzetben új zsidó nemzeti mozgalom szükségességét hangoztatta, ellentétben az eddigi vallásos és filantróp irányzattal.

Cionista mozgalomról és cionizmusról azonban elõször - 1896-ban - a Dreyfus per nyomán született "Judenstaat" beszél (a cionizmus alapmunkája és forrása - Herzl Tivadar). A következõ évben Herzl már összehívta az Elsõ Cionista Kongresszust és megalapította a Cionista Világszervezetet. Az elsõ cionista kongresszus helye Bázel volt, - ahol a program-beszédet honfitársa, M. Nordau tartotta. Az alapvetõ mondanivaló a "Közjogilag biztosított otthon a zsidó nép számára, Erec Jiszraelben" volt. Ez volt a bázeli program elsõ mondata, amire Herzl azt mondta, és írta a Naplójában: "Bázelben megalapítottam a zsidók országát, s ha most még nevet is ezen valaki, várjatok 5 vagy legfeljebb 50 évig és meglátjátok". 1917. november 2.-án Lord Balfour, angol külügyminiszter Rotschildhoz írt levelében megígérte a zsidó nemzeti otthon felépítését Erec Jiszraelben. A Balfour Deklarációt 1920.-ban, San Remo-ban, a békekonferencia paragrafusai közé iktatták. Az angolok kapták azt a feladatot, hogy Balfour ígéretét megvalósítsák. Herzl jóslata "szinte idõre" beteljesedett. 1947.-ben, tehát pont 50 évvel a Napló bejegyzése után- - osztották fel Palesztinát, zsidó és arab területre. A késedelemért azonban igen súlyos árat fizetett a zsidó nép."

Ad 4. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló rendelkezések szabnak határt és állapítják meg feltételeit egy közösség nemzeti kisebbségként való elismerésének, forgasd aztat.

OAMDG
  Válasz | 2005. február 03. 09:04 | Sorszám: 401
ad 1. A honfoglalás (mármint az első) idején nem volt a Kárpát-medencében állam, így nem volt ki alól felszabadítani a magyar ősöket, meg aztán az 1. honfoglalás előtt nem is voltunk itt...
Az igazi honfoglalás pedig ha hiszünk a magyar mondáknak inkább kormányközi megállapodás volt, amelyben a magyar vezér mondhatni jól átvágta partnerét, mely a CIA módszereire hajaz. :-)

ad 2. Létrehozása a "civilizált nemzetek" és a zsidó hagyomány szerint semmiképpen sem (az arabok, úgy-e civilizálatlanok), de a telepesek? (S most hallgassunk a Szentföld felszabadítására indított keresztes hadjáratokról...)

ad 3. Egyrészről 1945 előtt szinte mindig valamely más nép elnyomása alatt éltek, vagy harcoltak a függetlenségükért, vagy vándoroltak a Kánaán felé, másrészt - de ez egy másik topic - Isten szolgái.

ad 4. Az Ószövetség tanulmányozását javaslom, ha már a Tórához nem jutsz hozzá. :-) A vallást és a származást nem illik összemosni. Kik a mai zsidóság? Miben más, mint a Krisztus előtti? Az izraelita vallás, ahogy minden más vallás fejlődik. Nem látom, hogy mitől lenne 'lényegileg' más a mai, mint a Mózes idejében lévő: várják a Dávid házából való Messiást. Ahogy a mai kereszténység sem más 'lényegileg' a Péter pünkösdi beszédét követően kialakuló földalatti mozgalom meggyőződésétől: Jézus A Krisztus. (Egy rabbi mondta: a kereszténység és a zsidóság között egyetlen apró különbség van: az előbbi a második, az utóbbi az első eljövetelét várja Krisztusnak...:-) A kereszténység számára is megdönthetetetlen tétel, hogy Isten választott népéből, Dávid házából származik az Üdvözítő. Nézd meg Jézus családfáját. A szeplőtelen fogantatás már más kérdés, attól még Szűz Mária és Szent József (és persze a tanítványok is, nemcsak a tizenkettő, hanem az a többszáz, meg az Őt hallgató, követő, majd megfeszíttetését követelő tömeg is) zömmel és jellemzően zsidók voltak, akik a mai hívőknél lényegesen nagyobb - a zsidó szent iratokból, messze az egyik leghatékonyabb hitoktatásból és hagyományokból táplálkozó! - hittel élhették át Jézus felnevelkedését József esetében és működését Mária, a tanítványok és a tömeg esetében.
Az már megintcsak más - mégpedig a politológia területére tartozó - kérdés, hogy a Nagytanács, élén Kajafással miért döntött a lázító megfeszíttetése mellett. (Lásd a zsidó közösség vezetőiben az időszámításunk kezdetén élő, a Római Birodalom alatti, Izrael szuverenitásáért küzdő helóták mozgalma miatti fokozódó birodalmi elnyomásból következő, az egész közösség kiírtásának rémképét előrevetítő félelmét. Logikus és politikailag - mellesleg az akkori büntetőjogi viszonyok között még erkölcsileg is - teljesen elfogadható döntés volt a lázító feláldozása az egész nép fennmaradása érdekében.)
Nem véletlen és még csak nem is ferde a zsidó-keresztény jelző a mai európai kultúrkör előtt. (Személyes megjegyzés: ráadásul én még erre büszke is vagyok.)

A felmérés pedig olyan mint a közvéleménykutatás: veszünk egy reprezentatív csoportot - szigorúan todományos szempontok szerint kiválogatott emberkék - akiknek irányított kérdéseket teszünk föl, amelyből kihozzuk a számunkra megfelelő (értsd: a közakarat és a közvélemény általunk elvárt irányok szerinti formálása céljából előre lefektetett) végeredményt. :-) A tréfát félretéve nem csodálkozom az eredményen, ez is a túlburjánzó szabadelvűségnek tudható be megítélésem szerint: ha a zsidók elhagyják hagyományaikat, nekik annyi. És ez az emberi faj és közösség sokszínűségének további csökkenését eredményezi, amely egyértelműen rossz számunkra is!

józan ész
  Válasz | 2005. február 03. 08:19 | Sorszám: 400
"Utóbbi értelemben a szolganép a szlávoknak volt fenntartva. A zsidók státusza más volt" Próbáljuk tartani magunkat Jézus tanításához és mondjuk csak "úgy, úgy, nem, nem és ami azon fölül vagyon, az az ördögnek szava vagyon". Civilizációnk jellemzője, hogy a közös cselekvésre valaminek - hitnek, vallásnak, nemzeti, társadalmi ideológiai ügynek - a szolgálata késztet minket. De mi elhisszük azt is, hogy a szolgálat teljesítéséhez nálunk okosabb és erényesebb vezetőkre - teokráciára, főpapokra, rabbikra, uralkodókra, arisztokráciára, szilárd ideológiai alapokon álló vezérekre, pártvezérekre, üzleti és műszaki technokratákra - van szükségünk. Ha nem hisszük el, az sem baj, mert akkor a mindenkori hatalom birtokosa karhatalommal tudja biztosítani a rendet és nyugalmat. A szolgaság és úrság tehát közmegegyezés vagy erőszak kérdése. Bele kell végre nyugodni, hogy az izraeliták - zsidók vagy nem zsidók - Istent szolgálják a saját rabbijuk vezetésével, míg mások a jelen történelmi helyzetben a nemzetüket, de már az sem felel meg a birtokos uralkodó elitnek, a technokratáknak és az őket kiszolágló politikusoknak és újságíróknak, hanem "globális gazdasági növekedést" vagyis a Világbank és a nagy nemzetközi pénzintézetek kettős könyvelésében a valutakosárban jegyzett pénz mennyiségének növekedését kell szolgálnunk, függetlenül attól, hogy ez mennyi szenvedéssel jár. Ez a státuszunk. A többi pedig figyelemelterelés, szándékos félrevezetés
józan ész
  Válasz | 2005. február 03. 08:14 | Sorszám: 399
"Utóbbi értelemben a szolganép a szlávoknak volt fenntartva. A zsidók státusza más volt" Próbáljuk tartani magunkat Jézus tanításához és mondjuk csak "úgy, úgy, nem, nem és ami azon fölül vagyon, az az ördögnek szava vagyon". Civilizációnk jellemzője, hogy a közös cselekvésre valaminek - hitnek, vallásnak, nemzeti, társadalmi ideológiai ügynek - a szolgálata késztet minket. De mi elhisszük azt is, hogy a szolgálat teljesítéséhez nálunk okosabb és erényesebb vezetőkre - teokráciára, főpapokra, rabbikra, uralkodókra, arisztokráciára, szilárd ideológiai alapokon álló vezérekre, pártvezérekre, üzleti és műszaki technokratákra - van szükségünk. Ha nem hisszük el, az sem baj, mert akkor a mindenkori hatalom birtokosa karhatalommal tudja biztosítani a rendet és nyugalmat. A szolgaság és úrság tehát közmegegyezés vagy erőszak kérdése. Bele kell végre nyugodni, hogy az izraeliták - zsidók vagy nem zsidók - Istent szolgálják a saját rabbijuk vezetésével, míg mások a jelen történelmi helyzetben a nemzetüket, de már az sem felel meg a birtokos uralkodó elitnek, a technokratáknak és az őket kiszolágló politikusoknak és újságíróknak, hanem "globális gazdasági növekedést" vagyis a Világbank és a nagy nemzetközi pénzintézetek kettős könyvelésében a valutakosárban jegyzett pénz mennyiségének növekedését kell szolgálnunk, függetlenül attól, hogy ez mennyi szenvedéssel jár. Ez a státuszunk. A többi pedig figyelemelterelés, szándékos félrevezetés
millertrash
  Válasz | 2005. február 03. 07:22 | Sorszám: 398
amúgy is csak vicc volt
nemszadista
  Válasz | 2005. február 03. 02:56 | Sorszám: 397
Hm, ok. Jogos a pontosítás.
kaleb
  Válasz | 2005. február 02. 23:33 | Sorszám: 396
"A szolgaközösség mit jelent a te fogalmaid szerint?"

Majd megmondja. Én tartok tőle, hogy a Herrenvolk társa... De remélem, tévedek. (Utóbbi értelemben a szolganép a szlávoknak van fenntartva. A zsidók státusza más volt.)

Egyébként sejtem Te mire akarsz kilyukadni, de várjuk meg olvtársunkat.

kaleb
  Válasz | 2005. február 02. 23:31 | Sorszám: 395
Mégegy apróság. A "National home" az nem nemzetállam. Államról később lett szó, valamikor a particoós terv és a fehér könyv után. Az állam nem Baéfournak köszönhető, hanem a Hagananak (és az Ensz-nek.) Kivívták maguknak.
kaleb
  Válasz | 2005. február 02. 23:29 | Sorszám: 394
Bocs, de 1917 november. Néhány nappal a NOSZF előtt. A dátum fontos.
Beren
  Válasz | 2005. február 02. 22:16 | Sorszám: 393
Én úgy tudom, másutt mindenütt nemzetiségként tartják magukat nyilván, vagy úgy is. Így a tisztességesebb.
józan ész
  Válasz | 2005. február 02. 22:13 | Sorszám: 392
A cionista mozgalom a zsidó állam meglapítására szerveződött abból a célból, hogy a zsidóknak legyen valahol a világon egy helyük, ahol őket békén hagyják. Alpítója Herzl Tivadar (szül.: Budapest VII., Wesselényi u. 5) A zsidók mindenütt hitközségekben éltek és nem volt szükségük nemzetiségi kiváltságokra a hagyományaik és vallásuk őrzéséhez. A nemzeti kisebbségi jogra azért volt szükség, hogy nemzetállamot alapíthassanak és az ehhez való jogukat már 1924-ben jegyzékben elismerte Lord Balfour Őfelsége Kormányának (brit) külügyminisztere, méghozzá az akkor brit protektorátus alatt álló Palsztina területén
Jaszin
  Válasz | 2005. február 02. 21:32 | Sorszám: 391
nem inkább : kiválasztottak ?
Zsíros B. Ödön
  Válasz | 2005. február 02. 21:26 | Sorszám: 390
Félreértés: az érinthetetlenek.
Apóka
  Válasz | 2005. február 02. 19:52 | Sorszám: 389
Miben érintettek?

Időzóna: CET
A téma oldalai: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20 
 

         előző téma   következő téma
Ugrás:

Email a webmesternek | Gondola